اثیر

معنی کلمه اثیر در لغت نامه دهخدا

اثیر. [ اَ ] ( معرب ، اِ ) ( از یونانی اِثِر و لاتینی ای ثر )کره نار که بالای کره هواست. فلک الدنیا. فلک الافلاک.( شعوری از محمودی ). سایلی رقیق و تُنُک ، بی وزن ، که طبق عقیده قدما فضای فوق هوای کره زمین را فرا گرفته است. اتر :
یکی آتشی داند اندر هوا
بفرمان یزدان فرمانروا
که دانای هندوش خواند اثیر
سخنهای چرب آرد ودلپذیر.فردوسی.اثیر و پس هوا پس آب و پس خاک
که زادستند این هر چار ز افلاک.ناصرخسرو.همیشه تا نبود خاک را فروغ اثیر
همیشه تا نبود ماه را علوّ زحل.مسعودسعد.نه نه که گر فلک بودم بوته
و آتش بود اثیر نه بگدازم.مسعودسعد.به تیره ابر و به روشن اثیر در حرکت
ز تیغ و تیرش آموختند برق وسحاب.مسعودسعد.تا طبعها مراتب دارند مختلف
آبست بر زمین و اثیرست بر هوا.مسعودسعد.ز جرم جُرم نماند اثر برحمت تو
اگر بود ز ثری جرم تا اثیر مرا.سوزنی.تَف سعیر در نظر هیبت تو هست
چونانکه هست تف اثیر اندر آسمان.سوزنی.آن صانعی که هست ز تأثیر صنع او
چندین هزار شمع دل افروز در اثیر.سوزنی.آب او آتش از اثیر انگیز.نظامی.گرمی تن را همی خواند اثیر
که ز ناری راه اصل خویش گیر.مولوی.همچو آن مستی که پرّد بر اثیر
مه کنارش گیرد و گوید که گیر.مولوی.عین آتش در اثیر آمد یقین
پرتو سایه ی ْ ویست اندر زمین.مولوی.آدمی بر قدر یک طشت خمیر
برفزود از آسمان و از اثیر.مولوی.لیک شمسی که از او شد هست اثیر
نبودش در ذهن و در خارج نظیر.مولوی.اوج تو در حضیض و هوای تو در هبوط
وضع تو بر اثیر وبخارت بر آسمان.خواجوی کرمانی.آفتابی ز علم روشن تر
نیست ، بی علم روزگار مبر
گر نخواهی تو نورعلم اندوخت
بتنور اثیر خواهی سوخت.اوحدی مراغه ای.- چرخ اثیر ؛ فلک نار. کره آتش :
بچاه اندرون بودم آن روز من
برآوردم ایزد بچرخ اثیر.ناصرخسرو.همت او که با فلک تدویر و چرخ اثیر برابری میکرد بدست تقدیر زبون شد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).

معنی کلمه اثیر در فرهنگ معین

( اَ ) [ معر. ] ( اِ. ) به باور قدما کره آتش که بالای کرة هواست ، سیالی رقیق و بی وزن است .

معنی کلمه اثیر در فرهنگ عمید

۱. کرۀ آتش که بالای کرۀ هوا قرار دارد.
۲. [مجاز] روان، روح.
۳. [قدیمی، مجاز] آسمان.
برگزیده، مکرم.

