انگار
معنی کلمه انگار در لغت نامه دهخدا

انگار

معنی کلمه انگار در لغت نامه دهخدا

انگار. [ اَ / اِ ] ( اِمص ، اِ ) ( ماده مضارع انگاشتن ، انگاردن ) تصور. پندار. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). گمان. ( ناظم الاطباء ). || انگاره. کار ناتمام. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). طرح. ( فرهنگ فارسی معین ).هر چیز ناتمام و مصور. ( ناظم الاطباء ). || مجمع و انجمن بازیگران و قصه خوانان. ( هفت قلزم ) . || ( نف مرخم ) تصورکننده. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ) ( شرفنامه منیری ). پندارنده و همیشه بطور ترکیب استعمال می شود. ( ناظم الاطباء ). در ترکیب به معنی انگارنده ( = پندارنده ، تصورکننده ) آید: سهل انگار. ولنگار. || نقش کننده. ( ناظم الاطباء ): مردم انگار ( = نقاش ) . || ( فعل امر ) بینگار. انگارش کن. ( برهان قاطع ) ( آنندراج ). تصور کن. ( شرفنامه منیری ). در زبان معاصر بجای ادات تشبیه بکار رود. گویی. پنداری : زن برادر انسان چنان رفتار می کند که انگارآدم عضو زائد خانواده و بحق او تعدی کرده است. ( فتنه دشتی از فرهنگ فارسی معین ). انگار دیروز بود که محمدعلی میرزا به سفارت روس گریخت. ( یادداشت مؤلف ).
- انگار نه انگار ؛ ( در اصطلاح عامیانه ) موضوع را نادیده فرض کن ! مثل اینکه هرگز نبود. گویی وجود نداشت ( در مورد نفی استعمال می شود ). ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به انگاشتن شود.
- انگار چیزی یا کسی را کردن ( در تداول عوام ) ؛ فرض کردن که نبوده است. ترک او کردن. نبوده گرفتن او را. ترک گفتن او را. بکلی او را در دل ترک گفتن. صرف نظر کردن. چشم پوشیدن. ( از یادداشتهای مؤلف ).

معنی کلمه انگار در فرهنگ معین

( اِ ) ۱ - (اِ. ) گمان ، پندار. ۲ - طرح ناتمام . ۳ - (ق . ) گویی ، پنداری . ،~ نه ~ تکیه کلامی دال بر بیهودگی کاری یا نفی مطلق تاثیر چیزی .

معنی کلمه انگار در فرهنگ عمید

۱. = انگاشتن
۲. انگارنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): سهل انگار.
۳. (قید، شبه جمله ) [عامیانه] گویی، به نظر می رسد.
۴. (فعل ) بپندار، تصور کن.
* انگار کردن: (مصدر متعدی ) پندار کردن، فرض کردن، گمان کردن، خیال کردن
* انگارنه انگار: [عامیانه] هنگامی گفته می شود که شخصی خود را ناآگاه جلوه می دهد و اتفاقی را نادیده می گیرد.

معنی کلمه انگار در فرهنگ فارسی

۱ - تصور پندار. ۲ - کارناتمام طرح انگاره . ۳ - ( اسم ) در ترکیب بمعنی (انگارنده ) آید یعنی پندارنده تصور کننده : سهل انگار. ۴ - ( اسم ) فرض کن و آن بجای ادات تشبیه بکار رود گویی پنداری : (زن برادر انسان چنان رفتار میکند که انگار آدم عضو زائد خانواده و بحق او تعدی کرده است . ) (دشتی . فتنه ) یا انگار نه انگار . موضوع را نادیده فرض کن . مثل اینکه هرگز نبود گویی وجود نداشت (در مورد نفی استعمال میشود ). یا انگارچیزی را کردن . از آن صرفنظر کردن .

معنی کلمه انگار در دانشنامه عمومی

انگار ( به فرانسوی: Angres ) یک کمون در فرانسه است که در پا - دو - کاله واقع شده است. انگار ۴٫۸۲ کیلومتر مربع مساحت دارد ۵۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
معنی کلمه انگار در فرهنگ معین

معنی کلمه انگار در ویکی واژه

گمان، پندار.
طرح ناتمام.
گویی، پندا
~ نه ~ تکیه کلامی دال بر بیهودگی کاری یا نفی مطلق تاثیر چیزی.

