اوستا
معنی کلمه اوستا در لغت نامه دهخدا

اوستا

معنی کلمه اوستا در لغت نامه دهخدا

اوستا. ( اِ ) اوستاد. استاد :
هرکه گیرد پیشه بی اوستا
ریشخندی شد بشهر و روستا.مولوی. || ( اِخ )اوستا. کتاب دینی زردشت :
علم معنی از کتاب اوستا
حاصلت ناید مکش چندین عنا.اسیری لاهیجی.
اوستا. [ اَ وِ] ( اِخ ) ( بمعنی اساس ، بنیاد، متن اصلی ، پناه و یاوری ) در پهلوی اوستاک در متون تاریخی عربی بستاه ، البستاه ابستا، الابستا و الابستاق آمده است. کتاب مذهبی ایرانیان قدیم و زردشتیان و یکی از آثار قدیمی و شایدقدیم ترین اثر مکتوب مردم ایران است. تعیین زمان و قدمت آن بسته به تعیین زمان زردشت میباشد. این کتاب در قدیم ظاهراً بسیار بزرگ بوده است و در روایات اسلامی آمده است که بر روی دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بوده است که اسکندر آنرا سوزاند. در زمان بلاش ( اول ) اشکانی و سپس در دوره ساسانیان ( در زمان اردشیر بابکان بوسیله تنسر و پسرش شاپور بوسیله آذربد مهر سپندان ) بجمعآوری و ترتیب و تدوین اوستا پرداختند. و گویند اوستای کنونی یک پنجم آن است. در زمان ساسانیان تفسیری بزبان پهلوی بر اوستا نوشتند که آنرا زند گویند و غالباً اوستا را با کلمه زند با هم می آورند وسپس شرحی بر زند نوشتند و آنرا پازند نامیدند که زبانش پاکتر و روان تر از زبان زند میباشد. یعنی هزوارش در آن وجود ندارد اوستا دارای 21 نسک و در پنج قسمت است. یسنا ( دارای 72 فصل که 17 فصل آن گاتها را تشکیل می دهد )، ویسپرد، وندیداد، یشتها، خرده اوستا. قسمتهای مختلف اوستا در زمانهای مختلف و بوسیله اشخاص نوشته شده است و گویند فقط گاتها از خود زردشت است. اوستا مشتمل است بر نیایش اهورمزدا و امشاسپندان و ایزدان و موضوع های اخلاقی و دینی و داستانهای ملی و غیره. اوستا ظاهراً اول بار در قرن 18 م. بوسیله آنکتیل دوپرون بزبان فرانسوی ترجمه و در 1771م. در سه جلددر پاریس منتشر شد و سپس مستشرقین بزرگ و بخصوص آلمانها به این کتاب توجه خاص کردند و همه کتاب و یا قسمتی از آنرا ترجمه کردند مانند اشپیگل ( ترجمه آلمانی ، سه جلد 1852-1863م. لایپزیک )، دو هارله ( ترجمه فرانسوی 1881م. پاریس ) و دارمستتر ( ترجمه فرانسوی سه جلد 1892-1893 پاریس ) فریتس ولف ( ترجمه آلمانی 1910 استراسبورگ ) بارتولومه ، گلدنر و غیره. یشتها ( در دو مجلد ) و یسنا ( در دو مجلد ) و گاتها و وندیداد بفارسی ترجمه شده و در بمبئی و ایران بطبع رسیده است. ( از دایرةالمعارف فارسی ). بگفته دین کرت در عهد هخامنشیان دو نسخه از اوستا در ایران بوده است که اسکندر یکی را در آتش سوزی استخر سوخته و نسخت دیگر را اسکندربا خود برده و آنچه راجع بطب و نجوم و فلسفه و جغرافیا و جز آن بوده بیونانی نقل داده و بخشهای دیگر ازمیان رفته است. ( یادداشت بخط مرحوم دهخدا ). اوستا در یک عصر و بیک زبان نوشته نشده. قسمتی که بزردشت منسوب است و قدیم ترین جزء اوستاست موسوم به گات ها میباشد و آن هفده سرود است. ( یادداشت ایضاً ). بر حسب روایات در سال سی امین سلطنت گشتاسب ، زردشت این کتاب را بر 12 هزار پوست گاو بخط زرین به گشتاسب عرضه میکند و او دین زردشت می پذیرد. اوستا دارای هشتادوسه هزار کلمه است و تفسیر پهلوی اوستا که در دوره ساسانیان شده است امروزه متجاوز از یکصدوچهل هزار کلمه است. در زمان شاهان ساسانی بگرد کردن پراکنده های اوستا پرداخته اند و تنها 348 فصل بدست آمده است از محفوظات موبدان و آنرا به بیست ویک نسک بخشیده اند و از اوستای ساسانی نیز امروز ظاهراً بیش از یک ربع آن در دست نیست.

