استکبار

معنی کلمه استکبار در لغت نامه دهخدا

استکبار. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) بزرگ دیدن کسی یا چیزی را: استکبره. ( منتهی الارب ).
و اءَستکبرُ الاخبارَ قبل لِقائه
فلمَّا التقینا صَغَّرَ الخبرَ الخُبر.متنبی. || کلان پنداشتن کسی را. || بزرگی نمودن از خود. بزرگ منشی کردن. ( منتهی الارب ). خود را بزرگ مرتبه پنداشتن. ( غیاث ).پندار تکبُر کردن :
راه بنمایم ترا گر کبر بندازی ز دل
جاهلان را پیش دانا جای استکبار نیست.ناصرخسرو. || گردن کشی کردن. ( زوزنی ) ( منتهی الارب ) ( غیاث ) : و انّی کلَّما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا اصابعهم فی آذانهم و استغشوا ثیابهم و اَصَرّوا و استکبروا استکباراً. ( قرآن 7/71 ). چون سلطان بر اصرار و استکبار او واقف گشت... ( جهانگشای جوینی ).
- استکبار کردن ؛ تکبر کردن.

معنی کلمه استکبار در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] ۱ - (مص م . ) بزرگ د یدن کسی یا چیزی را . ۲ - (مص ل . ) تکبر کردن . ۳ - خودنمایی ، گردنکشی کردن .

معنی کلمه استکبار در فرهنگ عمید

۱. (سیاسی ) زورگویی ناشی از داشتن قدرت.
۲. [قدیمی] خود را بزرگ دانستن، تکبر کردن.

معنی کلمه استکبار در فرهنگ فارسی

بزرگ پنداشتن کسی را، خودرابزرگ پنداشتن، تکبرکردن، بزرگ منشی کردن، خودنمایی وگردنکشی کردن
۱ - ( مصدر ) بزرگ دیدن کسی یا چیزی را ۲ - ( مصدر ) بزرگی نمودن از خود بزرگ منشی کردن . ۳ - گردنکشی کردن .

معنی کلمه استکبار در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] استکبار همان برتری خواهی و بزرگ بینی هست؛ و در آیات و روایات بسیار توبیخ شده هست.
استکبار از ریشه «ک ـ ب ـ ر» و به معنای برتری خواهی ، امتناع از پذیرش حق از روی عناد و تکبّر و خود بزرگ بینی دروغین است.
خصوصیات ادبی واژه کبر
← لازم بودن در اکثر موارد
ماده «عُتُوّ» و برخی مشتقات آن نیز که در قرآن کریم به کار رفته به معنای استکبار است.
بدترین اقسام کبر
...
[ویکی فقه] استکبار (قرآن). استکبار همان برتری خواهی و بزرگ بینی هست؛ و در آیات و روایات بسیار توبیخ شده هست.
استکبار و تکبر، از ریشه کبر و در معنا به هم نزدیک اند.
معنای استکبار
استکبار یعنی خود را (بدون استحقاق) بر دیگران برتر و از همه بزرگ تر دانستن؛ و می تواند چنین روحیه ای بر اثر خودپسندی باشد. در این مدخل از واژه «استکبار» و مشتقات آن استفاده شده است.
آثار استکبار
...

معنی کلمه استکبار در ویکی واژه

بزرگ د یدن کسی یا چیزی را.
تکبر کردن.
خودنمایی، گردنکشی کردن.

