آنتاگونیست

معنی کلمه آنتاگونیست در دانشنامه آزاد فارسی

آنتاگونیست. رجوع شود به:متضاد (پزشکی)

معنی کلمه آنتاگونیست در ویکی واژه

شخصیت مقابل شخصیت اصلی داستان.
(پزشکی): اندام، ماهیچه، دارو، و مانند آنها، که در جهت مخالف و مقابل اندام، ماهیچه، یا داروی دیگر عمل میکند.

جملاتی از کاربرد کلمه آنتاگونیست

آنچه که با وجود آنتاگونیست در یک سلول رخ می‌دهد بسته به نوع پیوند ایجاد شده با گیرنده ممکن است قابل بازگشت یا غیرقابل بازگشت باشد، اما غالباً تأثیر آنتاگونیست‌های مرتبط با اعصاب به دلیل اخلال در روند پیام‌رسانی عصبی می‌تواند در پاره‌ای موارد منجر به مسمومیت یا مرگ گردد.
در آوریل ۲۰۲۱، مایا رودولف، ایوت نیکول براون و جیما مایز به عنوان شخصیت‌های جدید به بازیگران پیوستند. طبق گزارش‌ها، رودولف قرار است نقش آنتاگونیست اصلی را در قسمت دوم بازی کند، در حالی که براون و مایز به‌طور بالقوه نقش شخصیت‌های شرور را نیز بازی می‌کنند.
در تریولوژی کاپرا در هر سه فیلم انسان ساده لوح آنچنان زیبا خلق شده که حس ترحم را به سوی ما می‌کشاند و ما دوست داریم آنتاگونیستهای فیلم به اهدافشان نرسند.
در فارماکولوژی آگونیست نسبی به دارویی گفته می‌شود که در مقایسه با آگونیست کامل اثر کمتری را ایجاد می‌کند. داروهای آگونیست نسبی گیرنده‌ها را به صورت نسبی فعال می‌کنند حتی اگر گیرنده‌ها را اشباع کرده باشند. آنها به تنهایی کارایی کمی دارند. در حضور آگونیست کامل یک آگونیست نسبی اثر مهار کننده دارد و نقش یک آنتاگونیست را بازی می‌کند.
عنوان کتاب به آنتاگونیست اصلی داستان، یعنی ارباب تاریکی سائورون اشاره دارد که در دوران پیشین حلقهٔ یگانه را ساخت تا در کارزار خود برای تسخیر تمام سرزمین میانه، بر دیگر حلقه‌های قدرت که به انسان‌ها، دورف‌ها و الف‌ها اهدا شده بود فرمانروایی کند. از پیدایش در شایر—سرزمین هابیت‌ها که یادآور حومهٔ انگلستان است—داستان این رمان در سرتاسر سرزمین میانی و در پی تلاش برای از بین بردن حلقه یگانه است که عمدتاً از سوی هابیت‌هایی به‌نام فرودو، سم، مری و پیپین روایت می‌شود.
آنیزودامین (山莨菪碱) که به نام ۷β-هیدروکسی هیوسیامین نیز شناخته می‌شود، یک آنتاگونیست گیرنده آنتی کولینرژیک و α۱ آدرنرژیک است که در درمان شوک حاد گردش خون در چین استفاده می‌شود. این دارو به صورت خوراکی یا تزریقی، به صورت مخلوط راسمیک (راکانی‌سودامین) یا نمک هیدروبرومید داده می‌شود. قطره‌های چشمی با غلظت ۰٫۵ درصد برای کاهش سرعت پیشرفت نزدیک‌بینی در چین نیز موجود است.
شو در نقش جوی وانگ، دختر شخصیت میشل یئو، و نقش آنتاگونیست جوبو توپاکی در فیلم علمی تخیلی کمدی ای ۲۴، همه‌چیز همه‌جا به یکباره بازی کرد. این فیلم در ۲۰۲۲ در جنوب از جنوب غربی با تحسین منتقدان اکران شد. در آوریل ۲۰۲۱، اعلام شد که شو در فیلم آینده ادل لیم بازی خواهد کرد. در آوریل ۲۰۲۱، اعلام شد که شو در سری جدید پوکر فیس توسط ریان جانسن و ناتاشا لیون بازی خواهد کرد. او همچنین قرار است در سریال چینی متولد آمریکا از دیزنی پلاس ظاهر شود و دوباره با یئو متحد می‌شود.
ازازل (با بازی فردلیک لهنه)، اولین شیطان به‌وجود آمده در تمام شیاطین است. ازازل کودکانی، از جمله دختر خود را دارد. شیطانی که مگ مسترز، یک آنتاگونیست در فصل اول، که توسط سم به جهنم ارسال شد را اداره کرده‌است. ازازل، بنده لوسیفر و پادشاه جهنم در هنگام زندانی شدن لوسیفر بود. در حداقل یک مورد، ازازل، لوسیفر را با نام «پدر» که بیشتر اشاره‌اش به نقش لوسیفر در به وجود آمدن خودش است، صدا می‌زند. تنها اسلحه‌ای که می‌تواند ازازل را بکشد، کلت نام دارد.
تعدادی از اقدامات داروهای دیگر که شواهد جزئی برای حمایت از وجود دارد شامل ایندومتاسین، فلوکستین ، آنتاگونیست‌های دوپامین، متوکلوپرامید، دومپریدون، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز با تیرامین (می‌تواند فشار خون شدید ایجاد کند)، اکسیلوفرین و پتاسیم کلرید است.
اسید فولیک می‌تواند مکانیسم داروهای ضد تشنج مانند فنی توئین و فنوباربیتال را افزایش دهد. فنی‌توئین و پیریمیدون ممکن است غلظتهای سرمی فولات را کاهش دهند و در صورت مصرف طولانی مدت، موجب بروز نشانه‌های کمبود اسید فولیک شوند. اسید فولیک ممکن است با اثرات ضد میکروبی پیریمتامین در مقابل توکسوپلاسموز تداخل کند. آنتاگونیستهای اسید فولیک، (پیریمتامین، تریمتوپریم یا تریامترن، آمینو سالیسیلیک اسید، کلرامفنیکل، متوتروکسات) و قرصهای ضدبارداری، ممکن است موجب کمبود دی هیدروفولات ردوکتاز شوند و در نتیجه ممکن است در کاربرد اسید فولیک ایجاد اختلال کنند.