احتیاج

احتیاج

معنی کلمه احتیاج در لغت نامه دهخدا

احتیاج. [ اِ ] ( ع مص ) نیازمند گشتن. ( زوزنی ) ( تاج المصادر ). نیازمند شدن. حاجتمند شدن. افتقار. فقر. بی چیزی.حاجت. حاجتمندی. حاجتومندی. نیازومندی :
آنچه شیران را کند روبه مزاج
احتیاج است احتیاج است احتیاج.مولوی.ای صاحب متاع صباحت لطافتی
کاورده عاجزی بدرت احتیاج خویش.وحشی.- امثال :
احتیاج مادر اختراع است .
ازجان گذشته را بمدد احتیاج نیست .
این دست را مباد بر آن دست احتیاج .
هر علم را که رواج بود به قدر احتیاج بود. ( مقامات حمیدی ).
- احتیاج افتادن ؛ نیازمند گشتن :
شریف را بخسیس احتیاج می افتد
که برگ کاه بود داروی پریدن چشم.صائب.- احتیاج دادن ؛ محتاج کردن. نیازمند کردن :
مده احتیاجم بهر ناکسی
ذلیلم مکن بر درهر خسی.وحشی.- احتیاج داشتن ؛ نیازمند بودن. افتقار :
اگر به سایه بید احتیاج خواهی داشت
در آن جهان ، علم آه برفراز اینجا.صائب.|| رجوع کردن بسوی کسی.

معنی کلمه احتیاج در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) نیازمند شدن ، حاجتمند شدن . ۲ - (اِمص . ) حاجتمندی ، نیازمندی . ۳ - (اِ. ) نیاز، حاجت .

معنی کلمه احتیاج در فرهنگ عمید

نداشتن چیزی که مورد لزوم است، حاجت داشتن، نیازمند بودن، حاجتمندی، نیازمندی.

معنی کلمه احتیاج در فرهنگ فارسی

جاجتمندشدن، نیازمندشدن، حاجتمندی، نیازمندی
۱ - ( مصدر ) نیازمند گشتن حاجتمند شدن فقر. ۲ - ( اسم ) بی چیزی حاجتمندی نیازمندی . ۳ - ( اسم ) نیاز حاجت .

معنی کلمه احتیاج در دانشنامه عمومی

روزنامه احتیاج سومین روزنامه ملی و غیردولتی ایران پیش از انقلاب مشروطه بود که انتشارش در سال ۱۲۷۷ آغاز شد. این روزنامه با چاپ سنگی منتشر می شد. علی قلی خان صفروف بعد از این روزنامه، روزنامهٔ دیگری به نام اقبال منتشر کرد که اولین شماره آن، شمارهٔ هشتم از روزنامه احتیاج بود.

معنی کلمه احتیاج در ویکی واژه

esigenza
bisogno
نیازمند شدن، حاجتمند شدن.
حاجتمندی، نیازمندی.
نیاز، حاجت.