معنی کلمه اثیر در فرهنگ فارسی

اثیر اخیسکتی شاعر معروف ایرانی قرن ششم ( ف . ۵۷۷ یا ۵۷۹ ه . ق . ) . نشات وی در بلاد مشرق ایران بوده ولی پس از زوال دولت سنجری و هجوم غزان از آن سامان روی به عراق آورد و در همدان به خدمت ارسلان ابن طغرل رسید از آن پس در عراق مشهور شد و علاوه بر سلطان سلجوقی اتابکان آذربایجان : ایلدگز و فرزندان او محمد جهان پهلوان و قزل ارسلان را نیز مدح گفت . وی در اواخر حیات بحال انقطاع و گوشه گیری از امور دیوانی بسر می برد اخیسکتی از قصیده پردازان درجه اول است . در آوردن ردیفهای دشوار و التزامات مشکل و نقل معانی صعب مهارت دارد. اشعار او مصنوع و مطبوع است . دیوان او بطبع رسیده .
( اسم ) ۱ - کر. آتش که بالای کر. هواست سایلی رقیق و تنک و بی وزن که طبق عقید. قدما فضای بالای هوای کر. زمین را فرا گرفته است اتر یا چرخ اثیر . ۱ - کر. آتش فلک نار . ۲ - آسمان . ۲ - بعقید. برخی از فیلسوفان قدیم روح عالم . ۳ - سایلی بی وزن و قابل قبض و بسط که فضا را پر کرده و در هم. اجسام نافذ است اتر
از اتباع است

معنی کلمه اثیر در فرهنگ اسم ها

اسم: اثیر (پسر) (عربی) (تلفظ: asir) (فارسی: اثیر) (انگلیسی: asir)
معنی: شریف، کریم

معنی کلمه اثیر در دانشنامه آزاد فارسی

اَثیر (ether)
(یا: اِتِر) در تاریخ علم، محیطی فرضی و دربرگیرندۀ همۀ فضا. این مفهوم را یونانی ها ابداع کردند. بعدها از این مفهوم، برای توضیح خواص و انتشار نور بارها استفاده شد. چنین فرض می شد که نور و تابش های الکترومغناطیسی دیگر، حتی برای انتشار در فضای خارج هم، نیاز به محیطی مثل اثیر دارند. با پذیرش نسبیت، استفاده از این مفهوم منسوخ شد. آزمایش کلاسیک مایکلسون ـ مورلی، دلیل بسیار محکمی بر ضد نظریۀ اثیر فراهم آورد. این آزمایش نشان داد سرعت نور در جهت حرکت زمین در فضا با سرعت آن در جهت عمود بر راستای حرکت زمین برابر است.

