استیل سیستئین

استیل سیستئین

معنی کلمه استیل سیستئین در دانشنامه عمومی

استیل سیستئین ( به انگلیسی: ACETYLCYSTEINE ) خلط آور است که به اشکال دارویی قرص و قرص جوشان مصرف می شود.
کاربرد اصلی این دارو در مسمومیت با استامینوفن و نیز جهت کمک به دفع خلط مجاری تنفسی بکار می رود.
سایر موارد کاربرد  : در درمان اعتیاد به کوکایین ـ ماری جوانا ، سیگار کشیدن ( کاهش استفاده ) و قمار افسردگی دوقطبی روان گسیختی درخودماندگی ( اوتیسم ) وسواس کندن موها ( تریکوتیلومانیا )
استیل سیستئین خوراکی همچنین برای پیشگیری از نوعی نارسایی حاد کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.
ممکن است به دلیل دفع خلط مجاری تنفسی برای درمان بیماری مزمن انسداد ریوی و یا سوختگی راه تنفس مفید باشد.
در درمان مسمومیت با استامینوفن و کربن مونواکسید این دارو با احیای گلوتاتیون ( گلوتاتیون متابولیت سمی استامینوفن به نام NAPQI را خنثی می کند ) موجب کاهش آسیب کبدی استامینوفن و خنثی شدن آن می گردد.
عوارض این دارو خیلی شایع نیست ولی می توان به عوارض واکنش های حساسیتی، انقباض برونش و کاهش spo2، ادم صورت، بثورات جلدی اشاره نمود. مصرف طولانی مدت مداوم آن منجر به آسیب ریه می شود.
عوارض جانبی رایج شامل تهوع و استفراغ هنگام مصرف توسط دهان است. گاهی ممکن است پوست با هر یک از شکل ها قرمز و به خارش دچار شود. نوعی آنافیلاکسی غیر ایمنی نیز ممکن است رخ دهد. به نظر می رسد در دوران بارداری بی خطر است.
عوارض غیرشایع: استوماتیت، سردرد، وزوز گوش
عوارض نادر: خونریزی
عوارض بسیار نادر: واکنش های افزایش حساسیت مانند خارش، کهیر، بثورات جلدی، تنگی نفس به خصوص در بیماران مبتلا به آسم - اسپاسم مجاری تنفسی.

معنی کلمه استیل سیستئین در ویکی واژه

استیل سیستئین (شمارش‌ناپذیر)
دارویی خلط آور است که در در مسمومیت با استامینوفن و در درمان اعتیاد به سیگار و مواد مخدر استفاده می شود که بوسیله کمک به دفع خلط مجاری ریوی تاثیرگذاری دارد.