اویماق

معنی کلمه اویماق در لغت نامه دهخدا

اویماق. [ اُ ] ( ترکی ، اِ ) قوم و قبیله. ( غیاث اللغات ) ج ، اویماقات. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).

معنی کلمه اویماق در فرهنگ معین

( اُ ) [ تر - مغ . ] (اِ. ) قبیله ، طایفه ، دودمان .

معنی کلمه اویماق در فرهنگ عمید

قبیله، طایفه، دودمان.

معنی کلمه اویماق در فرهنگ فارسی

( اسم ) قبیله طایفه دودمان . جمع : اویماقات .

معنی کلمه اویماق در ویکی واژه

قبیله، طایفه، دودمان.

جملاتی از کاربرد کلمه اویماق

آغداش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق جنوب شرقی بخش شادیان شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.
نام «چهار ایماق» از واژه ترکی-مغولی «اویماق» گرفته شده که به معنای «قبیله» یا «گروهی از قبیله‌ها» است. چهار ایماق به معنی چهار قوم که شامل جمشیدی، هزارهٔ ایماق (هزارهٔ قلعه‌نو)، فیروزکوهی و تیمنی می‌شوند.
امیر جنگجوی ایاز اویماق دل و بازوی خسرو روز پیکار
رقیجات رسید، مفصل و مجمل مطالعه و مذاکره شده، بل چندین بار بواکویه رفت، هر کو شنید گفتا لله در قایل، آن چه از ضعف ملتزمین رکاب ولیعهد و قوت دشمنان خارجی و طغیان یاغی های داخلی خراسان در آنجا شهرت کرده، عیب در مذهب رواه احادیث است، خذلهم الله تعالی که سخن را باقتضای خواهش خود میگویند نه بمطابق واقع، عجب از شماست چرا سماع را بشهود راجح میدارید؟ انصاف خوب چیزی است، بعد از مقدمه نواب محمد ولی میرزا کدام سال از کشمکش افغان و اوزبک و اویماق و ترکمان فارغ بوده اید؟ وقت اتفاق افتاده که خراسانی ها از یک دیگر و خارجی ها از خراسانی هر سال بل هر ماه بل هر روز قتل و غارت نکنند و احتسابی داشته باشند، یا طرف و شوارع را امنیت باشد و زوار و تجار برفاهیت آمد و شد نمایند.
آبگرم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق جنوب غربی بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.این روستا ۲۲۴ نفر جمعیت دارد.
چاراویماق جنوب شرقی | چاراویماق شرقی
آغ‌زیارت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قوری‌چای شرقی بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده‌است. این روستا مرکز دهستان قوری چای شرقی می باشد.این روستا ۳۸۳ نفر جمعیت دارد.
چاراویماق جنوب غربی | چاراویماق مرکزی | قوری‌چای شرقی | ورقه
در سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی، تبریز با جمعیتی بالغ بر ۱٬۷۷۳٬۰۳۳ نفر، پرجمعیت‌ترین و چاراویماق با جمعیتی بالغ بر ۳۱٬۰۷۱ نفر، کم‌جمعیت‌ترین شهر استان آذربایجان شرقی بوده‌است. از جمله شهرهای پرجمعیت استان علاوه بر مرکز استان می‌توان به شهرهای مراغه، مرند، اهر، میانه و بناب اشاره کرد.
التنجی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق مرکزی بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.این روستا ۱۹ نفر جمعیت دارد.
یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چاراویماق جنوب شرقی بخش شادیان شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.این روستا ۱۵۵ نفر جمعیت دارد.
آلقو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ورقه بخش مرکزی شهرستان چاراویماق واقع شده‌است.این روستا ۲۴۰ نفر جمعیت دارد.