استقلال
معنی کلمه استقلال در لغت نامه دهخدا

استقلال

معنی کلمه استقلال در لغت نامه دهخدا

استقلال. [ اِ ت ِ ] ( ع مص ) برداشتن و بلند کردن. || بلند برآمدن. به جای بلند آمدن. یقال : استقل الطائر فی طیرانه. || بلند و دراز شدن گیاه. || رفتن. || کوچ کردن قوم. || رخت برگرفتن. ( منتهی الارب ). || استقلال حمول البین ؛ برگرفتن خوان طعام از پیش مردمان. || استبداد. ضابط امر خویش بودن. ( تاج العروس ). بخودی خود به کاری برایستادن. ( تاج المصادر بیهقی ). بخود بکاری ایستادن بی شرکت غیری. ( غیاث ): از شغل هایی که بدیشان مفوض بود که جز بدیشان راست نیامدی و کس دیگر نبود که استقلال آن داشتی استعفا خواستند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 334 ). روزی او را گفتند فلان مقدم را حق رسید و فرزندان او به حد استقلال نرسیده اند. ( کلیله و دمنه ). || طاقت آوردن. تاب آوردن. ( تاج العروس ). || اندک شمردن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ) ( غیاث ). || کم کردن. || خشم گرفتن. || لرزه گرفتن کسی را. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه استقلال در فرهنگ معین

(اِ تِ ) [ ع . ] (مص ل . ) ۱ - خودمختار بودن . ۲ - ادارة کشور با اختیار و آزادی بدون مداخله کشورهای بیگانه .

معنی کلمه استقلال در فرهنگ عمید

۱. آزادی داشتن، به آزادی کاری کردن، بدون مداخلۀ کسی کار خود را اداره کردن.
۲. (سیاسی ) آزادی دولت ها در ادارۀ امور کشور، تصمیم گیری، و قانون گذاری.

معنی کلمه استقلال در فرهنگ فارسی

حزب ملی مراکش که در سال ۱۹۳۴ م . تاسیس شد.
۱ - ( مصدر ) برداشتن و بلند کردن ۲ - ( مصدر ) بلند بر آمدن بجای بلند آمدن ۳ - ضابط امر خویش بودن بخودی خود بکاری بر ایستادن بی شرکت غیری . ۴ - صاحب اختیاری و آزادی کامل یک کشور ( دولت و ملت ) در امور سیاسی و اقتصادی بدون اعمال نفوذ خارجیان ( ظاهرا و باطنا ) .

معنی کلمه استقلال در دانشنامه عمومی

استقلال (جماعت). استقلال جماعت و شهرکی در جنوب غربی کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ ناصرخسرو ولایت ختلان قرار دارد.
استقلال (شهر). استقلال ( به تاجیکی: Истиқлол ) که پیشتر تباشر ( به تاجیکی: Табошар ) خوانده می شد؛ شهری در ناحیه باباجان غفورف استان سغد کشور تاجیکستان است. جمعیت این شهر در تخمینی در سال ۲۰۰۷ برابر با ۱۲٬۷۰۰ نفر بود.
استقلال (شهر نو). استقلال ( سلبور ) جماعت و شهرکی در کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ شهر نو ناحیه های تابع جمهوری قرار دارد. جمعیت این جماعت ۱۱۱۶۹ است.
استقلال (فیلم ۱۹۷۶). استقلال ( انگلیسی: Independence ) فیلمی در ژانر مستند به کارگردانی جان هیوستون است که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد.
استقلال (فیلم ۱۹۹۹). «استقلال» ( انگلیسی: Independence ( film ) ) یک فیلم است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.
استقلال (لخش). استقلال جماعت و شهرکی در کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ لخش ناحیه های تابع جمهوری قرار دارد.
معنی کلمه استقلال در فرهنگ معین
معنی کلمه استقلال در فرهنگ عمید
معنی کلمه استقلال در فرهنگ فارسی
معنی کلمه استقلال در دانشنامه عمومی

