الق

معنی کلمه الق در لغت نامه دهخدا

الق. [ اَ ] ( ع مص ) درخشیدن برق و نباریدن ، و اَلاّق نعت آنست. ( آنندراج ). لمعان و اضأت برق. تَاءَلﱡق. ( ازاقرب الموارد ). || زبان آور شدن در دروغ. ( تاج المصادر بیهقی ). دروغ گفتن. کذب. ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). || دیوانه شدن. ( آنندراج ). جنون. اُلِق َ. ألقاً؛ یعنی دیوانه شد. ( از المنجد ).
الق. [ اِ ] ( ع اِ ) گرگ نر. ذئب. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). مؤنث آن اِلقَة و جمع اِلَق است ، و ببوزینه ماده نیز القة گویند ولی نر آن را الق نگویند بلکه قرد و رُبّاح خوانند. ( اقرب الموارد ). || ( ص ) بدخو. ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). ج ، اِلَق. ( المنجد ). و مؤنث آن اِلقَة. ( اقرب الموارد ).
الق. [ اِل ْ ل َ ] ( ع ص ) درخشنده. ( آنندراج ). برق درخشنده و روشن شونده. ( اقرب الموارد ).
الق. [ اِ ل َ ] ( ع اِ ) ج ِ اِلق و اِلقَة. رجوع به الق و القة در این لغت نامه شود.

معنی کلمه الق در فرهنگ فارسی

جمع الق

معنی کلمه الق در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی أَلْقِ: بینداز
معنی عَلَقٍ: خون بسته شده ( اولین حالتی که منی در رحم به خود میگیرد )
ریشه کلمه:
لقی (۱۴۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه الق

خالق غیب‌دان گواه من است کین ره شاهراه و راه من است
و عن عبد اللَّه بن عمرو قال: قال لی رسول اللَّه (ص): «اقرأ القرآن فی کلّ شهر» قال قلت: انّی لا اجد قوّة. قال: «فاقرءه فی عشرین لیلة» قال: قلت انّی لا اجد قوّة؟ قال: «فاقرأه فی سبع و لا تزد علی ذلک».
و قال ابن عباس: هذا فی القیامة، یقال لهم: «ارکعوا» فلا یستطیعون کما یدعون الی السّجود فلا یستطیعون.
برای درک بهتر معنای این درجات - و برای آن که بتوان مقایسه‌ای بین آن‌ها در نیروهای مسلح جهان، ملل گوناگون و تنوع القاب و نشان‌ها به دست آورد - شناخت سطوح و اندازه‌های نسبی هر یگان مفید به نظر می‌رسد. برای این منظور از نیروهای زمینی سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده به عنوان الگو استفاده می‌کنیم. به یاد داشته باشید که در هر کشور ممکن است سیستم خاصی استفاده گردد. در واقع در نیروی زمینی آمریکا شخصی با درجهٔ یکسان با همتای خود در سپاه تفنگداران دریایی بر یگانی فرماندهی می‌کند که با اندازهٔ یگان آن شخص دیگر تفاوت دارد.
یا نه روح‌القدس از خلد برین سوی رسول می‌خرامد خوش و قرآنش ز بر می‌آرد
رابطه‌ایی بین این روزنامه و روزنامه «القدس العربی» که در لندن منتشر می‌شود وجود ندارد.
القعقور ۹۳۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
نتیجهٔ مهم این رابطه این است که ضریب القاوری سیم‌پیچ (سیملوله، بوبین، سولنوئید) تنها به ساختار آن بستگی دارد.
و با این تشبیه کوتاهی عمر را در ذهن خواننده به خوبی القا می‌کند.
آن که خداوند خدایان بُوَد خالقِ ما و همه کیهان بُوَد
سید احمد خان هندی، مجدِّد اجتماعی هند، از این نظر دفاع می‌کند که در قرآن گرفتن بردگان جدید منع شده‌است. امیرعلی هندی نیز رسم بردگی را از رسوم جاهلی می‌دانست که اسلام، تنها به ضرورت زمانه، با آن مدارا نموده در عین آن‌که بالقوّه آن را لغو کرده‌است.
الرمح تمد کالافاعی والقوس ترنّ کالهوابل
القلیعه ۶۶۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
در صنعت، از رایج‌ترین استفاده‌های الکترونیک قدرت، راه‌اندازهای (درایور) سرعت‌متغیرِ موتور القایی است. در توان‌های بیش‌تر، از الکترونیک قدرت در کاربردهایی مانند انرژی‌های نو و بهینه‌سازی سیستم قدرت استفاده می‌شود. طراحی یک‌سوسازهای سه‌فاز، تبدیل جریان‌ متناوب به مستقیم (مثلاً در اچ‌وی‌دی‌سی) و برعکس، همه در الکترونیک قدرت مطرح می‌شوند.
بده ملکش فزون یا مالک الملک بدر خصمش زهم یا فالق الحب
حقا که ز زیب سخن و زین جمالت ختمست در القاب تو زین العلمایی
باری ازو یاد کن، که اوست به هرحال خالق و رزاق وحی و قادر و باری
گیرم از خلق توانکرد نهان فعل شنیع کی توانکرد ز خالق که بصیر است و سمیع
القاهربالله در لغت به معنی «پیروز به یاری خدا» است.
ذهبی در کتاب العبر دربارهٔ مفید نوشته‌است که ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان بغدادی کرخی، دانشمند شیعی و مؤلف چند کتاب است. از این عبارات بر می‌آید نام وی همان ابو عبدالله محمد ابن محمد بن نعمان است و به القابی همچون ابن المعلم، ابن العلم نیز نامبردار است. العکبری نیز که در انتهای نام وی دیده می‌شود حاکی از محلی است که وی در آن زاده شده‌است.