برگزیده
معنی کلمه برگزیده در لغت نامه دهخدا

برگزیده

معنی کلمه برگزیده در لغت نامه دهخدا

برگزیده. [ ب َ گ ُ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) انتخاب شده. منتخب. ( فرهنگ فارسی معین ). چشم و چراغ. دست چین. سره. گزیده.گزین. گل سرسبد. مهین. یکه چین. اثرة. أثیر. اَطائب. أمثل. أوسط. ( ترجمان القرآن جرجانی ). خَشیب. خیار. ( منتهی الارب ). خیارة. خیر [ خ َ / خ َی ْ ی ِ ]. خیرة. سُخالة. صفو. صَفوة. صفی . طوبی. عَتیق. عَفو. غُرّة. فائق. مَثیل. ( منتهی الارب ). مُجتبی. ( دهار ). مُختار. مُرتضی. مُصطفی. مَطائب. مُنتخب. نخبة [ ن ُ ب َ/ن ُ خ َ ب َ ]. نقاوة [ ن َ وَ / ن ُ وَ ]. نَقاة. ( منتهی الارب ). نُقایة. ( دهار ). نَقوة. نقی . نقیّة. وسط. ( دهار ). هَجان. ( منتهی الارب ) : به حق محمد که نبی برگزیده است. ( تاریخ بیهقی ص 316 ). از این حکم بیرون نیست هیچکس نه ملک مقرب و نه نبی مرسل و نه برگزیده ای بواسطه برگزیدگی. ( تاریخ بیهقی ص 307 ).
احرار روزگار رضاجوی من شدند
چون برگزیده علی المرتضی شدم.ناصرخسرو.در شهنشاهی ترا یزدان ز عالم برگزید
هرکه یزدان برگزیدش برگزیده آن بود.معزی.ای درّ برگزیده که غواص کرده ای
در بحر فکر خاطر دردانه سنج را.خاقانی.تا کی کشم عتیبت از چشم دلفریبت
روزی کرشمه ای کن ای یار برگزیده.حافظ.اختصاص ؛ برگزیده شدن. أطراب ؛ برگزیده ریاحین. انفاس ؛ برگزیده و نفیس شدن. تقمّؤ؛ برگزیده مال گرفتن. ( از منتهی الارب ). حَمیم ؛ مال برگزیده. خَیر؛ بهترین برگزیده و مردبرگزیده پرهنر. خیرةاﷲ؛ برگزیده خدای عزوجل. ( دهار ). صَفْو؛ خالص و برگزیده از هر چیزی. صُیّاب ، صُیابة؛ خالص و بی آمیغ و برگزیده از هر چیزی. ( منتهی الارب ). عقار [ ع َ / ع ُ ]؛ برگزیده رخت و اسباب که جز در عید و نحو آن استعمال نکنند. عُلبوبة؛ برگزیده و مهتر قوم. ( منتهی الارب ). نَجیب ؛ شتر برگزیده. نخبة؛ مرد برگزیده. ( دهار ). نَصیّة؛ خیار و برگزیده از مردم و ستور و جز آن. نُضاض ؛ برگزیده قوم. ( از منتهی الارب ). نقابة؛ برگزیده هر چیزی. ( دهار ). || ترجیح داده شده. مرجح. ( فرهنگ فارسی معین ). پسندیده. ( ناظم الاطباء ). پسندآمده : مخصوص گردانید او را به رسمهای برگزیده. ( تاریخ بیهقی ص 308 ). و رجوع به گزیده شود.

معنی کلمه برگزیده در فرهنگ معین

( ~. گُ دِ ) (ص مف . ) ۱ - انتخاب شده . ۲ - ترجیح داده شده .

معنی کلمه برگزیده در فرهنگ عمید

۱. انتخاب شده، منتخب.

معنی کلمه برگزیده در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱- انتخاب شده منتخب . ۲- ترجیح داده شده مرجح .

معنی کلمه برگزیده در فرهنگستان زبان و ادب

{qualifier} [ورزش] شرکت کننده ای که برای مرحلۀ بعدی رقابت یا مرحلۀ نهایی مسابقات انتخاب شده است

معنی کلمه برگزیده در دانشنامه عمومی

برگزیده (فیلم ۱۹۸۱). برگزیده ( انگلیسی: The Chosen ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی جرمی کاگان است که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام که در سال ۱۹۶۷ منتشر شده است ساخته شده است. از جمله بازیگران آن می توان به ماکسیمیلیان شل، بری میلر و ران ریفکین اشاره نمود.
• ماکسیمیلیان شل
• بری میلر
• اد هرلیهی
• ایوان هندلر
• جان پنکاو
• رابی بنسون
• رابرت جان برک
• راد استایگر
• ران ریفکین
برگزیده (فیلم ۲۰۱۰). برگزیده ( به انگلیسی: The Chosen One ) یک فیلم کمدی - درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۰ به کارگردانی و بازی راب اشنایدر در نقش یک فروشنده ماشین است که با کمک شمن های بومی کلمبیایی با بحران میانسالی مواجه است. همچنین استیو بوشمی، هالند تیلور و پیتر ریجرت در این فیلم بازی می کنند. داستان در مورد مردی هست که به خود ایمان می آورد و فکر می کند که او برگزیده شده است تا بشریت را از نابودی نجات دهد و …
یک فروشنده اتومبیل افسرده ( راب اشنایدر ) بارها توسط یک همکار از نمایندگی نیسان، یک مترجم زن زیبا ( کارولینا گومز ) ، سه شمن بومی آمریکایی از مردم آرهواکو از کوه های کلمبیا در اقدام به خودکشی آنها را متوقف می کند، او سرانجام پس از اینکه بقیه دنیا به او ایمان آوردند، به خود ایمان پیدا می کند. تنها موجود روی زمین که می تواند با اعتماد بشریت را از نابودی خود نجات دهد.
اکران فیلم سه سال به تعویق افتاد. این ممکن است به دلیل عدم اطمینان در مورد نحوه بازاریابی فیلم باشد، زیرا این فیلم که عمدتاً دراماتیک است به طور نادرست به عنوان یک کمدی ساده به بازار عرضه شد. این فیلم در نهایت کامل و منتشر شد.

