اژدها
معنی کلمه اژدها در لغت نامه دهخدا

اژدها

معنی کلمه اژدها در لغت نامه دهخدا

اژدها. [ اَ دَ ] ( اِ ) مار. مار بزرگ. ( برهان ). ماری بس بزرگ. ( جهانگیری ) :
نگه کرد پیشش یکی مار دید
که آن چادر خفته اندرکشید
ز سر تا بپایش ببوئید سخت
شد از پیش او سوی برور درخت
چو مار سیه بر سر دار شد
سر کودک از خواب بیدار شد
چو آن اژدها شورش آن بدید
بدان شاخ باریک شد ناپدید.فردوسی.بیشه ها بی شیر کردی دشتها بی اژدها
قلعه ها بی مردکردی شهرهابی شهریار.فرخی.در مثال ذیل ، ممکن است قسمی از بوا باشد : سلطان بوقت مراجعت از سومنات یکی از شکره داران او اژدهائی بزرگ را بکشت و پوست آن بیرون کشیدند، طول آن سی گز بود و عرض آن چهار گز... اگر کسی رااین سخن قبول نیفتد بقلعه غزنین رود و آن پوست که از در بر مثال شادروان آویخته است ببیند. ( جهانگشای جوینی از تاریخ بیهقی ). || جانوری اساطیری بشکل سوسماری عظیم دارای دو پر، که آتش از دهان می افکنده و پاس گنجهای زیرزمین میداشته است. بَرغمان. بُرسان. تنّین. ( ربنجنی ) ( مفاتیح ) ( صراح ). اژدر. اژدرها. ( اوبهی ). ثعبان. ( دهار ) ( نصاب ) :
به نخجیر شد شهریار دلیر
یکی اژدها دید چون نره شیر
ببالای آن موی بد بر سرش
دو پستان بسان زنان در برش
کمان را بزه کرد و تیر خدنگ
بزد بر بر اژدها بی درنگ.فردوسی.به بزم اندرون آسمان وفاست
به رزم اندرون تیزچنگ اژدهاست.فردوسی.سوی میسره نامبردار شیر
زواره که بد اژدهای دلیر...فردوسی.زن و اژدها هر دو در خاک به
جهان پاک از این هر دو ناپاک به.فردوسی.ولیکن چو جان و سر بی بها
نهد بخرد اندر دم اژدها
چه پیش آیدش جز گزاینده زهر
کش از آفرینش چنین است بهر.فردوسی.چه پرهیزی از تیزچنگ اژدها
که گر زآهنی زو نیابی رها.فردوسی.همی گفت اگر اژدهای دژم
بیاید که گیتی بسوزد بدم.فردوسی.سر پایه ها [ ی تخت ] چون سر اژدها
ندانست کس گوهرش را بها.فردوسی.هزبر جهانسوز و نراژدها
ز دام قضا هم نیابد رها.فردوسی.بیامد بسان یکی اژدها
کزو شیر گفتی نیابد رها.فردوسی.برآمد بر این روزگار دراز
کشید اژدها را بتنگی فراز.

معنی کلمه اژدها در فرهنگ معین

(اَ دَ ) [ اَوِس . ] (اِمر. )=اژدرها. اژدر: ماری است افسانه ای با جثه ای بزرگ که بال ها و چنگ های قوی دارد و از دهانش آتش بیرون می جهد.

معنی کلمه اژدها در فرهنگ عمید

۱. در افسانه ها، ماری با بال های بزرگ و چنگال های قوی و دم دراز که از دهانش آتش بیرون می آمد.
۲. مار بسیاربزرگ.
۳. (نجوم ) از صورت های فلکی نیمکرۀ شمالی به شکل اژدها، تِنّین.
۴. [قدیمی، مجاز] اسب قوی و درشت اندام.
۵. [قدیمی، مجاز] شمشیر دراز و ستبر: به آوردگه رفت چون پیل مست / یکی پیل زیر اژدهایی به دست (فردوسی: ۲/۵۶ ).

