آب‌کپک

آب‌کپک

معنی کلمه آب‌کپک در فرهنگستان زبان و ادب

آب کپک
{water mould/ water mold} [کشاورزی-زراعت و اصلاح نباتات] قارچ های اُاُمیست (Oomycetes ) که برای رشدونمو وابسته به آب هستند و اغلب در سطح آب توده ای جُلینه تولید می کنند

معنی کلمه آب‌کپک در دانشنامه عمومی

آب کپک. آب کپک یا قارچ های اُاُمیست ( Oomycetes ) سازواره هایی یوکاریوتی و قارچ مانند هستند که برای رشدونمو وابسته به آب هستند و اغلب در سطح آب توده ای جُلینه تولید می کنند. کپک های آبی، زنگهای گندم و سفیدک مو جزء قارچهای تخمی به شمار می آیند. پیکر این قارچها از رشته های باریک تشکیل شده و هسته ها در سیتوپلاسم پراکنده اند. در دیواره آنها بر خلاف سایر قارچها که از کیتین تشکیل شده است، سلولز مشاهده می گردد.

معنی کلمه آب‌کپک در ویکی واژه

قارچ‌های اُاُمیست (Oomycetes) که برای رشدونمو وابسته به آب هستند و اغلب در سطح آب توده‌ای جُلینه تولید می‌کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه آب‌کپک

سیتوپلاسم انتهایی رأس تقریباً به‌طور انحصاری توسط وزیکول‌های ترشحی اشغال شده‌است. در قارچ‌های پیشرفته‌تر (کیسه‌ای و چتری)، وزیکول‌های ترشحی به صورت یک جمع متراکم و کروی به نام اشپیتزن‌کورپر یا «تنهٔ راسی» قرار گرفته‌اند. اشپیتزن‌کورپر در یک نخینه در حال رشد حتی با میکروسکوپ نوری نیز دیده می‌شود. نخینه‌ها در آب‌کپک و برخی از قارچ‌های پست‌تر (به ویژه قارچ‌های یوغی) دارای اشپیتزن‌کورپر قابل تشخیص نیستند و در عوض وزیکول‌ها بیشتر در یک آرایش هلالی‌شکل در زیر غشای پلاسمای رأسی آزادتر توزیع می‌شوند.