برسد

معنی کلمه برسد در لغت نامه دهخدا

برسد. [ ب َ / ب ِ رَ / رِ س َ ] ( اِ فعل ) کلمه ترجی است. کاش بیاید که بگذرد. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه برسد در فرهنگ فارسی

کلمه ترجی است کاش بیاید که بگذرد .

جملاتی از کاربرد کلمه برسد

گفتم: خبری نرسیده است از بست، ولکن چنان باید که تا روزی ده‌ برسد. گفت:
گر بود مصلحت احوال دعاگو با شاه عرضه فرمای چو رایات به بیضا برسد
آبی نیمه‌شب یک سایه تیره از آبی است که به دلیل شباهت آن به رنگ آبی به آسمان شب مهتابی در اطراف ماه کامل نام‌گذاری شده است. آبی نیمه‌شب رنگ خمره‌ای پر از رنگ نیلی است. بنابراین، آبی نیمه‌شب را می‌توان سایه تیره نیلی نیز در نظر گرفت. آبی نیمه‌شب در نور خورشید یا نور با طیف کامل به‌طور قابل‌توجهی برای چشم آبی است، اما می‌تواند تحت طیف‌های محدودتر خاصی که گاهی در نور مصنوعی یافت می‌شود، سیاه به نظر برسد (مخصوصاً در نورهای رشته‌ای اوایل قرن بیستم). شبیه سرمه‌ای است که آن نیز آبی تیره است.
این الگوریتم برای اولین با توسط تمپل اف. اسمیت و مایکل اس. واترمن در سال ۱۹۸۱ ارائه شد؛ که مانندالگوریتم نیدلمن-وانچ با یک سری تفاوت‌ها یک الگوریتم برنامه‌ریزی پویا می‌باشد. این الگوریتم دارای این خصوصیت است که بر حسب سیستم امتیاز دهی (شامل ماتریس جایگزنی و جریمه پرش) که استفاده می‌شود تضمین می‌کند که به جواب بهینه برسد. تفاوتی که با الگوریتم نیدلمن-وانچ دارد این است که در ماتریس جایگذاری آن مقادیر منفی با صفر جابگزین می‌شوند.
به دلیل جو نازک و اثر گلخانه‌ای ضعیف، مریخ دمای متوسط بسیار سردتر از زمین دارد، حدود ۶۳- درجه سانتیگراد (۸۱- درجه فارنهایت). تغییرات دمایی زیادی بین خط استوا و قطب‌ها و بین روز و شب وجود دارد. دما در ظهر در نزدیکی خط استوا می‌تواند تا ۲۰ درجه سانتیگراد (۶۸ درجه فارنهایت) برسد، اما در شب در کلاهک‌های یخی قطبی تا ۱۴۳- درجه سانتیگراد (۲۲۵- درجه فارنهایت) کاهش می‌یابد.
حالی چو ضرورت و مهم دارم زود تا زان برسد به نقد زینی بفرست
اگر مرا نرسد با تو راز خود گفتن ترا، اگر کنی، ای جان، عنایتی برسد
این چنان است، کاندرین مرصد نفس را چون مصیبتی برسد
«آخر این گشایش کی خواهد بود و این حمل کی برسد؟»
انتظار می‌رود این پروژه ۱۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و همچنین انتظار می‌رود کارخانه ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۱۲ به بهره‌برداری برسد.
تلخ کامم لب شیرین شکرخا بگشا که به دادم دم جان بخش مسیحا برسد
طبق برآورد سازمان جهانی کشاورزی نیز، رشد بوم گردشگری در دههٔ حاضر ۱۰ تا ۳۰ درصد خواهد بود. در وضع موجود شمار طبیعت گردان ۷ درصد کلّ مسافران جهان است که پیش‌بینی می‌شود در دههٔ آینده این رقم به ۲۰ درصد برسد؛ بنابراین اکوتوریسم از آینده‌ای پررونق و درخشان برخوردار است که مزایای فراوانی برای جهانیان دارد.
دیرترین زمانی که ممکن است گرم‌کننده روشن شود زمانی است که دما به ۳۵ برسد.
اردشیر دوم پیش از آنکه به سلطنت برسد با استاتیرا دختر ویدرنه ازدواج کرد. او صاحب همسر و فرزندان زیادی بود.
از سال ۱۹۷۲ تصمیم گرفته شد که مراسم اهدای جوایز با جایزه بهترین فیلم به پایان برسد.
پیشامدها شبیه بادند، آمدنشان را نمی‌بینید. موی‌تان ناگهان تکان می‌خورد و خزیدن باد را بر چشم‌ها و صورت‌تان احساس می‌کنید. آمدن بیماری را نمی‌بینید و متوجه نمی‌شوید که چگونه سرما خورده‌اید. نمی‌فهمید که چگونه یک ویروس چگونه نشانه‌تان گرفته. خبر ندارید که یک تومور کوچک از سال‌ها پیش در بدنتان پرسه زده و همین روز هاست که خدمتتان برسد.
عاقبت دست بدان سروِ بلندش برسد هر که را در طلبت همتِ او قاصر نیست
که از من صدقهٔ برسد بدرویش که آن صدقه نبیند کس کم و بیش
ستمکش هوس نارسای اقبالم به استخوان رسدم‌ کار تا هما برسد
گام اول، از سال ۱۹۸۱ تا سال ۱۹۹۰، ارزش کل تولیدات داخلی دو برابر شده و مسئله خوراک و پوشاک مردم حل شود. گام دوم، از سال ۱۹۹۱ تا پایان قرن ۲۰ ارزش کل تولیدات داخلی ملی دو برابر سال ۱۹۹۰ شده و زندگی مردم به سطح جامعه نسبتاً مرفه برسد. گام سوم، تا اواسط قرن ۲۱، ارزش کل سرانه متوسط تولیدات داخلی چین به سطح کشورهای نسبتاً پیشرفته رسیده و زندگی مردم نسبتاً مرفه شده و مدرنیزاسیون اساساً تحقق یابد.