اتینا
معنی کلمه اتینا در لغت نامه دهخدا

اتینا

معنی کلمه اتینا در لغت نامه دهخدا

اتینا. [ اَ ] ( اِخ ) آطن. اثینه. رجوع به اثینه شود.

معنی کلمه اتینا در فرهنگ معین

(اَ تَ یا تِ ) ( اِ. ) ۱ - حشرات کوچک . ۲ - کنایه از: آدم فرومایه . ۳ - خرج بیهوده .

معنی کلمه اتینا در فرهنگ اسم ها

اسم: آتینا (دختر) (اوستایی) (تلفظ: atina) (فارسی: آتینا) (انگلیسی: atina)
معنی: دسته گل نیلوفر، گلستان نیلوفر

معنی کلمه اتینا در دانشنامه عمومی

آتینا. آتینا ( به فرانسوی: Attignat ) یک کمون در فرانسه است که در Canton of Montrevel - en - Bresse واقع شده است.
آتینا ۱۸٫۶۹ کیلومترمربع مساحت و ۲٬۶۶۲ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه اتینا در فرهنگ معین

معنی کلمه اتینا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] آتینا. معنی أَتَیْنَا: آمدیم
معنی أَتَیْنَا بِهَا: آن را بیاوریم
معنی قَالَتَا: آن دوزن گفتند(در عبارت "ثُمَّ ﭐسْتَوَیٰ إِلَی ﭐلسَّمَاءِ وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ﭐئْتِیَا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ " چون سماء و ارض مؤنث مجازی هستند به این شکل آمده است)
ریشه کلمه:
اتی (۵۵۳ بار)

معنی کلمه اتینا در ویکی واژه

حشرات کوچک.
کنایه از: آدم فرومایه.
خرج بیهوده.