معنی کلمه اوستا در فرهنگ معین

(اَ وِ ) (اِ. ) کتاب دینی زرتشتیان که شامل پنج بخش می باشد. ۱ - یسنا. ۲ - اوستا، ویسپَرد. ۳ - وَندیداد. ۴ - یشتا. ۵ - خرده اوستا.

معنی کلمه اوستا در فرهنگ عمید

کتاب مقدس زردشتیان که امروزه یک پنجم از اصل آن باقی مانده است.

معنی کلمه اوستا در فرهنگ فارسی

کتاب مقدس ایرانیان باستان و زردشتیان و آن شامل پنج بخش است : یسنا ( شامل گاتها و غیر آن ) یشتها ویسپرد وندیداد خرده اوستا . بخشهای اوستا در ازمنه مختلف توسط اشخاص متعدد تالیف شده است و از آن میان فقط بخشی از سرود های گاتها از خود زردشت است . مندرجات اوستا عبارتست از نیایش اهور مزدا و امشاسپندان و ایزدان تکالیف انسان در جهان بهشت و دوزخ و داستانهای ملی . توضیح گویند پس از آنکه اسکندر مقدونی قصر سلطنتی ایران را آتش زد اوستا را نیز بسوخت . بلاش اشکانی فرمان داد تا اوستای پراکنده را از شهرهای ایران جمع کنند . اردشیر بابکان تنسر را مامور مرتب ساختن آن کرد و پسرش شاپور اول کار پدر را تعقیب نمود ولی بعض محققان درین روایات شک کرده اند .
(صفت اسم ) استاد
زبان

معنی کلمه اوستا در فرهنگ اسم ها

اسم: اوستا (پسر) (فارسی، اوستایی، پهلوی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: avestā) (فارسی: اَوستا) (انگلیسی: avesta)
معنی: نام کتاب مقدس زرتشتیان، اساس، بنیاد، پناه، یاوری، ( اَعلام ) ) کتاب مقدس ایرانیان باستان و زرتشتیان، قدیمی ترین متنهای موجود به یکی از زبانهای ایرانی، که گفته می شود اینک تنها یک پنجم آن باقی است و بقیه در حمله ی اسکندر از میان رفته است، این کتاب به زبان و خط ویژه ی اوستایی نوشته شده است، اوستا خود شامل پنج یا پنج بخش اصلی است ( یسنا، ویسپَرد، وندیداد، یشتا، خرده اوستا )، که تنها بخشی از یسنا، یعنی گاتها را از خود زرتشت می دانند، ) اوستا: شهرت مهرداد اوستا از غزلسرایان مشهور و معاصر ایران

معنی کلمه اوستا در دانشنامه عمومی

آوستا. شهر آوستا ( به سوئدی: Avesta ) در ناحیه شهری آوستا در کشور سوئد واقع شده است. جمعیت این شهر ۱۰۹۶٫۴۶ نفر است.

معنی کلمه اوستا در دانشنامه آزاد فارسی

اوسْتا
(یا: اوسّا؛ اُسّا) صورت عامیانۀ واژۀ «استاد»، در بازی های گروهی، اداره کنندۀ بازی. این نقش را در بازی های کودکانه، معمولاً، یکی از بزرگسالان برعهده می گیرد. اوستا در همۀ سطوح فرهنگِ عامه، حتی در بازی ها و سرگرمی ها، حائز لحنی پرطمطراق و جدی است. شکل مخفّف آن، اوس، پیش از نام کوچک یا پیشۀ کسان می نشیند، مثلِ اوس تقی، یا اوس نجّار.

