باقر

معنی کلمه باقر در لغت نامه دهخدا

باقر. [ ق ِ ] ( ع ص ) شکافنده و گشاینده و وسعت دهنده. ( از اقرب الموارد ). شکافنده و گشاینده و فراخ کننده. ( از منتهی الارب ). شکافنده و گشاینده. ( ناظم الاطباء ). || مرد بسیار علم. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ): هو باقر علم ؛ یعنی او وسعت دهنده علم و متبحر در علم است. ( ناظم الاطباء ). || مرد بسیار مال. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). || اسد که چون بر شکار پیروز شود شکم او را بدرد و بشکافد. ( از اقرب الموارد ) ( از تاج العروس ). شیر که اسد باشد. ( از منتهی الارب ). شیربیشه. ( ناظم الاطباء ). شیر درنده. ( آنندراج ) ( غیاث اللغات ). || گاو. ( مهذب الاسماء ). ج بواقر. اسم جمع ( بروایت لیث ) باقر جماعة بقر باشد با شبانانش ، مثل جامل که جماعة شتران بود باساربانان. و در جمهرة ابن درید آمده است که باقر و بقیر جمع بقر باشد.( از تاج العروس ). گروه گاوان با گاوچرانان و آن اسم جمع است. ( از اقرب الموارد ). باقر و بَقیر و بَیقور و باقور و باقورة اسم جمع. ( منتهی الارب ). و رجوع به بقیر و بیقور و باقور و باقورة شود. || رگی است در مآقی. ( از اقرب الموارد ) ( تاج العروس ). رگی است در بیغوله چشم. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || طائری است ابلق یا خاکسترگون یا سپید. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). ج ، بَقَر.
باقر. [ ق ِ ] ( اِخ ) امام محمد. لقب امام [ پنجم ] ابی عبداﷲ و ابی جعفر محمدبن امام علی زین العابدین بن امام حسین بن علی بن ابی طالب باشد. وی بسال 57 هَ. ق. در مدینه تولد یافت ، مادرش فاطمه دختر حسن بن علی بود، 57 سال زندگی کرد و در مدینه بسال 114 هَ. ق. درگذشت و در بقیع نزد پدرش بخاک سپرده شد. این لقب بمناسبت تبحر امام در علوم بایشان داده شده است. ( از تاج العروس ) ( منتهی الارب ). چه او علوم النبیین را میشکافت. ( یادداشت مؤلف ). ولادت آنحضرت روز دوشنبه سیم صفر یا در غره رجب سال 57 هَ. ق. در مدینه منوره واقع شد. آن حضرت در واقعه کربلا حضور داشت و در آنوقت چهار سال از سن مبارکش گذشته بود، مادرش حضرت فاطمه دختر امام حسن مجتبی بود که او را ام عبداﷲ میگفتند، القاب شریفه اش باقر و شاکر و هادی است. در تذکره سبط ابن الجوزی مسطور است که آنحضرت را باقر نامیدند از کثرت سجود آن حضرت ، و بعضی گفته اند که آن حضرت را بسبب غزارت و کثرت علمش باقر نامیدند. نقش نگین آن حضرت «العزةلِلّه » و «العزةللّه جمیعاً» بوده. در تاریخ وفات آن حضرت اختلاف است و اقرب احتمال آن است که روز دوشنبه هفتم ذی حجه سال 114 هَ. ق. اتفاق افتاده است در مدینه مشرفه ، و این در ایام خلافت هشام بن عبدالملک بود، و گفته شد که آن حضرت را ابراهیم بن ولیدبن عبدالملک بن مروان به زهر شهید کرده و شاید به امر هشام بوده ، و قبر مقدس آن حضرت باتفاق در بقیع واقع شده در پهلوی پدر و جد بزرگوارش حضرت امام حسن. اولاد آن حضرت بروایت شیخ مفید و طبرسی و دیگران از ذکور و اناث هفت نفرند: ابوعبداﷲ جعفربن محمد و عبداﷲ از بطن ام فروه دختر قاسم بن محمدبن ابی بکر، ابراهیم و عبیداﷲ از بطن ام حکیم و هر دو در ایام حیات پدردر گذشتند، علی و زینب و ام سلمه که از ام ولد بودند ( بعضی گویند ام سلمه از مادر دیگر بوده است ). ( از منتهی الآمال ج 2 ص 78 ). و رجوع به محمدباقر، و همچنین به حبیب السیر چ خیام ج 2 ص 68 - 70 و تذکرةالاولیاءعطار ج 2 ص 266 و کتب تواریخ اسلامی شود :

معنی کلمه باقر در فرهنگ معین

(قِ ) [ ع . ] (ص . ) شکافنده ، گشاینده .

معنی کلمه باقر در فرهنگ عمید

۱. شکافنده، گشاینده، بازکننده.
۲. (اسم ) (زیست شناسی ) شیر.

