اشتو

معنی کلمه اشتو در لغت نامه دهخدا

اشتو. [ اَ ] ( اِ ) انگِشت و زغال. ( برهان ):
اگر ز قلزم لطف تو قطره ای بچکد
درون کوره دوزخ لهب شود اشتو.منصور شیرازی ( از فرهنگ نظام ).|| جائی رانیز گویند که زغال در آن ریزند. ( برهان ). انگشتدان.( جهانگیری ). نسخه خطی انگشتانه. ( فرهنگ نظام ) ( بنقل از جهانگیری ). ظاهراً در این معنی با اشبو با بای ابجد تصحیف خوانی شده باشد، و اﷲ اعلم. ( برهان ).
اشتو. [ اُ ] ( اِ ) سبزه. || انگشت که عربان اصبع گویند. ( برهان ).

معنی کلمه اشتو در فرهنگ فارسی

سبزه یا انگشت که عربان اصبع گویند .

جملاتی از کاربرد کلمه اشتو

استوران اسبان گاوان و خران گوسفندان آهوان و اشتوران
اشتورانش گفت تا واپس دهند بلکه واپس اشتر هرکس دهند
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه ورزشی اشتوریل پرایا، باشگاه ورزشی اولیاننسه، باشگاه فوتبال فیرنسی، و باشگاه ورزشی ماریتیمو اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بایرن مونیخ ۲، باشگاه فوتبال بوخوم، باشگاه فوتبال کارلسروهه، باشگاه فوتبال آینتراخت فرانکفورت، باشگاه فوتبال بایرن مونیخ، و باشگاه فوتبال اشتوتگارت اشاره کرد.
غم مرا باید خورم بر اشتوران او غم خود می خورد ای پیلران
الکس یولیگ یا الکساندر یولیگ (زاده ۱۴ ژانویه ۱۹۶۳ در اشتوتگارت) بازیگر، خواننده و موتورسوار حرفه‌ای اهل آلمان است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بوآویشتا، باشگاه فوتبال بنفیکا بی، باشگاه ورزشی اشتوریل پرایا، باشگاه ورزشی بنفیکا، و باشگاه فوتبال بولیوار اشاره کرد.
در فوریه‌ی ۱۹۷۳ ژان پل سارتر در گفت‌و‌گو با مجله‌ی اشپیگل، از زندانیان گروه بادرماینهوف دفاع کرد و آن‌ها را انقلابی نامید. در سال ۱۹۷۴ به اشتوتگارت رفت تا با آندریاس بادر ملاقات کند. سپس در بیانیه‌ای شرایط بادر در زندان آلمان غربی را محکوم کرد.
این بگفت وز انجمن بیرون شتافت اشتوران بگرفت روبر کوه تافت
از من افتاده است پاس اشتوران او به پاس خانه ی خود بیگمان
بادن-وورتمبرگ خانهٔ برخی از قدیمی‌ترین، مشهورترین و معتبرترین دانشگاه‌های آلمان است، مانند دانشگاه‌های هایدلبرگ (تأسیس در سال ۱۳۸۶، قدیمی‌ترین دانشگاه در قلمرو آلمان مدرن)، فرایبورگ (تأسیس در ۱۴۵۷)، و توبینگن (تأسیس در ۱۴۷۷). همچنین شامل سه دانشگاه از یازده «دانشگاه عالی» آلمان (هایدلبرگ، توبینگن، و کنستانتس و قبلاً، فرایبورگ و کارلسروهه) است. سایر شهرهای دانشگاهی، مانهایم و اولم هستند. علاوه بر این، دو دانشگاه در مرکز ایالت، اشتوتگارت، دانشگاه هوفنهایم و دانشگاه اشتوتگارت واقع شده‌اند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال اشتوتگارت، باشگاه فوتبال کایزرسلاوترن، و باشگاه فوتبال آگسبورگ اشاره کرد.
اشتورم‌گور ۴۴ (تفنگ هجومی ۴۴) نخستین تفنگ هجومی جهان بود. این تفنگ در سال ۱۹۴۲ توسط هوگو شمایسر در آلمان در جریان جنگ جهانی دوم تولید شد. طراحی تفنگ‌های هجومی (تفنگهای خودکار با فشنگ متوسط همچون ام۱۶ و کلاشنیکف) که امروزه به سلاح اصلی بیشتر ارتش‌های دنیا تبدیل شده‌اند بر اساس این تفنگ انجام گرفت.
الکساندر فون هومبولت نخستین اروپایی‌ای بود که در سال ۱۸۰۲ درصدد صعود به کوتوپاکسی برآمد. اما او در تلاشش برای رسیدن به قله ناکام ماند و در نتیجه این کوه را غیرقابل صعود اعلام نمود. تلاش‌های ناموفق دیگری نیز که در سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۸۵۸ انجام گرفت این گفتهٔ هومبولت را تأیید می‌کرد تا آنکه در سال ۱۸۷۲، ویلهلم رایس، سیاح و دانشمند آلمانی توانست با موفقیت در ۲۸ نوامبر آن سال قلهٔ کوتوپاکسی را فتح کند. آ اشتوبل نیز در ماه مهٔ سال ۱۸۷۳ توانست این موفقیت را تکرار کرده و خود را به بالای قلهٔ آتشفشان برساند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به دینامو کی‌یف، آرسنال کی‌یف، اشتوتگارت، گرانادا، قیصریه‌اسپور و قونیه‌اسپور اشاره کرد.
بایدم از سیم و زر خروارها هم ز ایمان اشتوران پر بارها