اضحی

معنی کلمه اضحی در لغت نامه دهخدا

اضحی. [ اَ حا ] ( ع ص ) اسب اشهب. مؤنث : ضَحْیاء. ( از اقرب الموارد ).اسب سپید اشهب. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). || ( اِ ) روز عید قربان و یوم النحر. ( ناظم الاطباء ). عید گوسپندکشان. ( محمودبن عمر ). روز قربان. ( منتهی الارب ). بمعنی عید اضحی نیز آید. ( آنندراج ). عید قربان. روز دهم ذیحجةالحرام : سلطان مسعود...می آمد تا به شبورقان رسید و آنجا عید اضحی بکرد و بسوی بلخ آمد... هفدهم ذیحجةالحرام. ( تاریخ بیهقی ).
خرد بساحت آن بر دلیل قربان دید
چنانکه باشد عادت بموسم اضحی.ابوالفرج رونی.بهار درّ و گهر می کشد بدامن ابر
نثار موکب اردی بهشت و اضحی را.انوری.بدخواه تو جمله فربه و لاغر
قربان تو گشته اندر این اضحی.جمال الدین عبدالرزاق.گفتم کدام عیدنه اضحی بود نه فطر
بیرون از این دو عید چه عید است دیگرش ؟خاقانی.ز روز نصرت و فتحش که عید مملکتی است
ذخیره های طرب ماند فطر و اضحی را.رفیع لنبانی.زآتش روز پوست بر تن من
خشک شد چون به عید اضحی گوشت.سیف اسفرنگ.شیادی گیسوان بافت بصورت علویان... بشهری درآمد در هیأت حاجیان و قصیده ای پیش ملک برد... یکی از ندمای حضرت پادشاه گفت من او را این عید اضحی در بصره دیدم. ( گلستان ). رجوع به عید اضحی و عید قربان شود. || ج ِ اَضحاة ( بندرت ). ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). ج ِ اضحات است و اضحات مفرد است در اصل اضحیه بود بمعنی قربانی. ( غیاث ) ( آنندراج ). || ( فعل ) و اضحی فعل است از افعال ناقصه ومعنی آن کردن کار در وقت چاشت ، چون : اضحی زید قائماً؛ یعنی در وقت چاشت زید قائم شد. و افعال ناقصه را از آن ناقصه گویند که معنی آن فقط به فاعل خود تمام نمی شود بلکه به خبر محتاج باشد. ( غیاث ) ( آنندراج ). اضحی یفعل کذا؛ کننده آن شد در ظهر. و در این معنی از افعال ناقصه است و چون «کان َ» عمل کند. ( از اقرب الموارد ).
- اضحی اﷲ ظلک ؛ خدای ترا هلاک کند. نفرین است و در قول حریری : لاتضحنا عن ظلک ، بر سبیل تضمین آن را به «عن » متعدی کرده و گویی گفته است : ما را از آن خارج مکن. ( از اقرب الموارد ).
- اضحیکم اﷲ بالخیر ؛ جمله ای است که در تداول گروهی ، از جمله رسوم احوال پرسی است بمعنی : خدا ظهر شما را بخیر کناد. چون : صبحکم اﷲ بالخیر و مسیکم اﷲ بالخیر.

معنی کلمه اضحی در فرهنگ معین

(اَ حا ) [ ع . ] (اِ. ) عیدقربان ، دهم ذی حجه .

معنی کلمه اضحی در فرهنگ عمید

= عید * عید قربان

معنی کلمه اضحی در فرهنگ فارسی

یوم الاضحی، یوم النحر، روزقربان، عیدقربان، عیدگوسفندکشان، روزدهم ذیحجه که حجاج درمکه قربانی میکنند، عیداضحی هم گویند
( اسم ) روز دهم ذی حجه که حجاج در مکه و مسلمانان در خان. خود قربانی کنند عید قربان جشن گوسپند کشان .

معنی کلمه اضحی در ویکی واژه

عیدقربان، دهم ذی حجه.

