( آبرام ) آبرام. ( اِخ ) رجوع به ابراهیم شود. ابرام. [ اَ ] ( اِخ ) ( به معنی پدر عالی ) برحسب روایات یهود نام اوّلی حضرت ابراهیم بوده و سپس به ابراهام موسوم شد یعنی پدر جماعت بسیار. ابرام. [ اَ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ بَرَم. کمزنان. آنان که از بخل قمار نکنند. ابرام. [ اِ ] ( ع مص ) سخت بتافتن. ( زوزنی ). رَسن دوتا تافتن. جامه به ریسمان دوتا بافتن. || استوار کردن. کار محکم کردن. || بستوه آوردن. سُته کردن. تنگ آوردن. بجان آوردن. || گران کردن. || سختی. || ملول کردن. گرانی کردن. دردسر دادن : ای بتو دل گشته خرم قوی سخت قوی پشتی دارم بتو تا بضرورت نرسد کار من واﷲ کابرام نیارم بتو.مسعودسعد. || شکوفه برآوردن. || مقابل نقض. - ابرام کردن حکمی ؛ مقابل نقض کردن آن. - محکمه نقض و ابرام ؛ محکمه تمیز. و در فارسی با آوردن و کردن صرف شود.
معنی کلمه ابرام در فرهنگ معین
( اِ ) [ ع . ] (مص م . )۱ - استوار کردن ، محکم کردن کار . ۲ - پافشاری کردن ، اصرار کردن . ۳ - به ستوه درآوردن . ۴ - شکوفه برآوردن .
معنی کلمه ابرام در فرهنگ عمید
۱. اصرار کردن، پافشاری کردن در امری. ۲. (حقوق ) تٲیید حکم یک دادگاه در دادگاه بالاتر یا هم ارزش. ۳. [قدیمی] استوار کردن، استواری. ۴. [قدیمی] به ستوه آوردن. ۵. [قدیمی] تٲیید کردن.
معنی کلمه ابرام در فرهنگ فارسی
استوارکردن، اصرارکردن، به ستوه آوردن، پافشاری کردن درامری ( مصدر ) ۱ - استوار کردن کار محکم کردن مقابل نقض . ۲ - بستوه آوردن تنگ آوردن بجان آوردن گران کردن ملول کردن درد سر دادن . ۳ - شکوفه بر آوردن . ۴ - سخت تافتن ریسمان و جامه را ریسمان و رسن دو تا تافتن . کمزنان آنانکه از بخل قمار نکنند
معنی کلمه ابرام در فرهنگ اسم ها
اسم: آبرام (پسر) (عبری) (تلفظ: abram) (فارسی: آبرام) (انگلیسی: abram) معنی: ابراهیم، پدر جماعت بسیار یا پدر عالی مقام، نام یکی از پیامبران بزرگ ملقب به خلیل الله، نام سوره ای در قرآن کریم
معنی کلمه ابرام در ویکی واژه
استوار کردن، محکم کردن کار. پافشاری کردن، اصرار کردن. به ستوه درآوردن. شکوفه برآوردن.
جملاتی از کاربرد کلمه ابرام
انسان نشان طعن است درکارگاه ابرام عالم سریشمیکرد چسبیدهاند بر ما
باقی عمر بس آن پیرهن و طاق ترا شاید ار ندهی ابرام و دگر نستانی
دادگاه نظامی «وهران» در ۲۱ آوریل ۱۹۵۵ برای احمد حکم اعدام صادر کرد. در تاریخ ۳ می ۱۹۵۵ زبانه به زندان «برباروس» در پایتخت الجزایر منتقل و برای بار دوم دادگاهی و حکم قبلی وی ابرام شد. زبانه از زندان «برباروس» به زندان «سرکاجی» منتقل و حوالی ساعت ۴ صبح ۱۹ ژوئن ۱۹۵۶ از بند زندان به سمت گیوتین برده شد، او فریاد میزد: «من خیلی خوشحالم که اولین الجزایری هستم که با گیوتین اعدام میشود، چه ما باشیم و چه نباشیم، الجزایر آزاد و مستقل زندگی میکند».