جملاتی از کاربرد کلمه استکبار

برتری جستن و استکبار کردن نه کار دینداران است، و نه راه بندگان. بنده باید که طالب مذلّت نفس خویش باشد تا از جمال دین برخوردار شود. او که پیوسته جویای عزّ نفس خویش باشد عزّ درگاه دین از کجا شناسد؟ «اذا اراد اللَّه بعبده خیرا دله علی ذل نفسه». عمر خطاب را روزی دیدند در عهد خلافت که میآمد و مشکی آب در گردن افکنده. گفتند: یا امیر المؤمنین این چه حال است؟ گفت: این ساعت رسولان روم رسیدند، و با من گفتند که: قیصر روم را از سیاست نام تو خواب نماند، و در همه روم کس نیست که نه عدل و راستی تو وی را درست شده است. نفس من بخود باز نگرست، خواستم که بدین مشک آب آن بارنامه نفس خود فرو شکنم. آن گه آب در حجره پیر زنی برد و بازگشت.
در آیات قبل از این آیه، از استکبار و ظلم و ستم فرعون خبر داده می‌شود. او برای تثبیت حکومت خود، مردم مصر را متفرق کرد و آنها را به دوگروه تقسیم کرد. وی تمام امکانات رفاهی و پست‌های حساس را در اختیار گروه مدنظر خود قرار داد و گروه دیگر که مهاجران بنی اسرائیل بودند، فقیر و محروم بودند و به اعمال شاقه اشتغال داشتند. قرآن در یک جمع‌بندی، فرعون را «مفسد» خطاب می‌کند.[متن اصلی ۱] قرآن بعد از ترسیم حکومت فرعون برای مخاطب، آیه حکومت مستضعفین را می‌آورد و سپس به داستان موسی و مقابله وی با فرعون و درنهایت «پیروزی حق بر باطل» می‌پردازد.
داری اخلاق پسندیده قماشات نفیس گر بدانی چه قماشی نکنی استکبار
دوم، گسترش ارزش‌های یک دولت اسلامی عادل، به ویژه صفات عدالت خواهانه و ضد سلطه آن، امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهد. زیرا با صدور الگوی مقاومت جمهوری اسلامی ایران به عنوان مقر ضد سلطه و ضد استکبار جهان، فرهنگ و گفتمان مقاومت در برابر سلطه جویان و مستکبران فراگیر می‌شود. رواج گفتمان ضد هژمونیک به معنای بازدارندگی در برابر تهدیدهای امنیتی سیستم سلطه علیه جمهوری اسلامی است. علاوه بر این، با تشکیل اتحاد ضد هژمونیک، جمهوری اسلامی فرصتی فراهم می‌کند تا استکبار و استعمار و استثمار را در سطح بین‌المللی کمرنگ کند.
عشق را صد ناز و استکبار هست عشق با صد ناز می‌آید به دست
شو خرد را جسم ساز و عقل رعنا را بسوز تیغ محو اندر سرای نفس استکبار زن
مجسمه ای از هری ترومن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، توسط انجمن آموزشی مترقی هلندی آمریکایی (یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های یونانی-آمریکایی) به آتن اهدا شد تا به دکترین ترومن که ۲ میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی به دولت یونان برای مقابله با این کشور کرده بود، احترام بگذارد. معترضان ضدآمریکایی علیه سیاست خارجی گذشته و کنونی آمریکا و اقدامات خرابکارانه آنها، از جمله حداقل ۵ بار سرنگونی، مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۶، ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان یونانی آمریکایی‌ها را با استکبار و ۶۸ درصد آنها را با حرص و آز مرتبط دانستند. هر دو درصد کمی بالاتر از ۱۴ کشور دیگر مورد بررسی بود.
تا بدین فن ز عُجب و استکبار باز دارم ورا به لیل و نهار
دگر اقسام آن بسیار باشد یکی از عجب و استکبار باشد
مقبره اباذر راشکی مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان زهک، بخش جزینک، دهستان جزینک، ۳۲۰ متری جنوب غرب روستای قلعه نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وی یک مبارز ظلم استکبار بود. ایشان به بزرگواری و دادگری بین اهالی روستای تاریخی قلعه نو معروف بودند.
اما به دنبال انصراف باقری لنکرانی از نامزدی درست قبل از اعلام احراز صلاحیت کاندیدا ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، مصباح یزدی در مورد سعید جلیلی اظهار داشت که خامنه‌ای «به‌دلیل نبوغ ذاتی و بیش از سی سال حضور در مدیریت کلان نظام اسلامی، بسیاری از مسائل نظام را بهتر از دیگران درک» می‌کند و خامنه‌ای «بر چند مسئله از جمله استکبار ستیزی و حفظ عزت اسلامی تأکید» کرده‌است. او در ادامه گفت که «جلیلی در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند پایبندی به دین، عشق به ولایت، جدیت در اجرای احکام و اهتمام به ارزشهای اسلامی، بیش از حد نصاب را دارد.»