معنی کلمه استقلال در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] استقلال در معانی انجام کاری بدون تکیه بر فرد یا چیزی دیگر، تحت سلطه دیگری نبودن و انفراد به کار رفته است. استقلال به معنای اول به مناسبت در باب های صلات، تجارت، وکالت، وصیّت، نکاح و صید و ذباحه به کار رفته است. و به معنای دوم در مسائل مستحدثه از آن سخن رفته است.
← حکم استقلال در قیام
استقلال دولت یا فرد عبارت است از حاکمیّت ارادۀ ملّت یا فرد در شئون مختلف خود بدون دخالت و نفوذ قدرت بیگانه. استقلال و آزادی لازم و ملزوم یکدیگرند.
در مسائل مستحدثه از آن سخن رفته است.
← منظور از استقلال دولت
۱. ↑ العروة الوثقی ج۱، ص۶۳۴.۲. ↑ تحریر الوسیلة ج۱، ص۵۱۴.
...
[ویکی فقه] استقلال (قرآن). استقلال به حاکمیت جامعه یا دولت بر سرنوشت خویش و رهایی از سلطه بیگانه اطلاق می شود.
استقلال مصدر باب استفعال از ماده «ق ل ل» به معنای اندک شمردن، حمل کردن، و به کاری پرداختن بدون مشارکت دیگران آمده است. در اصطلاح علوم سیاسی برای استقلال تعاریفی متفاوت ارائه شده است؛ مانند:جدا بودن حاکمیت یک کشور از هر نوع سلطه خارجی و آزادی اراده ملّی برای اداره امور داخلی و خارجی خود که از خلال سازمان سیاسی دولت پدیدار می شود. میل به سلطه جویی در سرشت انسان قرار دارد و این میل در دولت ها نیز تجلّی می یابد، به گونه ای که در پی مطیع ساختن دیگران و بهره برداری از منابع و امکانات آنان است. از سوی دیگر میل به استقلال نیز فطری انسان هاست و جوامع و دولت های گوناگون در پی هویت و استقلال عملی خویش هستند. استقلال از ارزش های مسلّم انسانی، عامل عزت و سربلندی انسان ها و جوامع و نبود آن، نشانی از ذلت و زبونی آنان است. برخی با استناد به اینکه دولت شخصیت ترکیب یافته از افراد است گفته اند:چنان که استقلال حق هر فرد است، حق دولت نیز هست.بسیاری از دانشمندان سیاسی، ریشه همه عقب ماندگی های جوامع و ملت ها را در وابستگی به استعمار دیده و استقلال را کلید حل مشکلات قلمداد کرده اند، زیرا محور خط مشی کشورهای تحت سلطه به جای منافع خودشان، منافع کشورهای سلطه گر است.
استقلال در نگاه قرآن
استقلال با جنبه های مختلف فرهنگی و اقتصادی آن در نگاه اسلام با دو مفهوم «دارالاسلام» و «دارالکفر» ارتباط پیدا می کند، زیرا مرزبندی های جدید جغرافیایی ملاک مناسبی برای استقلال نیست. در تعریف و محدوده واژگان ذکر شده دیدگاه های گوناگونی ارائه شده که از مجموع آن ها می توان چنین نتیجه گرفت که ملاک دارالاسلام و دارالکفر اجرا و عدم اجرای قوانین الهی است. دارالاسلام به سرزمینی گفته می شود که شریعت اسلامی در آن پیاده می شود و حاکم مسلمانی بر آن حکمرانی می کند و همه افراد جامعه در برابر حکومت اسلامی تسلیم هستند. و دارالکفر به سرزمین هایی گفته می شود که احکام اسلامی در آن جاری نیست و مسلمانان در آن جا حاکمیت و سلطه ندارند. براساس این مرزبندی است که قرآن مسلمانان را از خطر وابستگی برحذر داشته و دستیابی به استقلال را در آیات زیادی بیان می کند.
واژه ها و مفاهیم در موضوع استقلال
در قرآن کریم واژه استقلال به صراحت نیامده؛ ولی این مفهوم از برخی واژه ها، تعبیرها و موضوعات قابل استفاده است؛ مانند:عزّت مسلمانان، نفی سبیل کافران، نپذیرفتن سلطه و سرپرستی کافران، عدم میل و اعتماد به کافران، پیروی نکردن از اهل کتاب و مشرکان، روی پای خود ایستادن، نداشتن دوستی صمیمانه با مشرکان و آیاتی که دشمنی کافران و مشرکان با مسلمانان را گوشزد می کند و خواستار هوشیاری مسلمانان در برابر نقشه ها و توطئه های آنان است. اکنون هر یک از این واژگان و موضوعات به طور گذرا بررسی می شود.
← عزت
...