معنی کلمه اژدها در فرهنگ فارسی

یکی از صور فلکی شمالی . تنین
( اسم ) ۱ - مار بزرگ . ۲ - جانوری افسانهیی بشکل سوسمار عظیم دارای دو بال که آتش از دهان می افکنده و پاس گنجهای زیر زمینی میداشته است . ۳ - مشبه به اسب : ( تن خویش را دید با زور شیر یکی باره چون اژدهایی به زیر . ) ( فردوسی ) ۴ - استعاره برای اسب : ( همی رفت داراب از آن گونه برسان شیر نهنگی به چنگ اژدهایی به زیر . ) ( فردوسی ) ۵ - مشبه به شمشیر : ( بجنبید گشتاسب از پیش صف نهنگی به زیر اژدهایی به کف . ) ( فردوسی ) ۶ - ( اسم ) اژی دهاک ( ضحاک ) ۷ - یا اژدهای رایت . اژدهای علم نقش اژدها که بر علم تصویر میکردند . یا اژدهای زر . مشبه به کلک یا قلم : ( تو گفتی که تند اژدهایی ز زر که بر گنج دانش نهادست سر... ) ( گرشاسب نامه ) یا اژدهای علم . اژدهای رایت صورت اژدها که بر علم نقش کنند .

معنی کلمه اژدها در دانشنامه عمومی

اژدها (آلبوم ونگلیس). «اژدها» آلبومی از هنرمند اهل یونان ونگلیس است که در سال ۱۹۷۸ میلادی منتشر شد.
اژدها (سرزمین میانه). اژدها در داستان های جی. آر. آر. تالکین موجودی است که شباهت زیادی به اژدها در افسانه های اروپایی دارد. نخستین اژدها به نام گلائرونگ در دوران اول دیده شد.
اورا پدراژدهایان می نامند ونام دیگر این نژاد کرم های مورگوت است.
از نحوه ی خلقت آن ها چیزی گفته نشده است اما به یقین مخلوق مورگوت نیستند چرا که آینور توانایی آفرینش موجودات هوشمند و باشعور را ندارند.
تالکین اژدها را به چندین نژاد تقسیم کرده مانند
اژدهایان می توانند به تنهایی تولید مثل کنند، همهٔ آن ها علاقهٔ خاصی به گوهرها به ویژه طلا دارند، باهوش و به شدت فریبکارند و نیروی بدنی بالایی دارند و از قدرت هیپنوتیزم که در داستان به آن «طلسم اژدها» گفته می شود، برخوردارند.
اژدهایان موجوداتی هوشمند و زیرکند و معمولا علاقه ی خاصی به حل معما دارند.
چنانچه احتمالا گلائرونگ از سوی ملکور اعزام شد تا سرنوشت خاندان هورین را رقم بزند!
آتش اژدهایان آنقدر داغ نیست که بتواند حلقه های قدرت به ویژه حلقهٔ یگانه را ذوب کند اما به جایش بطور مثال اسماگ در جنگ با کوتوله ها، بسیاری از دورف های اره بور که اغلب از خاندان دورین بودند را میکشد. و احتمالاً در این موقع است که حلقه های کوتوله ها گم می شوند ( بلعیده می شوند ) .
اسکاتا که یکی از اژدهایان بزرگ بود معروف به «کِرمِ دراز»، از کوه های خاکستری آمده بود. اطلاعات زیادی دربارهٔ او در دسترس نیست تنها اینکه فردی به نام فرام ( Fram ) از نژاد ائوتئود آن را کشت.
