آپارت

معنی کلمه آپارت در دانشنامه آزاد فارسی

اپ آرت. اُپ آرْت (op art)
اُپ آرْت
(نیز مشهور به هنر دیدمانی۱؛ هنر شَبَکی۲؛ انتزاع ادراکی۳) نوعی هنر انتزاعی۴، به ویژه در نقاشی. در آن به کمک طرح هایی خاص، تصور ارتعاش یا نوسان ایجاد می شود. این سبک عموماً از رنگ های درخشان و انتزاعات هندسیِ درهم فشرده استفاده می کرد و بر مُد، طرح های تبلیغاتی، و دیگر جنبه های فرهنگ همگانی دورۀ خود تأثیر بسیاری داشت. اُپ آرت در ۱۹۶۰ شکل گرفت، ولی در نظریه ها و آزمایش های یوزف آلبرس۵ِ آلمانی در دهۀ ۱۹۲۰ ریشه دارد. نخستین بار در ۱۹۶۴ با این نام خوانده شد؛ اُپ آرت در جِناس با پاپ آرت۶، شیوۀ رایج در آن زمان، ساخته شد. اولین نمایشگاه بین المللی عمدۀ اُپ آرت در ۱۹۶۵ با نام «چشم حساس۷» در موزۀ هنر مدرن نیویورک۸ برگزار گردید. مردم از آن استقبال کردند، اگرچه منتقدان کمتر بدان پرداختند، و اُپ آرت نمودی از حال وهوای دهۀ پرتب و تاب ۶۰ به شمار آمد. اُپ آرت را که عمدتاً بر ریاضیات و نظریه های رنگی برای خلق جلوه های خیره کننده مبتنی است، در عین حال می توان واکنشی دربرابر عاطفه برانگیزیِ ذهنیِ اکسپرسیونیسم انتزاعی۹ دانست که بر هنر امریکای دهۀ ۱۹۵۰ سایه افکنده بود. با این حال اُپ آرت به امریکا منحصر نشد، و بریجت رایلی۱۰، نقاش انگلیسی، و ویکتور وازارلی۱۱، هنرمند فرانسویِ زادۀ مجارستان، دو نمایندۀ برجستۀ آن بودند. اُپ آرت در پایان دهۀ ۱۹۶۰ اوج اقبالش را پشت سر گذاشت، لیکن رایلی و وازارلی و دیگران تا سال ها بعد، خلق آثاری در این شیوه را پی گرفتند.

جملاتی از کاربرد کلمه آپارت

او در حالی که چند سال دیگر در خانه والدینش زندگی می کرد، به مشاغل مختلف از جمله نظافت توالت و کار در چرم سازی پرداخت. در اواخر سال 1973، او با فیلیس دیکسون متولد نورث همپتون آشنا شد و با او به "یک آپارتمان کوچک یک اتاقه در منطقه باراک در نورث همپتون" نقل مکان کرد. پس از ازدواج با دیکسون، به یک مجتمع مسکونی در شرق شهر منتقل شدند و مور مشغول به کار در یک دفتر فرعی پیمانکاری گاز شد. مور که از شغل خود ناراضی بود تصمیم گرفت به دنبال فعالیتی هنری برای کسب درآمد برود.
بحث جرایم بین‌المللی نیز در سال ۱۹۸۷ در کمیسیون حقوق بین‌الملل ادامه یافت. در این مباحث پیشنهاد شد که فهرست جرایم بین‌المللی باید شامل اکوساید، اولین استفاده از جنگ‌افزارهای هسته‌ای، استعمار، آپارتاید، تجاوز اقتصادی و سوداگرایی نیز باشد.
آبشار ریژآو یا آبشار پیران، در قسمت شمال غرب شهر ریژاو و در روستای ژالکه شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه واقع شده و از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. در قسمت بالای این آبشار، روستایی با نام ژالکه و در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود. روبروی همین آبشار، آبشار زیبای دیگری قرار دارد ، آبشار پیران تنها و بلندترین آبشار آپارتمانی ایران و خاورمیانه است .
برای ادامه کار بشردوستانه، اسکار براون بنیاد میراث اسکار براون جونیور را تأسیس کرد. او در سال ۱۹۷۶ در یک تجمع اعتراضی ضد آپارتاید در کالج کامپتون شرکت کرد.
وقتی مریم و علی سراسیمه به آپارتمان سیما می‌آیند، با مجید روبه‌رو می‌شوند. به درخواست مجید، علی بیرون از آپارتمان منتظر می‌ماند و لحظاتی بعد، مریم زیر مشت و لگدهای مجید جان می‌سپارد. علی که خاطراتش را بازگو می‌کند، می‌گوید که پس از حادثهٔ مرگ مریم، قاتل همسرش نیز که یک سارق جواهرات بوده پیدا می‌شود و حالا بهار کوچک برای او یاد مادرش را زنده می‌کند.
در هشت سالگی، اسپیرز و مادرش لین، به آتلانتا، جورجیا سفر کردند تا در سال ۱۹۹۰ برای احیای کلوپ میکی موس، آزمون هنرپیشگی دهد. مدیر بازیگران، مت کازلا، او را به دلیل جوان بودن رد کرد، اما او را با نانسی کارسون، یک عامل استعدادیابی در نیویورک سیتی آشنا کرد. کارسون تحت تأثیر آواز اسپیرز قرار گرفت و پیشنهاد کرد او را در مدرسه هنرهای نمایشی حرفه‌ای ثبت نام کند؛ اندکی پس از آن، لین و دخترانش به یک آپارتمان اجاره‌ای در نیویورک نقل مکان کردند.
به گفته موزه، این آلبوم عکس توسط یک افسر ضداطلاعاتی آمریکایی با نام محفوظ پیدا شد که پس از تسلیم آلمان در سال ۱۹۴۵ در فرانکفورت مستقر بود. این افسر آلبوم عکس را در آپارتمانی در آنجا پیدا کرد و هنگامی که به ایالات متحده بازگشت، آن را با خود با آمریکا برد.
استیو بیکو هنگامی که در بازداشت پلیس بود درگذشت. از او با عنوان «شهید مبارزه با آپارتاید» یاد می‌شود.
عمده شهرت برودی به خاطر بازی در فیلم پیانیست (۲۰۰۲) و دریافت جایزه اسکار در همان سال بوده‌است. او برای ارائه بهترین بازی در نقش کسی که تمام داشته‌هایش را از دست داده، در طول ۶ هفته نزدیک به ۱۴ کیلوگرم وزن کم کرده بود. برودی در طول مدت ساخت فیلم بسیاری از اموال شخصی‌اش (شامل آپارتمان و ماشینش) را رها کرده و خود را از خانواده و دوستانش جدا نموده بود.
برای زندگی در آپارتمان مناسب است. در داخل منزل فعال است و حتی یک حیاط کوچک برایش مناسب است.