ابتکار

معنی کلمه ابتکار در لغت نامه دهخدا

ابتکار. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بامداد کردن. ( زوزنی ). بامداد از جای شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). پگاه برخاستن. بامداد از جای رفتن. || اول چیزی دریافتن. بنوبر و اول چیزی دست یافتن. نوباوه چیزی واگرفتن. ( زوزنی ). نوباوه چیزی فراگرفتن. ( تاج المصادر بیهقی ). به اول چیزی رسیدن. خوردن میوه اول رسیده را. || نو آوردن چیزی. ( صراح ). اختراع. || دوشیزگی ببردن. ( تاج المصادر بیهقی ). || پسر زادن در نخستین بار. || شنودن اول خطبه. دررسیدن آغاز خطبه را.
- قوه ابتکار ؛ قوه اختراع.

معنی کلمه ابتکار در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . )نوآوری . ۲ - (اِمص . ) اختراع .

معنی کلمه ابتکار در فرهنگ عمید

آوردن روشی نو، انجام دادن کار بی سابقه، نوآوری.

معنی کلمه ابتکار در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) در بامداد رفتن پگاه بر خاستن . ۲ - ( مصدر ) نو آوردن امربکر و بی سابقه پدید کردن . ۳ - ( اسم ) نو آوردگی اختراع : قو. ابتکار .

معنی کلمه ابتکار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ابتکار به معنای نوآوری و اختراع است.
ابتکار از ریشه بکر است.
معنای اصطلاحی ابتکار
ابتکار در اصطلاح جدید
المعجم الوسیط، ص ۶۷.
در قرآن دو واژه «ابداع و انشاء» به معنای ابتکار به کار رفته است: «بَدیعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ»
بقره/سوره۲، آیه۱۱۷.
...
[ویکی فقه] ابتکار (قرآن). در معانی مختلفی چون: اختراع ، نوآوری به کار رفته است.
این واژه، برگرفته از «بکر» و به معنای نوبر و اول چیزی دست یافتن است و به همین مناسبت به میوه نوبر، باکورة گفته شده
فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج۱، ص۵۸.
۱. ↑ فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج۱، ص۵۸.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، ج۲، ص۴۶، برگرفته از مقاله «ابتکار».
...