پس از کشتن اسکاتا توسط فرام، مالکیت گنج های پنهان اژدها میان فرام و کوتوله های آن ناحیه باعث اختلاف شد. فرام یکی از دندان های اسکاتا را برای کوتوله ها فرستاد و گفت:
گوهرهایی مانند این، با گنج های شما همخوانی ندارد چون چنین گوهری به سختی یافت می شود.
فرستادن این پیام منجر به مرگ او شد.
ساکنان ائوتئود بخشی از گنج های اژدها را بدست آوردند و با خود به جنوب در سرزمینی بردند که بعدها روهان نامیده شد. شیپوری که ائووین پس از جنگ حلقه به مری داد قسمتی از همین گنج ها بود.
انکالاگون یکی دیگر از اژدهایان برتر است که در جنگ خشم بود مورگوت ان را به عنوان سلاح مخفی خود می دانست آنکالاگون نیز در جنگ به اورک ها کمک کرد اما سر انجام ancalagon ( آنکالاگون ) توست ائارندیل کشته شد
اژدها (صورت فلکی). اژدها یا گوزهر , هَشتَنبَر یک صورت فلکی در نیمکره شمالی آسمان است. مساحت صورت فلکی اژدها ۱۰۸۳ درجه مربع است.
نام اژدها به عنوان یک صورت فلکی، نماینده تمامی مطالب اساطیری از تیامات سومری ها تاهیولایی که به وسیله سنت جورج کشته شد بیان می گردد. طرح موجی شکل ستارگان این صورت فلکی بدون شک یادآور اژدها ست. صورت فلکی اژدها در آسمان به دور قطب شمال سماوی می پیچد.
آلفای اژدها یا ثُعبان ( مار ) امروزه دیگر چندان اهمیتی ندارد، اما زمانی که عنوان ستاره قطبی برای مصریان را داشته این افراد ساخت نیایشگاه های خود را با ثعبان در آسمان توجیه می کردند. طیف آن از نوع A۰ III، قدرش ۳٫۷ و فاصله اش تا زمین ۲۳۰ سال نوری است. ستارهٔ بتای آن به نام رأس الثعبان ( سر مار ) دارای طیف G۲ II، با قدر ۲٫۸ و فاصله ۴۹۰ سال نوری است.
ستاره های این پیکر آسمانی که نام های قدیمی دارند عبارتند از: گَوزَهَر، کتو، ثعبان ( مار ) ، ذیخ ( کفتار ) ، ذئبان ( دو گرگ ) ، ذِبه ( کفتارها ) ، بطن الثعبان ( شکم مار ) شمالی و جنوبی، تیل، راقص ( چشمک زن ) ، تَیس ( شاهمار ) ، گرومیوم، کوما، رأس الثعبان ( سر مار ) ، رأس التنین ( سر اژدها ) .
NGC۶۵۴۳: یک سحابی سیاره ای با قدر ۸ و درازای ۲۲ دقیقه قوسی است. در صورت فلکی اژدها تعداد زیادی کهکشان وجود دارد که اکثر آن ها کم فروغ و ضعیف تر از قدر دهم اند.
اژدها (فیلم ۲۰۰۶). «اژدها» ( انگلیسی: Dragon ( 2006 film ) ) یک فیلم به کارگردانی لی اسکات است که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد.
اژدها (فیلم ۲۰۱۱). «اژدها» ( انگلیسی: Dragon ( 2011 film ) ) فیلمی در ژانر اکشن، رزمی، و مهیج است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به دانی ین و تاکشی کانشیرو اشاره کرد.