جملاتی از کاربرد کلمه اتینا

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پانیونیوس، باشگاه فوتبال ایراکلیس ۱۹۰۸، باشگاه فوتبال آترومیتوس، باشگاه فوتبال لیل، و باشگاه فوتبال پاناتینایکوس اشاره کرد.
(و گوییم که بر سپری شدن این ششم دور، سپری شدن این صنعت باشد به گواهی آفرینش، و مشیت خدای خدای راست به هر حال، چنانکه همی گوید: (و یفعل الله ما یشاء). آن گاه گوییم کز این شش گزیده خدای سه عملی بودند چو آدم و نوح و ابراهیم و ایشان پیش بیرون آمدند از خداوندان ادوار علمی – چنانکه اندر این عالم عمل بر علم مقدم است – و پس از آن سه علمی بودند چو موسی و عیسی و محمد. و خداوندان ادوار علمی آل ابراهیم بودند که نبشته الهی را از آفرینش بر خواندند و حکمت اندر صنعت بشناختند و غرض صانع از آن بدانستند و ملک دو جهان مر ایشان را حاصل شد بدانچه هم بر عالم سفلی پادشاه شدند و هم بر عالم علوی که آن مردم است، و ملک خدای تعالی این است و ما را جز این دو عالم که زیر فرمان ایشان است، چیزی دیگر معلوم نیست. و جهال و مدبران عالم به دل مر فضل ایشان را منکرند، چنانکه خدای تعالی همی گوید، قوله: (ام یحسدون الناس علی ما اتهم الله من فضله فقد ءاتینا ءال ابرهیم الکتب و الحکمه و ءاتینهم ملکا عظیما). این آیت همی گوید: (ملک عظیم) کتاب و حکمت است و آن مر آل ابراهیم راست (ع)، و تفسیر و معنی حکمت عملی باشد به علم، پس هر که مر عمل شریعت را به علم کار کننده است، او به آل ابراهیم پیوسته است و مر او را از آن ملک عظیم که مر ایشان راست، نصیب است. و کتاب که خدای همی گوید اندر این آیت که مر آل ابراهیم را دادیم، تایید است که بدان مر این کتاب الهی را که آفرینش عالم است برخوانند و غرض صانع از او بشناسند.)
و عن زرّ بن حبیش قال: قلنا لابی بن کعب: اتینا ابن مسعود فسألناه عن لَیْلَةِ الْقَدْرِ فقال: من یقم الحول یصبها، فقال: یرحم اللَّه ابا عبد الرحمن لقد علم انّها فی شهر رمضان و انّها «لیلة» سبع و عشرین و لکن کره ان یخبرکم فتتّکلوا. ثمّ قال: هی و الّذی انزل القرآن علی محمد (ص) لیلة سبع و عشرین. فقلنا: یا با المنذر: انّی علمت ذلک؟ قال: بالآیة الّتی اخبرنا النّبیّ (ص) بها، قال: فقلت: ابا المنذر و ما الآیة؟ قال: تطلع الشّمس غداتئذ کانّها طست لیس لها شعاع.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لچه، باشگاه فوتبال بولونیا، باشگاه فوتبال لاتینا، باشگاه فوتبال چزنا، باشگاه فوتبال جنوآ، و باشگاه فوتبال لیورنو اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه بسکتبال المپیاکوس و باشگاه بسکتبال پاناتینایکوس اشاره کرد.
فصبوا ثم صبینا فاتوا ثم اتینا لهم الفضل علینا لم مما سبقونا
حقیقت- باز جذب و شوق و محبت ارادی موجودات، موجب حرکت به طوع است: ائتیا طوعا اذکرها قالتا اتینا طائعین.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال رییکا، باشگاه فوتبال اسپتزیا، باشگاه فوتبال واردار، باشگاه فوتبال کروتونه، باشگاه فوتبال لاتینا، باشگاه فوتبال فروزینونه، باشگاه فوتبال باری و باشگاه فوتبال پارما اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال گیانینا، باشگاه فوتبال بانفیلد، باشگاه فوتبال آترومیتوس، باشگاه فوتبال پاناتینایکوس، و باشگاه فوتبال نیولز اولد بویز اشاره کرد.
قال فانصرفنا عنه یومنا فلمّا کان فی وقت السّحر اتیناه فاذا نحن به قائم علی قدمیه شاخص الی السّماء بعینیه فنادیناه یا خطر فأومأ الینا ان امسکوا فامسکنا و انقضّ من السّماء نجم عظیم و صرخ با علی صوته: اصابه اصابه خامره عقابه عاجله عذابه احرقه شهابه زایله جوابه یا ویله ما حاله تغیرت احواله.
اتیناکم اتیناکم فاحیونا بلقیاکم و سقونا به سقیاکم خذوا بالجود یا اخوان
ایمه که خورد سوگند بر شکر لعلت قند وی روی تو را پیوند با روح بساتینا
اتینا الی الرحمان معتصما به و من یعتصم بالانبیاء فقد عدی
و گوییم که مر این نبشته الهی را که آفرینش است، کسی تمام بر نخوانده است و معانی را که اندر این (نبشته است) نهایت نیست. و هر کسی از رسولان از این نبشته مقداری بر خوانده اند بر اندازه تایید که یافته اند، و هر که از این نبشته معنی را بیشتر یافته است، (مر او را بر) دیگر رسول که مر آن معنی را کمتر یافته است فضل بوده است، چنانکه خدای تعالی همی گوید، قوله: (و لقد فضلنا بعض النبیین علی بعض و اتینا داود زبورا). و زبور نبشته باشد، وز آن است که همه رسولان گفتند و اندر قرآن ثابت است که سخن (خدای) سپری نشود: (قل لو کان البحر مدادا لکلمت ربی لنفد البحر قبل ان کلمت ربی و لو جئنا بمثله ی مدادا) و اگر دریاها مداد (گردند و درختان قلم،) همه تمام (شود و شرح نبشته خدای نتوان کردن.) و اگر کسی گوید که اندر قرآن سخنانی هست که آن اندر آفرینش نبشته نیست، چو قصه ها و حکایت ها از فرعون و موسی و جز آن، جواب او (آن است که) گوییم: بنیاد کتاب خدای بر احکام است و تعلق آن به امر و نهی است و قصص و حکایات اصول دین نیست و اندر آن (از) احکام و طاعت (و معصیت) چیزی نبشته نیست، و احکام که آن اصول دین است بر مقتضای آفرینش است بی هیچ تفاوتی، و درست کند مر این دعوی را قول خدای تعالی که همی گوید، قوله: (هو الذی انزل علیک الکتب منه ایت محکمت هن ام الکتب و اخر متشبهت). پس احکام است مادر کتاب، و حکایات و قصص مانند اخبار و قصص است و متابعت آن واجب نیست، بل (که) متابعت احکام واجب است چنانکه (همی گوید،) قوله: (فاما الذین فی قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشبه منه ابتغا الفتنه و ابتغا تاویله ی). و به آخر آیت مر خلق را از یافتن معنی حکایات بدانچه گفت: تاویل آن را جز خدای نداند، نومید کرد تا سپس آن نشنوند. و هر که از روح قدس بدو بهره برسد، بداند که مر این کار عظیم را عاقبتی بزرگ است و خلق را آگاه کند از آن و بترساندشان از اوفتادن اندر آن، چنانکه خدای همی گوید (، قوله) : (رفیع الدرجت ذوالعرش یلقی الروح من امره ی علی من یشاء من عباده ی لینذر یوم التلاق یوم هم برزون).
دل ما را گزید مار هوا قد اتینا الیک انت الراق
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لاتینا و البیا کالچو ۱۹۰۵ اشاره کرد.
ادیرام‌پاتینام ۲۷٬۶۹۷ نفر جمعیت دارد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لاتینا، باشگاه فوتبال آ.اس. رم، باشگاه فوتبال آلساندریا، و باشگاه فوتبال پرو ورچلی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به گلدن استیت واریرز، باشگاه بسکتبال پارتیزان، میامی هیت، باشگاه ورزشی افس پیلسن، باشگاه بسکتبال اوبرادویرو، مین رد کلاوز، و باشگاه بسکتبال پاناتینایکوس اشاره کرد.
این ایده چهار سال بعد برای المپیک ۱۹۱۶ که در برلین برگزار می‌شد نیز مجدداً پیشنهاد گردید، اما این بار با مخالفت کمی روبرو شد و مسئولین در نظر گرفتند تا یک هفتهٔ زمستانی را به بازیهای تابستانی ۱۹۱۶ اختصاص دهند. ورزشهایی که در این هفته برگزار می‌شدند اسکی سرعت، اسکیت نمایشی (پاتیناژ)، هاکی روی یخ و پرش با اسکی بودند.