اصالت

اصالت

معنی کلمه اصالت در لغت نامه دهخدا

اصالت. [ اَ ل َ ] ( ع مص ) نجابت و شرافت. ( فرهنگ نظام ). اصیل بودن. ( اقرب الموارد ). اصلی شدن. ( از تاج المصادر ) ( آنندراج ). نجابت : و کریمتر قریش از روی اصالت نسب. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 308 ). || ثبات. ( اقرب الموارد ).
- اصالت رأی ؛ جید و نیکو بودن آن. ( اقرب الموارد ): پدر ما هرچند مارا ولیعهد کرده بوده... در این آخرها.... سستی بر اصالت رائی بدان بزرگی... دست یافت... ما را به ری ماند. ( تاریخ بیهقی ص 73 ). و رجوع به اصالة شود.
اصالة. [ اَ ل َ ] ( ع مص ) اصلی شدن. ( زوزنی ). با اصل و بیخ و ریشه گردیدن درخت و ثابت و راسخ شدن بیخ آن. || بااصل شدن مرد. ( ناظم الاطباء ). نژاده شدن. اصلی شدن. ( زوزنی ). || خلیفه ثابت رأی گردیدن. ( ناظم الاطباء ). || محکم رأی شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). نیکو شدن رأی کسی. ( ناظم الاطباء ).
- اصالةالرأی ؛ نیکویی آن.
و رجوع به اصالت شود.

معنی کلمه اصالت در فرهنگ معین

(اَ لَ ) [ ع . اصالة ] (اِمص . ) ۱ - نژاده بودن ، اصیل بودن . ۲ - نجابت داشتن .

معنی کلمه اصالت در فرهنگ عمید

۱. با اصل بودن، اصل داشتن، اصیل بودن، ریشه دار بودن، نیک نژاد بودن.
۲. نجابت.

معنی کلمه اصالت در فرهنگ فارسی

بااصل بودن، اصل داشتن، اصیل بودن، ریشه داربودن، نیک نژادبودن، نجابت
۱ - با نژاد بودن نژاد بودن گهرداشتن . ۲ - نجابت داشتن شرافت داشتن . ۳ - ( اسم ) والاتباری پدر داری . یا اصالت رای . با بنیادی اندیشه پاکی و درستی رای .

معنی کلمه اصالت در دانشنامه عمومی

اصالت‏ ( انگلیسی: Originality ) ، جنبه ای است که آثار خلق شده یا ابداع شده به عنوان اثر جدید یا بدیع قابل تشخیص است.
آنچه که ارزشمند باشد. مَوْثِق و میثاق بمعنی پیمان و عهد اکید و محکم است. و عهد درک بشر است که در ذات او گذاشته شده است.
اصالت دارای دو معنی اساسی است:
۱ - به معنی صدق، اصالت به این معنی، به وثیقه یا به عملی گفته می شود که حقا از صاحب خود صادر شده باشد. اصالت به این معنی در مقابل مجعول قرار دارد.
می گویند: این نسخه کتاب اصیل یا اصلی است، مقصود این است که این نسخه به دست نویسنده کتاب تألیف شده است. البته چنین نیست که هر خبر دست اولی صادق باشد.
۲ - به معنی صدق وثیقه ای که قاضی یا نویسنده عادلی آن را نوشته باشد گفته می شود. و نیز به معنی صدق قرار داد رسمی، یا صدق مضمون وثیقه و مطابقت آن با واقع به کار می رود.
در ما بعد الطبیعه، اصالت به معنی مطابقت کامل ظاهر وجود یا حقیقت آن است.
در علم اخلاق به معنی صدق و اخلاص است.
اصطلاح نقد اصالت در علم تاریخ به نظریه مورخ در مورد اسناد و اخبار گفته می شود که آیا این اسناد و اخبار صحیح یا فریب کار یا جعلی است؟
در نظر مارتین هایدگر، اصالت عبارت است از افکار و عواطف که حقاَ از جانب صاحب خود صادر شده باشد.
دارائی و نوآوری که عبارت است از امتیاز چیزی یا کسی نسبت به دیگران، در صفات تازه ای که از او صادر شده است. اصالت به این معنی، در مورد انسان، عبارت است از نوآوری، در مورد فکر و رأی، عبارت است از غنا و دارندگی، در مورد روش، عبارت است از ابتکار.
بیان قرآن حاکی از اصالت و اصیل بودنِ بامداد و شامگاه در عهد با خدای تعالی است.
شامگاه، شکافی میان دنیاها است، دری به سوی ناشناخته ها.

