امنيت
معنی کلمه امنيت در لغت نامه دهخدا

امنيت

معنی کلمه امنيت در لغت نامه دهخدا

امنیت. [ اَ نی ی َ ] ( از ع ، حامص ) بی خوفی و امن. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). بی بیمی. ( فرهنگ فارسی معین ). ایمنی. ( مؤید الفضلاء ). || ( اِ ) جای امن. ( آنندراج ). || ( مص ) ایمن شدن. ( ترجمان مهذب عادل بن علی ) ( فرهنگ فارسی معین ). در امان بودن. ( فرهنگ فارسی معین ).
- امنیت دادن ؛ راحت و آسوده و بی بیم گردانیدن : مملکت را امنیت داده است.
امنیت. [ اُ نی ی َ ] ( ع اِ ) آرزو. ( منتهی الارب ) ( مقدمه لغت میر سید شریف جرجانی ) ( مؤیدالفضلاء ). آرزو و امید. ( غیاث اللغات ). آرزو و مراد.( آنندراج ) ( از مؤید الفضلاء ). آرزو و خواهش. ( ناظم الاطباء ). آرزو. خواهش. امید. ( فرهنگ فارسی معین ). خواهش نفس. آنچه بآرزو خواهند. خواسته بآرزو. ( حواشی کلیله و دمنه چ مینوی ص 14 و 56 ). بغیت. آنچه آرزو شود و مقدور گردد. ( از اقرب الموارد ). کام. امل. مطلوب : ایزد تعالی و تقدس همیشه روی زمین بجمال عدل... شاهانشاه عادل... آراسته دارد و در دین و دنیا بغایت همت و قصارای امنیت برساناد. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 14 ). و آنگاه خود این معانی [ خوردن و بوییدن و... ] بر قضیت حاجت و اندازه امنیت هرگز تیسیر نپذیرد. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 56 ). بیک تعریک راه مکاید ایشان را بسته گردانیم و ترا بنهایت همت و غایت امنیت برسانیم. ( کلیله و دمنه چ مینوی ص 315 ). درترجمه این امنیت و تعلل بادراک این منیت روزگاری میگذاشتم. ( سندبادنامه ). حکم قضا وتقدیر خدای عز و جل آن امکان نداد و آن امنیت بحصول موصول نشد. ( ترجمه ٔتاریخ یمینی ). منتهای امنیت و غایت مرتبت من بنده بیش از آن منصب نتواند بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
بطّ حرص است و خروس آن شهوت است
جاه چون طاوس و زاغ امنیت است.مولوی.|| دروغ. ( از اقرب الموارد ) ( مقدمه لغت سید شریف جرجانی ) ( آنندراج ) ( مهذب الاسماء ) ( مؤید الفضلاء ). || آنچه خوانده میشود. ( از اقرب الموارد ). ج ، امانی. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). || ( مص ) احتیاج. نیازمند شدن. ( مقدمه لغت سید شریف جرجانی ). || خواندن. ( مهذب الاسماء ). کتاب خواندن. ( مؤید الفضلاء ).
امنیة. [ اُ نی ی َ ] ( ع اِ ) رجوع به امنیت شود.

معنی کلمه امنيت در فرهنگ معین

(اَ یَّ ) [ ع . ] (مص جع . ) در امان بودن .
(اُ یَّ ) [ ع . امنیة ] ( اِ. ) نک اُمنِیّه .

معنی کلمه امنيت در فرهنگ عمید

۱. در امان بودن، ایمنی.
۲. آرامش و آسودگی.

معنی کلمه امنيت در فرهنگ فارسی

درامان بودن ، ایمنی، آرامش و آسودگی ، امنیه: سربازمامورحفظ نظم و آرامش درراههاوخارج شهرکه اکنون ژاندارم گویند
(اسم ) سرباز مائمور حفظ انتظام و آرامش در طرق و شوارع و قری و قصبات ژاندارم امنیه (اسم ) آرزو خواهش امید . جمع : امانی .
آرزو و امید

