ابوت
معنی کلمه ابوت در لغت نامه دهخدا

ابوت

معنی کلمه ابوت در لغت نامه دهخدا

ابوت.[ اُ ] ( ع مص ) سخت گرم شدن روز. سخت گرم شدن هوا.
ابوت. [ اُ ب ُوْ وَ ] ( ع اِ ) ج ِ اَب. ( منتهی الارب ).
ابوت. [ اُ ب ُوْ وَ ] ( ع مص ) پدری. پدر شدن. || غذا دادن. پروردن.

معنی کلمه ابوت در فرهنگ معین

(اُ بُ وَّ ) [ ع . ] (مص ل . ) پدری ، پدر شدن ، پدر بودن .

معنی کلمه ابوت در فرهنگ عمید

۱. پدری.
۲. [مجاز] اصل و نژاد.

معنی کلمه ابوت در فرهنگ فارسی

پدرشدن ، پدری
۱ - ( مصدر ) پدری پدر شدن . ۲ - غذا دادن پروردن .
سخت گرم شدن روز

معنی کلمه ابوت در دانشنامه عمومی

ابوت (دهانه). ابوت یک دهانه برخوردی در ماه است.

معنی کلمه ابوت در دانشنامه آزاد فارسی

اَبوت
اَبوت (abbot) (یا: پدر روحانی، واژه ای برگرفته از «اَبّا»ی آرامی به معنی «پدر») رئیس و بزرگ راهب های دِیر، اصطلاحی رایج در میان پیروان مسلک بِنِدیکتی یا دیگر تشکل های رُهبانی کاتولیک. آیین نامة بندیکتی، ابوت را سرپرست اصلی تشکلش می داند و اختیارات مدیریتی وسیعی برایش قائل است. ابوت را معمولاً راهبان انتخاب می کنند و حکمش را پاپ یا اسقف به اعتبار شأن دیر، که مستقل باشد یا تحت نظارت کلیسای اسقفی، تنفیذ می کند. نشان های رسمی ابوت همان نشان های اسقفی یعنی کلاه، عصا، حلقة انگشتری و جز آن است. ولی مرتبة ابوت معمولاً با اسقف یکسان نیست. در کلیسای ارتُدوکس شرقی، راهب اعظم یا قائد همتای ابوت است. در انگلستان، پیش از اصلاحات دینی، ۲۶ ابوت و دو پیشوا عضو مجلس اعیان بودند و در آلمان، امیرـ ابوت ها، اختیارات محلی فراوانی داشتند. در قرون وسطا «سالار ابوت»ها و «کنت ـ ابوت»ها اشخاصی مذهبی نبودند و در ازای مبالغی که امیر از دیرها در اختیارشان می گذاشت خدمات نظامی عرضه می کردند.

معنی کلمه ابوت در ویکی واژه

پدری، پدر شدن، پدر بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه ابوت

ارینا بوکووا دختر گئورگی بوکوو از سیاستمداران و روزنامه‌نگاران دوره حاکمیت حزب کمونیست بلغارستان است. گئورگی بوکوو پدر ایرینا مقام سردبیری روزنامه رابوتیچسکو دلو، روزنامه رسمی و ارگان حزب کمونیست بلغارستان بوده‌است.
رب العالمین ابلیس را وا بیرون کرد بآنچه گفت: فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ الَّذِینَ هُمْ بِآیاتِنا یُؤْمِنُونَ. جهودان و ترسایان طمع کردند، گفتند: نحن نتّقی و نؤتی الزکاة و نؤمن ربّنا. ربّ العالمین از ایشان بستد و ایشان را محروم کرد به آنچه گفت: الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ امّت محمد را بآن مخصوص کرد، و بایشان داد. قال نوف البکالی الحمیری: لمّا اختار موسی قومه سبعین رجلا لمیقات ربّه قال اللَّه لموسی: اجعل لکم الارض مسجدا و طهورا، تصلون حیث ادرکتکم الصّلاة الا عند مرحاض او حمّام او قبر، و أجعل السکینة فی قلوبکم، و أ جعلکم تقرؤن التوراة عن ظهور قلوبکم، یقرأها الرجل منکم و المرأة و الحرّ و العبد و الصغیر و الکبیر، فقال ذلک موسی لقومه، فقالوا: لا نرید أن نصلّی الا فی الکنائس، و لا نستطیع حمل السّکینة فی قلوبنا، و نرید ان نکون کما کانت فی التابوت، و لا نستطیع أن تقرأ التوراة عن ظهر قلوبنا، و لا نرید أن نقرأها الا نظرا. فقال اللَّه تعالی: فَسَأَکْتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ الی قوله: «المفلحون»، فجعلها لهذه الامّة. فقال موسی: یا رب! اجعلنی نبیّهم. فقال: نبیّهم منهم.
بر این آخر قرار کار دادند که در تابوتی از سنگش نهادند
دادگاه عالی استرالیا در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳ اعلام کرد که این تغییر قانون معتبر نمی‌باشد و قانونی‌سازی ازدواج همجنس‌گرایان باید به صورت فدرال انجام گردد. این تصمیم پیوند حدود ۲۷ زوجی را که در فرصت چند روزهٔ پس از قانونی‌سازی ازدواج کرده بودند، باطل کرد. در حال حاضر هیچ‌یک از ایالت‌های استرالیا نمی‌توانند به تنهایی ازدواج همجنس‌گرایان را قانونی سازند و انجام این مهم تنها به صورت ملی ممکن است. گفتنی است که نخست‌وزیر کنونی استرالیا، تونی ابوت مخالف ازدواج همجنس‌گرایان است و مجلس استرالیا نیز در سپتامبر ۲۰۱۲ به قانون ازدواج همجنس‌گرایان رأی مخالف داد.
شرکت ابوت در سال ۱۸۸۸ توسط والاس ابوت در شهر ریونس‌وود، شیکاگو تأسیس شد و امروزه دارای بیش از ۱۰۷ هزار نفر کارمند در ۱۳۰ کشور جهان می‌باشد. دفتر مرکزی این شرکت در ابوت پارک، لیک بلاف، ایلینوی قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.
ادیث در ۲۶ جون ۱۸۷۶ اندکی پیش از ازدواجش با اوبری هارکورت در حالیکه تنها بیست و دو سال داشت در گذشت. در مراسم تدفین ادیث، لئوپولد از حاملین تابوت بود.
سر تنگ تابوت را باز کرد به نوی یکی مویه آغاز کرد
زینب ده تراب یعنی ابوتراب هم ایه نشاط هم باعث نشط
توهین به علی ابن ابی طالب در دوران بنی امیه از سوی دستگاه حکومتی ترویج می‌گردید. آنگونه که از منابع اولیه همچون تاریخ طبری بدست می‌آید استفاده از این عنوان برای توهین به علی صورت می‌گرفت.از جمله محمد بن عبید بن محاربی نقل کرده‌است که به سهل بن سعد (از صحابه پیامبر اسلام) گفتند که: «حاکم مدینه کسی را فرستاد تا تو را مجاب کند که علی را ناسزا گویی»وی پرسید: «مثلاً چه گویم؟»گفت: «مثلاً بگویی که او ابوتراب است».سهل بن سعد در پاسخ گفت که «بخدا این نام را پیغمبر خدا به او داد». وی در ادامه چگونگی انتساب را نقل کرد که در قسمت بالا ذکر شد.
ادیب برومند در ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۵ در سن ۹۳ سالگی به علت کهولت سن در تهران درگذشت. سید محمود دعایی بر تابوت برومند در حالی که بر آن پرچم شیر و خورشید قرار داده شده بود نماز میت خواند.
اى موش! اگر یقین این معنى میشد که هر کس را عمر و زندگانى چه مقدارست، البته باندازه‌ى آن مال اندوخته نموده صرف میکرد، پس چون اندازه‌ى عمر و زندگانى تعیین نشده معهذا بسیار است که کسى بصد زحمت بگرسنگى و برهنگى بسر برده روز و شب سعى کرده از براى آنکه خانه بسازد و زمین خریده باشد و خشت آورده بناى کارى میکند که ناگاه اجل در رسد و خشت خانه و عمارت را بلحد او بگذارند و یا تخته‌یى که از براى در و پنجره و دروازه جمع کرده باشد، از آن براى او تابوت بسازند، یا اینکه خانه تمام شده کسى دیگر در او نشیند و زنش دست در گردن دیگرى میکند. از اینجاست که شیخ سعدى فرموده:
یکی تابوت می‌بردند بر دست بدید از دور آن دیوانهٔ مست
ابوالعبّاس شرقی گوید با ابوتراب نخشبی در مکّه بودم، از راه بگشت، یکی از یاران گفت مرا تشنه است، پای بر زمین زد چشمۀ آب روشن و سرد و خوش پدیدار آمد آن جوان مرد گفت چنان آرزو است که بقدح خورم پای بر زمین زد قدحی برآمد، از آبگینۀ سپید که از آن نیکوتر نباشد، آب خورد و ما را آب داد و آن قدح تا بمکّه با ما بود ابوتراب گفت روزی، اصحاب تو چه گویند اندرین کار که خدای تعالی باولیا کرامت کند گفتم هیچکس ندیدم الّا که بدین ایمان آرد گفت هر که ایمان نیارد بدان کافر بود، من ترا از طریق احوال پرسیدم گفت هیچ چیز ندانم که گفته اند در آن، گفت که اصحاب تو میگویند فریفته شدنست از حق، نه چنان است، فریفتن اندر حال سکون بود، با کرامت و هر که اقتراح نکند کرامت را و باز آن ننگرد آن مرتبت ربّانیان بود.
تا گرفت او روزهٔ پیوسته در تابوت مرگ خون همی گریند بهر او جهانی روزه‌دار
ز بخت واژگون صد درد بر دل گرفته زنده در تابوت منزل
ادوارد یکی از حاملان تابوت در مراسم تشییع جنازه اسقف اعظم شارپ، کشیشی که توسط ارتش پروتستانها در سال ۱۶۷۹ به قتل رسید. او از سال ۱۶۸۱ وزیر کمبک در فیف بود و تا سال ۱۶۸۹ که از کشیش خود به عنوان عضو غیر هیئت منصفه محروم شد کلیسای پروتستان اسکاتلندی را مستقر کرد. با وجود این او در سال ۱۶۹۴ در حالیکه خانه کشیش در سال ۱۶۹۱ مورد حمله قرار گرفته بود همچنان وزیر بود.
ابوتمام یا یوسف بن محمد نیشابوری داعی برجسته اسماعیلی بود است. او در یکی از آثارش که به فرقه مشبهه می‌پردازد، در این اثر گزارشی‌های نیز در باب سپیدجامگان است که نویسنده آنان را پیروان مقنع معرفی کرده‌است. گزارش او در سه بخش جداگانه آورده شد که هر بخش بر مبناء منابع جداگانهُ آماده شده‌است. باید دانست که ابوتمام نوشتن این سه بخش را بر اساس کتاب ابراهیم در رابطه با مقنع آغاز کرد و سپس مشاهدات خود در رابطه با خرمدینان مناطق غربی ایران را نیز به آن اضافه کرده‌است، فرقه‌نگارانی که پس از ابوتمام در رابطه با مقنع دست به نوشتند زدند از جمله بغدادی و شهرستانی اکثر مطالب خود را از نوشته‌های ابوتمام گرفته‌اند.
گفتند کی اصل وی از نشاپور بود از محلهٔ ملقاباد. گفتند اصل وی از گوزگان بود، و با مشایخ عراق صحبت کرده، و از اقران جنید ٭بوده، و پیش از وی از دنیا برفته، و بابوتراب نخشبی ٭ صحبت کرده و سفر، و با بوسغید خراز رفیق بوده و وی از جوانمردان این مشایخست، در سنة تسعین و ماتین برفت از دنیا، پیش از جنید و نوری، پس خراز و بوحمزهٔ بغدادی٭
ابوتراب جلی در سال ۱۲۸۷ شمسی در شهر دزفول متولد شد، هر چند که خودش سال تولدش را ۱۲۹۸ ذکر کرده‌است. جلی در خانواده‌ای اهل ادب و فرهنگ با پدری شاعر و صاحب کتاب و اهل منبر رشد یافت.
بر طبق روایتی که از اَلْفُصولُ الْمُهِمَّة نقل شده‌است سندی بن شاهک از سربازانش خواست در کوچه و خیابان فریاد زنند «این موسی بن جعفر است که رافضیان (شیعیان) می‌گویند نمی‌میرد. به او نگاه کنید و ببینید که مرده‌است.» بر مبنای روایتی که در منابعی چون بحارالانوار و عیون اخبار الرّضا ثبت شده‌است، سلیمان بن ابی‌جعفر، عموی هارون، با دیدن این اوضاع از پسران و غلامانش خواست تابوتِ موسی کاظم را از دستِ مأموران دولتی بگیرند و محترمانه به‌خاک سپارند. سلیمان دستور داد پیشاپیشِ تابوت فریاد بزنند «هرکس می‌خواهد بر جنازهٔ طیّب پسر طیّب حاضر شود، به تشییع جنازهٔ موسی بن جعفر بیاید.»