اصلان

اصلان

معنی کلمه اصلان در لغت نامه دهخدا

اصلان. [ اَ ] ( ترکی ، اِ ) مصحف ارسلان به معنی شیر که غالباً نام اشخاص باشد. مأخوذ از ترکی ، شیر بیشه. و از اعلام است. ( ناظم الاطباء ).
اصلان. [ اُ ] ( ع اِ ) ج ِ اصیل. ( اقرب الموارد ). رجوع به اصیل شود.

معنی کلمه اصلان در فرهنگ معین

( اَ ) [ تر. ] (اِ. ) ۱ - شیر بیشه . ۲ - نامی از نام های مردان .

معنی کلمه اصلان در فرهنگ عمید

۱. = شیر۱
۲. شیر درنده.

معنی کلمه اصلان در فرهنگ فارسی

ارسلان، شیر، شیردرنده، ازنامهای مردان
( اسم ) ۱ - شیر بیسته . ۲ - نامی از نامهای ترکی .
جمع اصیل

معنی کلمه اصلان در فرهنگ اسم ها

اسم: اصلان (پسر) (ترکی) (تلفظ: aslān) (فارسی: اَصلان) (انگلیسی: aslan)
معنی: شیر بیشه، ( به مجاز ) دلیر و شجاع، ( = اسلان ) شیر

معنی کلمه اصلان در دانشنامه عمومی

اصلان (شخصیت). اصلان ( به انگلیسی: Aslan ) شخصیت اصلی یک سریال داستانی به نویسندگی کلایو استیپلز لوئیس به اسم نارنیا است. او شیر بزرگ از رمان های شیر، کمد و جادوگر است، همچنین به نظر می رسد؛ او فقط به عنوان یک شخصیت در همهٔ هفت سری کتاب بوده است. اصلان در ترکی به معنی شیر است. لوئیس معمولاً بر کلمه شیر برای اشاره به اصلان تکیه می کند زیرا او نشان دهنده عیسی مسیح است.
اصلان نشان دهندهٔ یک شیر سخنگو، پادشاه حیوانات، پسر فرمانروا آن سوی دریا و یک سلطان جادویی است ( هم دنیوی، معنوی ) همچنین اصلان راهنمایی نجیب، مهربان و دلسوز برای کودکان انسان، کسانی که مراقب و محافظ نارنیا خواهند بود می شود. نویسنده کلایو استیپلز لوئیس شرح داده است که اصلان جایگزین مسیح در نسخه این همان چیزی است که ممکن است در یک کلمه فانتزی ظاهر شود.
تمام طول سریال اظهار داشت که اصلان یک شیر اهلی نیست. از آنجا که او طبیعت ملایم و دوست داشتی دارد اما در عین حال قوی و توانایی خطرناک شدن را هم دارد. با این وجود اصلان پیروان زیادی هم داشت که شامل انسان ها، جانوران سخنگو، موجودات اساطیری مانند: قنتورها، فائون ها، دریاد ها، دورف ها، غول ها، ساتیر ها، نیاد ها، پگاسوس ها، پریان دریایی تک شاخ ها می شود.
غرش اصلان افسانه ای است.
در نارنیا و کشور اصلان. اصلان هیچ وقت نمی میرد همچنین در دنیای واقعی اصلان از بستگان پیتر و سوزان و لوسی و ادموند است.

معنی کلمه اصلان در ویکی واژه

شیر بیشه.
نامی از نام‌های مردان.