معنی کلمه امنيت در دانشنامه عمومی

امنیت (فیلم). امنیت ( به انگلیسی: Security ) یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر تریلر و فیلم اکشن محصول سال ۲۰۱۷ به کارگردانی آلن دسروچرز است. در این فیلم آنتونیو باندراس، گابریلا رایت، بن کینگزلی و چاد لیندبرگ بازی می کنند.
یک محافظ امنیتی سعی دارد از فردی بی گناه که قرار است در یک محاکمه به عنوان شاهد حاضر شود و همچنین تحت تعقیب یک گروه خلافکار هم می باشد، مراقبت کند اما
• آنتونیو باندراس نقش ادواردو «ادی» دایکون
• گابریلا رایت به عنوان روبی
• بن کینگزلی به عنوان چارلی
• لیام مک اینتایر به عنوان ونس
• شری واتسون به عنوان افسر بهزیستی
• کاترین دو لا روچا در نقش جیمی
• چاد لیندبرگ به عنوان میسون
• جیرو وانگ به عنوان جانی ژانگ وی
• کانگ لی به عنوان مردگان چشم
فیلمبرداری اصلی فیلم از نوامبر ۲۰۱۵ در بلغارستان آغاز شد و در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۶ پایان یافت. بودجه فیلم ۱۵ میلیون دلار بود.
در تاریخ ۳ اکتبر ۲۰۱۷، این فیلم برای پخش فوری در نت فلیکس در کشورهای مختلف در دسترس قرار گرفت.
در راتن تومیتوز، این فیلم براساس ۳۱۹ بازبینی جمعی ۳۴٪ رتبه تأیید را دارد.
امنیت (فیلم ۱۹۷۹). امنیت ( به هندی: Surakksha ) یا حفاظت ( به انگلیسی: Protection ) فیلمی هندی محصول سال ۱۹۷۹ و به کارگردانی راویکانت ناگایچ است. در این فیلم بازیگرانی همچون میتون چاکرابورتی، رانجیتا، افتخار، آریونا ایرانی و سورش اوبروی ایفای نقش کرده اند.
امنیت (فیلم ۱۹۹۵). امنیت ( به هندی: Surakshaa ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۵ و به کارگردانی آناند راجو ماوانی است. در این فیلم بازیگرانی همچون آدیتای پانچولی، سونیل شتی، سیف علی خان، مونیکا بدی، شبا آکاشدپ، دیویا دوتا، موکش ریشی، قادرخان، تینو آناند، عارون باکشی ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه امنيت در فرهنگ معین

معنی کلمه امنيت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] امنیت به معنی ایمنی داشتن جانی، مالی، عِرضی یا معنوی می باشد. از آن به مناسبت در باب‏های مختلفی مانند طهارت، صلات، حج و جهاد سخن رفته است.
مراد از ایمنی معنوی، ایمن بودن از وقوع در حرام یا ترک واجب است.
ضرورت امنیت
امنیت از مهم‏ترین و ضروری‏ترین نیازهای زندگی بشر است و انسان تنها در پرتو آن می‏تواند امور دنیوی و اخروی خویش را با آسایش خاطر سامان دهد. از این رو، ایجاد امنیت در شئون مختلف زندگی مردم برای رسیدن به آنچه که مایه رشد و تعالی آنان است، از وظایف اساسی و حتمی حکومت اسلامی است.
شرطیت امنیت در تکالیف
امنیت در تکالیف ذیل شرط است:
۱ – عبادات
۲ – امر به معروف و نهی از منکر
۳ - خلوت یا نگاه کردن به زن اجنبی
۴ - حرمت از ارتکاب حرام
۵ – دفاع از مال
۶ - حدود و قصاص
← شرطیت امنیت در عبادات
...

معنی کلمه امنيت در ویکی واژه

امنیة
نک اُمنِیّه.
در امان بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه امنيت

پيرو سياستهای مد نظر گرفته شده و مصوبات شورای امنيت ملی در خصوص تغير ساختار جمعيتی اعراب خوزستان و توزيع مطلوب آنان در ديگر نقاط کشور لازم است بندهای مصوب ذيل الحاق و به واحدهای تابعه ابلاغ و ارسال گردد.
اقبال عباسی با توجه به اختیارات و موقعیت خود در مقام استاندار چهارمحال و بختیاری و رییس شورای تامین استان، نقشی تعیین‌کننده در سرکوب و قتل شهروندان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ داشته است. تبیین حدود وظایف و اختیارات هر یک از ارگان‌ها و نهادها در رابطه با امنیت استان و مراقبت مستمر بر رويدادهای امنيتی و انتظامی به منظور ممانعت از تبدیل آن‌ها به بحران و آشوب از جمله وظایف او است که مسئولیت تیراندازی به معترضان با سلاح‌های مرگبار و اخلال در اینترنت به منظور جلوگیری از اطلاع‌رسانی در جریان اعتراضات سراسری آبان را متوجه او می‌کند.