اژدها (منطقةالبروج). اژدها ( به چینی ساده: 龙، به چینی سنتی:龍 ) یکی از ۱۲ حیوانی است که بنا بر تقویم چینی و تقویم مغولی هر ۱۲ سال یک بار در منطقةالبروج چینی و منطقةالبروج مغولی ظاهر می شود و تنها جانور افسانه ای در بین این ۱۲ حیوان است. سال اژدها همچنین معادل نماد چینی 辰 است.
اژدها موجود افسانه ای قدرتمندی است که در فرهنگ چینی مورد ستایش قرار دارد. اژدها نماد قدرت، سلامتی، هماهنگی و روشنفکری است. از دید بسیاری افرادی که در سال اژدها زاده شده اند دارای بخت و اقبال بسیارند. همچنین بسیاری از زادگان سال اژدها معمولاً افرادی کاریزماتیک و دارای توانایی های بسیارند و می توانند به مخترع، فیلسوف، دانشمند، هنرپیشه، وکیل، سیاستمدار و مدیر بزرگی تبدیل شوند. همچنین نامحتمل است که اژدهایی در یک مهمانی یا میتینگ حاضر باشد و مورد توجه قرار نگیرد. از سوی دیگر نگرش منحصربه فرد و اعتماد به نفس اژدها می تواند او را در مشکلات یاری رساند.
اژدها همچنین دارای شخصیتی جاه طلب و سلطه جو است. بیشتر اژدهایان ترجیح می دهند تا بر اساس قوانین خودشان زندگی کنند و اگر به حال خودشان گذاشته شوند معمولاً موفقند. آن ها از چالش ها نمی هراسند و آمادهٔ خطرکردنند. هر کاری را با شور و به بهترین نحو انجام می دهند گرچه این شور و شوق می تواند سبب بروز احساس خستگی در اژدها شود. اژدها در فلسلفهٔ شرقی آورندهٔ بخت نیک و صاحب قدرت است. در نتیجه زادگان سال اژدها دارای احساس افتخار، احترام، جسارت و وفاداریند. همچنین صداقت و وظیفه شناسی از مشخصات اژدها است گرچه ممکن است دیگران از این خصوصیات اژدها سواستفاده نمایند. بیشتر اژدهایان مردمانی با احساس، صبور و بلندپروازند و می توانند دوستانی قابل اعتماد، همراهانی عالی و رهبرانی قدرتمند و با استعداد باشند.
افرادی که در فاصلهٔ بین این تاریخ ها زاده شده اند را می توان زادگان سال اژدها نامید:
* ۲ بهمن ۱۳۰۶ – ۲۰ بهمن ۱۳۰۷: اژدهای خاک
* ۱۸ بهمن ۱۳۱۸ – ۶ بهمن ۱۳۱۹: اژدهای فلز
* ۶ بهمن ۱۳۳۰ – ۲۴ بهمن ۱۳۳۱: اژدهای آب
* ۲۳ بهمن ۱۳۴۲ – ۱۲ بهمن ۱۳۴۳: اژدهای چوب
* ۱۱ بهمن ۱۳۵۴ – ۲۸ بهمن ۱۳۵۵: اژدهای آتش
* ۲۸ بهمن ۱۳۶۶ – ۱۶ بهمن ۱۳۶۷: اژدهای خاک
* ۱۶ بهمن ۱۳۷۸ – ۳ بهمن ۱۳۷۹: اژدهای فلز
* ۲ بهمن ۱۳۹۰ – ۲۱ بهمن ۱۳۹۱: اژدهای آب
* ۲۱ بهمن ۱۴۰۲– ۹ بهمن ۱۴۰۳: اژدهای چوب
معنی کلمه اژدها در فرهنگ معین
معنی کلمه اژدها در فرهنگ عمید
معنی کلمه اژدها در فرهنگ فارسی
معنی کلمه اژدها در دانشنامه عمومی
معنی کلمه اژدها در دانشنامه آزاد فارسی
معنی کلمه اژدها در ویکی واژه