معنی کلمه اوستا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اَوِسْتا، نام کتاب دینی زردشتیان می باشد.
تا ۱۱۸۵ق /۱۷۷۱م کسی جز زردشتیان با زبان و خط اوستا و مطالب آن آشنایی نداشت. در این سال آنکتیل دوپرون فرانسوی (۱۸۰۵م) ترجمه اوستا را به زبان فرانسه در ۳ جلد در پاریس منتشر کرد و به غیر زردشتیان امکان داد که با اوستا آشنایی پیدا کنند، اما توجه به دین زردشتی از سوی اروپاییان به سال ۱۷۰۰م باز می گردد که تامس هاید (۱۷۰۳م) کتاب « تاریخ دین کهن ایرانی » را براساس کتاب های فارسی به لاتینی نوشت و در آن از دانشمندان خواست که جست و جو کنند و نوشته های اصیل زردشتی را به دست آورند در ۱۷۲۳م نیز بوچر۴ نسخه ای از وندیداد ساده را به دست آورد و به کتابخانه بادلیان در آکسفرد سپرد و چند سال بعد آنکتیل دوپرون که در هند، زبان اوستایی آموخته بود، به ترجمه اوستا پرداخت.
آشنایی فارسی زبانان با اوستا
فارسی زبانان، اگرچه با نام اوستا، زند و اوستا و زندووستا آشنایی داشتند، از ۱۳۰۵ش به بعد که ابراهیم پور داود (۱۳۴۷ش) ترجمه گاهان را منتشر ساخت، با زبان، خط و مطالب آن نیز آشنا شدند. وی بعدها بخش های دیگر اوستا را هم به فارسی ترجمه کرد.
← اوستا کتاب زرتشت
اوستا در دوره های مختلف فراهم آمده است.بخش کهن آن (گاهان و یسن هفت هات و بندهای ۱۳، ۱۴ و ۱۵ یسن ۲۷ و بند ۱ یسن ۵۱) در حدود هزار سال پیش از میلاد .و از بخش جدید اوستا (یسن ها و ویسپرد و یشت ها و وندیداد و خرده اوستا) یسن ها و یشت ها ظاهراً در دوره هخامنشی، و خرده اوستا در زمان شاپور دوم تألیف شده است. زمان تألیف وندیداد را هم باید پس از تألیف یسن ها و یشت ها دانست.
← اوستای دوره ساسانی
...

معنی کلمه اوستا در ویکی واژه

کتاب دینی پیروان زرتشت که شامل پنج بخش می‌باشد؛ گاثاها، یسنا، ویسپَرد، وَندیداد، یشتا.[۱] قدیم‌ترین بخش‌های اوستا در آغاز شفاهاً سینه به سینه و نسل به نسل بواسطه آثروانان منتقل می‌شد. اَوِستا ممکن است تصحیف شده استاد باشد؛ و تلفظ کهن آن احتمالا اوسدا بوده است؛ در ضمن در کتاب اوستا خبری از کلمه مُغ و مجوس مُبَلّغان کیش زرتشت نیست. واژه اوستا معادل ابجد 468 تعداد حروف 5 تلفظ 'avestā نقش دستوری اسم ترکیب (اسم) [پهلوی: avistāk, apastā(k)] ‹اوستاک، اویستا، ابستا، وستا، استا› مختصات (اَ وِ) (اِ.) آواشناسی 'avestA الگوی تکیه WWS شمارگان هجا 3 منبع واژه‌نامه آزاد فرهنگ لغت معین
↑ کشورهای مؤمن به آیین زرتشت در فرگرد اول ویدودات از کتاب بزرگ نسک‌ها: اریان‌وئیجو، هاواسوغدا، مورو، نسایا، بخدش، هرویو، وایکرتا، اورو، هرکانه، هاراخوتی، هئتومنت، رغه، چهرا، ورنا، هپت‌هندو، رنگ‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه اوستا

