اخوت

معنی کلمه اخوت در لغت نامه دهخدا

اخوت. [ اُ خ ُوْ وَ ] ( ع مص ) برادری. اِخاء. مواخاة. اِخاوت. وخاء. وخائت : والی جوزجان میان ایشان بوساطت بایستاد و نصایح و مواعظ بلیغ تنبیه کرد تا مگر ایشانرا بر قانون اخوت و موافقت مستقیم بدارد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 189 ). || برادر شدن. ( تاج المصادر بیهقی ). دوست شدن.
اخوة. [ اِ وَ / اُ وَ / اُ خ ُوْ وَ ] ( ع اِ ) ج ِ اخ. برادران. دوستان. همنشینان. صاحب مجمعالبیان گوید: اخوة؛ برادرانی که از یک پدر و مادر نباشند و اخوان ؛ برادران یک مادری و یک پدری.
اخوة. [ اِ / اُ وَ ] ( ع اِ ) ج ِ اَخ و اَخ و اخو و اخاً و اُخواً. برادران. ( مؤید الفضلاء ) ( منتهی الارب ): و جاء اخوة یوسف فدخلوا علیه فعرفهم و هم له منکرون. ( قرآن 58/12 ).
- اخوه ابوینی ؛ خواهران یا برادران تنی.
اخوة. [ اُ خ ُوْ وَ ] ( ع مص ) رجوع به اخوت شود.

معنی کلمه اخوت در فرهنگ معین

(اُ خُ وَّ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) برادر شدن ، دوست شدن . ۲ - (اِمص . ) برادری .

معنی کلمه اخوت در فرهنگ عمید

۱. برادر بودن، برادری.
۲. دوستی برادرانه، دوستی خالص.

معنی کلمه اخوت در فرهنگ فارسی

برادرشدن ، برادری، دوستی برادرانه
۱ - ( مصدر ) برادر شدن دوست شدن . ۲ - ( اسم ) برادری اخائ موئ اخاه . ۳ - عنوان افتخاری مرسوم میان صفویان .

معنی کلمه اخوت در دانشنامه آزاد فارسی

اُخُوَّت
(در لغت به معنی برادری) اصطلاحی عرفانی و از ارکان سلوک صوفیان. مشایخِ شماری از فرقه ها، از دیرباز، میان هر دو سالکی که تحت تربیت یکی از دو دسته اسماء جلالیه، یا جمالیّۀ (← اسماء الحسنی) حضرت حق باشند، و ازاین رو، تربیتی هم سو را بپذیرند، اخوّت برقرار می کرده اند. بدین ترتیب برادران از واردات خود با یکدیگر سخن می داشتند و در سیر، به کمک یکدیگر می شتافتند. همین اصطلاح، با معنی ای دیگر در میان فتیان و اهل فتّوت نیز به کار می رفته است.