معنی کلمه برگزیده در ویکی واژه

انتخاب شده.
ترجیح داده شده.

جملاتی از کاربرد کلمه برگزیده

آگاهی و جامعه کتابی از هنری استیوارت هیوز با ترجمهٔ عزت‌الله فولادوند است که در سال ۱۳۶۹ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون مدال موسس خورناتسی (۲۰۰۱)، مدال گارگین نژده (۲۰۰۱)، شهروند افتخاری ایروان (۲۰۰۶)، مدال طلای یادبود فریتیوف نانسن (۲۰۰۱) شده‌است. وی در سال ۲۰۱۴ به عنوان هنرمند مردمی ارمنستان و در سال ۲۰۰۵ به عنوان هنرمند افتخاری ارمنستان برگزیده شد.
پیر باید که راه دیده بُوَد تا برِ عقل برگزیده بُوَد
التحقیق فی کلمات الکریم کتابی از سید حسین مصطفوی است که در سال ۱۳۶۰ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
صحرایی با نگارش رمان حافظ هفت در پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عنوان برگزیده را به دست آورد.
ذوالنّون را پرسیدند از تصوّف گفت قومی باشند، خدایرا بر همه چیزها برگزیده و خدای ایشانرا برگزیند بر همه چیزی.
بر آن برگزیدهٔ خدای و پیمبر گزیدی فلان و فلان و فلان را
- در سال ۲۰۰۲ به عنوان رئیس سازمان اجتماعی «مرکز فرهنگی – آموزشی میراث» در شهر مسکو برگزیده شد.
سردار بهمن، کامیاب از عشق ایرن، برای فرماندهی ارتش ایران در جنگ سهمگین با چین برگزیده می‌شود، پیروزمندانه تا پایتخت چین پیش می‌رود و آنگاه با توطئه و همدستی بهرام و ایلای کین‌دار و چرخاچرخ روزگار کشته می‌شود. با این رخداد، گام به گام دوزخی هولناک پدیدار می‌شود.
زگیتی ترا برگزیده خدای مهانت همه پیش بوده به پای
سلطان شرق و غرب، شهنشاه دین رضا فرزند برگزیدهٔ موسی بن جعفر است
و در اخبار داوود (ع) که خدای تعالی گفت، «یا داوود! اهل زمین را خبر ده از من که دوست آنم که مرا دوست دارد و همنشین آنم که با من به خلوت بنشیند و مونس آنم که به یادکرد من انس گیرد. و رفیق آنم که رفیق من است و گزیده آنم که مرا برگزیند و فرمانبردار آنم که مرا فرمان برد. و هیچ بنده مرا دوست ندارد. و من از دل وی دانستم که نه وی را دوست گرفتم و بر دیگران مقدم داشت. هرکه مرا جوید به حق بیاید و هرکه دیگری را جوید مرا نیابد. یا اهل زمین! پای ندارید در این کارها که بدان فریفته شده اید و روی به صحبت و مجالست و موانست من آورید و به من انس گیرید تا به شما انس گیرم. که من طینت دوستان خویش از طینت ابراهیم آفریدم. دوست من و موسی همراز من و محمد برگزیده من، و دل مشتاقان خویش از نور خود آفریدم و به جلال خود پروردم.
احمد شعبانی در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان استاد نمونه کشوری و در سال ۱۳۹۰ به عنوان استاد برجسته جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان برگزیده شده‌ است.
ما به عین تو دیده ایم تو را وز همه برگزیده ایم تو را
در برخی از منابع فارسی و انگلیسی گزارش شده که این شعر بر سردر ورودی تالار ملل ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک با خط نستعلیق طلاکوب نقش بسته‌است؛ ولی این ادعا درست نیست و عکسی نیز از این شعر بر سردر نام‌برده دیده نشده‌است. با این حال در سال ۱۳۸۴، از سوی ایران، فرشی از استاد صیرفیان به سازمان ملل متحد اهدا و در آن نصب شد، که شعر بنی‌آدم در آن نقش بسته بود. این شعر در پیام فارسی که در مجموعهٔ پیام‌های فضاپیمای وُیِجِر (در مجموع، پیام‌هایی به ۵۵ زبان) برای فضاهای دوردست فرستاده شده‌است، برگزیده شده‌است.
در سال ۱۳۸۷ نخستین دوره جایزهٔ ادبی جلال آل احمد برگزار شد. در دورهٔ نخست این جایزه هیچ اثری به‌عنوان برگزیده معرفی نشد. این جایزه با ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی برای برگزیدگان، گران‌ترین جایزهٔ ادبی ایران محسوب می‌شد.
این کتاب با تصحیح حسین موسویان در سال ۱۳۹۱ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
بفرمود ای کارداران من همه برگزیده دلیران من
تا کی کشم عتیبت از چشم دلفریبت روزی کرشمه‌ای کن ای یار برگزیده
فرزند برگزیدهٔ خود را کنار نهر لب تشنه از قفا سرش از تن جدا ببین