معنی کلمه اصالت در دانشنامه آزاد فارسی

اصالَت (موسیقی)(authenticity)
در موسیقی ، گرایشی که در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در اتریش و هلند آغاز شد و هدفش بازسازیِ شرایط اصیل و اولیۀ اجرا و سازبندی موسیقی قدیم برای دست یابی به ملاک های اصیل زیبایی شناختی بود. پیش گامان این حرکت اجراکنندگانی همچون نیکُلاوس هارنن کورت و گوستاو لئونهارت بودند. اصالت موجب شد که پژوهش های عملی مهمی در ویرایش و ترانویسی دست نوشته ها، ساختنِ سازها، اجرای رقص ها، آکوستیک از لحاظ معماری ، و تکنیک های آوازی صورت پذیرد و زمینه را جهت اجرای آثار آوازی به زبان اصلی فراهم آورد. این جریان با استقبال وسیعی روبه رو شده است و هم اکنون چندین گروه هم نوازیِ «اصیل» برجسته در امریکا و تقریباً در تمامی کشورهای مهم اروپای غربی و نیز در برخی کشورهای اروپای مرکزی با موفقیت به کار خود ادامه می دهند. متخصصان برجستۀ این حرکت عبارت اند از رهبران ارکستر کریستوفر هاگ وود، راجر نورینگتون ، جان الیوت گاردینر، تِرِوِر پیناک ، و نوازندگانی همچون تون کوپمان، دیوید مانرو (بادی چوبی )، آنتونی رولی (لوت )، یاپ شرودر (ویولن )، اِما کِرکبی (سوپرانو)، و فرانتس بروگِن (فلوت ).

معنی کلمه اصالت در ویکی واژه

نژاده بودن، اصیل بودن.
نجابت داشتن.