معنی کلمه استقلال در ویکی واژه

آزادی داشتن؛ به آزادی کاری کردن؛ بدون مداخله کسی کار خود را اداره کردن.
(سیاسی) آزادی دولت‌ها در اداره امور کشور، تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری.

جملاتی از کاربرد کلمه استقلال

و فرق میان بندگی و خداوندی آنک او سبحانه و تعالی درین ممالک باستقلال و اصالت متصرف بود بی‌احتیاج بآلت و بنده بنیابت و خلافت متصرف بودف بواسطه آلت. والله علیه بالصواب.
روز ملی استونی روز استقلال این کشور در ۲۴ فوریه است، روزی که اعلامیه استقلال استونی صادر شده‌است، از سال ۲۰۱۳، دوازده روز تعطیل عمومی وجود دارد که جشن گرفته می‌شود.
بکش مؤونت احوال من به استقلال که زشت باشد اگر خواهی از فلک یاری
او در سال ۱۳۷۰ موفق به کسب قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با تیم استقلال تهران شد و بعد از پیروزی استقلال تهران در فینال مسابقات برابر لیائونینگ چین، کاندیدای برترین دروازه‌بان آسیا شد و در همان سال موفق به کسب قهرمانی جام باشگاه‌های تهران همراه استقلال تهران شد.
باشگاه استقلال در طی تاریخ خود در ۱۶ جام غیررسمی، دوستانه و سطح پایین به مقام قهرمانی رسیده است. نخستین قهرمانی این تیم در رقابت‌های دوستانه در جام تاج که با حضور ۴ شعبه مختلف تیم تاج در ۱۳۳۷ برگزار شد، به دست آمد. نخستین عنوان قهرمانی تاج در خارج از ایران نیز در جام میلز سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹ میلادی) ثبت شد. جدیدترین قهرمانی غیررسمی استقلال در مسابقات جام صلح و دوستی تهران در سال ۱۳۸۴ رقم خورد.
شیخ بحرین در ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ بیانیهٔ استقلال بحرین را منتشر کرد و ساعتی بعد ایران نخستین کشوری بود که استقلال بحرین را به رسمیت شناخت.
به دنبال اعلام استقلال قبایل عرب خوزستان چون آل کثیر و بنی‌طرف و نیز ضعف کعب البوناصر در نتیجه کشمکش‌های درونی، ناصرالدین شاه در ۱۲۷۴ حکومت خوزستان را به حاج جابرخان واگذار کرد و به او اختیار داد تا عشایر سرکش را مطیع کند. وی که مردی کاردان و ثروتمند بود، با طوایف معروف منطقه چون بنی‌هلال، البوفرحان و بغلان، قبیله بزرگ مُحَیسِن را تشکیل داد که بتدریج سایر عشایر به آن پیوستند.
حقیقت- تحقیق این مقام مسبوق است به بقای بعدالفنا که جبر و قدر به هم مجتمع نگردد. هر کدام آیت که مشتمل است بر جبر محض و عدم تأثیر به استقلال، اشارت بود به مقام فنای محض چنانکه: وما انت بهادی العمی عن ضلالتهم و ما انت بمسمع من فی القبوران انت الانذیر، و انک لاتهدی من احببت فلعلک باخع نفسک علی آثارهم. و هر کدام که مشتمل است بر امر به ارسال و تکمیل نفوس چنانکه: وانذر، و قل واتبع وادع، واقبل اشارت بود به بقای محض. و هر کدام که مشتمل است بر حرکت بعد از سکون و کشف بعد از ستر و علم بعد از جهل و غنای بعد از فقر و هدایت بعد از ضلالت اشارت بود به احدیت جمع چنانکه: یاایها المدثر قم فانذر، و: یاایهاالمزمل قم اللیل و: انما انابشر مثلکم یوحی الی والم یجدک یتیما فآوی، ووجدک ضالافهدی و ووجدک عائلا فاغنی.