الوهیم تولد پسری به نام اسحاق را به ابراهیم و ساره وعده داده بود. زمانی که ابراهیم به صد سالگی رسید، همسر اولش ساره که ۹۰ ساله بود، این پسر را زایید. تولد اسحاق ۲۵ سال بعد از آن رخ داد که خانواده ابراهیم به دلیل وعده خدا برای زایش فرزند از حران مهاجرت کرده بودند. نام او را خدا انتخاب کرد. اسحاق دومین پسر ابراهیم و اولین و تنها فرزند ساره بود؛ ابراهیم پیش از این از هاجر، کنیز ساره، فرزندی به نام اسماعیل داشت. نام ابراهیم تا پیش از این، ابرام بود اما پس از تولد فرزندش به ابراهیم تغییر کرد.
متبرّم مشو ازین داعی ورچه ابرام بی شمار کند
توان کردن به ابرام از نکویان کام دل حاصل دم این تیغ بی زنهار، برگشتن نمی داند
یأس مطلب نیست بیدل مانع ابرام خلق آرزو در سایهٔ بال مگس بالیده است
ابراهیم (عبری: אַבְרָהָם)، با نام اصلی ابرام، از شخصیتهای سفر پیدایش در تنخ و اولین شهپدر بنی اسرائیل است. ادیان ابراهیمی، شامل یهودیت، مسیحیت، اسلام و بهائیت، او را نیای دین خود محسوب میکنند. پژوهشگران معاصر با رویکرد تاریخی انتقادی ابراهیم را شخصیتی افسانهای میدانند که با هدف مشروعیتبخشی به ادعای بنی اسرائیل بر سرزمینشان ایجاد شدهاست.
روی مطلب در نقاب یأس از ابرام ماست شمع در فانوس از پروانه خودکام ماست
پشت شمشیر سؤال از دم بود خونریزتر خامشی را بدتر از ابرام می دانیم ما
ابرام-پرزویل ۱۳٫۶ کیلومترمربع مساحت و ۵٬۴۴۴ نفر جمعیت دارد.
ابرام به همراه پدر دختری که او را جهت همسری برادرش در نظر گرفته، به پاریس سفر میکند. در پاریس ابرام درمی یابد که او قصد ازدواج با دختر پاریسی را دارد. ابرام سعی در منصرف ساختن او مینماید اما خود نیز شیفتهٔ دختری پاریسی به نام نیکول میشود. نیکول از نظر ابرام، علیرغم زیبائی و محسناتش چون با اعتقادات و سنتهای زندگی وی در تضاد است، اگر چه به او شدیداً علاقهمند شده، با این حال تصمیم میگیرد که به ایران بازگشته و دختری را که برای همسری برادرش، برگزیده، به ازدواج خود درآورد.
ابراموویس پریواتن ۳۵۰ نفر جمعیت دارد.
از دید آرامش دوستدار، توضیح المسائل به پرسش مؤمنان پاسخ نمیدهد. بلکه تنها جوابهایی از پیش تعیین شده ارائه میکند و هیچ چون و چرایی در این پاسخ وارد نیست؛ بنابراین این گونه پرسندگی دروغ است؛ زیرا نه بر پایه چالش فکری بلکه تنها برای اطمینان از داوریها و ارزشها و باورهای پیشین، و تأیید و ابرام عقاید پرسنده است.
چو دید ابرام و بیتابی من را عوض کردیم جای خویشتن را
اصول تدوین فهرست موضوعی در نوشتههای زبان فارسی کتابی از هوشنگ ابرامی است که در سال ۱۳۵۲ منتشر و برندهٔ جایزه کتاب سال سلطنتی شد.
ابرامس ۳۴۰ نفر جمعیت دارد و ۲۰۶٫۰۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شدهاست.
ابرام در پاریس فیلمی به کارگردانی اسماعیل کوشان و نویسندگی مهدی سهیلی محصول سال ۱۳۴۳ است.