بافتی

معنی کلمه بافتی در فرهنگستان زبان و ادب

{contextual} [زبان شناسی] کلیۀ ویژگی های مربوط به بافت

جملاتی از کاربرد کلمه بافتی

طرق مختلفی برای دسته بندی بافت ها وجود دارند: یکی از این الگوهای طبقه بندی، براساس عملکردهای بافتی و دیگری براساس تجزیه و تحلیل اجزاء سلولیشان پایه ریزی شده است. بافت‌های استرومایی در دسته "عملکردی" قرار می گیرند، که به پشتیبانی از بدن و تحرک آن کمک می کنند. سلول‌هایی که بافت‌های استرومایی را تشکیل می دهند، نقش ماتریسی را ایفا کرده که سلول‌های دیگر در آن گنجانده می شوند. استروما از انواع مختلفی سلول استرومایی تشکیل شده است.
به عمری این کواره بافتی تو ولیکن دوغ در وی یافتی تو‌؟
- آتروفی بافتی و ضعف عضلانی: مصرف مزمن و طولانی مدت کورتون ها میتواند ریسک ابتلا به ضعف عضلانی را افزایش دهد و تزریق مکرر کورتون در یک عضله خاص، باعث تحلیل رفتن و ضعف در آن عضله میشود.
در مهندسی بافت از بسیاری از علوم مهندسی برای نیل به این هدف استفاده می‌شود. بیولوژیست‌های سلولی و مولکولی، مهندسین مواد پزشکی، طراحان شبیه‌ساز کامپیوتر، متخصصان تصویر برداری میکروسکوپی و مهندسین رباتیک و نیز بسیاری تجهیزات پیشرفته نظیر بیوراکتورها که بافت‌ها در آنجا رشد نموده و تغذیه می‌شوند، همگی به نوعی در تحقیقات مهندسی بافت سهیم هستند. بافت‌های مصنوعی انسانی نظیر پوست، کبد، استخوان، ماهیچه، غضروف، تاندون، رگ‌های خونی از جمله مواردی هستند که تاکنون بررسی شده‌اند. هدف اولیه کاشتنی‌های مهندسی بافت، شناسایی، ترمیم و بازسازی عیوب و نارسایی‌های بافتی است که برای آن اصول مهندسی و اصول بیولوژیک با هدف تولید جایگزین‌های کامل بافت‌های انسانی ترکیب می‌شوند.
یکی از اصلی‌ترین پروتئینهای فاز حاد بوده و سطح آن در خون، مانند دیگر پروتئین‌های این فاز، در پاسخ به آسیب بافتی، التهاب و عفونت افزایش می‌یابد هرچند نقش بیولوژیک آن به درستی شناخته نشده است.
قوله: وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَیْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ ای نعم العبد لانه اوّاب الی اللَّه، رجّاع فی جمیع الاحوال فی النعمة بالشکر و فی المحنة بالصبر. نیکو بنده‌ای که سلیمان بود، بازگشت وی در همه حال با اللَّه بود، در نعمت شاکر و در محنت صابر بود، بظاهر ملک و مملکت میراند و بباطن فقر و فاقت همی‌راند و می‌پرورد، و یعجبنی فقری الیک و لم اکن لیعجبنی لولا محبّتک الفقر. سلیمان روزی تمنّی کرد گفت: بار خدایا جن و انس و طیور و وحوش بفرمان من کردی چه بود گر ابلیس را نیز بفرمان من کنی تا او را در بند کنم؟ گفت: ای سلیمان این تمنّی مکن که در آن مصلحت نیست، گفت: بار خدایا گر هم دو روز باشد این مراد من بده، گفت دادم. سلیمان ابلیس را در بند کرد و معاش سلیمان با آن همه ملک و مملکت از دست رنج خویش بود، هر روز زنبیلی ببافتی و بدو قرص بدادی و در مسجد با درویشی بهم بخوردی و گفتی: مسکین جالس مسکینا. آن روز که ابلیس را در بند کرد، زنبیل ببازار فرستاد و کس نخرید که در بازار آن روز هیچ معاملت و تجارت نبود و مردم همه بعبادت مشغول بودند، آن روز سلیمان هیچ طعامی نخورد، دیگر روز هم چنان بر عادت زنبیل بافت و کس نخرید، سلیمان گرسنه شد باللّه نالید گفت: بار خدایا گرسنه‌ام و کس زنبیل نمی‌خرد، فرمان آمد که ای سلیمان نمیدانی که تو چون مهتر بازاریان در بند کنی در معاملت بر خلق فرو بسته شود و مصلحت خلق نباشد، او معمار دنیاست و مشارک خلق در اموال و اولاد، یقول اللَّه تعالی: وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ.
