اتحادی

معنی کلمه اتحادی در لغت نامه دهخدا

اتحادی. [ اِت ْ ت ِ ] ( ص نسبی ) طریقه ای که پیروان آن معتقد بیکی شدن خالق با مخلوقی باشند.

معنی کلمه اتحادی در فرهنگ فارسی

طریقه که پیروان آن معتقدند بیکی شدن خالق با مخلوق

جملاتی از کاربرد کلمه اتحادی

و مخفی نماند که اکثر اقسام محبت که مذکور شد فطری و طبیعی است و به اختیار آدمی نیست و احتیاج به کسب و تحصیل ندارد، مثل محبت دو نفر که میان ایشان مناسب است و محبت علت و معلول، و صانع و مصنوع، و عکس آن، و محبت جمال و کمال، و محبت خود و غیر اینها پس هر که در این اقسام محبت، ناقص باشد به همان قدر فطرت او معیوب، و جبلت او فاسد است و محبت به اختیار و کسب، کم و نادرست، مثل محبت به احسان و انعام و بعضی محبت معلم و متعلم را کسبی گرفته اند و فی الحقیقه، آن نیز راجع به فطری و طبیعی است و بعد از آنکه محبت، طبیعی شد اتحادی که میان محب و محبوب است و از مقتضیات محبت است نیز طبیعی خواهد بود.
فلین یک سال بعد و در سال ۱۹۰۷ با جی.ای. جونز، سازمان دهنده منطقه‌ای اتحادیه کارگران صنعتی جهان دیدار کرد. جونز شانزده سال از الیزابت گارلی فلین بزرگتر بود، با این حال آنگونه که فلین در خودزندگی‌نامه اش نوشته‌است: «من عاشقش شدم و ما در ژانویه ۱۹۰۸ با هم ازدواج کردیم.» از این پیوند دو فرزند پسر به دنیا آمد که اولی به نام جان وینسنت چند روز پس از تولد درگذشت و دومی با نام فرد فلین در ۱۹ ماه مه ۱۹۱۰ به دنیا آمد. (وی در سال ۱۹۴۰ درگذشت).
چو خوش است اتحادی که حجاب تن نماند که من آن زمان شوم من که اثر ز من نماند
اتحادیه جوهرپور ۲۸٬۳۶۵ نفر جمعیت دارد.
الملک الاشرف بعد از سقوط اخلاط با علاءالدین کیقباد یکم (پادشاه سلجوقیان روم ۶۳۴-۶۱۵ ه ق) و امرای حلب و موصل و الجزیره بر ضد جلال‌الدین طرح اتحادی قوی ریخت و به دعوت علاءالدین کیقباد، پادشاه مصر، الملک الکامل برادر الملک الاشرف نیز در این اتحاد وارد شد. این اتحاد شکست سنگین جلال‌الدین از علاءالدین کیقباد را در ۲۸ رمضان سال ۶۲۷ در پی داشت.
اتحادیه حمایت از زندانیان سیاسی کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ با استناد به شهادت زندانیان آزاد شده و نگهبانان، وجود گولاگ را در کره شمالی تأیید کرد. حداقل ۲۰۰ هزار زندانی سیاسی در این اردوگاه‌های کار اجباری وجود دارد.
بودجه اتحادیه عمدتاً توسط کمکهای اجباری کشورهای عضو تأمین می‌شد. اتحادیه ممکن بود برای برخی از فعالیت‌ها با سایر نهادهای دولتی یا خصوصی همکاری داشته باشد.
اتحادی نصیب کن با من که ندانم که ان تویی یا من
اتحادی و حلولی نیستم فارغ از اقوال بی معنیستم
اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران در فیس‌بوک
اتحادیه ایرو هر دو سال یک بار کنگره‌ ای در یکی از کشورهای مورد توافق اعضا تشکیل می‌دهد و ضمن ارائه راهکارهای لازمه به اعضای خود، این امکان را به آنها می‌دهد تا به صورت حضوری مشکلات خود را عنوان و از طرفی نیز تجربیات خود را برای دیگر اعضا بیان کنند. بیست و هفتمین کنگره ایرو در می ۲۰۰۰ در بروکسل برگزار گردید.
او میانجی شد میان دشمنان اتحادی شد میان پرزنان
در حال حاضر، از دولت‌هایی که عضو اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع هستند، سه دولت در اروپا، دوازده دولت در آمریکای شمالی، یک دولت در آمریکای جنوبی، هجده دولت در آفریقا، هشت دولت در آسیا، و یازده دولت در اقیانوسیه می‌باشند. هفت دولت از اعضای سابق اتحادیه‌اند، که چهار تا از آن‌ها دیگر به عنوان نهادی مستقل وجود ندارند (اما به عنوان بخشی از کشورهای عضو فعلی) هستند. جمعیت اعضای اتحادیه ۲٫۲ میلیارد نفر است، که تقریباً یک سوم از جمعیت جهان است، و از میان آن‌ها ۱٫۲۱ میلیارد نفر در کشور هند زندگی کرده و ۹۵٪ در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند.
زیر و بالا نگر آن خسروی والا را کاتحادی شده شیرین زنوش با خسرو
۲- هیأت مدیره که عضو اجرایی شورا است و متشکل از یک مدیرعامل و هشت عضو هیأت مدیره می‌باشد و کارش نظارت بر مدیریت اتحادیه است.
فکنده‌ست طرح چنان اتحادی که خواهند سر بر زد از یک گریبان
حافظِ گمشده را با غمت ای یارِ عزیز اتحادیست که در عهدِ قدیم افتادست
اعتراضات فرانسه با تظاهرات دانشجویان برای اصلاح دانشگاه شروع شد و به تظاهراتی یک‌ماهه منجر شد. اتحادیه‌های کارگری به این اعتراضات پیوستند و این منجر به اعتصابات سراسری شد.
و چون مردم به یکدیگر محتاج اند و کمال و تمام هر یک به نزدیک اشخاص دیگر است از نوع او، و ضرورت مستدعی استعانت، چه هیچ شخص به انفراد به کمال نمی تواند رسید چنانکه شرح داده آمد، پس احتیاج به تألیفی که همه اشخاص را در معاونت به منزلت اعضای یک شخص گرداند ضروری باشد؛ و چون ایشان را بالطبع متوجه کمال آفریده اند پس بالطبع مشتاق آن تألف باشند؛ و اشتیاق به تألف محبت بود، و ما پیش ازین اشارتی کرده ایم به تفصیل محبت بر عدالت. و علت در آن معنی آنست که عدالت مقتضی اتحادیست صناعی، و محبت مقتضی اتحادی طبیعی، و صناعی به نسبت با طبیعی مانند قسری باشد، و صناعت مقتدی بود به طبیعت.
خواهد از نقش به نقاش رسانید مرا اتحادی که در آیینه حق بین من است