معنی کلمه ابتکار در ویکی واژه

(اِم
نوآو
اخترا
نوآوری

جملاتی از کاربرد کلمه ابتکار

سومین زنجیره انسانی حفاظت از رودخانه کارون با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در ساحل این رودخانه در اهواز تشکیل شد.
در سرمقاله روزنامه درج کرده، جای اخبار داخله را سفید گذاشته بود و در وسط آن تقریبا به این مضمون به خط درشت نوشته بود که وزارت داخله اخبار داخله را سانسور کرده است، ولی مخبر ما خبر از غیب گرفته است که در شماره آینده منتشر خواهد شد و در شماره بعد این شعر را درج کرده بود. این ابتکار فرخی برای اولین مرتبه در جراید ایران بوسیله نامه طوفان خودنمائی کرده است. بعدها یعنی پس از شهریور ماه هزاروسیصدوبیست بعضی از جراید به تقلید از فرخی قسمتی از روزنامه خود را سفید گذاشته و منظورشان این بوده که مثلا این قسمت از روزنامه سانسور شده است.
به به ای آیینهٔ روشن که می‌سازی عیان از ادیبانِ جهان چهرِ عروسِ ابتکار
صنعتی از خویش کند ابتکار صاحب عنوان شود و افتخار
بعد از اعلام طبقه کارگر به عنوان یک «هسته حزب سوسیالیست»، در برنامه حزب، با ابتکار روشنفکران انقلابی در مبارزه با استبداد، ترور به عنوان ابزار مبارزه تأیید گردید.
در ۱۹۳۵ هیتلر با دلگرمی از الحاق سار به این کشور در ژانویه این سال، بر خلاف معاهده ورسای و بهانه اینکه فرانسه دوره نظام وظیفه اجباری را افزایش داده خدمت نظام وظیفه در آلمان را اجباری و قصد خود را برای تأسیس ۳۶ هنگ ارتش و یک ناوگان جنگی اعلام کرد. در مقابل با هم به ابتکار موسولینی در ۱۱ آوریل این سال کنفرانسی از نمایندگان ایتالیا، فرانسه و بریتانیا در استرازا در شمال ایتالیا تشکیل شد و سه کشور وفاداری خود به معاهده لوکارنو و بر لزوم استقلال اتریش در ضدیت با آنشلوس اعلام کردند.
ناطق‌نوری در سال ۱۳۷۷ با ابتکار خود، بین المجالس کشورهای اسلامی را تأسیس کرد و هم‌اکنون ریاست اتحادیه بین المجالس را بر عهده دارد و هر دو سال یکبار به همراه رئیس مجلس به این اجلاس می‌رود و از سخنرانان اصلی این اجلاس به حساب می‌آید.
ابتکار آنجا بی‌قدر نماند زیراک صلتی باشد هر فکر نوی را درخور
آن که چون معبود عالم را به عدلش مژده داد پیش از آدم‌ کرد یزدان عدل او را ابتکار
و صبحنا بخمر مستطاب فان الیمن جما فی ابتکار
بر اختلاف خلایق بنای دولت خویش نهاد هرکه نمود ابتکار دین و وطن
زال‌زاده بنیان‌گذار و مدیرِ انتشاراتِ ابتکار بود که کتاب‌هایی از نویسندگانِ گوناگون، من جمله بهرام بیضایی، منتشر کرد.
چو با دشمنت فرصتی دست داد مکن چز بدان ابتکار کار خویش
اسناد سفید امضا که با عنوان «ثبت سفید» میان سردفترداران شناخته می‌شد، شیوه‌ای تمام‌قد ابتکاری بود که توسط برخی از سردفترداران فقط با هدف از دست ندادن مشتری و بالابردن آمار ثبت، که به دنبال آن دخلِ دفاتر ثبت سند پر و پیمان می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گرفت.
پس از رد هر دو پیشنهاد توسط سبزها و لیبرال‌های سبز، شورای ملی سرانجام پیشنهادی از کمیسیون امور اقتصادی و مالیات را تصویب کرد که روح ابتکار عمل را حفظ کرد اما تعریف ازدواج منحصراً بین مرد و زن را حذف کرد. این پیشنهاد متقابل بارای ۱۰۲در مقابل ۸۶ تصویب شد، بنابراین ابتکار مردمی را رد کرد و به رای‌دهندگان سوئیس توصیه کرد که ابتکار عمل را رد کنند و پیشنهاد مخالف را بپذیرند.
در فنون شعر و حسن ابتکار و لطف نظم بعد (صائب) دیدهٔ یاران به (صابر) روشن است
بسیاری از روش‌های ساختن اشکال دوبعدی و سه‌بعدی که بوزجانی عرضه کرده، اقتباس است از آنچه در آثار اقلیدس، ارشمیدس، هرون اسکندری، تئودوسیوس و پاپوس آمده بوده‌است، اما بعضی از مثال‌ها ابتکاری است. در این اثر بوزجانی، مسائلی نیز راجع به تقسیم یک شکل به اجزایی که شرایط معینی را واجد باشند، آمده‌است.
«یک روزی تصمیم گرفتم تا یک اذان یادگاری بگویم. در استودیوی ۶ صدا و سیما، هر گوشه‌ای انداختم، نشد تا اینکه آن را در روح‌الارواح آواز بیات ترک به این شکل که بیش از ۵۰ سال پخش می‌شود، گفتم. ما ایرانی هستیم و اذان ما باید برخاسته از خودمان باشد. الان اذان‌خوان‌هایی هستند که از عربستان تقلید می‌کنند و این پسندیده نیست و خود ما باید ابتکار به خرج دهیم. الان ۵۰ سال است که کسی نتوانسته روی این اذان من اذان بگوید؛ حتی برادرم سلیم که آن صدای گیرا و زیبا را دارد و این خواست خداست؛ همان خدایی که می‌گوید اگر با من یکصدایی کنید، محبت شما را به قلوب همه می‌اندازم».
گیم‌دیلی در فهرست «بالای ۲۵تا ربات در بازی‌های ویدئویی» خود، متال سونیک را در جایگاه سیزده قرار داد و او را به‌عنوان «بزرگترین ابتکار» دکتر رباتنیک تصویف کرد و قدرت توانایی‌های او را مورد ستایش قرار داد.