معنی کلمه اثیر در ویکی واژه

به باور قدما کره آتش که بالای کرة هواست، سیالی رقیق و بی وزن

جملاتی از کاربرد کلمه اثیر

فضا، مکان، اثیر، آسمان، مکان و سپهر نا محدود است. .
در دل آهن دم جان بخش را تاثیر نیست بی سبب خود را به عیسی همچو سوزن بسته ام
همكاران جوان كینز از سیرك كمبریج و رالف هاوتری معتقد بودند كه استدلالهای وی به‌طور ضمنی اشتغال كامل را به خود می گیرد و این تاثیر مسیر بعدی کار او است را تحت تأثیر كار بعدی خود قرار می دهد. در طول سال 1933 او مقالاتی در باب موضوعات مختلف اقتصادی نوشت که همگی از نظر حرکت تولید به عنوان یک کل مطرح می شوند.
گفتا، که نوبت من وانکه اثیر زنده غم گفت بس مانده آنرا همی شتابم
تویی که ابر ز تاثیر فتح باب کفت تواند ار همه آب حیات باراند
گفتند کرد شاه جهان از اثیر یاد وز اشهری که پیشه او مدح گستریست
دره دره آنچه در هستی بود در بند اوست عشق را نازم که آخر تا کجا تاثیر کرد
اثیر اخسیکتی با شاعران بزرگ همعصر خود همچون خاقانی شروانی، نظامی گنجوی، رشید وطواط، مجیر بیلقانی و ظهیر فاریابی مراودات و معارضاتی داشته‌است. اثیر بعضی از قصاید خاقانی را جواب گفته و پایه خود را بالاتر شمرده است. همچنین حکایتی در مورد ملاقات این دو شاعر در دست است که کمابیش بوی افسانه دارد. نویسندگان معاصر اثیر، به رقابت میان او و مجیر بیلقانی اشاره کرده‌اند. اثیر، یکجا در یکی از اشعارش مجیر را دزد شعر خود خوانده است: «از برای خدای خواجه مجیر/ کاروانهای شعر من چه زنی؟». رقابت‌های شعری اثیر اخسیکتی و مجیر بیلقانی گاه باعث کدورت ممدوحین ایشان، قزل ارسلان و محمد جهان پهلوان، که برادر بودند، نیز می‌شد.
تا همی تاثیر باشد سعد و نحس از آسمان تا همی تقدیر باشد فخر و عار از کردگار
پس از مرگ او، در تلویزیون گابن در ۶ مه ۲۰۰۹ اعلام شد که عمر بونگو "به طور موقت فعالیت‌های خود را به عنوان رئیس جمهور تعلیق می‌کند تا "توان و استراحت خود را بازیابد". در این اطلاعیه تاکید شده بود که بونگو به شدت تحت تاثیر بیماری و مرگ همسرش قرار گرفته‌است. رئیس جمهور بونگو یک ماه بعد در ۸ ژوئن ۲۰۰۹، تقریباً سه ماه پس از مرگ ادیت، در کلینیکی در بارسلون، اسپانیا درگذشت.
در طلسم دوستی کاندر تواش تاثیر نیست نسخه ها دارم اشارت کن اگر کاریت هست
اقتصاد کینزی به عنوان الگوی اقتصادی استاندارد در کشورهای توسعه یافته و بعد از رکود بزرگ، جنگ جهانی دوم و رشد اقتصادی پس از جنگ (۱۹۷۳-۱۹۴۵) به کار گرفته شد. اگرچه به دنبال شوک نفتی و نتایج رکود تورمی سال ۱۹۷۰ بخشی از تاثیرات خود را از دست داد.
رئیسی گاهی «یک تندروی محافظه‌کار» توصیف می‌شد. او از سوی ایالات متحده آمریکا به دلیل نقض حقوق بشر تحریم و توسط سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد به جنایت علیه بشریت متهم شد. سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به رئیس‌جمهوری او، اعلام کرد که رئیسی باید به خاطر «جرائم بین‌المللی» تحت تعقیب کیفری قرار گیرد. مجلهٔ تایم در سال ۲۰۲۱ او را یکی از ۱۰۰ نفر از تاثیرگذارترین افراد در جهان نامید.
قلب را سوختن یقین باشد وین اثیر از برای این باشد
وی تحت تاثیر مازاتچو و جوتو دی بوندونه نقاشی را آموخت، نقاشی‌های دیواری وی در کلیسای جامع فلورانس وجود دارد.
ابن اثیر در حوادث سال ۳۶۳ ه‍.ق گفته است که فتنه‌ای بزرگ میان شیعه و سنی در محله سوق الطعام بغداد برخاست. سنی‌ها زنی را سوار بر شتر کردند و او را عایشه نامیدند و ۲ نفرشان خود را طلحه و زبیر نامید. این گروه با گروه دیگر (شیعه) به جنگ پرداخت و می‌گفتند ما با اصحاب علی بن ابی طالب جنگ می‌کنیم. این عمل آنها، شبیه‌سازی جنگ جمل در دوران خود تلقی شد.
نفس گرم ازین بیش چه تاثیر کند؟ جامه سرو ترا فاخته‌ای ساخته‌ام
با وجود کسب رتبه دوم در جدول لیگ برتر و کسب سهمیه آسیا و علی‌رغم مخالفت اکثریت هواداران، تونی در فاصله ۲ هفته مانده به پایان فصل، در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ از سوی مسئولان باشگاه، به دلیل کسب نتایج ضعیف، کنار گذاشته شد؛ هر چند مسائل مالی و افزایش نرخ ارز نیز در اخراج وی بی‌تاثیر نبودند.
تاثیرگذاری اجتماعی و یادگیری اجتماعی یک شخص را قادر می‌سازد تا ثبات دانستنی‌هایش را برقرار سازد.
محضری کردند در تکفیر من زی کاخ عدل لیک تاثیری از آن محضر، در آن محضر نبود