آهنگی

معنی کلمه آهنگی در لغت نامه دهخدا

( آهنگی ) آهنگی. [ هََ ] ( ص نسبی ) در بیت ذیل شاید بمعنی کوشا و مجدّ و ساعی باشد :
همان کودکش را بفرهنگیان
سپردی [ اردشیر ] چو بودی ز آهنگیان
بهر برزنی بر، دبستان بدی
همان جای آتش پرستان بدی.فردوسی.و شاید تأیید میکند این حدس را دو بیت زیرین :
چو هنگام فرهنگ باشد ترا
بدانائی آهنگ باشد ترا
بایوان نمانم که بازی کنی
ببازی چنین سرفرازی کنی.فردوسی.و معهذا ظاهراً آهنگیان بیشتر صفت پدر کودک می نماید نه کودک ، و در آن حال معنی آهنگیان معلوم نیست.

معنی کلمه آهنگی در فرهنگ معین

( آهنگی ) (هَ ) (ص . ) جنگی ، جنگجو.

معنی کلمه آهنگی در ویکی واژه

جنگی، جنگجو.

جملاتی از کاربرد کلمه آهنگی

«آناکوندا» تک‌آهنگی از هنرمند اهل ترینیداد و توباگو نیکی میناژ است که در ۴ اوت ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-08-۰۴) منتشر شد.
گفت ای یاران مسلمانیم ما تار چنگیم و یک آهنگیم ما
شاعران و منتقدان، تعریف‌های گوناگون و بی‌شماری از «شعر» ارائه داده‌اند. در تعریف‌های سنتی دربارهٔ شعر کهن فارسی، ویژگی اصلی شعر را موزون و آهنگین بودن و ادای حق مطلب به زیباترین شیوه ممکن آن دانسته‌اند. در تعریف‌هایی دیگر، با دانش، فهم، درک، ادراک و وقوف یکی انگاشته شده‌است.
افسانه ما و مردم همانداستان قرشی گوهر و جهود نژاد است و راز همان باده خوردن و بیهوده فریاد. آری گروهی انبوه را هر یک براه و رنگی دیگر در این انجمن راه و بار است و پیدا و پنهان به آئین و آهنگی دیگر راز ران و روزنامه شمار. خام و پخته بهانه ها می جویند و ناشیوا و سخته فسانه ها می گویند ولی آنکه گوش بدیشان دارد کیست؟ یا هوش بدان ترهات پریشان سپارد کدام؟ با همه نرد نشست باخته ام و مایه نیست از هست شناخته. ننگ پیشه نامند و سنگ شیشه کام، هزار پای مغز و هوشند و فروغ زادی دانش و هوش، بدخواه توانگر و درویشند و جان کاه بیگانه و خویش، مصرع: همه دستان دغا و دغلند. و از دم سرد و گفت خام بوی دهان و گند بغل، شعر:
نه هر برگ گیاهی گل نه هر مرغی بود بلبل نه زآنها آید این بوی و زاینها آن خوش آهنگی
از بسکه زند نوای غم چنگی ما اندوه کند عزم همآهنگی ما
از بهار کرمت گل نکند دلتنگی عندلیبان تو دورند ز بی آهنگی
«اشک» تک‌آهنگی از گروه موسیقی الکترونیکی کلین باندیت، به همراهی لوئیسا جانسون است که در ۲۷ مه ۲۰۱۶ منتشر شد.
محبت نیست آهنگی‌که آفت جوشد از سازش گسستن بر نمی‌آید به زنار سلیمانی
«از خودم بیشتر خوشم میاد» تک‌آهنگی از لو است. این تک‌آهنگ در آلبوم لو قرار داشت.
اواسط سال ۱۹۸۹، گروه شروع به ضبط آلبومی در میلان به همراه تولید کنندهٔ «فلاد» و مهندسی فرانسوآ کورکیان کرد. نخستین نتیجهٔ این آلبوم، تک‌آهنگی به نام «عیسای شخصی» بود. این آهنگ در مکان ۱۳ در جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا جا گرفت. در ایالات متحده اولین تک‌آهنگ طلایی و در جدول ۴۰ تک‌آهنگ برتر شد.
در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶، امینم تک‌آهنگی با نام «سخنرانی انتخاباتی»، که آهنگی با مضامین سیاسی بود، را منتشر و اعلام کرد که مشغول کار روی آلبوم جدیدش است. او در این آهنگ به دونالد ترامپ حمله کرد. و در صفحه توییترش نوشت: «نگران نباشید، من مشغول کار کردن روی یک آلبوم هستم. ضمناً این یک آهنگ را داشته باشید» و آهنگ را ضمیمه کرده بود. در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶، او نسخه‌ای بازسازی شده از آهنگ «بی‌نهایت» را در کانال شخصی اش، در یوتیوب، پخش کرد. در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶ نیز پیش نمایشی از مستند کوتاه ۱۰ دقیقه‌ایِ شرکای قافیه: داستانی واقعی از بینهایت منتشر کرد.
بنا بر گواهی افسانه‌ای، قریه‌ای که اکنون به «کوسان» (به پارسی: کوهستان) مشهور است زمانی «طوسان» نام داشت که به دست توس پسر نوذر که از خاندان کیانیان بوده بنیاد شده‌است و سبب بنایش را آن دانند که توس پسر نوذر فرمانده لشکر کیخسرو بود که در امور پادشاهی همواره کار شکنی می‌نموده و با فریبرز پسر کی‌کاووس هم آهنگی نشان می‌داد، از این رو هنگامی که کیخسرو بر حریفان خود غالب شد با جمعی از خاندان نوذر به جانب تپورستان روانه شد و مدتی را در بیشه «ناروَن»، که یکی از نواحی تپورستان بود، پناه گرفت و چندی بعد قصبه‌ای در «پنج‌هزاره» (بهشهر کنونی) در مکانی که مشهور به کوسان بود، ساخت و آن را «طوسان» نامید.
ای از تو به باغ هر گلی را رنگی هر مرغی را ز شوق تو آهنگی
«اسپرانزا» تک‌آهنگی از هنرمند اهل اسپانیا انریکه ایگلسیاس است که در ۱۳ ژوئیه ۱۹۹۸ (۱۹۹۸-07-۱۳) منتشر شد.
چه سازد بوی‌ گل گر نشنوی از سازش آهنگی ضعیفی آه ما را هر نفس بر در برآورده
«آسون بدست نمیاد» تک‌آهنگی از هنرمند اهل استرالیا، آیزیا فیربریس است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این ترانه نمایندهٔ استرالیا در یوروویژن ۲۰۱۷ بود و به رتبهٔ ۹ دست یافت.
«ابراز علاقه کردن» تک‌آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا هیلاری داف است که در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-10-۲۰) منتشر شد.
به آهنگی زنم ناخن به مضراب که از آب آتش از آتش چکد آب
به‌حیرت‌کوش نه‌ کز پردهٔ دل واکشی رمزی زبان جوهر آیینه آهنگی حزین دارد