ابرد

معنی کلمه ابرد در لغت نامه دهخدا

ابرد. [ اَ رَ ] ( ع ن تف ) سردتر.
- ابردُ مِن عَضْرَس ؛ سردتر از تگرگ.
|| ( ص ) سحاب ٌ ابرد؛ ابر تگرگ بار. || یوم ٌ ابرد؛روزی سرد.
ابرد. [ اَ رَ ] ( ع ص ) سیاه و سفید.
- ثور ابرد ؛ گاو سیاه و سفید.
ابرد. [ اَ رَ ] ( ع اِ ) پلنگ نر. مؤنث : اَبْرَدة. ج ، ابارد.
ابرد. [ اَ رُ ] ( ع اِ ) ج ِ بُرد.

معنی کلمه ابرد در فرهنگ معین

(اَ رَ ) [ ع . ] (ص تف . ) سردتر، باردتر.

معنی کلمه ابرد در فرهنگ عمید

۱. سردتر.
۲. [مجاز] فاقد جذابیت و گیرایی، بی مزه.

معنی کلمه ابرد در فرهنگ فارسی

سردتر
( صفت ) سردتر باردتر.
پلنگ نر

معنی کلمه ابرد در ویکی واژه

سردتر، بارد

جملاتی از کاربرد کلمه ابرد

از ژوئن تا اوت ۱۹۴۴، ارتش هفتم که اکنون شامل سپاه سی و هفتم، چهارم، نود و چهارم و سپاه تفنگ‌دار نود و نهم، مناطق مستحکم صد و پنجاهم و صد و شصت و دوم، و تعدادی توپخانه، تانک، واحدهای مهندسی و واحدهای دیگر می‌شد، به‌عنوان بخش از جبهه کارلیان در عملیات سویر-پتروزاوودسک شرکت کرد. این ارتش در ابتدای ژانویهٔ ۱۹۴۵ منحل شد. ارتش سپاهیان نهم از نیروهای هوابرد در ۱۸ دسامبر ۱۹۴۴ بر پایه مقرهای این ارتش شکل گرفتند.[نیازمند منبع]
اسحاق خانزادی (زادهٔ ۱۳۲۹ در کیلان؛ استان تهران) صدابردار، صداگذار، میکس‌کنندهٔ صدا و مسئول امور فنی صدا در سینمای ایران است.
سلاح لیزری نوعی جنگ‌افزار انرژی هدایت‌شده است که از پرتو لیزر برای تخریب هدف استفاده می‌کند. از دهه ۱۹۷۰ تاکنون سلاح‌های لیزری متعدد و متنوعی طراحی و تولید شده‌اند اما اغلب آن‌ها از مرحله تحقیق و اثبات تکنولوژی فراتر نرفته‌اند. امروزه جنگ‌افزارهای زمینی لیزری توانایی نابودی موشک‌ها، پهپاد ها و گلوله‌های توپ و خمپارهٔ در حال پرواز را پیدا کرده‌اند. سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند.
وَ اللَّهُ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ إِلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ الآیة... قال عطاء لمّا دخل رسول اللَّه و اصحابه المدینة اشتد الضرّ علیهم، لانهم خرجوا بالامال و ترکوا اموالهم و دیارهم فی ایدی المشرکین، فانزل اللَّه تطبیبا لقلوبهم أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ المیم صلة، معناه أ ظننتم یا معشر المؤمنین ان تدخلوا الجنة من غیر بلاء و لا مکروه؟ میگوید شما که مؤمنانید می‌پندارید که بی رنجی و بلائی که بشما رسد در بهشت شدید؟ جای دیگر گفت أَ یَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ یُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِیمٍ؟ کَلَّا! هر کس پندارد و طمع دارد که در بهشت شود رنج نابرده و بار بلانا کشیده کلا! نه چنانست که می‌پندارند و طمع دارند، همانست که در خبر می‌آید
گنه نادیده چون تیغست بُرّان ستم نابرده چون شیرست غُرّان
واژه فارسی تَرافَرازَنده از دو بخش تشکیل شده‌است که اولی پیشوند تَرا- به معنی «آن‌سو» و دیگری فَرازَنده (بالابَرنده) است، از ریشه فعل فرازیدن (به معنی بالابردن).
اصغر شاهوردی (زاده ۲۶ شهریور ۱۳۳۶ در تهران) یکی از صدابرداران سینمای ایران است.
رضا تاری وردی (تدوین)، میثم نظیمی (مدیر تصویربرداری)، محمد مرتضایی (مدیر صدابرداری)، محمد خرمی نژاد (صدابردار استودیو)، گشتاسب بحرینی و گشسب بانو بحرینی (موسیقی متن)، علی فتح‌الله‌زاده (دیگر تهیه‌کننده فیلم)، نیاز افشین کیا (مجری طرح)، سعید اژدر (مدیر تولید)، شهاب کاظمی (مشاور پروژه) و… از دیگر عوامل تولید و ساخت این فیلم هستند.
طبع ایشان گرفت هم خورشید لاجرم زابردر حجاب شداست
پی به تحقیق ذات نابرده ره به اسم و صفات نابرده
توانایی بالا بردن دمای بدن در ماهی‌هایی دیده می‌شود که همگی بزرگ اند، ماهی لجه‌زیاند و مصرف انرژی بالایی دارند تا بتوانند مسافت‌های طولانی را سفر (مهاجرت) کنند. از این رو می‌توان گفت که توان بالابردن دمای بدن با داشتن استانداردهای بالاتر در میزان سوخت‌وساز پایه بدن ارتباط مستقیم دارد که باعث می‌شود این ماهی‌ها ظرفیت بالاتری در انجام فعالیت‌های فیزیکی مختلف به صورت همزمان داشته باشند و سرعت سوخت و ساز بدن شان بالاتر باشد.
از وصلت خورشید شود ماه پریشان من چونکه پریشانم نابرده وصالی
من ز دل ‌گیرم قیاس ا‌حال زارا خویشتن او ز من‌ گیرد قیاس این دل نابردبار
نصیب خانۀ خصم تو باد بردابرد رسیل موکب جاه تو باد بردابرد
بدین قفل و این درج نابرده دست نهفته بگویند چیزی که هست
ترکان فعالیت نظامی را از سال ۱۳۴۱ در نیروی زمینی شاهنشاهی ایران آغاز کرد و دوره‌های فرماندهی را در تیپ ۵۵ هوابرد سپری نمود. وی در دو دوره حساس در زمان وقوع غائله کردستان و در خلال جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۲۸ پیاده کردستان بود و در سال‌های آخر جنگ نیز فرماندهی قرارگاه عملیاتی غرب را برعهده داشت. وی پس از جنگ نیز در جایگاه‌هایی چون فرمانده مرکز آموزش توپخانه و موشک‌های نیروی زمینی در اصفهان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب و معاون عملیات ارتش جمهوری اسلامی ایران فعالیت نمود.
چه دانی راه نابرده بمنزل کجا باشی بآخر عین واصل
ابرده سفلی، روستایی در دهستان ابرده بخش شاندیز شهرستان بینالود استان خراسان رضوی ایران است.
عشق با سوز و درد می آید [پیش] با جوش و بوش و بردابرد
دریافت تندیس یاس زرینِ بهترین صدابرداری از چهارمین جشنواره بین‌المللیِ فیلم یاس.