جملاتی از کاربرد کلمه اضحی

در نتیجه قابلیت‌های پیچیده‌اش برای موفقیت در تمرین داده کاوی دو مقدمه مهم است یکی فرمول واضحی از مشکل که قابل حل باشد و دیگری دسترسی به داده متناسب.
دقت کنید که اگر این مقاله به‌طور واضحی واجد شرایط حذف سریع باشد، یا توضیحات درج شده در صفحهٔ بحث کافی نباشند، این مقاله هر لحظه ممکن است حذف شود.
در کعبه کوی تو من هرروزه قربان می‌شوم حاجی اگر قربان به حج در روز اضحی می‌کشد
هنر و ورزش احتمالاً در زمان یونان باستان هنگامی که ژیمناستیک و سالیستنیک با تجلیل و تحسین از خدایان و تقدیر از زیبایی و هنر بدنسازی، شجاعان و کوه‌های آرت که توسط شرکت کنندگان نمایش داده می‌شدند، به‌طور واضحی ارتباط داده شده‌اند. واژه مدرن «هنر» به عنوان مهارت به این مورد آرت در یونان باستان مربوط می‌شود. نزدیکی هنر و ورزش در این زمان‌ها در طبیعت بازی‌های المپیک نشان داده شده‌است، همان‌طور که ما دیده‌ایم، جشن‌هایی از فعالیت‌های ورزشی و هنری، شعر خوانی، مجسمه‌سازی و آرشیتکت می‌باشند.
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ، قرأ یعقوب: لا تقدّموا بفتح التاء و الدال من التقدم ای لا تتقدموا و قرأ الآخرون بضم التاء و کسر الدال من التقدیم و هو لازم بمعنی التقدّم. تقول العرب قدم فلان بین یدی الامیر اذا سبقه بالکلام و غیره و قدّمت فلانا و تقدمته و قدمته خفیفة بمعنی واحد و یجوز ان یکون متعدیا فیکون المفعول محذوفا و المعنی لا تقدموا القول و الفعل بین یدی رسول اللَّه (ص). قال ابن عباس: نهوا ان یتکلّموا بین یدی کلامه بل علیهم ان یصغوا و لا یتکلموا. علماء تفسیر مختلف‌اند در معنی این آیت و در سبب نزول. حسن گفت معنی آنست که «لا تذبحوا» قبل ذبح النبی (ص)، و سبب آن بود که جماعتی روز عید اضحی قربان کردند پیش از آن که رسول نماز عید کرد و قربان، پس این آیت فرود آمد و رسول ایشان را فرمود تا اعادت قربان کردند و فی الخبر عن البراء بن عازب قال خطبنا النبی (ص) یوم النحر، قال ان اوّل ما نبدأ به فی یومنا هذا ان نصلّی ثم نرجع فننحر فمن فعل ذلک فقد اصاب سنّتنا و من ذبح قبل ان نصلّی فانما هو لحم عجله لاهله لیس من النسک فی شی‌ء.
یک الگوریتم مینیماکس ساده می‌تواند به‌طور واضحی اصلاح شود تا علاوه بر نمرهٔ مینیماکس، کل تنوع اصلی را هم برگرداند.
همه روزت جو عید اضحی باد همه سالت چو ماه فروردین
بیا که عید عرب جفت شد به عید عجم رسید لشکر نوروز واضحی از پی هم
بخش‌هایی از فیلم به شکل واضحی صداگذاری شده است. اصل ویدئو مربوط به اظهارات رونالدو در حمایت از کودکان سوری است.
«دوست دارم تماشاگران در ابتدا یک فیلم را همراه با موسیقی ببینند. برای بار دوم آن را بدون حضور موسیقی تماشا کنند. پس از آن و در سومین بار دوباره آن فیلم را به همراه موسیقی نظاره کنند. در آن هنگام فکر می‌کنم آن‌ها به تصور واضحی دست خواهند یافت که موسیقی برای فیلم چه می‌کند».
همایون یکی عید تشریف سلطان مبارک دگر عید قربان و اضحی
وهُوَ شیخ محمد بن المؤید بن ابی بکر بن حسن بن محمد بن حموه. از اکابر مشایخ و از اصحاب شیخ نجم الدین کبری است. صاحب کرامات و مقامات و به فارسی و تازی او را خیالات و رسالات است. گویند وقتی مدت سیزده روز روح از بدن وی منسلخ شده بود و وی به مانند قالبی بی جان افتاده بود. پس از مدت مذکور به خویش باز آمده. سوگند خورد که از این کیفیت خبری ندارم. غرض، فرید زمان و وحید دوران بوده. کتاب سجنجل الارواح و محبوب الاولیا از تصانیف آن جناب است. وفاتش در روز عید اضحی در سنهٔ ۶۰۵ و این رباعیات از افکار ابکار اوست:
امروزه در متون غربی، وجه تمایز واضحی میان استوپا و پاگودا وجود ندارد. اما در کل، استوپا بناییست که توسط بوداییان هند و آسیای جنوب غربی ساخته می‌شود و پاگودا به بناهای بودایی ساخته شده در آسیای شرقی اشاره می‌کند که می‌تواند دارای در ورودی بوده و حتی مورد مصارف غیر مذهبی قرار گیرد.
وَ ابْنِ السَّبِیلِ مهمان است اگر سفری باشد و اگر حضری، و حق مهمان داری سه روز است، چون ازین سه روز بر گذشت معروف باشد، و کل معروف صدقة وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ و هر چه هزینه کنید در وجوه برّ، و مصالح، و احسان با مردمان، خدای بداند آن از شما، یعنی که بر شمارد و بآن پاداش دهد، همچنانست که گفت: فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ ای یری المجازاة علیه. قال ابو جعفر یرید ابن القعقاع «نسخت الزکاة کل صدقة فی کتاب اللَّه تعالی، و نسخ شهر رمضان کل صوم، و نسخ ذباحة الاضحی کل ذبح.
در قرآن مورد واضحی برای ارتداد از دین بعد از مسلمان شدن نگفته‌است. با این حال، این کتاب گروهی از مردم مدینه که مخفیانه بی اعتقاد بودند را منافق نامیده‌است. در سوره ۶۳ و همچنین ۲:۸تا۲۰ و ۳:۱۱۸ و ۹:۶۴تا۶۸ منافقین به عنوان باورمندان ظاهری و کافرهای باطنی توصیف شده‌اند. هیچ جریمه‌ای برای منافق تجویز نشده‌است تا زمانی که دست به شورش نزنند ولی در آخرت مجازات خشنی در انتظارشان است. قرآن در ۴»۸۸–۹۱ از مسلمانان خواسته که در صورت شورش منافقین، با آن‌ها بجنگند و آن‌ها را بکشند. در قرآن هیچ مجازاتی برای ناباور- به خودی خود - تعیین نگشته‌است.
آرتمیس فاول ۱۳ ساله، در مدرسهٔ شبانه‌روزی اش ایمیلی از طرف مافیای روسیه دریافت می‌کند که پدر او را به‌طور غیر واضحی نشان می‌دهد و آن‌ها مبلغ هنگفتی از وی در مقابل پدرش می‌خواهند. پدر آرتمیس حدود ۳ سال است که همراه با کشتی ستارهٔ فاول که حامل قوطی‌های کوکاکولا بوده‌است، ناپدید می‌شود و آرتمیس رسماً بی‌پدر می‌شود؛ اما او مطمئن است که پدرش نمرده. پس به عمارت فاول بر می‌گردد تا همراه محافظ وفادارش -باتلر- به سمت شمال روسیه و ساحل کولا حرکت کنند.
این نه بس کاندر ادای شکر حق بر جان تو دعوی انعام او را «واضحی» باشد گوا
و عن ابن عباس (رض) قال: قال النّبیّ (ص): «ما من ایّام ازکی عند اللَّه و لا اعظم اجرا من خیر عمل فی عشر الاضحی». قیل: یا رسول اللَّه و لا المجاهد فی سبیل اللَّه؟ قال: «و لا المجاهد فی سبیل اللَّه الّا رجل خرج بنفسه و ما له فلم یرجع من ذلک بشی‌ء.
وظیفه اصلی این ارتش مراقبت از مسیرهای کوهستانی در میان کوه‌های کارپات جهت حمایت از بال جنوبی ارتش کراکوف و حفاظت از نواحی صنعتی و نفت‌خیز داخل خاک لهستان بود. ارتش کارپاتی ضعیف‌ترین ارتش در میان ارتش های لهستان بود که از کمبود سلاح‌های سنگین رنج می‌برد و توسط افسران و فرماندهان کهن‌سال اداره می‌گشت. از همان ساعت‌های ابتدایی آغاز نبرد این ارتش خود را در برابر واحدهای آماده و مجهز کوهستانی آلمانی یافت که برتری واضحی بر لهستانی‌ها داشتند.
رسید کوتهی روز تا بدان غایت که جای در دم صبح است شام اضحی را