برانداز

معنی کلمه برانداز در لغت نامه دهخدا

برانداز. [ ب َ اَ ] ( اِمص مرکب ) ورانداز.
|| ( نف مرخم ) مخفف براندازنده به معنی نابودکننده. از بین برنده. منهدم کننده. ناچیزکننده.
رجوع به برانداختن در همین معنی شود.
- خانه برانداز ؛ چیزی یا کسی که خانه و خانمان شخص رابر باد دهد. رجوع به خانه برانداز و خانه براندازی در حرف «خ » شود.
- دنیا برانداز ؛ حقیر شمارنده ٔدنیا، کم توجه به مال دنیا :
مجرد رو خانه پرداز باش
جوانمرد دنیابرانداز باش.( بوستان ).رجوع به همین ترکیب در ذیل دنیا شود.
- برانداز کردن ؛ ورانداز کردن. بدقت زیر و بالای چیزی یا کسی را نگریستن و سنجیدن.
|| کنایه از خرج که مقابل دخل است. هزینه. خرج و مخارج. ( ناظم الاطباء ).
- برانداز کردن ؛ تخمین مخارج نمودن. ( ناظم الاطباء ) :
براندازه ای کن برانداز خویش
که باشد میانه نه اندک نه بیش.نظامی.

معنی کلمه برانداز در فرهنگ عمید

۱. = برانداختن
۲. سنجش، برآورد، تخمین.
* برانداز کردن: (مصدر متعدی ) ‹ورانداز›
۱. دید زدن.
۲. تخمین کردن، سنجیدن.

معنی کلمه برانداز در فرهنگ فارسی

سنجش، بر آورد، ت مین، براندازکردن: دیدن، تخمین زدن، سنجیدن و رانداز کردن
( اسم ) بر آورد سنجش تخمین .