وی در سال ۲۰۱۷ به استقلال تهران پیوست.
توراست معجزه سروری به استقلال نه چون نبوت موسی به شرکت هرون
گفتیم کاین مرد جبان پشت استقلال را خواهد شکست
استقلال (ناحیه اسپیتمن)، (پیشتر: آق‌تپه) جماعت و شهرکی در شمال غربی تاجیکستان است که در ناحیهٔ اسپیتمن ولایت سغد قرار دارد. جمعیت این جماعت ۱۳٬۸۷۹ نفر است.
در جام حذفی ایران، استقلال با ۱۴ بار راه‌یابی به دیدار پایانی و ۷ قهرمانی، پیشتاز و رکورددار باشگاه‌های ایرانی است. آن‌ها ۱ بار نیز قهرمان سوپر جام ایران شده‌اند.
وقتی تمپلارها در حال رفتن هستند، هیکی می‌پرسد که با این عضو حشاشین چه کار باید بکنند و هیثم حل دردسر کانر را به چارلز لی می‌سپارد. چارلز لی نیز به او اطمینان می‌دهد برنامه‌ای برای کانر در نظر دارد که با یک سنگ دو پرنده را شکار می‌کند. پس از اینکه تمپلارها می‌روند کانر حرف‌های دو زندانی را گوش می‌دهد و می‌فهمد که زندانی دیگری به نام میسون ویمز یک کلید ساخته‌است. کانر می‌تواند علاقهٔ او را با گفتن اینکه در تلاش برای نجات جان واشینگتن است، جلب کند زیرا به نظر می‌رسد ویمز واشینگتن را یکی از مهره‌های اصلی استقلال کشورش می‌داند.
محو استقلال این کشور بود امری محال دشمنان ما درین ره رنج بی‌خود می‌برند
روزی او را گفتند: فلان مقدم فرمان یافت و از او ضیاع بسیار مانده است و فرزندان او بدرجه استقلال نرسیده اند، اگر مثال باشد تا عمال بعضی در تصرف گیرند و در قبض آرند دیوان را توفیری تمام باشد. جواب داد که: هرکرا خلافت روی زمین سیر نگرداند از ضیاع یتیمان هم سیر نگردد.
یقال: اقات علی الشّی‌ء اذا اقتدر علیه، و قیل: المقیت هو الشّاهد للشی‌ء و الحافظ له، من قتّ فلانا اقوته: ای اعطیته قوّة و حفظته به. وفی الخبر: «کفی بالمرء اثما ان یضیع من یقوت»، و یروی: من یقیت. فالقوت ما به استقلال النّفس، و یکون قواما لها، و سبب بقائها.
خدمت و محنت شعار اشتر است صبر و استقلال کار اشتر است
در سال ۲۰۰۱، دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق وی را به جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی در جریان عملیات طوفان و پس از آن در جنگ استقلال کرواسی تحت‌تعقیب قرارداد.در دسامبر ۲۰۰۵ پس از ۴ سال زندگی مخفیانه در جزایر قناری دستگیر شد.در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۲ محکومیت وی توسط هیئت تجدیدنظر در دادگاه لغو شد و او از زندان آزاد شد.
عاشقان را سر آزادی و استقلال است کی ز پلتیک سر زلف تو پروا دارند