جملاتی از کاربرد کلمه اصلان

قانعیم از سرو و بید این چمن با سایه ای ما برومندی به این بی حاصلان نسپرده ایم
اصلان‌بیگ صفی‌کردسکی صدارت سمت‌هایی مانند دادستانی کل «الیزابت‌پل» و شوشی را در کارنامه خود دارد.
چون موج در سراب غرورند مبتلا بی حاصلان که دل به تمنا سپرده اند
در برنامه جمعه شب بعد از مرحله پنجمِ اجرای زنده، فرامرز اصلانی به عنوان مهمان حضور داشت و آهنگ «تو» را برای اولین بار به صورت زنده اجرا کرد.
در فروردین سال ۱۳۴۵ انتشارات طرفه که مدافع جریان شعر موج نو بود، جُنگی با نام جزوه شعر منتشر کرد. مسؤول و مدیر جزوه اسماعیل نوری‌علاء بود. شاعران دفتر اول جزوهٔ شعر عبارت‌اند از: احمدرضا احمدی، عبدالوهاب احمدی، بهرام اردبیلی، محمدرضا اصلانی، بیژن الهی، پروانه، الف. ن. پیام (اسماعیل نوری‌علاء)، الف. تمرز، محمدعلی سپانلو، شاهرخ صفایی، حمید عرفان، پ. غریب، بیژن کلکی، فریده فرجام، جواد مجابی، فریدون معزی‌مقدم.
اصلان هایراپتیان در سال ۱۳۰۹ش. (۱۹۳۰م) در تبریز درگذشت.
اسد قشلاقی ۲، روستایی در دهستان اصلاندوز غربی بخش مرکزی شهرستان اصلاندوز در استان اردبیل ایران است.
از نشان و نام ما بگذرکه ما بیحاصلان دفتر خود یک قلم در بال عنقا سوختیم
اصلان اصلانیان (زادهٔ ۱۳۲۴ در قم – درگذشتهٔ ۲۶ آبان ۱۳۹۷ در ملارد) شاعر و نویسندهٔ اهل ایران بود. شعر تصنیف «شب‌نورد» (برادر بی‌قراره) با صدای محمدرضا شجریان از آثار او است.
صدف را می شود مهر خموشی دانه گوهر زبان و اصلان از لاف و دعوی لال می باشد
چو مردان راه کن باشد که یک روز ز عین واصلان گردی تو پیروز
ارمنستان در آستانه سده نوزدهم (میلادی)، همچنانکه از سه سده پیش از آن، بین دولت عثمانی و شاهنشاهی ایران، تقسیم شده بود. در سال ۱۸۰۴ میلادی جنگ روسیه تزاری و ایران تحت حکومت شاهان قاجار، آغاز شد و با وقفه‌های گاه به گاه، تا سال ۱۸۱۳ میلادی ادامه پیدا کرد. جنگ سرنوشت ساز در ماه اکتبر سال ۱۸۱۲ میلادی در نزدیکی ساحل رود ارس در دشت اصلاندوز رخ داد که در آن سپاهیان تزار شکست سختی به نیروهای عباس میرزا وارد آوردند.
آتش سبز فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا اصلانی محصول سال ۱۳۸۶ است.
سالکان خودنما قطع بیابان می کنند و اصلان چون آسمان در خویش جولان می کنند
بیحاصلان ز محنت ایام فارغند دوران شکست نخل گران بار می دهد
یکی پیری است عالم زوست پر نور میان واصلان این سرّ مشهور
ولیکن این بیان واصلانست کسی کین سرّ بداند واصل آنست
رفتند و نیست از همه اصلانشان و نام واکره پیش طاق مدائن دهان مدام
آشوت آصلانیان (به ارمنی: Աշոտ Ասլանեան) با نام ادبی آشوت آصلان (ارمنی: Աշոտ Ասլան) شاعر ارمنی‌تبار اهل ایران بود. وی در سال ۱۹۰۷ میلادی در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی در همین شهر و تحصیلات متوسط را در کالج آمریکایی‌ها به پایان رسانید. نخستین اثر وی در سال ۱۹۳۰ در نشریه وراتزنوند تهران به چاپ رسانید و در سراسر عمر خود با نشریات «بوبوخ»، «آلیک»، «زوارتنوتس»، «هوسامبر»، «آرمنوهی» و نور اج همکاری نمود. اصلان از همکاران جنگ ادبی «نور اج» بود. از وی تنها یک مجموعه شعر تحت عنوان «اگر عمر کند» در سال ۱۹۵۷ منتشر گردید. وی در روز ۱۴ مه ۱۹۶۶ درگذشت.
در آغاز از طرف اصلان اقبی مأمور حفاظت از پولاد است و بعداً مستقیماً از پولاد دستور می‌گیرد. فردی آرام و کم حرف است و توسط انفجار بمب در دفترشان کشته می‌شود.