ارشد

معنی کلمه ارشد در لغت نامه دهخدا

ارشد. [ اَ ش َ ] ( ع ن تف ) نعت تفضیلی از رشد. رشیدتر. راه راست یابنده تر. ( غیاث ) ( آنندراج ). || به رشدرسیده.
- ارشد اولاد یا اولاد ارشد ؛ آنکه در میانه اولاد کسی بارشدتر و باهوشتر از همه باشد. و در تداول عوام فارسی زبان ، اسن و اکبر فرزندان : حسن بن علی علیهما السلام فرزند ارشد فاطمه بنت رسول صلوات اﷲ علیهاست.
- صاحبمنصب ارشد ؛ صاحب منصبی که درجه او برتر از دیگران باشد.
- طریق ارشد ؛ به رشدتر. اَقصد. راه راست تر. قریب تر بمطلب. ( آنندراج ).
ارشد.[ اَ ش َ ] ( اِ ) حجرالنور است. ( اختیارات بدیعی ). جوهری است که آنرا مرقشیشا خوانند و بعربی حجرالنور گویند. ( برهان قاطع ). حجرالروشنائی. ( قانون ابوعلی سینا در ادویه مفرده ذیل : مارقشیشا ). اثلق. ( فهرست مخزن الادویه ). سنگ روشنائی.
ارشد. [ اَ ش َ ] ( اِخ ) ابن احمد برسوی. او راست : ارشاد الطالبین فی شرح وصایا المهتدین.

معنی کلمه ارشد در فرهنگ معین

(اَ شَ ) [ ع . ] (ص تف . ) بزرگتر، مسن تر. ،اولاد ~ فرزند بزرگ تر.

معنی کلمه ارشد در فرهنگ عمید

۱. بزرگ تر، برومندتر: پسر ارشد.
۲. کسی که در میان همگنان خود دارای درجه و مقام بالاتر است: مقام ارشد.

معنی کلمه ارشد در فرهنگ فارسی

رشیدتر، راه راست یابنده تر، برتر، بزرگتر، برومندتر، کسی که درمیان همگنان خوددارای درجه ومقام بالاترباشد
( اسم ) جوهری است که آنرا مرقشیشا خوانند حجرالنور حجرالروشنایی سنگ روشنایی .
اوراست ارشاد الطالبین فی شرح وصایا المهتدین

معنی کلمه ارشد در فرهنگ اسم ها

اسم: ارشد (پسر) (عربی) (تلفظ: aršad) (فارسی: اَرشد) (انگلیسی: arshad)
معنی: بزرگ تر، دارای درجه و مقامی بالاتر از دیگران، رشیدتر، مافوق

معنی کلمه ارشد در ویکی واژه

maggiore
بزرگتر، مسن

جملاتی از کاربرد کلمه ارشد

ولیک ارشد بسان روباه به چنگ ضیغم در اوفتاده
ز مرگ پدر چون خبردار شد از این درد آشفت وبس زارشد
در پاییز همان سال وارد دانشگاه ملی اوراسیا شد تا کارشناسی ارشد خود را در رشتهٔ تربیت بدنی بگیرد.
ارشدالدوله ای که پیش لبت با زبان فصیح خاموشم
گفتندکه ارشدت جدو شد وان میر مکرمت کتو شد
افسران ارشد یا افسران رزمی به آن دسته از افسران گفته می‌شود که بر یگان‌هایی فرمان می‌رانند که انتظار می‌رود بتوانند تا مدت زمان کوتاهی به تنهایی عمل کنند (مانند گردان‌های پیاده، هنگ‌های زرهی یا توپخانه، کشتی‌های جنگی یا اسکادران‌های هوایی). همچنین افسران رزمی معمولاً شغل‌های ستادی را پر می‌کنند.
جهان تارشد آسمان خیره گشت رخ ماه و خورشید هم تیره گشت
نیسان با هشت مدل جدید به‌سوی نمایشگاه ۲۰۰۳ پیش رفت. «تاکیرو فوجی موتو» از دانشگاه توکیو و معاون سردبیر روزنامه خودروسازهای متحد می‌گوید: «داشتن استراتژیست درجه یک به‌عنوان مدیرارشد، موثرترین راه برای انتقال توانایی‌ها است.»
وجره‌یانه به مفهوم علت و معلول و ویژه‌بینی (ویپاسانا) متکی است. هدف از وجره‌یانه تبدیل هر تجربه به فرزانگی بی‌پروا، شادی‌یابی خودجوش و مهرورزی پرانرژی است. وجره‌یانه می‌کوشد از طریق خودیکی‌دانی سالک با بیدارشدگی، به سریع‌ترین وجه به نتیجه مطلوب برسد.
پیگو حتی پس از دوره ای بیماری قلبی که از سال ۱۹۴۳ به آن دچارشد عضوی از کالج کینگ بودو تحقیقات خود را رها نکرد. او علاقه زیادی به کوهنوردی داشت و کوه نوردی را به دوستانش از جمله ویلفرد نویز معرفی می کرد.
گشت در دم پیمبر راشد خلق را بر پیام حق ارشد
بماضی چیزی ارشد فوت سهل است گذشته رفت و افسوسش ز جهل است
ارشدالدین علی نیریزی (متوفی ۶۰۴) صدرالدین سِلَفی اصفهانی (۴۷۸–۵۷۶) که شیخ روزبهان و ابونجیب سهروردی (۴۹۰–۵۶۳) در حدود سال ۵۵۷، در اسکندریه در محضر او بودند.
باصل او محض فقدان و عدم بود وجود ارشد ز فصل ذوالکرم بود
این رشته تحصیلی در ایران ابتدا در دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی فعلی) در سال ۱۳۵۲ در مقطع کاردانی تأسیس شده است. در سال ۱۳۵۵ نیز در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم توانبخشی (دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران فعلی)، که در آن زمان به‌طور مستقیم زیر نظر وزارت علوم بوده، جذب دانشجو صورت گرفته است. مقطع کارشناسی ارشد این رشته نیز در سال ۱۳۷۱ راه اندازی گردیده و هر سال تعداد محدودی دانشجو در این مقطع پذیرفته می‌شوند. از سال ۱۳۸۷ نیز پذیرش دانشجو در مقطع دکتری شنوایی‌شناسی آغاز گردیده است.
اکنون که خبر دارشد از چاشنی درد مشکل که علاج دل بیمار توان کرد
با اینکه آدامز همسری به نام مری هین و همچنین دختری داشت که در انگلستان بودند، اما ایه‌یاسو او را از ترک ژاپن منع کرد. دو شمشیر که نشاندهندهٔ اقتدار یک سامورایی بود به او اهدا شد. ایه‌یاسو فرمان داد که از این پس «ویلیام آدامز» دریانورد مرده‌است و یک سامورایی با نام «میئورا آنجین» متولد شده‌است. به گفته او، این اقدام آدامز را «آزاد» کرد تا به‌طور دائم به شوگون‌سالاری خدمت کند و عملاً همسر آدامز در انگلیس را بیوه کرد. همچنین به آدامز لقب «هاتاموتو» داده شد که موقعیتی با اعتبار بالا به عنوان ملازم‌های ارشد در حکمرانی شوگون بود.
دریک نفس رسید چوشبنم به آفتاب آن را که ختم عمر به بوس وکنارشد
بدین سان اتو برکنارشد و پسرعمویش با نام لودویگ سوم به پادشاهی رسید. با این همه به اتو اجازه داده‌شد لقب پادشاهی و افتخاراتش را تا زمان مرگ نگاه‌دارد.