املایی

معنی کلمه املایی در فرهنگستان زبان و ادب

{orthographic} [زبان شناسی، علوم کتابداری و اطلاع رسانی] مربوط به خط و نظام نوشتاری متـ . نوشتاری

معنی کلمه املایی در ویکی واژه

مربوط به خط و نظام نوشتاری

جملاتی از کاربرد کلمه املایی

این واژه مفهوم پیچیده‌ای دارد و بیشتر معنای واژه‌ای آن را بهترین راستی یا هنجار و قانون دانسته‌اند. این واژه در پارسی باستان اَردَ تلفظ می‌شده‌است و تلفظ ودایی آن رْتَه بود که معنای نظم طبیعی جهان را با خود داشت. در زبان هندوایرانی آنرا معادل اَرتَه حدس زده‌اند. برخی نیز مانند گری اعتقاد دارند که تفاوت اَرتَه و اَشَه از یک اختلافِ املایی سرچشمه می‌گیرد و احتمالاً به دلیل تلفظ بدِ یک حرف باستانی است. این واژه به‌معنای راستی و درستی، تقدس، قانون و آیین ایزدی، پاکی به کار می‌رود اما به‌طور کلی حقیقت و درستی نزدیک‌ترین و احتمالاً صحیح‌ترین برداشت از واژهٔ اشه دانسته شده‌است.
با توجه به اینکه اطلاعات آهنگ‌ها از برچسب‌های آی دی ای ۳ برای لست. اف‌ام استخراج می‌شوند. امکان غلط‌های املایی یا اشتباه در نام‌گذاری برای آهنگ‌ها وجود دارد و این باعث می‌شود که گاهی برای یک آهنگ دو یا سه صفحه و شمارشگر ایجاد شوند، که همین رتبهٔ آهنگ را در جدول تغییر می‌دهد. البته لست. اف‌ام برای خوانندگان هم نام تغییری ایجاد نمی‌کند. البته در سیستم جدید امکان پیدا کردن آهنگ صحیح از آهنگ‌هایی که غلط املایی دارند افزوده شده و همین دقت لست. اف‌ام را در این مورد قدری بالا برده است.
ادریانو روسی استاد تمام مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه ناپل ایتالیا پس از بررسی سنگ‌نوشته‌های تخت‌جمشید و مقایسه متن آن‌ها بیان کرد غلط املایی و اشتباه نوشتاری اندکی در بعضی از آن‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد این اشتباه‌ها از سوی کارگران ساده و حکاکان کم‌سواد صورت گرفته باشد
«استان اصفهان» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.
«گوآم» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.
«استان فارس» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.
به‌عنوان مثال اگر دانش‌آموز تا به حال ده دیکته نوشته‌است، باید تمام اشتباه‌هایی را که در آن دیکته‌ها مرتکب شده، یادداشت شود و علت یا علل آن اشتباه‌ها یافت گردد؛ چنانچه ریشهٔ غلط‌های املایی از یک نوع (مثلاً حافظهٔ دیداری) بود، گفته می‌شود دانش‌آموز دارای اختلال دیکته‌نویسی در زمینهٔ حافظهٔ دیداری است.
مصطفی همدانی نقد مفصلی بر این کتاب نوشت و برای این نقد، در سیزدهمین دورهٔ جشنواره نقد کتاب به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شد. همدانی در این نقد به ده‌ها اشکال ویرایشی و املایی، ضعف تنظیم و بخش‌بندی منطقی مطالب، اشکال روش‌شناختی در برخی آزمایش‌های تجربی و عدم رعایت شاخص‌های پیمایش صحیح، ضعف تحلیلی در فرایند تعریف ارتباط و ضعف مدل در مقوله ارتباط انسان با خود اشاره می‌کند.
«ایران» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.
گویش ارمنی غربی به گونهٔ برجسته‌ای درگرامر، تلفظ و هجی کلمات از گویش ارمنی شرقی مورد مکالمه در جمهوری ارمنستان، ایران و روسیه متفاوت است با وجود این آن‌ها حرف همدیگر را می‌فهمند. تفاوت بارز دیگر گویش ارمنی غربی در این است که ساختار سنتی املای ارمنی را حفظ کرده‌است در حالی که گویش ارمنی شرقی اصلاحات املایی را در ۱۹۲۰ پذیرفت.