افیون
معنی کلمه افیون در لغت نامه دهخدا

افیون

معنی کلمه افیون در لغت نامه دهخدا

افیون. [ اِف ْ ی َ ] ( معرب ، اِ ) مأخوذ از اَفْیون. فارسی و بمعنی آن. ( ناظم الاطباء ).
افیون. [ اَف ْ ] ( معرب ، اِ ) تریاک. ( یادداشت مؤلف ). شیره منجمد خشخاش که تریاک نیز گویند. این لفظ چنانکه گمان کرده اند مأخوذ از یونانی نیست بلکه مأخوذ از افینا می باشد که در زبان سانسکریت بمعنی شیره خشخاش است و آنرا هبیون و هپیون نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). تریاک باشد که بعربی لبن الخشخاش گویند. اگر قدری از آن بخود بگیرند زحیر را سود دهد. ( برهان ). از یونانی اپیون مبدل اپس ، لاتینی اپیوم ، بمعنی مایع. و آن شیره بسته تخمدانهای نارس خشخاش است. ( حاشیه برهان چ معین از دائرةالمعارف اسلام ). شیره مخدر و منوم که از پوست خشخاش گیرند. اپیون. ابیون. هپیون. تریاک. مخفف آن ، پیون. و آن معرب یونانی اپیون است. ( فرهنگ فارسی معین ). همان اپیون است که تعریب آن است. ( شرفنامه منیری ). شیر خشخاش. ( منتهی الارب ). عصاره خشخاش سیاه مصری است و آنرا لبن الخشخاش گویند :
گردان گردند پیش میر بمیدان
سست چو مستی که خورده باشد افیون.فرخی.لاله چو جام شراب پاره افیون در او
نرگس کآن دید کرد از زر تر جرعه دان.خاقانی.خامه مصریش راست در دهن افیون مصر
فتنه که خیزد از آن بر دهد افیون مصر.خاقانی.افیون لب فتنه را چنان ده
کز خواب بامتحان نجنبد.خاقانی.همه افیون خور مهتاب گشته
ز پای افتاده مست خواب گشته.نظامی.عقل کل در حسن او مدهوش شد
کز لبش در باده افیون میکند.عطار.آنکه سقمونیاش باید داد
گرش افیون دهی بقای تو باد.اوحدی.بریده نسل عدو خنجر تو چون کافور
ببرده هوش حار ( کذا ) هیبت تو چون افیون.تاج مآثر ( از شرفنامه ).زخم خوب است اگر سخره مرهم نشود
زهر من نیست اگر دست خوش افیون است.ظهوری ( از آنندراج ).و رجوع به ترجمه صیدنه و اختیارات بدیعی و دزی و تحفه حکیم مؤمن و تذکره داود ضریرانطاکی ص 53 و قانون ابن سینا ص 161 و ابیون و اپیون و پیون و تریاک در همین لغت نامه شود. || کنایه از سیاه باشد. ( برهان ) ( آنندراج ).

معنی کلمه افیون در فرهنگ معین

( اَ ) (اِ. ) معرب واژة یونانی «اپیون » به معنای تریاک ، شیرة خشخاش .

معنی کلمه افیون در فرهنگ عمید

= تریاک

معنی کلمه افیون در فرهنگ فارسی

( اسم ) تریاک .
ماخوذ از افیون فارسی و بمعنی آن

معنی کلمه افیون در فرهنگستان زبان و ادب

{opium} [پزشکی] عصارۀ خشخاش که به علت دارا بودن مرفین دردزدا و مخدر است

معنی کلمه افیون در دانشنامه عمومی

افیون ( به انگلیسی: opium ) به هرگونه ماده ای گفته می شود که از تریاک به دست می آید. امروزه برای تعیین تمام مواد طبیعی و مصنوعی که به گیرنده های مواد افیونی در مغز متصل می شوند، از اصطلاح مواد افیونی استفاده می شود. مواد افیونی ترکیبات آلکالوئیدی هستند که به طور طبیعی در گیاه خشخاش یافت می شوند. ترکیبات روان گردان موجود در گیاه تریاک عبارتند از مورفین، کدئین و تبائین. مواد افیونی از دیرباز برای انواع شرایط پزشکی مانند تسکین درد مورد استفاده قرار می گرفته است. مواد افیونی داروهایی با پتانسیل سوء مصرف متوسط تا زیاد در نظر گرفته می شوند و در «برنامه های کنترل مواد» مختلف تحت قانون مواد کنترل شده یکنواخت ایالات متحده آمریکا فهرست شده اند.

معنی کلمه افیون در دانشنامه آزاد فارسی

آفیون. (یا: افیون قره حصار؛ نام سابق: آکرونیوم) مرکز استان آفیون در غرب ترکیه، واقع در ۷۰کیلومتری جنوب غربی آنکارا، با ۹۵,۷۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۰). در گذشته، مرکز تولید تریاک از مزارع خشخاش بود. کالاهای پشمی و نخی، نمد، و پرده نیز در آن جا تولید می شود. ناحیۀ اطراف آن دارای چشمه های آب گرمو آب معدنیاست. آب معدنی آن در سراسر ترکیه به فروش می رسد. قلعۀ سیاه آفیون، ارگی قدیمی، واقع در تخته سنگی سیاه به ارتفاع ۲۲۶ متر است. نخستین ساکنان آن را حتی هاتشکیل می دادند، و فریگیایی هاو بیزانسی هاآن را بازسازی کردند و گسترش دادند. ترک های سلجوقیو عثمانیاز این قلعه به منزلۀ خزانۀ امپراتوری استفاده می کردند. نمونه های فراوانی از معماری عثمانی در شهر قدیمی در پایین صخره حفظ شده است و مساجد باشکوهی نیز در آن قرار دارد. مسجد جامع قرن ۱۳م (اولوکامی)، قدیمی ترین مسجد آفیون، دارای ۴۰ ستون چوبی است که سقف بر آن ها قرار گرفته است.