اعلان برائت از مشرکین تعبیری برگرفته از قرآن است و به فعالیت‌هایی سیاسی که به شکل اجتماعی در حج انجام می‌گیرد گفته می‌شود. بیزاری از بت‌پرستان یا انکار مشرکان در حج که اخیراً از جنبه سیاسی اهتمام بیشتری به دنبال دارد و توسط مسلمانان – حاجیان – به عنوان فرصتی برای مقابله با نقشه‌های استکبار انجام می‌شود. تاریخ این سنت قرآنی از زمان خلیل‌الله (ابراهیم) تا پیامبر اسلام حضرت محمد در نظر گرفته شده‌است. در سال‌های گذشته، رهبران مذهبی/سیاسی مانند سید روح‌الله خمینی و سید علی خامنه‌ای نیز به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته‌است.
«مُسْتَکْبِرِینَ بِهِ» و اختلفوا فی هذه الکنایة فاظهر الاقاویل انها تعود الی البیت الحرام کنایة عن غیر مذکور، «مُسْتَکْبِرِینَ» ای متعظمین بالبیت الحرام و تعظمهم به انهم کانوا یقولون نحن اهل حرم اللَّه و جیران بیته فلا یظهر علینا احد و لا نخاف احدا فیأمنون فیه و سائر النّاس فی الخوف، هذا قول ابن عباس و مجاهد و جماعة، و قیل «مُسْتَکْبِرِینَ بِهِ» ای بالقرآن فلم یؤمنوا به، یعنی بحضرهم عند قراءته استکبار «سامِراً» نصب علی الحال یعنی یسمرون باللّیل فی مجالسهم حول البیت، و حدّ سامرا و هو بمعنی السّمار لانّه وضع موضع الوقت اراد «تَهْجُرُونَ» لیلا و قیل و حدّ سامرا کقوله: «یُخْرِجُکُمْ طِفْلًا» قرأ نافع «تهجرون» بضم التّاء و کسر الجیم من الإهجار و هو الافحاش ای یفحشون القول، و ذکر انّهم کانوا یسبون النبی و اصحابه، و قرأ الآخرون تَهْجُرُونَ بفتح التّاء و ضم الجیم، ای تعرضون عن النبی و عن الایمان و عن القرآن و ترفضونها، و قیل من الهجر و هو القول القبیح یقال هجر یهجر هجرا اذا مال عن الحقّ، و قیل تهدون، و تقولون ما لا تعلمون من قولهم، هجر الرّجل فی منامه، ای هذی.
یکی افراخته کاخی و درو هفت امیر هر یکی تکیه بمسند زده از استکبار
استاندار چهارمحال و بختیاری دو روز بعد خطاب به مردم این استان از حضور برخی از شهروندان در تظاهرات حکومتی تشکر کرد و این حضور را «سیلی به صورت آشوبگران و مشت بر دهان استکبار جهانی» خواند.
چوبدار از جام استکبار مست بر سر درویش چوب خود شکست
وی مطرح‌کننده طرح «پایان جنگ در جهان» است و عامل خشونت‌های امروز جهان را دیکتاتوری عملی سران استکبار، عدم تخصص و صداقت دولتمردان و مذهب‌های جعلی می‌داند. وی عقیده دارد بشر برای جلوگیری از خشونت راهی جز تصویب ممنوعیت جنگ در مجامع جهانی و روی آوردن به میز گفت و گو ندارد.
أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ محمد من تلقاء نفسه، بَلْ لا یُؤْمِنُونَ ای لیس الامر کما زعموا بل لا یؤمنون بالقرآن استکبارا و عتوّا.
استکبار جهانی واژه‌ای در ادبیات رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران است که مقامات این حکومت برای اشاره به کشورهای خارجی رقیب یا به گفته آنان دشمن استفاده می‌کنند. سید روح‌الله خمینی، بنیانگذار این نظام، ایالات متحده آمریکا را مظهر استکبار جهانی معرفی می‌کرد.
«از آنجا که منافقین خائن به هیچ وجه به اسلام معتقد نبوده و هر چه می‌گویند از روی حیله و نفاق آنهاست و به اقرار سران آن‌ها از اسلام ارتداد پیدا کرده‌اند، با توجه به محارب بودن آن‌ها و جنگ کلاسیک آن‌ها در شمال و غرب و جنوب کشور با همکاری‌های حزب بعث عراق و نیز جاسوسی آن‌ها برای صدام علیه ملت مسلمان ما و با توجه به ارتباط آنان با استکبار جهانی و ضربات ناجوانمردانهٔ آنان از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی تاکنون، کسانی که در زندان‌های سراسر کشور بر سر موضع نفاق خود پافشاری کرده و می‌کنند، محارب و محکوم به اعدام می‌باشند.»