اندیش

معنی کلمه اندیش در لغت نامه دهخدا

اندیش.[ اَ ] ( نف مرخم ) در ترکیب بجای اندیشنده نشیند. ( از یادداشت مؤلف ). پندارنده و اندیشه کننده و نگرنده و تفکرکننده و تأمل کننده و همیشه بطور ترکیب استعمال میگردد مانند خیراندیش... ( ناظم الاطباء ). فکرکننده به معنی فاعل و این اکثربترکیب می آید چنانکه پس اندیش... ( آنندراج ). آخراندیش ، بداندیش ، چاره اندیش ، خیال اندیش ، خیراندیش ، دوراندیش ، دولت اندیش ، زیرک اندیش ، ستم اندیش ، شراندیش ، صلاح اندیش ، عاقبت اندیش ، عدداندیش ، کج اندیش ، کم اندیش ، کوته اندیش ، مآل اندیش ، محال اندیش ، مصلحت اندیش ، نکواندیش ، نکونامی اندیش ، نیک اندیش ، وفااندیش. ( یادداشت های مؤلف ). || ( اِمص ) اندیشیدن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه اندیش در فرهنگ عمید

۱. = اندیشیدن
۲. اندیشنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): بداندیش، خیراندیش، دوراندیش، نیک اندیش.

معنی کلمه اندیش در فرهنگ فارسی

۱ - ( اسم ) در ترکیب بجای (اندیشنده ) آید : بد اندیش خیر اندیش دوراندیش نیک اندیش .۲ - ( اسم ) اندیشه: اندیشمند اندیشناک .

معنی کلمه اندیش در فرهنگ اسم ها

اسم: اندیش (پسر) (فارسی) (تلفظ: andiš) (فارسی: انديش) (انگلیسی: andish)
معنی: اندیشه، اندیشمند، اندیشیدن، استفاده کردنِ آگاهانه از ذهن برای شکل دادن به تصورات و مفاهیم مربوط به هم، جزء پسین بعضی از کلمه های مرکب به معنی «اندیشنده »، اندیشناک

جملاتی از کاربرد کلمه اندیش

من که غارت زده ی ملک شهم دگر اندیشه ی رهزن نکنم
در دل ما گر نمی آیی به چشم ما بیا از محیط اندیشه داری بر لب دریا بیا
آثار وی در کتاب کلیات سعدی، شامل گلستان به نثر، کتاب بوستان در قالب مثنوی و نیز غزلیات، گردآوری شده‌است. علاوه بر این او آثاری در سایر قالب‌های ادبی نظیر قصیده، قطعه، ترجیع‌بند و تک‌بیت به زبان فارسی و عربی نیز دارد. غزلیات سعدی، اغلب عاشقانه و توصیف‌کنندهٔ عشق زمینی است؛ هرچند که وی غزلیات پندآموز و عارفانه نیز سروده‌است. گلستان و بوستان به‌عنوان کتاب‌های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌زبانان، بر اندیشمندان غربی از جمله ولتر و گوته نیز تأثیرگذار بوده‌اند.
وی در یک خاندان هیدالگو با اندیشه‌های عمیق مذهبی کاتولیک به دنیا آمد(1860-1913).
مولانا آزاد، مسئولیت مجلاتی چون الهلال و البلاغ را بر عهده داشته‌است و در آن‌ها دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمان وقت، چون سید جمال الدین اسدآبادی را می‌نگاشته‌است.
از او اندیش و گفتن را رها کن لطیف اندیش باشد مرد کم گو
در ژوئیه ۱۹۹۷، او اندیشهٔ مشارکت برابر زنان در جامعه را منفی و ابتدایی و کودکانه خواند. به باور وی، حضور زنان در پست‌های اجرایی کشور مایه افتخار نیست و نوعی انفعال در برابر گفتمان غربی به‌شمار می‌رود. به اعتقاد او مهم‌ترین نهاد اجتماعی خانواده است و زن در خانواده نقش مهم‌تری دارد. او «خانه‌داری» و «فرزندآوری» را مجاهدت و هنر زنان دانسته است.
جهان از بداندیش خود بستدیم همان تازیان را بهم برزدیم
خاطرات و شرح‌زندگانی اسماعیل سعادت در قالب مصاحبة تاریخ شفاهی، با عنوان «مروارید اندیشه» توسط پیمانه صالحی تدوین و از سوی سازمان اسناد و کتابخانة ملی ایران در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است.
ساعت ویرانی از درونمایه‌ای پخته و پرورده برخوردار است. این کتاب هم در حوزه اندیشه و معنا و هم قصه‌پردازی به‌طور همزمان موفق بوده‌است. مسئله اصلی داستان این کتاب، آدم‌های ترک شده هستند.
ابن عَبّاد رُندی (۱۳۳۳- ۱۳۹۰م) (نسب: ابوعبدالله محمد بن ابواسحاق رُندی) فقیه و صوفی برجستهٔ مسلمان مغربی در سدهٔ هشتم قمری/سدهٔ چهاردهم میلادی بود. از اندیشمندان متصوف بزرگ برجسته در شمال آفریقا بود. پندهایش که به پیروانش بیان می‌کرد را در دو کتاب گرد آورد «الرسائل الکبری» و «الرسائل صغری».
دل شوریده ما عالم اندیشه ماست عالم از شوق تو در تاب که غوغا بگرفت
در اندیشهٔ این گذرهای تنگ هم از تن توان شد هم از روی رنگ
شور زنجیر جنون از نفس ما پیداست نکهت زلف‌که پیچیده بر اندیشهٔ ما
لوریا که در رژیم شوروی، فعالیت‌های علمی خود را انجام می‌داد، خود را پیرو اندیشه‌های کارل مارکس می‌دانست.از او کتاب‌هایی به فارسی برگردانده شده‌است. در این زمینه دکتر حبیب الله قاسم زاده آثاری داشته‌است.
نقلست که یکی به نزدیک او آمد و گفت: یا شیخ می‌خواهم که به حج روم گفت: مادر و پدر داری گفت: دارم گفت: برو رضای ایشان نگاهدار برفت و بار دیگر بازآمد وگفت: اندیشه حج سخت شد گفت: دوست پدر قدم درین راه بصدق بنهادهٔ اگر بصدق نهاده بودیش نامه از کوفه باز رسیدی.
بدو گفت نشنیدی از رهنمای که با رزمت اندیشه باید بجای
از دهر عیش و روز بداندیش ملک را هم طعم زهر قاتل و هم رنگ قار کن