معنی کلمه افیون در ویکی واژه

معرب واژة یونانی «اپیون» به معنای تریاک، شیرة خشخاش.

جملاتی از کاربرد کلمه افیون

افیون یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های سنگ مرمر در ترکیه می‌باشد و همچنین به شهر خامه و سوجوک و شیرینی معروف هست.
پزشکان و دندانپزشکان شبه‌افیونی‌ها را برای تسکین دادن دردهای حاد یا مزمن ناشی از بیماری، جراحی یا جراحت‌ها تجویز می‌کنند. در پزشکی ایرانی از زمان‌های قدیم تریاک به عنوان دارو حضور داشته رازی و ابن سینا و دیگران آن را برای درمان توصیه کرده‌اند.
شیوا ارسطویی (اردیبهشت ۱۳۴۰، تهران) داستان‌نویس، مترجم و شاعر ایرانی است. مجموعه داستان‌های «آمده بودم با دخترم چای بخورم»، «آفتاب مهتاب» و «من دختر نیستم» و رمان‌های «بی‌بی شهرزاد» و «افیون» از آثار اوست.
کسی کو مست آن دیدار باشد چه جای باده نابست و افیون؟
چون اوحدی از مستی سر بر نکنی ار من در جام تو زین افیون یک خردله اندازم
افیون - تب مرگ فیلمی ایرانی به کارگردانی امان منطقی و داریوش کوشان و محصول سال ۱۳۶۰ است.
بنوش مهرش ار پیوند گیرد دهد خاصیت تریاک افیون
افیون قره‌حصار یکی از شهرهای ترکیه است. این شهر مرکز استان افیون قره‌حصار است.
خشونت اسماعیل، گرایش وی به تسنن، طرد پریخان خانم دختر قدرت‌طلب و بانفوذ شاه تهماسب و تهدید امرای قزلباش نهایتاً منجر به کشته شدن او شد. کشندگان شاه اسماعیل با همکاری کنیزان حرم و پریخان خانم افیون مصرفی شاه را مسموم کردند و محافظان روز بعد شاه را نیمه‌مرده همراه با رفیقش حسن بیک حلواچی از اتاق او در دولتخانه بیرون آوردند. شاه ساعتی بعد مرد اما حسن بیک زنده ماند.
در این شهر تاریخی آثار باستانی زیادی همچون حمام کافر (گئورحمامی)، قلعه‌افیون (افیون قالاسی) و مسجد عرب (عرب مسجدی)، مسجد عمارت (ایمارت جامع‌سی)، مسجد اولو (اولو جامع‌سی) و… قرار دارد که قدمت بعضی از آنها به دوران بیزانس روم متعلق می‌باشد.
ای خدا این خلق، عطر مشک را بینند و باز با گل افیون دماغ خود معطر می‌کنند
سقنقوری کند کافور، و گردد زهر جان دارو نه آرد بی هشی افیون نه هشیاری دهد صهبا
قدحی پر شراب و افیون کرد عقل را داد با شراب افیون
امروزه بسیاری داروهای شبه‌افیونی به‌طور مصنوعی ساخته می‌شوند از جمله اکسی‌کدون، مپریدین، هیدروکدون و هیدرومورفین
ز نور عقل کل عقلم چنان دنگ آمد و خیره کزان معزول گشت افیون، و بنگ و بادهٔ شیره
دین می‌تواند نابرابری اجتماعی و تعارض اجتماعی را نیز تقویت و ارتقا دهد. این دیدگاه تا حدی از کارل مارکس الهام گرفته شده‌است، او گفت که دین افیون توده‌ها است (مارکس، ۱۸۴۳). منظور او این بود که دین مانند مواد مخدر، مردم را از شرایط موجود خوشحال می‌کند. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر رنج خود را تحمل کنند، در آخرت پاداش خواهند گرفت. دیدگاه‌های مذهبی آنها باعث می‌شود طبقه سرمایه‌دار را در فقر خود سرزنش نکنند و در نتیجه قیام نکنند. مارکس گفته‌است، به این دلایل، دین فقرا را به پذیرش سرنوشت خود سوق می‌دهد و به حفظ سیستم موجود نابرابری اجتماعی کمک می‌کند.
همه گر آفتاب آییم در دورانگه عشرت کسوفی هست کآخر در می افیون می‌کند ما را
هواخواهانت را بر دست سوزن باد چون سوسن بداندیشانت را در کام شکر باد چون افیون
روستای آلاجامع تنها ۲۴ کیلومتر با شهر صندوق‌لی فاصله دارد. ۶۰–۷۰ خانوار و ۵۰۰ نفر جمعیت در روستا وجود دارد و امروز هم همه بوسنیایی صحبت می‌کنند. از آنجایی که شغلی جز کشاورزی و دامداری ندارند، همه تحصیل کرده‌اند و کارمند دولتی شده‌اند و همچنان به عنوان کارمند در مناطق مختلف ترکیه به کار خود ادامه می‌دهند. مردم محل به جز چند استثنا، اکثرا با بوسنیایی‌ها ازدواج کرده‌اند. هیچ سکونتگاه بوسنیایی دیگری در افیون قره‌حصار و اطراف آن وجود ندارد.
مست افیون غمم هر چند جانم روز و شب ساغر گلگلون ز خون دل گسارد ای ملک