انسی
معنی کلمه انسی در لغت نامه دهخدا

انسی

معنی کلمه انسی در لغت نامه دهخدا

انسی. [ اِ ] ( ع ص نسبی ، اِ ) ضد وحشی. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) :
نه وحشی دیدم آنجا و نه انسی
نه راکب دیدم آنجا و نه راجل.منوچهری.که عمری شد که همجنسی ندیدم
بجز وحشی دگر انسی ندیدم.( منسوب به نظامی ). || اصطلاح طب ) طرف درون عضو. ( از آنندراج ). جانب چپ از هر چیز. اصمعی گفته است جانب راست از هر چیز و نیز گفته هر دو عضو انسان مانند دو ساعد و دو قدم و هرچه رو به انسان دارد انسی است و هرچه پشت به انسان دارد وحشی است. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ). از دستها و پاها آنچه رو بداخل دارد. ( از اقرب الموارد ). جانب اندرونی عضو و هر چیز و جانب راست. ( غیاث اللغات ). آن سوی چیز که روی بدرون دارد مثلاً جانب انسی دست یا پای آن سوی است که ابهام در آن است. جانب انسی ِ در، آن است که روی به اطاق دارد نه به حیاط. سوی درونی. آن سوی از تن یا اعضاءتن یا چیز دیگر که روی به درون سوی دارد. جانب درونی هرچیز. آن جانب چیزی که بسوی تو باشد. درون سو. درون رویه. سوی پای که روی با مردم دارد. سوی اندرونی پای. آن طرف از حرفی یا صحیفه ای که چون برابر نهی در مقابل دست چپ افتد. ( از یادداشتهای مؤلف ). ( اصطلاح خطاطی ) طرف راست قط قلم ، انسی و طرف چپ وحشی است :
زد کاتب صنعت از پی ایجاد رقم را
این هردو جهان انسی و وحشی است قلم را.عالی ( از آنندراج ).|| شکم کمان که روی به کشنده باشد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). روی کمان که بطرف کماندار باشد. ( آنندراج ). انسی کمان ،آن روی کمان که فراکشنده دارد. ( یادداشت مؤلف ).
انسی. [ اِ / اَ ن َ ] ( ع اِ ) واحد انس. ( از اقرب الموارد ).واحد انس یعنی یک نفر آدم از مردم. ( ناظم الاطباء ). آدمی. ( آنندراج ) ( مؤید الفضلاء ) ( ترجمان القرآن جرجانی ). مردم. انسان. یکی از مردم. یک انسان. یک آدمی. یک انس. ( یادداشت مؤلف ) : فقولی انی نذرت للرحمن صوماً فلن اکلم الیوم انسیاً. ( قرآن 27/19 )
هستم آبستن ، لیکن ز چنان جنسی
که نه اویستی جنی و نه خود انسی.منوچهری.بگوی من پذیرفته ام و پیمان کرده ام خدای تعالی را خاموشی ، امروز با هیچ مردم سخن نخواهم گفت. ( کشف الاسرار ج 6 ص 24 ). و سخنش روح افزای دل انسیان. ( ترجمه محاسن اصفهان ص 28 ).

معنی کلمه انسی در فرهنگ عمید

یک تن از مردم.

معنی کلمه انسی در فرهنگ فارسی

( صفت ) خو گرفته خو گیر همدم دمساز .
قاضی نور الله ساوه ای برادر زاده قاضی مسیح الدین عیسی ساوه ای شاعر قرن نهم در اراک و خراسان قاضی بود .

معنی کلمه انسی در فرهنگ اسم ها

اسم: انسی (دختر) (فارسی، عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: ensi) (فارسی: اِنسي) (انگلیسی: ensi)
معنی: مربوط به انس، انسان، ( اِنس = انسان، بشر، ی ( پسوند نسبت ) )، انسانی، ( در قدیم ) فردی از انس