شیخ‌الاسلام گفت که نام وی حماد است غلام بوده به تینات بودی، تینات دهی است به ده فرسنگی مصر، به کوه لبنان بودی و گویند که تینات از مصیصه است از ولایت مغرب و سلمیه. یک‌دست بوده، زنبیل بافتی به یک دست کس نداند که چون می‌بافت. وی را دیده‌اند به دو دست چون کسی نبودی. و با شیر مؤانست داشت و وی زینهار زمین بود در وقت خود، و مشرف بر احوال خلق. در سنه نیف و اربعین و ثلثمائه برفته از دنیا، گویند که اصل وی از عرب بود، به تینات نشست، وی را آیات و کرامات ظاهر بوده بسیار، صحبت کرده بود با بوعبداللّه جلا و جنید و جز ازو و از مشایخ. و یگانه بوده در طریقت توکل و تیز‌فراست. بوبکر رازی گوید که « وی این دو بیت انشا کرد بر من:
اسکلو روستایی با بافت مسکونی متمرکز است و دو بافت قدیمی و جدید دارد. هسته اولیه روستا، که به یوخاری محله معروف است، قدمتی ۸۰۰ ساله دارد که به تدریج گسترش یافته‌است؛ مصالح به کار رفته در بافت قدیمی مشتمل بر سنگ، خشت و چوب است. و در محله دیگر که دارای بافتی نسبتاً جدید که خانه‌های جدید در حاشیه محور ارتباطی روستا با روستاهای همجوار شکل گرفته و از مصالحی مانند تیرآهن، آجر و سیمان در ساخت آن‌ها استفاده شده‌است.
گاه بر رسم نغوله پیش سر بافتی زنجیره ای از مشک تر
شیخ الاسلام گفت: که وی نه کرباس بافتی، که وی سخن بافتی، ویرا نساج نام کردند و گفتند: که از بهر آنرا خیر نساج نام کردند:
ارمک بافی یکی از صنایع دستی ایران است که در گروه نساجی سنتی قرار می‌گیرد. ارمک پارچه دست بافتی است که در استان یزد بافته می‌شود و معمولاً دارای عرض ۷۵ الی ۹۰ سانتیمتر و طول ۲۵ متر است. پارچه‌های ارمک دارای طرح ساده، پیچازی و راه راه‌است و برای پیراهن و روپوش مدارس از آن استفاده می‌کنند.
التهاب یک پاسخ فیزیولوژیک به محرک‌های گوناگون مانند عفونت و زخم‌های بافتی، سرمای زمستان و … است که به سرعت ایجاد شده و چنانچه مراقبتهای صحیح انجام شود، به زودی پایان می‌یابد.
زانک بس با عکس من در بافتی قوت تجرید ذاتم یافتی
پاتولوژیست‌های زنان در تشخیص بافتی بیماری‌های دستگاه تناسلی زنان تخصص دارند. این موارد شامل سرطان فرج، سرطان واژن، سرطان دهانه رحم، سرطان مخاط رحم، سرطان لوله‌های تخمدان، سرطان رحم و سرطان تخمدان و همچنین بیماری‌های غیر سرطانی این اعضای بدن می‌شود.
بگو که گنج سخن از که بافتی تو کمال به بمن همت برهان کیمیائی یافت
به‌طور معمول، یک سنبله گرما با تشکیل یک منطقه کم متراکم گذرا در مرکز آبشار، و یک منطقه بیش از حد متراکم در اطراف آن مشخص می‌شود. پس از آبشار، منطقه بیش از حد متراکم به نقص بین بافتی تبدیل می‌شود و منطقه کم متراکم معمولاً به منطقه خالی تبدیل می‌شود.
ادخلی تو فی عبادی یافتی ادخلی فی جنتی در بافتی
گونه راش چوبی نیمه‌سنگین و دارای بافتی همگن و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ‌ها است.
آنچه رشتی و بافتی جانا خود بپوشی پلاس یا دیبا
انوار هردو عالم عکسی‌ست از جمالت هم بافتی نشانی با آن که بی‌نشانی