معنی کلمه باقر در فرهنگ فارسی

لقب محمد بن علی امام پنجم شیعیان
شکافنده، گشاینده، بازکننده، مرد بسیار، علم و بسیار مال و لقب امام محمدبن علی، بن حسین امام پنجم شیعه
( صفت ) ۱ - شکافنده گشاینده . یا باقر علم . متبحر در علم وسعت دهند. دانش. ۲ - ( اسم ) نامی است عرب و مسلمانان را
رودی در اناطولی است

معنی کلمه باقر در فرهنگ اسم ها

اسم: باقر (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: bāqer) (فارسی: باقر) (انگلیسی: bagher)
معنی: شکافنده، گشاینده، بسیار دانا، ( اَعلام ) ) لقب محمّد ابن علی امام پنجم شیعیان محمّد باقر ( ع )، [همه ی مؤلفان در مذاهب شیعه و سنی سبب ملقب شدن آن حضرت را به «باقر» دانش فراوان او دانسته اند]، ) «باقرخان» ملقب به سالار ملی، از رهبران مجاهدان مشروطه خواه، ( در اعلام ) لقب محمد بن علی امام پنجم شیعیان محمد باقر ( ع )، لقب امام پنجم شیعیان، نام یکی از رهبران دوره انقلاب مشروطیت ایران که به سالار ملی ملقب گردید

معنی کلمه باقر در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باقر (ابهام زدایی). باقر ممکن است اسم برای اشخاص ذیل باشد: • امام باقر علیه السلام، لقب امام محمد بن علی (علیه السلام)، پنجمین امام شیعیان• باقر بن عثمان بخاری اوچی، از عرفای قرن یازدهم شبه قاره و صاحب جواهرالاولیاء• میرزا باقر تبریزی، از خطّاطان دوره قاجاری و خوش نویسان خطِ نسخ و نستعلیقِ مقیم تبریز• باقرخان، ملقب به سالار ملی، از رهبران مجاهدان مشروطه خواه• باقر شریف قرشی، از علمای معاصر نجف
...

معنی کلمه باقر در ویکی واژه

به معنی از بند رسته، گریخته، متواری شده در زبان معیار باستان. باقر از دو بخش با اشاره به توجه یا آگهی مخاطب و قِر به معنی گسلنده، پاره کننده بند و یا افسار است.
محمد پسر علی نامور به باقر (ع) یا باقرالعلوم، امام پنجم شیعیان است. برخی مورخان زادروز وی را غره‌ی رجب سال 57 ه گفته‌اند. زمان زندگی‌شان 57 سال، امامتشان 19 سال و جای خاکسپاری‌شان در گورستان بقیع است.
شکافنده علوم، گشاینده.