معنی کلمه انسی در دانشنامه عمومی

آنسی. شهر آنسی ( به فرانسوی: Hensies ) در شهرستان من در استان انو در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده است.
آنسی (دوره). آنسی ( به ژاپنی: 安政 Ansei ) نام عصر ژاپنی بعد از کائی و قبل از مانئن بود. این دوره از نوامبر ۱۸۵۴ تا مارس ۱۸۶۰ ادامه داشت. در این دوره امپراتور کومی امپراتور ژاپن بود.
انسی (سومری). اِنسی ( ENSI ) ( به خط میخی: 𒑐𒋼𒋛 ) عنوان سومری بود که به شهبانو یا پادشاه زنی که فرمانروای دولت - شهر بود داده می شد. احتمالاً این عنوان در اصل به فرمانروای ناوابسته داده می شده است که بعدها عنوان لوگال به آن دادند.
در دوره سلسله نخستین ( حدود ۲۸۰۰–۲۳۵۰ پیش از میلاد ) ، معنی عنوان های ان، انسی و لوگال به روشنی قابل تفکیک نیستند. انسی ممکن است در ابتدا نام فرمانروا باشد که محدود به لاگاش و اوما بوده است. انسی نماینده خدای پشتیبان دولت - شهر محسوب می شد. در دوره های پسین، یک انسی بیشتر زیرمجموعه یک لوگال بوده است. با این وجود، حتی فرمانروایان نیرومند از سلسله دوم لاگاش ( ج. ۲۱۰۰ پیش از میلاد ) مانند گودهآ با عنوان انسی خوانده می شدند.
انسی (فرانسه). انسی ( به فرانسوی: Annecy ) شهری است در شهرستان اوت سوآ در ناحیه رون - آلپ با جمعیت ۵۱٬۰۲۳ نفر در کشور فرانسه واقع شده است.
انسی (ویکتوریا). انسی ( به انگلیسی: Ensay ) یک شهرک در استرالیا است که در ویکتوریا ( استرالیا ) واقع شده است.
معنی کلمه انسی در فرهنگ عمید
معنی کلمه انسی در فرهنگ فارسی
معنی کلمه انسی در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه انسی در دانشنامه عمومی
معنی کلمه انسی در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه انسی در ویکی واژه

معنی کلمه انسی در دانشنامه آزاد فارسی

آنسی.
آنِسی (Annecy)
آنِسی
مرکز استان اوت ـ ساووآ۱ در ناحیۀ رون ـ آلپ۲، جنوب شرقی فرانسه، در منتهی الیه شمالی دریاچۀ آنسی۳. ۵۱,۱۰۰ نفر جمعیت دارد (۱۹۹۰). جمعیت ناحیۀ شهری ۱۲۳هزار نفر است. نساجی، کاغذسازی و تولید ابزار دقیق صنایع آن محسوب می شوند. این شهر دارای مرکز پژوهش هسته ای است. آنسی مقر اسقف و شهری توریستی است، که کلیسای جامعی از قرن ۱۶ در آن برجا مانده است.
(یا: پاتِه سی) کاهن فرماندار در دولت ـ شهرهای سومری. منصوب لوگال (پادشاه) بود. هر دولت ـ شهر سومری یک اِن سی داشت. دوران اِن سی ها به حدود ۲۸۰۰ تا ۲۳۵۰پ م می رسد. در آثار بازماندۀ سومری، اِن سی ها را به شکل مردانی تنومند با سر طاس و ریش پرپشت می بینیم که جامه ای از پوست گوسفند به شکل دامنی بلند بر تن دارند.

معنی کلمه انسی در ویکی واژه

اصطلاح هزاره سوم پیش از میلاد، به معنی حاکم، فرماندار، دست‌نشانده ولی گاهی در متون کهن با شاه برابر تعبیر شده است. اوربائو انسی لاگاش یعنی اوربائو حاکم لاگاش است اما تحت حمایت پیشوایان کوتی.