معنی کلمه اژدها در دانشنامه آزاد فارسی

اژدها (اخترشناسی). اژدها (اخترشناسی)(Draco)در اخترشناسی، صورت فلکی بزرگ، اما کم فروغی به شکل اژدهایی حلقه زده بر گِرد قطب شمال آسمانی. براساس حرکت تقدیمی یا لنگش محوری زمین، ستارۀ آلفا اژدها (ثُعبان) ۴,۷۰۰ سال پیش ستارۀ قطبی بوده است. به نظر می رسد این ستاره به تدریج کم فروغ شده است، زیرا اکنون درخشان ترین ستارۀ این صورت فلکی و به درخشندگی اوایل قرن ۱۷ نیست. ستارۀ گاما اژدها درخشان تر از ثُعبان است. در قرن ۱۸، اخترشناس انگلیسی، جیمز برَدلی، این ستاره را دقیقاً بررسی کرد و با توجه به تغییر ظاهری موقعیت این ستاره، ابیراهی نور ستاره و رقص محوری را کشف کرد.
اژدها (اساطیر). اِژدها (اساطیر)(dragon)
اِژدها
اِژدها
اِژدها
اِژدها
اِژدها
اِژدها
در اساطیر، جانوری شگفت انگیز و افسانه ای که اغلب به صورت خزنده ای بالدار با چنگال هایی مانند شیر و دُمی همچون مار تصویر شده که از دهانش آتش زبانه می کشد. اژدها در افسانه های بیشتر اقوام و ملل جهان از دیرباز حضور داشته و کشتن آن به دست قهرمانان همواره پیروزی به شمار می آمده است. اژی دها یکی از مارهای بزرگ و دشمن آیین زردشتی در اوستا است که مفهوم آن در متون فارسی میانه و نو دچار تغییر و تحول شده است. ضحاک، معرب ازدهاگِ ایرانی میانه (پهلوی) است که در فارسی به صورت اژدها باقی مانده است. در فرهنگ ایرانی و برخی فرهنگ های دیگر، اژدها نامی عمومی برای انواع غول ها یا دیوهای مارسان است که با عناصر مختلف حیات (هوا، خاک، آب، کسوف و خسوف) ارتباطی نزدیک دارند، البته جز نمونۀ مشخصی که فقط در فرهنگی ایرانی یافت می شود و در آن اژدها (ضحاک) ستیزِ نخستین طبقات اجتماعی را نشان می دهد. اگرچه مفهوم اژدها و اژدهاکُشی در تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران دستخوش تغییراتی بوده، اما مشخصاً به صورت ادامۀ یک سنت روایت شده و بر فرهنگ های دیگر تأثیر نهاده است. در اساطیر هند و ایران چند اژدها شکل گرفته اند که باعث خشکسالی بوده اند و ابرها و آب ها زمانی رها و روان شده اند که خدا یا قهرمانی اژدها را کشته است. در حقیقت، خدایان هندی رشد یافتۀ قهرمانان اژدهاکُش پیشین اند. کارکردهای اژدها در ادبیات دورۀ میانه (زردشتی و مانوی) از پیش از آن بیشتر به چشم می خورد. در اسطوره های ودایی، توتونی، آنگلوساکسون و مسیحی، اژدها نقشی اساسی داشته و غالباً با خدایان و قهرمانان به ستیز برمی خاسته است. برخی پرچم ها، نشان ها و سلاح های خانوادگی قرون وسطا مزین به نقش اژدها بوده است. اژدهای سرخ پرچم و نماد ملی ناحیه ویلز در انگلستان است. در هنر مسیحی اژدها با شیطان مرتبط است، حال آن که در عقاید سنتی چینیان اژدها هیولایی خیرخواه و نماد ربوبیت و سلطنت و نشانۀ رونق و باروری است و با طوفان و باران ارتباط دارد. از هزارۀ ۳پ م، اژدهای پنج پنجه نماد قدرت امپراتوری چین شد و متعلقات امپراتوری ازجمله تخت ـ اژدها، قایق ـ اژدها و پلکان ـ اژدها، تداعی کنندۀ اژدها بودند. براساس باور عامه، چهار شاه ـ اژدها بر چهار دریا و نزول باران نظارت داشتند و در ایام خشک سالی، هدایایی در معابد کنار چاه ها به آنان پیشکش می شد تا بر سر لطف آیند. در اساطیر یونان، اژدها به صورت قراولی نشان می شود که آرام و قرار ندارد؛ لادون، زادۀ هیولای طوفان، و اخیدنه (نیمی زن، نیمی افعی) از سیب های زرینی نگهبانی می کردند که هسپریدس مراقب آن ها بود. اژدهای دیگری که هرگز نمی خوابید نگهبان پشم زرین بود که یاسون و آرگونوت ها در جست وجوی آن بودند. هیدرا، هیولای نُه سر، نیز به دست هرکول کشته شد.
اژدها (جانورشناسی). اِژْدها (جانورشناسی)(dragon)
اِژْدها
نام متداول انواع متفاوتی از سوسمارها. گونه های اژدها عبارت اند از اژدهای پرنده Draco Volans در آسیای جنوب شرقی، و اژدهای کومودو Varanus komodaensis در اندونزی، این سوسمار با طول بیش از سه متر بزرگ ترین سوسمار زنده است. بعضی سوسمارهای استرالیایی با خارها و چین های عجیب نیز به این نام موسوم اند. از جنس Varanus در ایران دو گونۀ متفاوت شناسایی شده است که عبارت اند از بزمجۀ هندی (وارانوس هندی)، و بزمجۀ بیابانی که دو زیرگونه دارد: بزمجۀ بیابانی خاکستری، و بزمجۀ بیابانی خزری. این دو زیرگونه در نواحی خشک، ماسه ای، و تپه ماهوری زندگی می کنند.

