آسیب دیدن

معنی کلمه آسیب دیدن در فرهنگ فارسی

( آسیب دیدن ) ( مصدر ) دچار صدمه شدن ضرب دیدن آسیب دیدن .

معنی کلمه آسیب دیدن در ویکی واژه

آسیب‌دیدن
(مجاز): دچار صدمه و گزند و آزار شدن. این بازیکن از ناحیه پا آسیب دیده است.

جملاتی از کاربرد کلمه آسیب دیدن

ساختمان‌های فرمانداری‌های آبادان و دزفول در اثر بمب‌گذاری آسیب دیدند. [۱۰]
دیگ‌های بخار و سایر تجهیزات امدن برای آخرین بار در فوریه سال ۱۹۱۴ مورد تعمیر قرار گرفت. ماه مارس بار دیگر این بار با یک قایق اژدرانداز ژاپنی برخورد کرد که باعث آسیب دیدن پروانه آن شد.
اکوبریک‌ها را می‌توان با استفاده از نوار لاستیکی، سیلیکون، کاهگل و سیمان به یکدیگر متصل نموده و از آنها برای ساخت مبلمان، باغ‌ها، سازه‌ها و موارد دیگر استفاده کرد. از اکوبریک در دنیا به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در حالت ایده‌آل، سازه‌های اکوبریک ازروشهای طراحی گهواره به گهواره برای ترکیب بطری‌ها استفاده می‌کنند - تا اطمینان حاصل شود که اکوبریک‌ها می‌توانند بدون آسیب دیدن بطری در پایان عمر سازه از آن خارج شوند. مهم است که میان کاربردهای کوتاه مدت اکوبریک و کاربردهای دراز مدت آن تمایز قائل شد
جوانمردان چونارو سیب دیدند بخوردند و بسی آسیب دیدند
آئورای صرعی یا تشنجی که در بیماران مبتلا به صرع لوب گیجگاهی دیده می‌شود، نتیجه فعال شدن قشر عملکردی توسط ترشحات عصبی غیرطبیعی مغز است. علاوه بر اینکه یک علامت هشدار برای یک صرع و تشنج قریب‌الوقوع است، اهمیت آئورا این دلیل است که روشن می‌کند که تغییر در کجا باعث وقوع این حمله شده‌است و ماهیت آئورا می‌تواند بینشی در مورد محلی سازی و جانبی شدن تشنج یا میگرن بدهد. آئوراها همچنین به برخی از افراد مبتلا به صرع، کمک می‌کند که قبل از آنکه دچار صرع شوند، با آگاهی قبلی، از آسیب دیدن خود جلوگیری کنند. در حقیقت دیدن یک آئورا (تششع نورانی) به معنای علامت شروع یک حمله تشنجی و آغاز توهمات شنوایی، بینایی و بویایی و… می‌باشد
یک جنین غیر دیابتی نیز می‌تواند در معرض اثرات قند قرار گیرد، اگر مادرش دچار دیابت حاملگی تشخیص داده نشده باشد. دیابت مادری هنگام تولد باعث اندازه بیش از حد نوزاد می‌شود به طوری که عبور از کانال تولد برای نوزاد بدون آسیب دیدن سخت می‌باشد، همچنین می‌تواند به‌طور مستقیم سبب نقص‌های عصبی تکوینی گردد. معمولاً نشانه‌های عصبی تکوینی بعد از دوران پس از کودکی کاهش می‌یابد.
در اواخر سال ۱۳۶۶ دستکم در یک مورد عراق با کمک اطلاعاتی آمریکا از حرکتهای نیروهای ایرانی مطلع می‌شد و آنها را بمباران شیمیایی می‌کرد. حمله به شهرها و اهداف غیرنظامی ابتدا و بیشتر توسط عراق انجام می‌شد. در اواخر جنگ، درگیری در خلیج فارس باعث آسیب دیدن سکوهای نفتی و کشتی‌های تجاری با پرچم کشورهای مختلف شد.
مجمع آکادمیک مسیحی برای شهروندی در جهان عرب اولین «الهیات عمومی» منطقه را در سال ۲۰۱۴ با عنوان «نیل تا فرات: ندای ایمان و شهروندی» منتشر کرد. نویسندگان این سند، محققانی از مصر، سوریه، لبنان، اردن، فلسطین و عراق هستند و نقش دین در کمک به مشکلات آموزشی، اجتماعی و ساختارهای سیاسی منطقه را بصورت انتقادی تحلیل می‌کند. در این سند چندین بار بر احتمال آسیب دیدن دین در زیست سیاسی تأکید شده و بارها بر ضرورت همکاری مسیحیان و مسلمانان با استفاده از اصول برابری و آزادی تأکید شده‌است.
این دستورات در پاییز ۱۵۴۷ موجی از شمایل شکنی را به راه انداخت. در حالی که دستورات فقط تصاویری را محکوم می‌کردند که به‌عنوان عبادت مورد سوء استفاده قرار می‌گرفتند، تعریف سوء استفاده گسترده‌تر شد تا تخریب همه تصاویر و آثار را توجیه کند. شیشه‌های رنگی، زیارتگاه‌ها، مجسمه‌ها و صلیب‌های زیر سقف کلیساها یا آسیب دیدند یا کاملاً تخریب شدند. دیوارهای کلیسا که با متون انجیلی بت‌پرستی را محکوم می‌کردند، با رنگ سفید پوشیده شدند.
ضربه مغزی در انسان حال توسعه یکی از علت‌های شایع (بیش از چهارصد هزار مصدوم در هر سال به تنهایی در ایالات متحده) از سندرم‌های عصبی تکوینی می‌باشد. که آن را به دو دسته عمده تقسیم‌بندی می‌کنند، آسیب مادرزادی (از جمله آسیب ناشی از نارسایی زودرس هنگام تولد) یا آسیب دیدن در دوران کودکی. علل شایع آسیب مادرزادی آسفیکسی (انسداد نای), هیپوکسی (کمبود اکسیژن به مغز) و تروما ناشی از فرایند تولد هستند.
در سال ۱۸۵۵، بقایای آ. پولیزلوس، توسط ویلیام اسمیت در اسپرینگفیلد، ماساچوست در هنگام حفاری انفجاری برای چاه آب یافت شد. متأسفانه، هر دو نمونه به دلیل انفجار در محل ساختمانی که در آن پیدا شده بودند، به شدت آسیب دیدند و بسیاری از استخوان‌ها یا توسط کارگران به‌طور تصادفی دور ریخته شد، یا توسط اشخاص علاقه‌مند نگهداری شد. در نتیجه، این سرده، تنها باید از بقایای ناقص تشخیص داده می‌شد.