جملاتی از کاربرد کلمه احتیاج

به عزم کوی بتان، احتیاج سامان نیست شراب توشه ی این ره بود چو راه چمن
از دستگیر، دست بریده است بی نیاز از سر گذشته را به هما احتیاج نیست
توفیق الحکیم (عربی: توفيق الحكيم؛ ۹ اکتبر ۱۸۹۸ – ۲۶ ژوئیهٔ ۱۹۸۷) رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس اهل مصر بود. از مهم‌ترین آثار او نمایشنامه اصحاب کهف و رمان بازگشت روح می‌باشد. جمال عبدالناصر نیز تحت تأثیر رمان بازگشت روح بود. در آن الحکیم نوشته بود، «تنها مردم مصر به شخصیتی که تمام احساسات و خواسته‌هایشان را بازی کند احتیاج دارند، کسی که برایشان سمبل هدفشان باشد». این رمان سر آغاز تصمیم ناصر برای انقلاب ۱۹۵۲ بود.
حذف در حین توسعه به تأیید احتیاج دارد تا قبل از تولید سیستم، عیب‌ها شناسایی و برطرف شوند. هنگامی که سیستم‌ها به تولید رسید، برای ثبت خرابی‌ها و حذف آنها از طریق یک چرخه تعمیر و نگهداری، به یک سیستم نیاز است.
با کمال احتیاج و افتقار ز آرزوی نیم غوره جانسپار
برای بررسی این مشخصه‌ها احتیاج به ابزارهایی است که بتواند این خصوصیات را اندازه‌گیری کند. این ابزارها انواع مختلفی دارند که در بعضی از آنها عبور ذره از آنها با چشم قابل مشاهده است و در بعضی دیگر قابل رویت نیست.
در التماس ما سخن دوستان دروغ در احتیاج ما مدد آشنا غلط
این حرف انتزاعی و شهودی که هر حرکتی محرکی بخواهد، در عالم واقعیت غلط از آب درآمده‌است. بطلان این سخن در دانش فیزیک از زمان نیوتون به اثبات رسیده؛ این گونه نیست که نفس حرکت به عامل و محرک نیازمند باشد؛ حرکت به عامل احتیاج ندارد، بلکه تغییر حرکت است که نیازمند عامل است. حالت عادی اجسام این است که در حرکت یکنواخت (یا سکون) باشند، نه الزاماً در سکون؛ پس جسم می‌تواند همواره در حال حرکتی یکنواخت باشد، در حالی که هیچ عامل خارجی بر آن اثر نمی‌گذارد.
زان دم ‌که دامن ‌کل رفته‌ست از کف ما در احتیاج هر جزو مجنونتر از ضروریم
" موقعی که با پیروزی از بانکوک برمی‌گشتم خوش‌حال بودم که به هر شکل دارم به آرزوی دیگرم که کسب درآمد از فوتبال باشد نیز می‌رسم. آخر احتیاج من به پول بیش از هر کس دیگر بود که فکرش را می‌کردید.
کسی که ایمان خود به یهودیت را از دست می‌دهد، همواره می‌تواند به این آیین بازگردد؛ و در این حالت هیچ احتیاج به مراسمی رسمی یا خاص نیست.
غافلان را احتیاج باده گلرنگ نیست خواب چون افتاد سنگین حاجت پاسنگ نیست
بیشتر سیستم‌های همکاری به یک کامپیوتر سرور احتیاج دارند که نسخه‌های اسناد را برای دسترسی از راه دور حفظ می‌کند. رایانه سرور ممکن است توسط سازمانی که اسناد را در اختیار دارد، اداره شود یا از طریق برخی سرویس‌ها برون سپاری شود. از حالت دوم اغلب به عنوان رایانش ابری یاد می‌شود.
و در تقدیر احکام به شخصی احتیاج افتد که به تأییدی الهی ممتاز بود از دیگران تا او تکمیل ایشان میسر شود، و آن شخص را در عبارت قدما ملک علی الاطلاق گفته اند، و احکام او را صناعت ملک؛ و در عبارت محدثان او را امام، و فعل او را امامت؛ و افلاطون او را مدبر عالم خواند؛ و ارسطو انسان مدنی، یعنی انسانی که قوام تمدن به وجود او و امثال او صورت بندد.
بهر ثبوت عشق چو در بزم منکران دل چاک شد به چاک گریبان چه احتیاج
که مکینست شهنشاه و مکانستم من واحتیاجست به‌ناچار مکین را به مکان
معمولاً افتادگی لتهای دریچه میترال باعث نارسایی قلبی نمی‌شود، اما در موارد نادری که پس زدن خون از بطن چپ به دهلیز چپ وجود داشته باشد، دهلیز چپ و بطن چپ ممکن است بزرگ شوند که این پیآمد مهم و نادری در بیماری پرولاپس میترال است که احتیاج به درمان اختصاصی دارد.
فناوری نقش مهمی در ورزش‌ها دارد که به سلامت یک ورزشکار، تکنیک‌های یک ورزشکار یا ویژگی‌های تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کند، مربوط می‌شود. تجهیزات— چون ورزش‌ها به‌طور رقابتی رشد یافته‌اند، احتیاج برای تجهیزات بهتر افزایش یافته‌است. کلوب‌های گلف، راکت‌های بیس بال، توپ‌های فوتبال، اسکیت‌های هاکی، و تجهیزات دیگر به‌طور قابل ملاحظه‌ای با اعمال فناوری جدید عوض شده‌اند.
دعوی احتیاج پوچ خجلت سعی‌کس مباد قفل جهان بی‌دری زنگ زد ازکلید ما
الف - احتیاج به ماده حاجب بیشتری دارد.