اشاره
معنی کلمه اشاره در فرهنگ عمید

اشاره

معنی کلمه اشاره در فرهنگ عمید

۱. نشان دادن چیزی یا کسی با حرکت چشم یا انگشت.
۲. با تکان دادن چشم و ابرو یا دست مطلبی را به کسی فهماندن یا به کاری فرمان دادن.
۳. (اسم ) سخن مختصر و با ایجاز.

معنی کلمه اشاره در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) نمودن بسوی چیزی بدست و جز آن . ۲ - ( اسم ) دستور فرمان . ۳ - ( مصدر ) با حرکت دست و چشم و ابرو مطلبی را القا کردن برمز نمودن . ۴ - ( اسم ) رمز ایمائ . ۵ - ( اسم ) تقریر بیان . ۶ - رائ ی اظهارنظر . ۷ - شور مشورت . ۸ - ( اسم ) نصیحت پند . ۹ - اخبار غیر از مراد بی عبارت لسان .
انگبین چیدن انگبین رفتن یا ریاضت دادن اسب را . یا نمودن بسوی چیزی بدست و جز آن .

معنی کلمه اشاره در فرهنگستان زبان و ادب

{cue} [موسیقی] 1. آخرین نت های یک بخش سازی یا آوازی که برای راهنمایی، اندکی پیش از ورود (entrance ) و پس از سکوتی طولانی (long rest )، با نت های کوچک تر در بخش نوشتِ (performing part ) بخشی دیگر می آید 2. نوعی حرکت رهبر سازگان/ رهبر ارکستر که به نوازندگان یا ...
{deixis} [زبان شناسی] شیوۀ ارجاع برخی از عناصر جمله با توجه به گوینده یا مخاطب یا زمان یا مکان گفته ای مشخص

معنی کلمه اشاره در دانشنامه عمومی

اشاره علامات و حرکات قراردادی عمومی، معنادار ساده بدنی است که برای انتقال معانی ساده و کوتاه ( با ترکیب همزمان شکل، جهت و حرکت دستان، بازوها یا بدن و حالات صورت برای بیان سلیس افکار گوینده ) استفاده می شود.
زبان اشاره سیستم قراردادی خاص منظم و پیشرفته زبانی است که برای انتقال معنا، به جای الگوهای صوتی یا نوشتاری در زبان، از الگوهای علایم دیداری ( ترکیب همزمان شکل، جهت و حرکت دستان، بازوها یا بدن وحالات صورت برای بیان سلیس افکار گوینده ) در یک کلمه اشاره استفاده می کند. . این نوع زبان اشاره می توان به صورت متنوع باشد. اما امروزه یک زبان اشاره بین المللی در سطح جهان قراارداد شده است که البته در هر منطقه عناصر بومی زبان نیز به آن افزوده می شود.
پانتومیم نیز نوعی تئاتر است که از نوعی اشاره کلی و مبهم و پیچیده تر از اشاره معمولی وجود دارد. و معمولاً تقلیدی از حرکات و امور روزمره می باشد.
اشاره (زبان شناسی). در زبان شناسی، مفهوم اشاره ( به انگلیسی: deixis ) بر این پدیده گفته می شود که درک برخی عبارت ها مثلاً ضمایر شخصی نیاز به اطلاعات دیگری که در متن موجود است دارد. به سخن دیگر اشاره شیوهٔ ارجاع توسط عبارت هایی است که معنای خود را از درون بافت متن بدست می آورند. واژه ها زمانی اشاره ای هستند که معنای آن ها بسته به زمان و مکان تغییر کند. ضمایر شخصی ( من، تو، او . . . . ) عبارت های زمانی ( حالا، دیروز ، . . . ) ، و عبارت های مکانی ( اینجا، آنجا، . . . ) از جمله عبارت های اشاره ای هستند.
انتخاب یک نوع از عبارات ارجاعی، از بین سایرین، تا حد زیادی بر این اساس است که چه چیزی را گوینده فرض می کند که شنونده پیش از این می دانسته است. در زمینه های بصری مشترک، آن ضمایری که عملکردشان به عنوان عبارات اشاره ای است ( برای مثال، «این را بگیر»، «به او نگاه کن» ) ، برای یک ارجاع موفق ممکن است کافی باشد، اما جایی که هویت پیچیده تر باشد، عبارات اسمی پیچیده تری را بکار می گیرند. ( برای مثال، «آن خارجی با نگاه مسخره را بیاد داری؟» )
پس ارجاع، آشکارا به اهداف گوینده ( برای مثال، شناخت چیزی ) و اعتقادات گوینده ( به این معنا، آیامی توان از شنونده انتظار داشت که چیز خاصی را بداند؟ ) در کاربرد زبان ارتباط دارد.
نظام اشاری عبارت است از:
• الفاظ اشاری دالّ بر شخص، یعنی ضمائر شخصی اوّل شخص و دوم شخص،
• الفاظ اشاری دالّ بر زمان، یعنی نظام زمانی و قیود زمانی،
• الفاظ اشاری دالّ بر مکان، یعنی قیود مکان ( «اینجا» و «آنجا» ) ، اسماء و ضمایر اشاره ( «این»، «آن»، «اینها/اینان»، و «آنها/آنان» ) ،
• شگردهای نوشتاری دالّ بر گفتار، مانند «در بالا» و «پیش گفته»، و
• اشاری های اجتماعی: ضمایر خودمانی یا مؤدّبانه تر و رسمی تر که دالّ بر شأن اجتماعی گوینده و شنونده/شنوندگان اند.