جملاتی از کاربرد کلمه انسی

از نبی بر خوان که دیو و قوم او می‌برند از حال انسی خفیه بو
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به رئال وایادولید، لگانیس، نومانسیا، باشگاه فوتبال سویا، مالاگا و باشگاه خیمناستیک تاراگونا اشاره کرد.
دلا تو گوشه انسی بگیر از همه خلق که غیر بار غمش در جهان نیندوزی
کنوانسیون حقوق افراد ناتوان در سال ۲۰۰۷ در سازمان ملل تصویب شد.
و روز شنبه چهاردهم صفر امیر به شده بود، بار داد و سه‌شنبه هفدهم این ماه از جیلم برفت و روز چهارشنبه نهم ربیع الاوّل بقلعت هانسی رسید. و بپای قلعت لشکر- گاه زدند و آن را درپیچیدند . و هر روز پیوسته جنگ بودی جنگی که از آن صعب‌تر نباشد، که قلعتیان هول‌ بکوشیدند و هیچ تقصیر نکردند و لشکر منصور خاصّه غلامان سرایی داد بدادند، و قلعت همچنین عروسی بکر بود و آخر سمج گرفتند پنج جای و دیوار فرود آوردند و بشمشیر آن قلعت بستدند روز یکشنبه ده روز مانده از ربیع الأوّل و بر همنان را با دیگر مردم جنگی بکشتند و زنان و فرزندان ایشان را برده کردند و آنچه بود از نعمت بلشکر افتاد و این قلعه را از هندوستان قلعة العذراء نام بود یعنی‌ دوشیزه که بهیچ روزگار کس آن را نتوانسته بود ستدن.
کار این سپاه با ۶۰ گروه پزشکی در سال ۱۳۴۴ آغاز شد و تا ۱۳۵۵ خورشیدی در حدود ۱۲۰۰۰ پسر بیش از ۱۰۰۰۰ دختر دکتر و لیسانسیه و دیپلمه برای انجام دوره سربازی خود در سپاه بهداشت آموزش یافتند.
سلیمان محلی که بی عقد خاتم مسخر شدش ملک انسی و جانی
مار با طاوس، دربان بهشت رفت و با ایشان گل انسی بکشت
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال نانسی و باشگاه فوتبال بوداپست هونود اشاره کرد.
قوله تعالی: وَ إِذْ قالَ إِبْراهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً این دعاء خلیل هم از روی ظاهر بود هم از روی باطن: از روی ظاهر آنست که گفت بار خدایا! هر که درین شهر باشد وی را ایمن گردان بر تن و بر مال خویش، و دشمن را بر وی مسلط مکن، و از روی باطن گفت بار خدایا! هر که درین شهر شود او را از عذاب خود ایمن گردان، و بآتش قطیعت مسوزان. رب العالمین دعاء وی از هر دو روی اجابت کرد، و تحقیق آن را گفت وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ و قال تعالی جَعَلْنا حَرَماً آمِناً وَ یُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ میگوید سکّان حرم خود را ایمن کردم از آنچه میترسند، و دست ظالمان و دشمنان ازیشان کوتاه کردم، و تسلط جباران و طمع ایشان چنانک بر دیگر شهرهاست ازین شهر بازداشتم، و جانوران را از یکدیگر ایمن گردانیدم تا گرگ و میش آب بیکدیگر خورند، و وحشی با انسی بیکدیگر الف گیرند. این خود امن ظاهرست، و امن باطن را گفت وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً ابو نجم صوفی قرشی گفت شبی از شبها در طواف بودم فرا دلم آمد که یا سیّدی قلت وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً من ایّ شی‌ء؟ خداوندا تو گفتی هر که در حرم آید ایمن شد، از چه چیز ایمن شد؟ گفت هاتف آواز داد که من النار از آتش ایمن گشت یعنی نسوزیم شخص او را بآتش دوزخ و نه دل او بآتش قطعیت، این از بهر آنست که خانه کعبه محل نظر خداوند جهان است هر سال یک بار. و ذلک فیما
تو شمع مجلس انسی و از صفا همه رویی سر از برای چه تابی ز ما نهان به چه رویی؟
فسفات استرانسیم جهت تهیه لامپ‌های فلوئورسانس استفاده می‌شود، کلرید استرانسیم در ساخت خمیر دندان برای دندان‌های حساس و نیز به عنوان جانشین باریت در گل حفاری برای چاه‌های نفت کاربرد دارد. در ساخت تلویزیون‌های رنگی کربنات استرانسیم برای لامپ تصویر به کار می‌رود.
او همچنین به کار روی فرمهای دیفرانسیلی پرداخت و در اینجا مفهوم مشتق خارجی را معرفی نمود که از مختصات مستقل است.
آن امام همه کز روی رضا طاعت او هم بر انسی متنحم شده هم برجانی
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال نانسی، باشگاه فوتبال یوونتوس، باشگاه فوتبال زسکا روستوف-نا-دونو، باشگاه فوتبال دینامو کی‌یف، و باشگاه فوتبال زوریا لوهانسک اشاره کرد.
و گفت: در گرمابه شدم و آبی بود فرا گذاشتم جوانی چون ماه از گوشه گرمابه آواز داد که تا چند آب بر ظاهر پیمائی یک راه آب به باطن فرو گذارگفتم توملکی یا جنی یا انسی بدین زیبائی گفت: هیچکدام من آن نقطه‌ام زیر بی‌بسم الله گفتم این همه مملکت توست گفت: یاابراهیم از پندار خود بیرون آیی تا مملکت بینی و از کلمات اوست که گفت: علم فنا و بقا بر اخلاص وحدانیت گردد و دوستی عبودیت هرچه جز این بود آنست که ترا به غلط افکند و زندقه بارآورد.
نشانه‌هایی از معماری دوران هیتی، رومی، بیزانسی و ایوبی را می‌شود در حلب مشاهده کرد. خیابان‌هایی با تاریخچه‌های دوران رومی و یونانی، بقایایی از بنای کلیساهای سده ششم میلادی، دیوارها و دروازه‌هایی از قرون وسطی، مساجدی مربوط به دوره ایوبیان و مملوکان و نیز مساجد و کاخ‌هایی از دوران حکومت عثمانی و معماری عربی از حلب شهری چند فرهنگی ساخته‌اند.
در تاریخ ۸ مارس ۲۰۲۱ مورخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در ادامه سفر چهار روزهٔ خود به عراق، در نجف با علی سیستانی، یکی از بانفوذترین مراجع تقلید شیعه دیدار کرد.
اساس مختصات نوع خاصی از پایه است که به طور منظم در هندسه دیفرانسیل استفاده می شود.
انسیان را هم از مصحف انس روضهٔ انس و جان کنید امروز