آلمانی

معنی کلمه آلمانی در دانشنامه آزاد فارسی

آلمانی. آلمانی (یا: توچاهی) از گویش های گیلکی که در توچاه، یکی از روستاهای دهستان جیرهندة لشت نشای گیلان رواج دارد. گویش آلمانی به آستانه یی و تا اندازه ای به رشتی نزدیک است. در آلمان واکه ها عبارت اند از: a کشیده و واکه های مرکب /ow/، /ay/. صامت ها همانند صامت های فارسی است. نشان جمع در توچاهی (آلمانی)، -on است، zanon «زن ها»؛ ترتیب صفت و موصوف و مضاف و مضاف الیه شبیه فارسی است و به نظر می رسد تحت تأثیر فارسی بوده است. تبدیل /e-/ آغازین به /i-/ حذف صامت /-h-/ میانی و جایگزین کردن آن با مصوت در: na:r «ناهار»، «شهر»؛ تبدیل /e/ به /i/ حذف -z پایانی در diru «دیروز»؛ تبدیل /r/ به /l/ در balk؛ تبدیل /g/ به k در takar «تگرگ» از ویژگی های این گویش اشت. شناسه های فعلی برای ماضی ساده که به ستاک ماضی با پیشوند فعلی می چسبد عبارت اند از: -am، -i، -e، -im، -in، برخی از واژه های آلمانی: abji «زن بابا»، mard «شوهر»، piyer «پدر»، buz «بُز»، de «دیگر»، hasa «اکنون/حال»، «بچه/جغله» moj «موج»، hima «هیزم»، xuna «خانه».    

معنی کلمه آلمانی در ویکی واژه

منسوب به کشور آلمان؛ مربوط به آلمان، اهل آلمان، ساخته شده یا به عمل آمده در آلمان.
ویژگی نوعی آرایش موی‌سر، که در آن، پشت و اطراف موی‌سر را کوتاه می‌کنند.
زبانی از شاخه زبان‌های ژرمنی، از خانواده زبان‌های هندواروپایی، که در آلمان و اتریش، و قسمت‌هایی از سوئیس رایج است.

جملاتی از کاربرد کلمه آلمانی

تاریخچه سیستم مراقبت‌های بهداشتی آلمان که به نام محلی «مراقبت‌های بهداشتی» مشهور است، به دوران قرون وسطی بازمی‌گردد و امروزه آلمان دارای قدیمی‌ترین سیستم مراقبت بهداشتی جهان است. این سیستم طبق قانون بیشترین تلاش را برای سلامت شهروندان و افراد آلمانی انجام خواهد داد. در سال ۲۰۱۴، آلمان ۱۱٬۳ درصد تولید ناخالص داخلی خود را در راه مراقبت‌های بهداشتی صرف کرد؛ آلمان در جهان با امید به زندگی ۷۹ ساله برای مردان و ۸۴ سال برای زنان رتبه ۲۷ دارد و میزان مرگ و میر نوزادان بسیار پایین است (۴ در هزار تولد زنده). همچنین هر شهروند آلمانی موظف به داشتن نوعی بیمه است.
بعضی از قصائد طولانیِ وی توسط مستشرق آلمانی «گایر» ترجمه شده که شامل قصیدهٔ «معلقه» است و با شرحی کامل در کتابی به نام «المعلقات العشر» به چاپ رسیده است.
خاندان او بر کنت‌نشین ناسااو فرمان می‌راندند. در ۱۲۷۷ او به جانشینی پدرش کنت این منطقه‌شد. آدولف مورد توجه رودلف یکم واقع شد. وی توانایی سخن‌راندن به سه زبان آلمانی، فرانسوی و لاتین را داشت. با مرگ رودلف او را به پادشاهی برگزیدند.
الناز نوروزی (زادهٔ ۹ ژوئیهٔ ۱۹۹۲ در تهران) یک مدل، بازیگر و خواننده ایرانی-آلمانی است که عمدتاً در بالیوود فعالیت می‌کند. او برای بازی در نقش زویا میرزا در سریال جنایی هندی بازی‌های مقدس شناخته شده است. او اولین حضور خود در هالیوود را با جرارد باتلر در قندهار (فیلم ۲۰۲۳)، فیلمی از ریک رومن وو انجام داد.
این سازش آلمانی‌زبان‌های ساکن اتریش و مجارها را به هم نزدیک کرد، اما موجب رضایت خاطر رومانیایی‌ها، اسلاوها و ایتالیایی‌های ساکن امپراتوری که با هم اکثریت سکنه مملکت را تشکیل می‌دادند، نشد. این اقوام با اصرار تمام هواخواه ایجاد حکومت فدرالیسم بودند. در خارج، اتریش با آلمان مصالحه کرد و پس از اتحاد با آن در سال ۱۸۷۹ ناحیه بوسنی و هرزگووین را گرفت. سیاست خارجی این امپراتوری متکی به اتحاد با آلمان و سپس اتحاد با ایتالیا بود و با روسیه و صربستان مخالفت می‌شد، چون صربستان مرکز فعالیت‌های خطرناک اسلاوهای امپراتوری به‌شمار می‌رفت.
به هرحال طرح نسیم سلامت بردامان البرز در قالب دهکده گردشگری تهران و توسط مهندسان آلمانی طراحی شده است ولی معلوم نیست مهندسان ایرانی چه زمانی آن را به مرحله اجرا برسانند.
تلاش های مختلفی برای اجرای اصلاحات زبان فمینیستی در سوئیس آلمانی زبان انجام شده است. دولت و سازمان های دیگر سعی در اجرای زنانه سازی زبان در حوزه های سیاست گذاری ، آموزش ، تبلیغات و غیره دارند. زنانه سازی زبان زمانی است که کلمات مردانه در هنگام نوشتن یا صحبت با استفاده از نوع زنانه کلمه یا اضافه کردن یک ماده زنانه می شوند. پسوند زنانه با این حال ، این تلاش ها تنها موفقیت محدودی داشته اند. به عنوان مثال ، در پخش های خصوصی رادیویی و تلویزیونی سوئیس هنوز عموماً از شکل عمومی و مردانه کلمات استفاده می شود.
پس از جنگ جهانی اول، هانوسن با انجام هیپنوتیزم و ذهن خوانی در برلین به شهرت زیادی رسید. او در دوران اوج شهرت خود با سران ارشد ارتش آلمان و بازرگانان آلمانی در ارتباط بود و حتی توانست به به نیروهای اس آ نزدیک شود و به آن‌ها مبلغ‌های زیادی وام می‌داد. او به رغم داشتن اصالت یهودی، که آن را از دیگران مخفی می‌کرد، از نازی‌ها حمایت می‌کرد.
در برزیل، بیشترین تراکم آلمانی‌زبان‌ها در ایالت‌های ریو گرانده جنوبی، سانتا کاتارینا، پارانا، سائو پائولو و اسپریتو سانتو است.
ادوارد آگوست فون رگل[الف] (متولد ۱۳ آگوست ۱۸۱۵ در گوتا ، درگذشت ۱۵ آوریل۱۸۹۲ در سن پترزبورگ) یک باغبان و گیاه شناس آلمانی بود. او درمقام مدیر باغ گیاه شناسی سلطنتی روسیه، در سن پترزبورگ، به کار خود پایان داد. از آنجایی که طبیعت شناسان و کاوشگران، سالها مجموعه های یافته های زیستی از سفرهای تجسسی خود را برای وی ارسال میکردند، ادوارد آگوست فون رگل ، توانست بسیاری از گونه های ناشناخته آمده از مناطق مرزی جهان را توصیف و نامگذاری کند.