معنی کلمه برانداز در فرهنگستان زبان و ادب

{subversive} [علوم سیاسی و روابط بین الملل] عامل یا حامی براندازی

جملاتی از کاربرد کلمه برانداز

بیا و پرده برانداز تا نگاه کنند مقلّدان که بهشت است یا جمال است آن
آرشاک دوم، پسر تیگران با شاهزاده خانمی رومی ازدواج کرده بود و در فاصله بین حدود سال‌های ۳۵۱ تا ۳۶۷ میلادی سلطنت کرد خویشتن را در موقعیت بسیار دشواری یافت. ارمنستان دوباره مورد حمله شاپور قرار گرفت؛ واساک مامیکونیان در مقابل او مقاومت کرد، آنگاه شاپور، آرشاک و سردار ارمنی واساک را به تله انداخت بدین معنی که پادشاه ارمنستان را به بهانه مذاکرات صلح به نزد خود دعوت کرد، و او وقتی آمد شاپور به زندانش انداخت دو چشمش را کور کرد و واساک را به قتل رساند. آنگاه شروع به تجزیه و تفرقه ارمنستان کرد و می‌خواست مذهب مسیحیت را از ارمنستان براندازد.
به گلگشت چمن هرگه نقاب از رخ براندازد عرق بر روی گل گل می‌کند از شوخی رنگش
روش مبارزهٔ کاظم با حکومت عباسی، گرچه شامل نقشه‌های براندازانه نمی‌شد، اما او از هر فرصتی برای به‌چالش کشیدنِ مشروعیتِ این حکومت استفاده می‌کرد؛ به‌عنوان نمونه از مبارزهٔ کاظم با علمای درآمده به خدمتِ دستگاهِ خلافت یاد می‌شود. نیز انتقادِ او از یکی از شیعیانش به‌نام صَفْوان بن مَهران جَمّال که عادت داشت شترهایش را به هارون اجاره دهد. کاظم این عملِ صفوان را ناپسند می‌دانست بدین دلیل که صفوان دست‌کم تا وقتی شترهایش را پس بگیرد، در دلْ خواهانِ سلامتیِ هارون است؛ و به‌عقیدهٔ کاظم «هر کس بخواهد آنان زنده بمانند، در صفِ آنان قرار می‌گیرد.» گفته می‌شود صفوان پس از آن، همه شترهایش را فروخت.
در این زمان ادگار کینه یک جمهوری‌خواه بود و با ترغیب مردم به براندازی حکومت منجر به سرنگونی پادشاه فیلیپ شد، و پس از مدتی به مجلس رفت.
روی عذرا کی براندازد نقاب تا نبیند دیدۀ وامق پر آب
تحقیقات دادستان ویژه آمریکا دربارهٔ کمپین انتخاباتی ترامپ حضور ژنرال عسیری در جلسات متعدد به عنوان نماینده عربستان سعودی با نمایندگان دونالد ترامپ، برای تضعیف و در نهایت براندازی دولت جمهوری اسلامی از مسیر اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی را آشکار کرده‌است. ژنرال عسیری در جلسه ای در ریاض در مارس ۲۰۱۷، برای برنامه‌ریزی انجام عملیاتهای اطلاعاتی با هدف تخریب اقتصاد ایران، با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری دولت سعودی با چند شرکت خصوصی فعال در این زمینه حضور داشته‌است. در این جلسه دربارهٔ امکان ترور مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران به خصوص قاسم سلیمانی توسط شرکتهای حاضر نیز صحبت شده‌است.
رسید دوش بگوشم بعالم معنی که هر چه بند طریق تو شد براندازش
در سال ۲۰۱۲، شرکت جانشین شرکت بلک‌واتر به نام بلک‌واتر, مبلغ ۴۹٫۵ میلیون دلار برای جریمه تخلفات قاچاق اسلحه پرداخت کرد که به دوره ریاست پرینس به عنوان مدیر عامل و رئیس شرکت برمی گردد. در سال ۲۰۲۰ پرینس دوباره کانون توجه اف بی آی در مورد تخلفات قاچاق اسلحه مربوط به هواپیماهای نظامی شد. براساس گزارش سازمان ملل، پرینس نیز در تخلف برای کمک به مسلح کردن یک جنگ‌سالار لیبیایی که تلاش برای براندازی دولت آمریکا و سازمان ملل متحد در لیبی دارد، دست داشت.
همه احوال تو دانسته ام باز حجاب اکنون ز پیش من برانداز
اگر اسرار قرآن خوانده‌ای باز حجاب صورت از معنی برانداز
نام این باشگاه به نام سردار ایرانی و رهبر جنبش سیاه‌جامگان بهزادان پور ونداد هرمزد ملقب به اَبومُسْلِمِ خُراسانی نامگذاری شده‌است. وی توانست با براندازی حکومت بنی امیه، حکومت بنی عباس را پایه‌گذاری کند.
به دیدگاه مسلمانان ، جهاد اسلامی دارای اهداف مقدسی مانند براندازی شرک و کفر، مبارزه با تبهکاران و گمراهان، پاسداری از نظام اسلامی و دفاع از مرزها است و از نگر ایشان این اهداف موجب برتری این نوع جنگ نسبت به دیگر جنگ‌ها می‌شود.
اسکندر در به رکاب تیمور گورکانی درآمد و وی را به فتح تبرستان تحریک نمود. در حمله تیمور به مازندران، تحریکات اسکندر شیخی که پدر او به دست سادات کشته شده‌بود، بسیار مؤثر بود. در این هنگام اسکندر شیخی به عنوان یکی از همراهان و سرداران تیمور محسوب می‌شد و همیشه در فکر براندازی حکومت مرعشیان در مازندران بود و در مشوق کردن ذهن تیمور و توجه او به مازندران همیشه سخنان تحریک‌آمیز به تیمور می‌گفت. سرانجام تیمور پس از چندی در سال ۷۹۲ هجری لشکر خود را متوجه خراسان کرد و از آنجا برای تصرف مازندران عزمش را جزم نمود.
کشد رسوائی عشق حقیقت براندازد برسوائی طبیعت
سیاست اولیه عراق که از تحریکات حکومت ایران در بین شیعیان عراق نگران بود سیاست دیپلماسی و دوستی دو کشور بود. در همین راستا صدام حسین دو مرتبه تلاش داشت تا با ایران وارد گفتگو شود. یک بار طی ارسال نامه ای به مهدی بازرگان که مورد توجه مقامات حکومت قرار نگرفت و مرتبه بعدی طی تلاش برای گفتگو با ابراهیم یزدی وزیر امورخارجه وقت در نشست ششم جنبش عدم تعهد (۳ تا ۹ سپتامبر ۱۹۷۹) در کوبا بود. وی طی گفتگوی خود با یزدی از عزم عراق برای رابطه دوستانه با حکومت ایران می‌گوید و متقابلاً یزدی نیز بر اهمیت این موضوع تأکید می‌کند. دولت بازرگان اما توانایی پیگیری گفتگوها را نداشت چرا که این مسئله با مخالفت قاطع خمینی که عزم خود را بر براندازی حکومت صدام جزم کرده بود مواجه شد.
آنچه او را به کف گنج برانداز افتد صرف سازد به شبانی که نداند مصرف
وصال از پیر جوی و باز بین راز حجاب از روی پیر اینجا برانداز
اتپور! (به صربی: Отпор!) به معنی مقاومت سازمانی سیاسی در صربستان از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ بود که عمدهٔ شهرت آن به خاطر مبارزهٔ بدون خشونت برای مقابله با مقامات صربی تحت تسلط اسلوبودان میلوشویچ بود. اتپور! به جنبش مدنی جوانان مبدل شد که اوج فعالیت آن در ۵ اکتبر ۲۰۰۰ مقارن با سقوط میلوشویچ شد. جنبش بدون خشونت اتپور از سال ۱۹۹۸ آغاز و تا سال ۲۰۰۰ که میلوشویچ سقوط کرد، در سرتاسر کشور بسط یافت. در روزهای اوج این جنبش، هفتاد هزار نفر از آن طرفداری کردند و در براندازی ۵ اکتبر میلوشویچ نقش ایفا کردند.
اگر ز روی براندازد او نقابِ صفات دو کون سوخته گردد ز تابِ پرتوِ ذات