البسه

معنی کلمه البسه در لغت نامه دهخدا

( البسة ) البسة. [ اَ ب ِ س َ ] ( ع اِ ) ج ِ لباس. ( اقرب الموارد ) ( دهار ). رجوع به لباس شود.

معنی کلمه البسه در فرهنگ معین

(اَ بِ س ِ ) [ ع . البسة ] (اِ. ) جِ لباس .

معنی کلمه البسه در فرهنگ عمید

= لباس

معنی کلمه البسه در فرهنگ فارسی

جامه ها، جمع لباس
( اسم ) جمع : لباس پوششها پوشیدنیها جامه ها.

معنی کلمه البسه در ویکی واژه

البسة
جِ لباس.

جملاتی از کاربرد کلمه البسه

خدای (هوشین کو) در ابتدا دختری بود که در مغازه فردی زندگی می‌کرد و در اثر ریاضت به ابدیت رسید. خدایان حافظ دروازه‌ها ۲ نفر هستند که در اول هر سال مورد احترام قرار می‌گیرند. تصاویر آن‌ها با البسه سپاه، نیزه و شمشیر مشخص است که به روی دو لنگه درب دروازه آویزان می‌کنند. تا به برکت آن‌ها به شهر آسیب نرسد. با این اوصاف آیین تائو دوام نیاورد.
سایر اعیاد در بین مردم پیرانشهر از وجه دینی ایشان سرچشمه گرفته، بمانند عیدهای مولود، قربان، رمضان که در این عیدها هم مردم با نشاط و پوشیدن البسه مرتب به دید و بازدید نزدیکان برای تبریک و تهنیت می‌روند.
فرار کردی قمل ز چرک البسه‌اش هراز گونه اثر دیده شد ز وسوسه‌اش
زمانی که رضا شاه پهلوی البسه را ملی اعلام کرد، ابراهیم دهگان تغییر لباس داد و از حوزه علمیه آقا ضیاء الدین خارج شد.
بشعر البسه بردی تو گوی ای قاری کجا بود قلمی این همه معانی خاص
پس از به‌مشکل خوردن فدراسیون فوتبال ایران با برند جیووا، تصمیم گرفته شد تا با آدیداس همکاری شود؛ تیم ملی فوتبال ایران که قبل از انقلاب نیز از سال ۱۹۷۸ آدیداس می‌پوشید، دوباره و پس از سال‌ها از این برند استفاده کرد. آدیداس در سال ۱۳۹۸ بنابر قراردادی تأمین البسه باشگاه فوتبال تراکتور سازی تبریز را بر عهده گرفت.
کنون سرد که کنم شست و شوی مدعیان که نظم البسه را کرده ام چنین تتقیح
در البسه رانده ام سخن را شسته همه جامه کهن را
«بنده نشنیدم که در دنیا در هیچ پارلمانی بنشینند و قانون به جهت کلاه و تنبان مردم بنویسند. اگر آقایان شنیده‌اند نمی‌دانم. بنده عقیده دارم که مردم را به آزادی خودشان بگذارند. خدا شاهد است محبوبیت بین دولت و ملت در آزادی است و در لباس و بعضی چیزهای دیگر پیدا نمی‌شود. دیروز از دم دروازه می‌گذشتم دیدم عده‌ای ایستاده‌اند هر کس می‌آید کلاهش را می‌گیرند پاره می‌کنند بدون استثنا. خوب نیست به مردم زیاد فشار آورد. این اتحاد شکل یک نتیجه که امروز به ما داده‌است این است که غالب البسه وطنی ما را از بین برده، عبا را برده، پارچه‌های دیگر را برده و منحصر شده‌است لباس‌مان به استعمال البسه خارجی».
فرقی نمی‌کند که قصد دوخت چه البسه‌ای را داشته باشید؛ زیرا پارچه ساتن برای هر موردی کارایی دارد. لباس‌ زیر، لباس شب، لباس عروس، کت، کروات، کلاه، لباس راحتی، پیراهن، دامن، آستر داخلی و... . همچنین از آن می‌توان برای دوخت ملافه، روتختی، زیرپرده‌ای، پرده و روکش کفش و کیف هم استفاده کرد.
همچو دستار که آشفته شود وقت سماع قاری این شعر تو در البسه حالی دارد
قاری زبس کسادی بازار البسه هرجا که هست بانک خریدار میکنم
هست در البسه هر چیز که در آفاقست برضمیر تو کنم چند نظیرش اظهار
با نزدیکی منطقه به جاده مهم گور- سیراف (فیروزآباد به سیراف) در اثر عبور کاروان‌های مختلف از شهرهای ایران اسیر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده‌است به گونه‌ای که البسه و بافته‌های کتانی و گیوه از آنجا به خارج فرستاده می‌شده و بازار فروش خوبی برای کالاهای تجار و مسافران دیگر کشورها به‌شمار می‌آمده‌است.
سلکرک با حس انتقامجویی به دزدان دریایی برگشت. در گوآیادکویل، در اکوادور امروزی، او یک گروه قایق رابه رودخانه گوآیاس هدایت کرد، جایی که تعدادی خانم اسپانیایی توانگر گریخته بودند و طلا و جواهراتی که آنها داخل البسه خود پنهان کرده بودند برداشت. نقش او در شکار گنجینه‌های کشتی گالون در ساحل مکزیک و نهایتاً دستگیری نواسترا سنورا دلا انکارناشیون یه دسنگانو، بانام گذاری جدید عذب، در جایی که او خدکت می‌کرد به فرمانده دریانوردان تحت نظر کاپیتان دوور به سمت هلند شرقی و هند.
در این بازار می‌توان انواع البسه متناسب با فصول سال، لباس ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل بازی کودکان، لوازم خانگی و وسایل تزئینی منازل تولید داخل و خارج کشور را به وفور و با نازل‌ترین قیمت یافت کرد.
پاساژ سیدان نیز در زمینه‌های گوناگونی از قبیل لباس مردانه، زنانه، مجلسی، مانتو، بچه گانه، کیف و کفش و… مشغول به فعالیت می‌باشد؛ که اکثر اجناس مغازه داران به مانند پاساژ ولیعصر درجه یک بوده از کشورهای معتبر در زمینه البسه نظیر ترکیه و جین خریداری می‌گردد.
در البسه ام مگو جواب ای سره مرد نتوان چو دو سر زیک گریبان بر کرد
نه شعر البسه گفتن مثیلها قاری یکی نه ای چه بگو تن که هیچ و نه دعا
کاه کز کردن قماش از هر دو سر در البسه صیت شعر قاری از اقصا باقصا میرسد