بذره

معنی کلمه بذره در لغت نامه دهخدا

( بذرة ) بذرة. [ ب َ رَ ] ( ع اِ ) تخم. || پسر. || طفل. ( ناظم الاطباء ).
بذره. [ ب َ رَ / رِ ] ( اِ ) هنر و معرفت. ( ناظم الاطباء ). استعداد و قریحه. ( از اشتنگاس ).

معنی کلمه بذره در فرهنگ فارسی

هنر و معرفت استعداد و قریحه .

جملاتی از کاربرد کلمه بذره

چنان دو نیمه کند خصم را که نیم از نیم بذره ای نپذیرد زیاده و نقصان
زمان گلدهی این درخت از اواخر فروردین/اردیبهشت تا خردادماه است. گل‌ها دارای ۵ گلبرگ با اندازه‌های نابرابر با رنگ‌های بنفش متوسط، قرمز ارغوانی یا سفید تا صورتی کم‌رنگ هستند. غلاف‌های بذر ۵ تا ۸ سانتی‌متر (۲ تا ۳ اینچ) طول دارند و زمانی که بذرها کاملاً برسند، به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز روشن در می‌آیند.
غلات یکی از مهمترین عناصر در غذاهای کره ای بوده‌اند. اسطوره‌های اولیه و بنیاد پادشاهی‌های مختلف کره بر روی دانه‌ها متمرکز شده‌است. یکی از اسطوره‌های بنیادی مربوط به جومونگ است، که دانه جو را از دو کبوتر ارسال شده توسط مادرش پس از تأسیس امپراتوری گوگوریو دریافت کرد. با این وجود اسطوره دیگری دربارهٔ سه خدای بنیانگذار جزیره ججو، که باید با سه شاهزاده خانم تامنا ازدواج کنند، صحبت می‌شود. خدایان بذرهای پنج دانه را که اولین بذرهای کاشته شده بودند، به ارمغان آوردند که به نوبه خود اولین نمونه کشاورزی شدند.
گرچه بذرهای این نظریه را می‌توان در آرای آریستیپوس و اپیکور مشاهده کرد، که ملاک خوشبختی را تنها در خیر می‌دیدند، ولی سنت سودگرایی به‌طور امروزی آن با بنتام آغاز شد، و افرادی چون جان استوارت میل، هنری سیجویک، دیوید بریبروک، و پیتر سینگر از این تئوری در رفاه اقتصادی جامعه، بحران فقر جهانی، اخلاق پرورش حیوانات برای غذا و اهمیت جلوگیری از فجایع آخرالزمانی برای بشریت استفاده کردند.
این ترکیب در سال ۱۹۰۳ کشف شد. این ترکیب ذخیرهٔ اصلی فسفر در گیاهان و به‌ویژه در بذرها و سبوس گندم است.
فارغ ز غم جهان و از خلق جهان با خویشتنش بذره ای خویشی نیست
بذره گفت فروزنده مهر، کاین رمزیست برون ز عالم تدبیر و فکر امکانی
شد ز ابر هستی آنکه بدر نور فیض او تابد بذره‌های وجود آفتاب‌وار
خورشید را بذره بیخواب و خور نمای گل را دگر بلبل شیرین سخن رسان
خورشید بذره چون نهانست چون ذره بنور خود عیانست
سازمان امور کشاورزی و منابع دریایی کویت براساس دو طرح کوتاه مدت پنج ساله و بلند مدت ۲۰ ساله که تا سال ۲۰۰۸ به درازا می‌کشد تلاش دارد بخش کشاورزی را گسترش دهد. در حال حاضر نیز به منظور گسترش کشاورزی سیاست‌های تشویقی و تسهیلاتی را اعمال می‌نماید. کمک‌های دولتی به بخش کشاورزی شامل موارد متعددی است که از تأمین نیروهای فنی و متخصص تا ارائه بذرهای اصلاح شده، کودهای شیمیایی، پلاستیک سفید (برای گلخانه) با قیمتهای پایین را شامل می‌شود. میانگین کمک‌های دولت کویت به بخش کشاورزی نزدیک به ۸۰۰ دینار برای هر کشتزار در سال برآورد شده‌است.
او (برای زیارت) به حجاز سفر کرد و از مصر، سیسیل، سوریه و ظاهراً کشورهایی از حبشه و یمن گرفته تا عراق، ایران و هند دیدن کرد و پس از یادگیری کشت پنبه بازگشت و احتمالاً بذرها و گیاهان را برای باغ گیاه‌شناسی تولیدو آورد.
گیاهی است علفی و چند ساله، دارای ساقه‌های رونده (دستک) و ساقه‌های زیرزمینی (زمین‌ساقه)، ساقه‌اش چهارگوش به رنگ قرمز مایل به بنفش که برگ‌های بیضوی‌شکلی به صورت متقابل روی آن قرار می‌گیرند. گل‌های آن به رنگ بنفش هستند و میوه‌اش کپسولی به رنگ قرمز است که دارای بذرهایی بدون توان رویشی می‌باشد. تولید بذر نعناع فلفلی با قابلیت کشت و رویش ممکن است.
وقتی عمر گل‌ها به پایان رسید، بذرها در داخل محفظه‌هایی به نام نیام قرار گرفته و تمام طول سال روی شاخه‌ها باقی می‌مانند.
بذره های صفا در هوای دین رقاص بیک شعاع برهنه به نیم ظل مستور
خورشید تویی بذره من مانندم چون ذره بخورشید همی بینندم‌
این گیاه معمولاً کوتاه قد یافت می‌شود و دارای گلهای صورتی یکدستی هستند که بین صورتی کمرنگ تا پررنگ متغیر است این سرده از آدنیوم همانند باقی هم نوعان خود مثل آدنیوم عربی و اوبسام دارای غلاف بذر بوده که بعد از بازشدن غلاف بذرها بوسیله قاصدک جابه‌جا می‌شوند
و دیگری بخواب دید گفت: خدای با تو چه کرد گفت: هر چه کرده بودم از بد و نیک جمله گرد کرد بر من بذره ذره پس به کوه درگذاشت و یکی دیگرش به خواب دید که بر صراط می‌گذشت پهنای آی پانصد ساله راه بود گفت: این چیست که ما را خبر دادند که صراط از موی باریکتر است و ازتیغ تیزتر گفت: این سخن راست است لیکن برونده بگردد روندهٔ که آنجا فراختر رفته باشد اینجا باریکش باید رفت و اگر تنگتر رفته باشد اینجا فراختر باید رفت.
طراوتیست زمین را گرو چه خیزد گرد بذرهاش توان گفت قطرهای گلاب
در عهد جدید کتاب عبرانیان به موضوع ارتداد اشاره شده‌است. در انجیل لوقا هنگامی که چهار نوع زمین توضیح داده می‌شود ایمان برخی افراد که به ارتداد منتهی می‌شود به بذرهایی بی ریشه و بر سنگلاخ افتاده تشبیه شده‌است.