معنی کلمه اژدها در ویکی واژه

اَژدِها
موجودی تخیلی که از دهان او آتش فواره می‌زند و در کهن‌ترین افسانه‌های فولکلور ایرانی نقش دشمن را ایفا می‌نماید.
شاه‌ مار، مار بزرگ.
لقب بسیاری از پادشاهان خون‌ریز و جرّار که پیشتاز آنان ضحاک است.
له کننده، نابود کننده، کشتار عام. اژدها از دو بخش اژ یعنی له، له‌کُن و ها که در این اصطلاح به معنی مکرر و دائم است.

جملاتی از کاربرد کلمه اژدها

شب تیره چون اژدهای سیاه ز ماهی برآورد سر سوی ماه
در سن نه سالگی، اسنایدر در یک اردوگاه تابستانی حضور یافت که یکی از مربیان کتاب چشمان اژدها اثر استفان کینگ در طی تابستان به او خواند، تجربه ای که اسنایدر می‌گوید «علاقهٔ من به نویسندگی از آن کتاب آغاز شد» وی همچنین تحت تأثیر نوشته‌های دنیس جانسون، ریموند کارور، ریک باس، جوی ویلیامز، الیزابت مک کاراکن، استفان کینگ، توبیاس وولف و جورج ساندرز قرار گرفت. جالب است که او در کمیک خون‌آشام آمریکایی با استفان کینگ همکاری داشته. از بین نویسندگان کمیک، او به آلن مور که بهترین کمیک تاریخ اثر اوست و همین‌طور فرانک میلر که یکی از بهتر ارجین‌های بتمن یعنی بتمن: سال اول را نوشت، بسیار علاقه‌مند است.
شخصیت اصلی این پویانمایی یک خون آشام یا تا حدودی (یک فیل خون آشام) به نظر میرسد است که شب هنگام زنده شده و از تابوت خود خارج می‌شود و مشغول گشت زنی در قلعه خود می‌شود، و ماجرا‌های مختلفی را در هر قسمت دنبال میکند، از زندگی روزمره تا یافتن دختران جوان برای مکیدن خونشان که هرگز به موفقیت ختم نمیشود، مانند پلنگ صورتی هیچ گفتگویی در این پویانمایی وجود ندارد. به جز ارنست در قصر یک اژدها و چند موش نیز زندگی می‌کنند و در هر قسمت ممکن است موجودی تازه مانند انسان پرنده یا گرگ نما و... نیز حضور داشته باشند و در بعضی از قسمت‌ها ماجرا منجر به مرگ ارنست می‌شود که همه این اتفاق‌ها در عالم خواب برای وی رخ میدهد .
در دههٔ ۲۰۱۰ میلادی، او در دو فیلم ستایش‌شده بازی کرد: اول در نقش برنامه‌ریز و مدیر موسیقی فولکلور «باد گراسمن» در فیلم درون لوین دیویس (۲۰۱۳) به کارگردانی برادران کوئن و سپس در نقش مردی مرموز به نام «آقای مصطفی» در فیلم هتل بزرگ بوداپست (۲۰۱۴) به کارگردانی وس اندرسن. در سال‌های اخیر او صداپیشگی دو کارتون جزیره سگ‌ها و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان را به عهده گرفت و نقش «تونی» را نیز در فیلم لایو اکشن بانو و ولگرد بازی کرد.
او که فرزند دوم لُرد استفان براتیون و لیدی کاسانا استرمونت و برادر رابرت براتیون و رنلی براتیون است، نخستین بار در رمان بازی تاج‌وتخت (۱۹۹۶) معرفی می‌شود و بعدها در نبرد پادشاهان (۱۹۹۸)، طوفان شمشیرها (۲۰۰۰) و رقصی با اژدهایان (۲۰۱۱) هم حضور می‌یابد.