جملاتی از کاربرد کلمه انگار

شی‌انگاری را می‌توان با پیشرفت در مطالعهٔ خطوط وهمی توضیح داد، که توسط سیستم بینایی به عنوان خطوط "واقعی" در نظر گرفته می‌شود.
در روابط بین‌الملل معمولا «آنارشی» را نشانگر وجود آشوب، بی‌نظمی و کشمکش در جهان نمی‌دانند، بلکه روابط منظم میان دولت‌ها در یک نظام آنارشیک بین‌الملل ممکن است. آنارشی پایه‌های لازم برای پارادایم‌های رئالیست، لیبرال، نئورئالیست و نئولیبرال در روابط بین‌الملل را فراهم می‌کند. تئوری سازه‌انگاری این گزاره که آنارشی شرط بنیادین نظام بین‌الملل است را به چالش می‌کشد. پژوهشگر برساخت‌گرا السکاندر ونت معتقد است: «آنارشی آن است که دولت‌ها باور می‌کنند».
هم براین گونه روز بگذاریم بوده نابوده رفته انگاریم
زشت باید دید و انگارید خوب زهر باید خورد و انگارید قند
آب در این حالت به‌جای آنکه در جوی‌های خیابان بریزد از بالای ساختمان‌ها و از دهانه ناودان‌ها فوران می‌کند. آب‌پران‌ها را به گونه‌ای می‌سازند که انگار آب از دهان موجودات عجیب به بیرون می‌پاشد.
چو ترک سیم و زر گفتی بیکبار همه گیتی زر و سیم خود انگار
پس اینکه «خدا از عواقب خلقتش خبر نداشته» نقد کاملاً نادرست و ساده انگارانه است.
چهار رکن جهان را بساط نرد انگار خلایقش چو حریفان مشتغل به قمار
چبود از بهر سگان کوی خویش خاک کوی خویش انگاری مرا
همه از من انگار ای پهلوان بدی ناید از شاه خود بیگمان
و چون کودک کاری نیک بکند و خوی نیکو بر وی پدید آید، وی را اندر آن مد کند و چیزی دهد وی را که بدان شاد شود و اندر پیش مردمان بر وی ثنا کند و اگر خطایی کند یا گوید، یکی یا دو بار نادیده انگارد تا سخن خوار نشود که اگر بسیار با وی گفته آید دلیر شود و آشکارا بکند و چون معاودت کند، یک بار اندر سر توبیخ کند و گوید زنهار تا کسی از تو این نبیند و نداند که رسوا شوی میان مردمان و تو را به هیچ کس ندارند.
نخستین قطع فیلمبرداری، از دید لوکاس یک «فاجعه» بود و در نتیجه تیمی زبده جای ویرایشگر فیلم را گرفت. در غیاب لوکاس، کارکنان سهل‌انگار استودیوی نور و جادوی صنعتی، نیمی از بودجه این استودیو را صرف ساخت تنها ۴ صحنه کرده بودند که همگی توسط کارگردان رد شد. از این‌رو لوکاس شخصاً به مداخله و راهنمایی آن‌ها برای ساخت صحنه‌های مورد نظر در استودیو پرداخت. او با اضافه بودجه‌ای که از فاکس دریافت کرده بود، کار فیلمبرداری را در جنگل‌های گواتمالا و دره مرگ در کالیفرنیا ادامه داد، صداگذاری و جلوه‌های صوتی را زیر نظر بن بورت به پایان رساند و برای موسیقی فیلم، به توصیه استیون اسپیلبرگ از جان ویلیامز کمک گرفت. عاقبت، پروژه او پس از چهار سال و با وجود مشکلات مالی و فنی مختلف به پایان رسید.
در نماز که می‌ایستم مثل این است که با خدا شفاهی صحبت می‌کنم و انگار رخ به رخ هستم
بشکند این طلسم و هم و خیال هر چه را هست نیست انگارد
اهانت به خمینی به عنوان جرم در ایران شناخته شده‌است و در همین راستا قانون مجازات اسلامی ایران اهانت به وی را جرم انگاری کرده و مستوجب شش ماه تا دو سال حبس دانسته‌است.
سایه رایت ظهیری را بر جهان سایه همای انگار
رهبر مذهبی، کاردینال راجر ام. ماهونی، از اسقف نشین لس آنجلس، حمایت خود را از معترضان مهاجر نشان داد و از کاتولیک‌ها، که بسیاری از آنها لاتین تبار هستند، خواست تا از اعتراضات حمایت کنند. او از جامعه کاتولیک خواست که روزه را به روزه و دعا برای اصلاح مهاجرت بگذرانند که با قانون ۴۴۳۷ و جرم انگاری مهاجران مقابله کند. کاردینال ماهونی بیانیه‌ای رسمی علیه قانون ۴۴۳۷ ارائه کرد که از طریق آن به کشیش‌های کاتولیک دستور داد تا از هر قانونی که آنها را ملزم می‌کرد از مهاجران درخواست اسناد قانونی کنند سرپیچی کنند. او اظهار داشت که مهاجرت به دلیل سیاست نیست، بلکه نحوه رفتار انسان‌ها با یکدیگر است، درحالی که تأکید کرد که همه آمریکایی‌ها از اصل و نسب مهاجر هستند و تابعیت جهانی دارند.
به‌طور کلی به هنگام نگاه کردن به اسب کاسپین، باید این احساس به بیننده دست بدهد که انگار به یک «اسب» با تناسبات ممتاز؛ اما در مقیاس کوچک‌تر نگاه می‌کند.
ای جان چو به یاد تو مرا کار نکوست جان نیز دل انگار و ببر گر خواهی
الگوریتم تورینه به شکلی طراحی شده‌است که حافظه مصرفی را فدای سرعت بیشتر می‌نماید. در اغلب مواقع، سرعت این روش در مقایسه با پیاده‌سازی ساده‌انگارانه‌ای (که در بالا توصیف شد) چند برابر است (چرا که کارآیی الگوریتم تورینه به شکل نظری مستقل از تعداد قوانین موجود در سیستم است). هر چند در سیستم‌های خبرهٔ بسیار بزرگ، استفاده از الگوریتم تورینه به شکل بدون تغییر مشکلات کمبود حافظه را به وجود می‌آورد. از زمان طراحی الگوریتم تورینه، الگوریتم‌های دیگری – چه مبتنی بر تورینه و چه الگوریتم‌های کاملاً جدید – طراحی شده‌اند که نیاز به حافظهٔ کمتری دارند.