به موسیقی‌ام اولین اوستاد نشاید که منکر شد این از عناد
آتَشکَده، یا آتَشگاه یا دَرِ مِهر، یک ساختمان مذهبی به گونه‌ای از نیایشگاه‌های زرتشتیان گفته می‌شود که در آن آتش به دلیل پاک‌کنندگی و گرمابخشی‌اش در جایگاه ویژه‌ای جای گرفته‌است و مهم‌ترین نیایش‌های دینی در آن و در برابر آتش انجام می‌گیرد. از جمله نیایش‌ها خواندن اوستا و گات‌ها است و در آن در برابر آتش خداوند یکتا ستایش می‌شود.
به منظور حفظ صلح بین کشورهای رقیب وستالیس و اوستانیا (که وستالیس و اوستانیا به ترتیب جهان‌های جایگزین آلمان غربی و آلمان شرقی هستند)، یک مأمور وستالیایی با نام رمز «گرگ و میش» وظیفه جاسوسی از دونوان دزموند، رهبر حزب وحدت ملی در اوستانیا را بر عهده می‌گیرد. بخاطر منزوی بودن دزموند، تنها راهی که گرگ و میش می‌تواند به او نزدیک شود این است که یک کودک را در همان مدرسه خصوصی که پسر دزموند در آنجا هست، ثبت نام کند و به عنوان والدین همکار به او نزدیک شود.
در همه کاری چو او بود اوستاد کار اوست آنرا که این کار اوفتاد
گیتی از اوستاد باشد راست کارگیتی از اوستاد بپاست
در رساله «در بیان علم موسیقی و دانستن شعبات او» مربوط به دوره صفوی، در خصوص استاد زیتون نوشته شده: «اوّلاً خجسته نغمه‌ایست با مسمی و اوستاد زیتون کمانچه‌ای که از مشاهیر روزگار است، بازگوی پشروها را در این نغمه ساخته.» ابوالفضل مبارک به مجلس بزمی در سال ۹۵۰ در هرات اشاره می‌کند که در آن استاد زیتون به همراه استاد صابر قاق نوا زندگی می‌کرده‌اند.
هر کوز شعر تازی دارد بسی بیاد او را درین صناعت خوانیم اوستاد
چند سال از برای کار و هنر خورده سیلی ز اوستاد و پدر
در قرن ششم قبل از میلاد زرتشت پیامبر بزرگ ایران ظهور کرد و بنا به روایت اوستا، کتاب یسنا در بالای کوه سبلان بر او نازل شده‌است.
اوستاد زمان ملک فخرا که خرد وصف او نیارد گفت
ظاهرش دیدی سرش از تو نهان اوستا ناگشته بگشادی دکان
به گفته برخی از نویسندگان، باختر میهن قبایل هند و اروپایی بود که حدود ۲۵۰۰–۲۰۰۰ قبل از میلاد به جنوب غربی سوی ایران امروز و شمال غربی سوی هند و پاکستان امروزی نقل مکان کردند. که بعداً به ساتراپی‌های شمالی امپراتوری هخامنشی تبدیل شد. پیامبر زرتشت در این مناطق، جایی که خاک حاصلخیز بلخ توسط صحرای توران احاطه شده بود، متولد شد و اولین پیروان خود را بدست آورد. زبان که آنها صحبت می‌کردند اوستایی بود، زبان قدیمی‌ترین بخشهای اوستای زرتشتی و یکی از زبانهای قدیمی هند و اروپایی.
از حب خویش یاد کنم وآنچه بایدم خواهم ز مجلس تو چو شاگرد از اوستاد
آبتین ساسانفر، (زادهٔ ۱۳۰۷ تهران – درگذشته در ۱۳۹۶ ژنو) پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران و مزدیسنا و از مترجمان سروده‌های زرتشت از زبان اوستایی بود.
نشسته به رامش ز هر کشوری غریب اوستادی و رامشگری
اعداد و شماره‌ها را می‌توانید از جدول الفبای اوستایی کارل فولمن در بخش «الفبا» ببینید.
دیدهٔ غیبت چو غیبست اوستاد کم مبادا زین جهان این دید و داد
در مقدونیه، سازمان انقلابی مقدونیه داخلی به مبارزه چریکی طولانی مدت خود ادامه می‌داد، در حالی که در کرواسی وضعیت امنیتی تا سال ۱۹۳۲ بیشتر بدتر شده بود.[۵۷] در پایان سال ۱۹۳۲، اوستاش صدها قطار را منفجر کرد و صدها تن از مقامات دولتی را ترور کرد.[۵۷] پاسخ اغلب خشونت‌آمیز ژاندارم‌های عمدتاً صرب به تروریسم اوستاشی باعث حمایت بیشتر از اوستاش شد.[۵۷] برای بسیاری، به نظر می‌رسید که یوگسلاوی در حال لغزش به سمت جنگ داخلی است که قرار بود «کودتای خود» اسکندر در ژانویه ۱۹۲۹ از آن جلوگیری کند.[۵۷]
بعضی از نسک‌های اوستا گم شده‌اند و اثری از آن‌ها نیست مانند چهرداد نسک. یکی از نسک‌های گمشدهٔ اوستا که در متن‌های باستانی از آن یاد شده، «چیترادات نسک» نام داشت که ما آن را «چهردادنامه» می‌خوانیم.