جملاتی از کاربرد کلمه اصالت

مشربِ دین اصالتِ نسبش منصبِ دین نزاهتِ ادبش
گر آن اصلی که زاغ و باز از او تصویر می‌یابد تجلی سازدی مطلق اصالت را یگانستی
بس که درین عصر بزرگ همه حضرت وهاج اصالت‌پناست
با نجیبان، بر نتابیدی گرش بودی نجابت با اصیلان در نیفتادی گرش بودی اصالت
خانواده الیازجی اصالتاً حمصی بودند و قبل از تولد او به بیروت مهاجرت کردند.
خلعتی کام امل را ز اصالت قاید تیغی احکام اجل را به رسالت ممتاز
البته اهل سنت بندرعباس ادعا دارند سید مظفر از سادات اهل سنت و اصالت او به گوده برمی‌گردد که به سبب رفت وآمد اهل سنت بر سر مقبره محقر او بعدها تصمیم گرفته شد آن را به امامزاده مبدل نموده تا کانونی جهت مراجعات مردم معتقد بندرعباس و حومه باشد.
ز مصدر تو بود اشتقاق مشتقات ز مبدء تو اصالت اصول اکوان داشت
پدرش معمار، ایوسف ایوانوویچ شارلمانی بود. پدربزرگ او، مجسمه‌ساز و هنرمند تزئینی، ژان باپتیست شارلمانی-بوده، اصالتاً اهل روئن بود و برای کار برای کاترین کبیر به روسیه آمده بود. برادرش، ایوسف، نیز هنرمند و معمار شد.
اصالتش را رخسار مطلع الانوار نجابتش را آثار ساطع البرهان
آیینه اصالت خورشید و کان شود هر دانه گهر که بمخزن در آورم
آزادچهر گفت: پادشاهی و بزرگ‌منشی و اصالتِ محتد و علّوِ همّت و کرمِ نجار و تأثّلِ نژادِ این عقاب در چند مقام مقرّر کرده‌ایم و این تقریر بارها مکرّر شده و نموده، از آنجا که مقتضایِ این اوصاف است، هرگز روا ندارد بر کسی که آستین بر خان و مان و اهالی و اوطان افشانده‌باشد و دامنِ اقبالِ او گرفته و از دستِ تعرّضِ آفاتِ مخافات به جنابِ او پناه آورده، زنهار خورد و سمتِ این دناعت بر ناصیتِ همّتِ خویش نهد، بلک تمکین و تکریم فرماید و به جانب ما هم از گوشهٔ چشمِ عظمت نگاه کند، فخاصّه که من به شرطِ خضوع و افکندگی و خشوع و بندگی پیش روم و آنچ از واجباتِ ادبِ حضرت و مراسمِ خدمت باشد، بجای آرم و دانی که سرّی بزرگ در خاصّیّت سخن پنهان‌ست که به وقتِ تأثیر در طباع پدید آید، چنانک مارِ مبرقشِ نفاق را از سوراخِ کمونِ نفس بیرون آرد و به الماس نکته‌هایِ سرتیز، آهنِ صلبِ مزاجها را بسنبد، ع، کَمَا لَانَ مَتنُ السَّیفِ وَ الحَدُّ قَاطِعٌ مرا بحمدالله آلتِ این استعداد هرچ کاملترست و مایهٔ این اهلیّت هرچ تمامتر. رای آنست که ما هر دو به خدمتِ او رویم و بعد ما که طریقِ رسیدن به دست‌بوس میسّر شده باشد و آن سعادت به حسنِ اتّفاق دست داده، فصلی در بابِ خویش و حکایتِ حال به وجهی که قبول مستقبل آن شود و عاطفت و رافت ردیفِ آن گردد، فرو‌گویم.
نبالت کسب کردی از عم و خال اصالت ارث بردی از ام و اب
او متولد ۱۷ شهریور ۱۳۶۷ در ساوه است.اصالتاً گیلانی و اهل شهر کلاچای می باشد. او هم‌اکنون عضو باشگاه فوتسال کراپ الوند است.
اوکونکو، به خاطر اصالت خانوادگی‌اش، توانایی بازی برای تیم ملی فوتبال نیجریه را هم دارد اما در حال حاضر در رده‌های پایه، تصمیم برای بازی در تیم ملی انگلیس دارد‌.
رمز ارز (یا ارز رمز پایه) گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌ های رمز گذاری کنترل می‌ شود و معمولاً به صورت نا متمرکز (بدون وابستگی به یک مرجعیت مرکزی) کار می‌کند. با توجه به تعدد تعاریف و تغییرات در مصادیق رایج رمزارز این عبارت از نظر حقوقی دقت کافی ندارد.
ایدئالیسم نقطهٔ مقابل رئالیسم (واقع گرایی یا اصل اصالت واقع) است که معتقدست برای شناخت حقیقت جهان بیرون، چندان نمی‌توان به ذهن انسان متّکی بود.
وی از یک خانواده با اصالت گیلانی در خیابان ۱۷ شهریور تهران زاده شده و در محله نظام‌آباد بزرگ شده‌است، سنگ‌چاپ دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی از دانشگاه هنر است. او همچنین از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۴ در مدرسه هنر و ادبیات صداوسیما به تحصیل پرداخته‌است.
اریک یان هانوسن (۲ ژوئن ۱۸۸۹ وین - ۲۵ مارس ۱۹۳۳ برلین) روزنامه‌نگار اتریشی-یهودی و متخصص روشن بینی بود که با هیتلر همکاری می‌کرد. نام اصلی او هرمان اشتاین شنایدر بود و با تغییر اسم خود اصالت یهودی خود را پنهان کرده بود. هانوسن که به داشتن توانایی در هیپنوتیزم، علم غیب، و طالع بینی مشهور بود در جمهوری وایمار و دوره نازیها مشغول به فعالیت بود. او به هیتلر نحوه خاص سخنرانی کردن را آموخت.
آدولف گالانت روز ۱۹ مارس سال ۱۹۱۹ در وسترهولت در وستفالی زاده شد. از یک خاندان با اصالتاً فرانسوی بود که اواسط سده هجدهم به آلمان مهاجرت کرده بودند. با علاوه به هوانوردی، به شکل ماهرانه‌ای پرواز با گلایدر را فراگرفت و خود به مربی بدل گشت. در دوره آموزش خلبانی تجاری در لوفت‌هانزا در برونشویک شرکت کرد و جز تنها ۲۰ نفری بود که پذیرفته شد.