جملاتی از کاربرد کلمه باقر

آب‌انبار حاج باقر مربوط به دوره قاجار است و در بیرجند، کوچه چهار درخت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۳۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
احمد بن موسی بین جعفر بن باقری کز علی بن حسین بن علی مرتضاست
در دور دوم دولت محمد خاتمی، حسین نمازی وزیر اقتصاد دور دور دوم دولت محمد خاتمی شد که بعد از مدتی استعفا داد. در این دوره ستاری فر و سایر همکاران از این حلقه فکری، متولی تدوین برنامه چهارم توسعه ایران شدند. همچنین در دولت حسن روحانی حضور اقتصاددانان نهادگرا در تیم اقتصادی دولت چشمگیر بود، به طوری که اقتصاددانان نهادگرایی مثل علی طیب نیا در سمت وزیر اقتصاد و محمد باقر نوبخت در سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، عضو تیم اقتصادی این دولت بودند. در دور دوم دولت حسن روحانی، برخی رسانه‌ها از چرخش سیاست اقتصادی دولت متناسب با شرایط به سمت نهادگرایی خبر دادند و آن را فاصله گرفتن دولت از اقتصاد آزاد تعبیر کردند.
همت ستارخان چون به وطن یار شد باقر خانش ز جان یار وفادار شد
راد باقرخان کزو شد سخت بنیاد وطن شاد بادا جاودان
مگر تو روی بپوشی پری صفت که دمی دل رمیده ما باز باقرار آید
باقرضوا الله کدیه کند چو مسکینان که تا تو را بدهد ملک و متکا سازد
و اما لعن: و معنی آن راندن و دور کردن از خداست پس شکی در بدی آن نیست و جایز نیست شرعا لعن کردن بر کسی مگر کسی که متصف به صفتی باشد که آن صفت به نص شریعت موجب دوری او از خدا باشد و مجوز لعن او باشد و ذم شدید در اخبار در خصوص لعن کردن رسیده از امام محمد باقر علیه السلام مروی است که «روزی حضرت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم خطبه خواندند و فرمودند که می خواهید خبر دهم شما را به بدان شما؟ عرض کردند: بلی یا رسول الله فرمود: کسی که عطای خود را از دیگران منع می کند، و بنده خود را می زند، و تنها سفر می کند پس مردم چنین گمان کردند که خداوند بنده ای بدتر از چنین شخصی مخلوقی نیافریده سپس حضرت فرمودند می خواهید خبر دهم شما را به بدتر از این؟ عرض کردند بلی فرمودند که فحش دهنده لعن کننده، که هر وقت نزد او اسم مومنین مذکور شود ایشان را لعن کند و اسم او نیز چون نزد مومنین مذکور گردد او را لعن نمایند» و حضرت امام محمد باقر فرمودند که «چون لعنت از دهان شخصی بیرون آید میان او و آن شخص که به او لعنت شده تردد می کند، اگر آن شخص مستحق لعن باشد به او متعلق می شود و اگر نباشد به صاحبش برمی گردد» و از این حدیث مستفاد می گردد که لعن به کسی که سزاوار لعن نباشد، برمی گردد به لعن کننده.
این مناطق کوهستانی است و پوشش گیاهی بین بیست و پنج تا شصت درصد و همچنین آب فراوان دارد. کوه‌های کوچک زار، خشکه، وحش و لجور در این مناطق قرار دارند و حیات وحش آن عبارت اند از: قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه، خرگوش، کبک، تیهو، باقرقره، فاخته و ….
سعدی گر آن زیباقرین بگزید بر ما همنشین گو هر که خواهی برگزین ما نیز هم بد نیستیم
این روستا در دهستان باقرآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت زیرسه خانوار بوده‌است.
رقم زد بهر تاریخ وفاتش خامه (حاجب) جنان گردید ماوای محمدباقر صامت
وی در ۲۹ فوریه ۱۹۲۸ در گنجه به دنیا آمد و از آکادمی دولتی هنرهای زیبای ارمنستان فارغ‌التحصیل شد. وی برنده جوایزی همچون چهره هنری افتخاری جمهوری ارمنستان، مدال موسس خورناتسی (۲۰۱۸) مدال گارگین نژده (۲۰۰۹) مدال مارشال باقرامیان (۲۰۰۸) مدال طلای وزارت فرهنگ جمهوری ارمنستان (۲۰۰۷) چهره هنری شایسته ارمنستان شوروی (۱۹۸۶) دیپلم جشنواره بین‌المللی فیلم پراگ (۱۹۶۵) مدال طلای اتحادیه بازیگران تئاتر جمهوری ارمنستان (۲۰۰۷) است. وی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۹ در سن ۹۰ سالگی در ایروان درگذشت.
از عیسی بن مریم علیه السلام مروی است که «عبادت ده جزء است، نه جزء آن خاموشی است، و یکی در فرار از مردم» و فرمود که: «پرسخن نگوئید در غیر ذکر خدا، به درستی که کسانی که بسیار سخن می گویند دلهای ایشان را قساوت فروگرفته است و نمی دانند و از آن غافلند» لقمان پسر خود را گفت: «ای فرزند اگر چنان پنداری که سخن گفتن، نقره است، بدان که: سکوت، طلاست» و حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود: «این است و جز این نیست که شیعیان و دوستان ما زبان ایشان لال است» و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مروی است که «از جمله حکمت آل داود این بود که بر عاقل، لازم است که شناسایی با اهل زمان خود داشته باشد و رو به کار خود آورده باشد و نگاهبان زبان خود باشد» و در کتاب مصباح الشریعه از آن جناب منقول است که فرمود: «خاموشی، کلید هر راحتی است از دنیا و آخرت و باعث خوشنودی پروردگار، و سبکی حساب روزشمار است و سبب محفوظ بودن از لغزش و خطا است و زینت عالم است و پرده جاهل».
مزرعه محمد آشوری یا اسدآباد روستایی در دهستان باقرآباد بخش مرکزی شهرستان محلات استان مرکزی ایران است.
پدر بزرگ وی باقر کدخدازاده نماینده دوره اول مجلس شورای ملی و پدرش محمد صادق کدخدازاده کار مند مجلس شورای ملی بود. اسماعیل کدخدازاده در بهمن ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد. تحصیلات اولیه او در تهران در مقاطع دیپلم و لیسانس و کارشناسی ارشد در انگلستان صورت گرفت.
«مهدی زمین‌پرداز» بازیگر نقش حسن باقری است.
این کتاب با ترجمهٔ عبدالعلی فقیه اردوبادی، محمدباقر پورسید و داریوش باستانی در سال ۱۳۶۸ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر معرفی شد.
حق جاه باقر و صادق به موسی و رضا بر تقی و بر نقی و عسکری مقتدا
محمدباقر بهبودی پژوهشگر دینی در شرح این آیه می‌نویسد: