بادبانی

معنی کلمه بادبانی در لغت نامه دهخدا

بادبانی. ( حامص مرکب ) همچون بادبان بودن و عمل کردن. مجازاً، بسرعت بردن :
آسمان در کشتی عمرم کند دائم دو کار
گاه ِ شادی بادبانی وقت انده لنگری.انوری ( از شرفنامه منیری ).|| کشتی رانی. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه بادبانی در فرهنگ فارسی

۱ - همچون بادبان بودن و عمل کردن مجازا بسرعت بردن . ۲ - کشتی رانی .

معنی کلمه بادبانی در فرهنگستان زبان و ادب

{velum} [علوم جَوّ] پرده ای از ابر فرعی با گسترش افقی زیاد، نزدیک یا متصل به قسمت بالای یک یا چند ابر کومه ای که گاهی در این ابر فرعی فرومی روند

جملاتی از کاربرد کلمه بادبانی

تو اندر عزم و حزمت در سفاین کند این لنگری آن بادبانی
که هر آنچ مست گوید همه باده گفته باشد نکند به کشتی جان جز باده بادبانی
رسید با خطر موج‌ کشتی اسلام به بادبانی لطف تو بر کنار امروز
موج این دریا به سعی ناخدا محتاج نیست کشتی ما را شکستن بادبانی می‌شود
ای آن که کرده کشتی ایجاد راز جود عزم تو بادبانی و حزم تو لنگری
الن مک‌آرتور (زاده ۱۹۷۶) دریانورد انگلیسی است. او در سال ۲۰۰۵ رکورد دریانوردی بی‌توقف انفرادی دور دنیا با قایق بادبانی را شکست و به لقب دیم (بانو) مفتخر شد. در سال ۲۰۰۸ نیکلا سارکوزی نشان لژیون دونور را به او اهدا کرد.
از آنجایی که تنها کشتی‌های بادبانی که از بندر سویل خارج می‌شدند و به آن بازمی‌گشتند می‌توانستند با آمریکای اسپانیایی تجارت کنند، بازرگانان از اروپا و سایر مراکز تجاری برای خرید کالاهای تجاری جهان جدید نیاز داشتند به سویا بروند. جمعیت شهر به بیش از صد هزار نفر افزایش یافت.
الکساندر بادنیکوف (روسی: Александр Фёдорович Буднико؛ زادهٔ ۱۰ مهٔ ۱۹۵۶) قایقران قایق بادبانی اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی است.
دفینه است عقل و تو گنجور عاقل سفینه است عمر و تواش بادبانی
کشتی نوح غرفه بدی گر نکردی اش عون تو بادبانی و حفظ تو لنگری
الکساندر موزیچنکو (روسی: Александр Алексеевич Музыченко؛ زادهٔ ۷ مهٔ ۱۹۵۵) قایقران قایق بادبانی اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.
شجره یابی می‌گوید که لادوگا در ۷۵۳ بنا شده است. تا سال ۹۵۰ یکی از بزرگترین بنادر تجاری اروپای شرقی بوده است. کشتی‌های تجاری بادبانی از دریای بالتکی شروع به حرکت کرده به لادوگا و نووگورد و از آنجا به قسطنطنیه یا دریای کاسپین می‌رفتند. این مسیر به مسیر تجاری از وارنجیان تا یونانیان معروف است. یک مسیر میانبر، مسیر تجاری ولگا بود که با گذر از کنار رود ولگا به آتیل پایتخت خزرها ختم می‌شد. سپس از آنجا به سواحل جنوبی دریای کاسپین و نهایتاً به بغداد می‌رسید.
من اگر ز شوخ طبعی تن لنگری ندارم علم است همت من به هوای بادبانی
پای سیرم خشک گردید از غرور زهد کاش بادبانی چون حباب از دامن ترداشتم
آقاخان از ثروتمندترین سرمایه داران مسلمان است. وی مالک دو جت شخصی، صدها اسب مسابقه‌ای، تعدادی مزرعه اصلاح نژاد، یک باشگاه اختصاصی قایق‌رانی بادبانی در جزیره ساردنی و یک ملک مجلل در نزدیکی پاریس است.[نیازمند منبع] او سرمایه زیادی را در نقاط فقیر و دورافتاده دنیا خرج کرده است که از تجارت کالاهای اساسی چون تور ماهی‌گیری، کبریت و کیسه پلاستیک گرفته تا پروژه‌های بزرگی همچون احداث یک سیستم نیروگاه برق‌آبی ۷۵۰ میلیون دلاری با همکاری چند شرکت نیروگاهی در اوگاندا را در بر می‌گیرد.
هموپلیمر اکریلیک به عنوان الیاف در سیستم‌های تصفیه گاز داغ، سایبان در فضای باز، در بادبان قایق‌های بادبانی و در الیاف درون بتن استفاده می‌شود.
روز ۶ آبان ۱۳۹۹، یک قایق حامل پناهجویان هنگام عبور از کانال مانش بین فرانسه و بریتانیا غرق شد. یک قایق بادبانی در حال عبور در ساعت ۹:۳۰ صبح به صورت اتفاقی این قایق را در ۲ کیلومتری فرانسه شناسایی کرد و آن را به مقامات فرانسوی اطلاع داد. عمیات نجات و جستجو با آمدن چهار فروند شناور فرانسوی، یک فروند بالگرد بلژیکی و یک قایق ماهیگیری فرانسوی آغاز شد ولی هنگام رسیدن تیم‌های امداد و نجات، قایق پناهجویان کامل به زیر آب رفته بود.
مالاسپینا از مارس ۱۷۸۳ تا ژوئیه ۱۷۸۴ طی سفر به فیلیپین فرماندهٔ دوم کشتی بادبانی آسونسیون بود. همانند نخستین سفرش به فیلیپین از هر دو جهت دماغهٔ امید نیک را دور زد. او در سال ۱۷۸۵ هنگامی که به اسپانیا بازگشت، سوار بر بریگانتین ویوو، در بررسی‌های هیدروگرافی و نقشه‌برداری از بخش‌هایی از سواحل اسپانیا شرکت کرد. وی در همان سال، ناوبان شرکت گواردیاماریناس کادیز نام گرفت.
دانشمندان از مدت‌ها پیش ویژگی‌های آینه‌های تخت و کوژ و کاو (محدب و مقعر) را می‌شناختند و حتی با بهره از آن‌ها برای متمرکز کردن نور آفتاب وسایلی را برای به آتش کشیدن اجسام اختراع کرده بودند. حتی در این مورد افسانه‌ای وجود دارد که می‌گویند ارشمیدس دانشمند نامدار سدهٔ سوم پیش از میلاد به وسیلهٔ شبکه‌ای از این‌گونه آینه‌ها، کشتی‌های بادبانی مهاجمان رومی را به آتش می‌کشیده است، تا اینکه فرمانروای روم سرانجام در شب موفق به تسخیر شهر «سیراکوز» می‌گردد.
زمین بود چون فلک بی بادبانی به رویش گر، از حلم لنگر نمی زد