معنی کلمه اخوت در ویکی واژه

برادر شدن، دوست شدن.
براد

جملاتی از کاربرد کلمه اخوت

همه شیر خورده ز پستان دانش همه بسته با علم عقد اخوت
و عن علی (ع) قال النبی (ص): «من عامل الناس فلم یظلمهم، و حدثهم فلم یکذبهم، و وعدهم فلم یخلفهم، فهو ممن کملت مروءته، و ظهرت عدالته، و وجبت اخوته، و حرّمت غیبته».
اما ماننا کشور نیمه مستقل محسوب می‌شد و تا آخر متحد آشور باقی ماند، قبایل زیادی در سلسله جبال زاگرس تحت انقیاد ماننا بودند منجمله قبایل مادا که پیشوایشان فردی بنام هاناسیروکا بود. سپس دیاکو جانشین هاناسیروکا خواست یوغ بندگی ماننا را که او هم یوغ بندگی آشور را بر گردن داشت براندازد و قبیله‌اش را آزاد نماید بدین سبب با روسای یکم شاه اورارتو عهد اخوت بست.
پس از آنکه آیه «انما المومنون إِخوة» نازل شد، محمد میان مسلمانان پیمان اخوت برقرار کرد، بین ابو بکر و عمر و بین عثمان و عبد الرحمن و بین فلان تا اینکه بین تمام یارانش هر کس طبق منزلتش با دیگری پیمان اخوت بسته شد، سپس به علی بن ابی طالب گفت: تو برادر من هستی و من برادر توأم.
گرش همسایه دید از چپ و راست گوید این عقد اخوتست رواست
کرا با نبی بود فضل اخوت کرا با اولوالعزم حد تساوی
تاک بالا دست من بیعت به طوبی بسته است خوشه ام عقد اخوت با ثریا بسته است
اخوت از جمله نویسندگانی است که خیلی دیر به فکر چاپ کتاب افتاد. از این قرار نخستین کتاب وی با عنوان تعلیق در سال ۱۳۷۸ منتشر شد. موفقیت عمده اخوت مدیون رمان نام‌ها و سایه‌ها است که پس از انتشار به مرحله نهایی تمام جوایز ادبی راه یافت و از آن میان برنده دو جایزه یلدا و مهرگان شد.
تا اخوت را مقام اندر دل است بیخ او در دل نه در آب و گل است
او در چه آب بد ز اخوت من در چه آتشم ز اخوان
حکایت کرد مرا دوستی که سمت اخوت داشت و صفت فتوت که وقتی از اوقات که اطراف عذار غدافی بود و کئوس جوانی صافی، در سواد سودای جوانی شیروی کردم و عزیمت سفری در خاطر بپروردم و از خراسان روی بکاشان آوردم، دلی پر طرف و سری پر طلب، بر عصای سیاحت متکی شدم و از عالم پر وقاحت مشتکی.
پیغمبر اسلام بین ابن تیهان و عثمان بن مظعون عقد اخوت خواند.
ابن گرشوم علاوه بر این تفاسیر، تحقیقاتی فلسفی در مورد تفاسیر کوتاه و تفاسیر متوسط ابن رشد نوشت. یک مجموعه اشعار، یک اعتقادنامه، نوشته‌ای در مورد جشن پوریم، دو جوابیه مسائل دینی، تفسیری بر رساله براخوت، نگاشت.
حق اخوت که بود از ازل امر طبیعی به میان ملل
شب مرداری، حرام خواری روز اخوت و دزد و ژاژخایی
معاریو هفتگی شب شبات خوانده می‌شود که با ویهی نوئام وییتن لخا و هاودالا به پایان می‌رسد. اما ماهاریل یعقوب مولین روحانی آلمانی می‌گوید بر اساس تلمود این حرکت باید صورت بگیرد چنان‌که ربای آکیوا چنان با قوت شوکلن می‌کرد که در پایان نماز در به طرف دیگر اتاق رسیده بود-ماسخت براخوت تلمود- در بسیاری فرقه‌ها تزداکه یا صدقه در زمان نماز صبح و بعد از ظهر داده می‌شود.
باتز دانش آموختهٔ دانشگاه پردو بود، جایی که عضوی از انجمن اخوت آلفا گاما رو بود. او کارشناسی کشاورزی خود را در ۱۹۳۲ دریافت کرد و سپس دکترایش در اقتصاد کشاورزی را در ۱۹۳۷ میلادی کسب نمود. او عمومی بازیکن فوتبال آمریکایی، دیو باتز بود.
با وقوع انقلاب ایران (۱۳۵۷)، اخوت که دبیر آموزش و پرورش بود ابتدا از تدریس محروم و سپس بازنشسته شد.
این شهر هم مرکزی برای مسیحیت تحت نفوذ کلیسای نستوری و هم پایگاه مهم تصوف، یعنی نظریه زاهدانه اسلام به‌شمار می‌رفت. افرادی از پیروان «نقشبندیه» و «چشتیه»، انجمن‌های اخوت صوفیه به مقامات وزارت و صدارت عظمی رسیده‌اند.
دکتر ابوالقاسم اخوتیان متخصص جراحی عمومی و نماینده حوزه انتخابیه مازندران در مجلس شورای اسلامی بود