آرایشگر

معنی کلمه آرایشگر در لغت نامه دهخدا

( آرایشگر ) آرایشگر. [ ی ِ گ َ ] ( ص مرکب ) زاین. مزیِّن. مشّاطه. || سلمانی. گرّای.

معنی کلمه آرایشگر در فرهنگ معین

( آرایشگر ) (یِ گَ ) (ص فا. ) آن که آرایش کند، سلمانی .

معنی کلمه آرایشگر در فرهنگ عمید

( آرایشگر ) ۱. کسی که دیگران را آرایش کند، آرایش کننده، سلمانی، آرایشکار.
۲. کسی که جایی را تزئین و آماده می کند، دکوراتور.
۱. کسی که دیگران را آرایش کند، آرایش کننده، سلمانی، آرایشکار.
۲. کسی که جایی را تزئین و آماده می کند، دکوراتور.

معنی کلمه آرایشگر در فرهنگ فارسی

( آرایشگر ) ( صفت ) آنکه آرایش کند آراینده سلمانی .
زاین مشاطه
آرایش کننده، کسی که دیگران را آرایش کند، سلمانی، آرایشکار هم گفته شده

معنی کلمه آرایشگر در ویکی واژه

آنکه شغل او آرایش مو یا چهره است، سلمانی. با ... زلف‌های آراسته که گویی هم اکنون از زیر دست آرایشگر آمده. «بزرگ‌علوی»
سلمانی. آنکه آرایش کند، آرایش کننده، تزئین کننده، نیز دکوراتور.

جملاتی از کاربرد کلمه آرایشگر

نظرات منفی در مورد آلمان در بریتانیا در دهه ۱۸۸۰ و پس از پیروزیِ پروس در جنگ فرانسه و پروس در ۱۸۷۰-۱۸۷۱، و با پیدایش «امپراتوری آلمان» با انتقاد در مطبوعات آغاز شد و بسیاری از آن‌ها با تمرکز بر این ایده که بریتانیا ممکن است قربانی بعدیِ آلمان پس از فرانسه باشد. در سال ۱۹۰۰ در طیِ جنگ بوئر دوم (جنگ دوم کشاورزان)، آرایشگری آلمانی در تاتنهام به همدردی و طرفداری بوئر متهم شد و مورد حمله قرار گرفت و در سال ۱۹۰۱، حمله به آلمانی‌ها در سفر با قطار در شرق لندن وجود داشت.
پدر آل کاپون، گابریله کاپون یک آرایشگر از شهری کوچک به نام کاستلاماره دی استابیا در ۲۵ کیلومتری جنوب ناپل بود و مادرش، ترسینا رایولا، خیاط اهل شهر کوچکی به نام آنگری در جنوب غربی ایتالیا بود. این زوج که هفت فرزند پسر و دو فرزند دختر داشتند، در سال ۱۸۹۴ به آمریکا مهاجرت کردند و در ویلیامزبرگ در نزدیکی بروکلین ساکن شدند.
حکیمی را گفتند: با آن که جوانی، مویت سپید گشته است. چرا خضاب نمی کنی؟ گفت: زن فرزند مرده را نیازی به آرایشگر نیست.
شهرت دیگر روسینی بخاطر تعداد اپراهای اوست، وی به مدت ۱۹ سال، به‌طور میانگین، ۲ اپرا در سال می‌ساخته و اپرای آرایشگر شهر سِویل را - اگر چه قسمتهایی از پیش نوای آن برگرفته از اپراهای " آرلیانو در پالمیرا " و " الیزابت، ملکه انگلستان " می‌باشد، در کمتر از سه هفته آهنگسازی نموده‌است.
بهمن ورمزیار (زاده ۲۹ بهمن ۱۳۶۹ - درگذشته ۲۹ فروردین ۱۳۹۷) آرایشگر و مربی باشگاه ورزشی در همدان بود که در ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ همراه با مهدی چراغی و چند تن دیگر اقدام به سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در محله حصار همدان کرده بود. وی ۱۸ روز پس از ارتکاب جرم، خود را به پلیس تسلیم کرده و با ابراز پشیمانی از اقدام خود، اموال مسروقه را به صاحبش بازگردانده بود. وی صبح روز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال ۱۳۹۷، با یک روز تأخیر به دلیل اشکالات قضایی در پرونده، به جرم «محاربه از طریق اقدام به سرقت مسلحانه و استعمال مواد مخدر» در زندان همدان اعدام شد.
نازایی بلایی ست که زن باید پاسخگوی آن باشد. به چنین افرادی اجاق‌کور یا مرده شور گفته می‌شود. مراسم سنتی دندن فشون با درآمدن اولین دندان‌های کودک برگزار می‌شود، او را بر سفره‌ای که آینه، قیچی، قرآن، سکه طلا، کتاب، قلم، سوزن و … قرار دارد می‌نشانند و اولین چیزی که از زمین بردارد سرنوشت آینده او را پیش‌گویی می‌کند. مثلاً اگر قرآن را بردارد روحانی می‌شود، اگر قیچی را بردارد آرایشگر می‌شود.
داستان اپرای عروسی فیگارو، متعاقب آرایشگر شهر سویل، از آنجایی آغاز می‌شود که بعد از گذشت چند سال از ازدواج کنت و کنتس (رزینا)، فیگارو با خدمتکار کنتس به نام «سوزانا» نامزد می‌شوند. کنت هم که حالا از همسر خود دل‌زده شده، چشم به سوزانا دوخته و تصمیم دارد از حق فئودالی خود استفاده کند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به هوگو، آرایشگر شیطانی خیابان فلیت اشاره کرد.
بیش از هر شهر دیگری در اروپا در سویل اپرا ساخته شده‌است. در سال ۲۰۱۲، یک مطالعهٔ کارشناسی به این نتیجه رسید که تعداد کل اپراهایی که در سویل اجرا می‌شود ۱۵۳ مورد است. از جمله آهنگسازانی که عاشق این شهر شده‌اند می‌توان به بتهوون (فیدلیو)، موتسارت (عروسی فیگارو و دون ژوان)، روسینی (آرایشگر سویل)، دونیزتی (لا محبوب) و بیزه (کارمن) اشاره کرد.
مارک (با بازی ژان پیر لاد)، نوزده ساله، شاگرد یک آرایشگر است. او به شدت علاقه به شرکت در مسابقات اتوموبیل رانی دارد. برای این منظور قصد دارد تا اتوموبیل پورشهٔ رییسش را برای این مسابقات قرض بگیرد. رئیس مارک، ابتدا از دادن ماشینش به او خودداری می‌کند چون ماشین را برای آخر هفته نیاز دارد، اما در نهایت، مارک ماشین پورشهٔ رییسش را قرض می‌گیرد. او برای رسیدن به محل مسابقه با دوست دخترش میشله (با بازی کاترین ایزابل دوپورت) عازم می‌شود. در بین راه آنها در هتلی توقف می‌کنند و مارک به خواب می‌رود. این خواب برایش سنگین تمام می‌شود، چون وقتی بیدار می‌شود مسابقه شروع شده‌است…
فرانک ریچ از نیویورک تایمز وی را «بزرگترین و شاید سرشناس‌ترین فرد در تئاتر موزیکال» نامیده‌است. کارهای پرآوازه وی به عنوان آهنگساز و ترانه‌سرا شامل آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، کمپانی، و یکشنبه در پارک با جرج هستند. همچنین وی ترانه‌سرای داستان کناره غربی و کولی: یک حکایت موزیکال نیز بوده‌است.