تاج بی‌درد سر کجا باشد گنج بی‌اژدها کجا پاید
آریس در دو مدرسه خصوصی در شهر زادگاه خود آکسفورد تحصیل کرد : در مدرسه اژدها ، یک مدرسه مقدماتی است (متوسطه اول) ، و سپس مدرسه کالج مگدالن ، یک مدرسه عالی پسرانه ، که در سال ۱۹۹۰ ترک کرد. وی از دانشگاه ایلینوی شمالی در ایالات متحده فارغ التحصیل شد و کارشناسی ارشد علوم ریاضی دریافت کرد .
چو تنگ اندرآمد سوی بیشه شیر بغرید چون اژدهای دلیر
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به دختری با خالکوبی اژدها، امپراتوری گرگ‌ها، در میان موج‌ها، یک بیمار برجسته، دوش آوریل و تیغه اشاره کرد.
ز نفس بد نشوی مطمین که در خوابست که اژدها نکند ترک اژدهایی را
که من در دل آن دارم ای هوشمند که آن اژدها را رسانم گزند
از این رشته ارتفاعات مقطع شمالی لار به نام کوه گچ ۱۱۳۳ متر، کوه اژدها پیکر ۱۵۸۶ متر، کوه کاسه دار ۱۲۲۰ متر، و در کوه کورده (کوه‌ کور) به ۱۲۶۱ متر می‌رسد.
بر آریدم ازکام این اژدها نمایید از دام مرگم رها
برین راه من بی‌شما بگذرم دل اژدها را به پی بسپرم
گر کشیده می‌شوی آن سو ز جذب اژدهاست ز آنک او بس گرسنه‌ست و تو مر او را چون خوری
چو آن اژدها شورش او شنید بران شاخ باریک شد ناپدید
گوک و میلار در فیلم‌های بسیاری به عنوان نویسنده و تهیه‌کننده شرکت داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به مومیایی: مقبره امپراتور اژدها به کارگردانی راب کوهن، ظهر شانگهای و شوالیه‌های شانگهای با بازی جکی چان و اوون ویلسون، مرد عنکبوتی ۲ با بازی توبی مگوایر، هربی: با باک پر با بازی لیندزی لوهان، اسلحه مرگبار ۴ با بازی مل گیبسون و من شماره چهار هستم به تهیه‌کنندگی مایکل بی اشاره کرد.
در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۱۶، شرکت مادر یونیورسال، ان‌بی‌سی یونیورسال، یک قرارداد ۳٫۸ میلیارد دلاری را برای خرید دریم ورکس انیمیشن اعلام کرد. در ۲۲ اوت ۲۰۱۶، معامله انجام شد. پس از پایان معاملهٔ توزیع دریم ورکس انیمیشن با فاکس قرن بیستم، توزیع فیلم‌های دریم ورکس انیمیشن از سال ۲۰۱۹ با انتشار چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان، توسط یونیورسال استودیوز شروع شد.
این میل در کنار یکی از راه‌های مهم باستانی و در دامنه کوهی سنگلاخ و کمابیش سرسبز جای دارد. میل اژدها یکی از اندک مناره‌هایی است که از دوران پیش از اسلام بجای مانده و در زمان اشکانیان ساخته شده‌است.
نرفتست و هرگز نیارد روا همیدون شدن در دم اژدها