معنی کلمه اشاره در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حرکت سر و دست و مانند آن برای نشان دادن یا فهماندن مطلبی را اشاره گویند. از آن در باب های صلات، صوم، حج، تجارت، اجاره، وصیّت، نکاح، طلاق، لعان و قضاء سخن رفته است.
اشاره یا به عنوان فعلی از افعال و یا به عنوان جایگزین گفتار در شخص ناتوان از تکلّم می باشد.
← تفاوت موارد کاربرد اشاره
بر این قسم احکامی بار می شود که به آنها اشاره می شود.
← اشاره به گوشه راست در سلام آخر نماز
بر قسم دوم نیز احکامی بار می شود که به آنها اشاره می شود.
← حکم عقود و ایقاعات با اشاره
...
[ویکی فقه] اشاره (علوم قرآنی).
...

معنی کلمه اشاره در ویکی واژه

cenno

جملاتی از کاربرد کلمه اشاره

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لس آنجلس گلکسی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لوکوموتیو مسکو، باشگاه فوتبال فرایبورگ، باشگاه فوتبال دینامو مسکو، باشگاه فوتبال شالکه ۰۴ و باشگاه فوتبال هانوفر ۹۶ اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است می‌توان به من و ایدز (۱۹۹۶) اشاره نمود.
چو موم دوری‌ام از جلوه‌گاه شهد وصال اشاره‌ایست که باید جدا ز یارم سوخت
ساقی چو یک اشاره شد از پیر می‌فروش لبریز ساخت از می توحید، جام ما
سابق بر این اشاره شد به اینکه دنیا بر دو قسم است: یکی ممدوح و دیگری مذموم و ملعون و بیان این، آنست که وصول به اعلا مراتب سعادات، و فوز به بساط قرب حضرت خالق البریات حاصل نمی شود مگر به صفای دل، و حب خدا، و انس به آن. و سبب صفای دل، بازداشتن نفس از شهوات دنیویه و عبادت کردن و طاعت نمودن است. و سبب حب خدا، معرفت اوست و آن نمی شود مگر به دوام فکر در آثار صنایع عجیبه و بدایع غریبه او. و باعث انس، کثرت یاد خدا، و مداومت بر آن است و این سه صفت است که آدمی را نجات می دهد و او را به مراتب سعادت می رساند و اینها باقیات الصالحاتند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال روساریو سنترال، باشگاه فوتبال اتلتیکو تیگره، و باشگاه فوتبال فلامینگو اشاره کرد.
تواجد و وجد و وجود: تواجد، اظهار وجد است به اختیار. و وجد آن است که در دل بی تکلف وارد شود و آن ثمرهٔ طاعات است ووجود عبارت است از ثبوت سلطان حقیقی در دل، بعد از فنای بشریت به کلی. جمع و تفرقه و جمع الجمع و فرق ثانی: نیز از عبارات ایشان است جمع رسیدن توفیق و لطف است از قِبَل حق و عطای فهم معنی از او وفرق آن است که از قبل عبد باشد از ادای عبودیت. و سؤال بنده را از فرق و جمع چاره نیست. چه هر که را فرق نیست، عبودیت نیست و هر که را جمع نیست، معرفت نیست. ایاک نعبد و اشاره است به فرق و ایاک نستعین اشاره است به جمع و هرگاه بنده به لسان نجوی مخاطبهٔ حق کند، از روی سؤال یا دعا، قائم بود در محل تفرقه. و هرگاه که گوش به خطاب حق کند بدانچه وارد شود از امر و نهی، بنده در مقام جمع باشد. اما جمع الجمع: آن است که غیر حق نبیند و این مقام حضرت خاتم است.
و دین اینجا دین حنیفی که مصطفی (ص) بآن اشاره کرده و گفته: «بعثت بالحنیفیّة السّهلة السّمحة».
به سوی خصم، چو با ذوالفقار یا زی دست به یک اشاره فرستی به سوی نیرانش
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به اس‌سی سند اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هایدنهایم، باشگاه فوتبال قوت-وایس ارفورت، باشگاه فوتبال آینتراخت برانشوایگ، و باشگاه فوتبال بوخوم اشاره کرد.
ز یک اشاره بروزی هزار قبرستان کند عمارت و آباد در جهان خراب
کمان عشق که گردن کشیدنش نتواند به یک اشاره ی ابروی دلکش تو کشیدم
نبود گر از اشاره حکمش چه سان رود یکشب ز باختر بسوی خاور آفتاب
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال تاتنهام هاتسپر و باشگاه فوتبال وولفسبورگ اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به سفر به ایتالیا، جسدهای سرشناس و مانون لسکو اشاره کرد.
به یک اشاره عدو را به حضرت آوردند چنانکه موی نجنبید بر مشار و مشیر
از افتخارات وی می‌توان به کسب مدال نقره مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ و مدال برنز مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال استوک سیتی، باشگاه فوتبال استافورد رانجرز، باشگاه فوتبال پورت ویل، و باشگاه فوتبال درویلزدن اشاره کرد.