ایران خودرو

معنی کلمه ایران خودرو در ویکی واژه

ایران خودرو (جمع ایران خودرو‌ها)
نام یک شرکت خودروسازی در ایران

جملاتی از کاربرد کلمه ایران خودرو

در سال ۱۳۶۱ وارد مجموعه ایران خودرو شد و در سطح کارشناس شروع به فعالیت کرد و سرانجام به سطح مدیریت رسید.
اسناد تأسیس رنو پارس به تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۰۴ توسط رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل رنو، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیرعامل‌های وقت شرکت‌های پارس خودرو، ایران خودرو و سایپا به امضاء رسید. از این تاریخ، فعالیت رنو پارس به عنوان یک شرکت مشارکتی، که مسئولیت هماهنگی و همکاری میان رنو و صنعت خودروسازی ایران را به عهده دارد، آغاز گردید.
شرکت ایران خودرو هم در سال ۱۳۹۶ از نمونه‌ای فیس‌لیفت شده از این خودرو تحت نام «تندر پلاس» پرده برداشت که در واقع مدل فیس لیفت ۲۰۰۸ رنو لوگان است. این فیس‌لیفت در واقع تغییراتی بر روی در صندوق، جلو پنجره، چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جلو و عقب، آینه بغل‌ها و در نهایت تریم داخلی آن که با رنو ساندرو مشترک است، بود. در سال ۱۳۹۹ تولید این مدل متوقف شد. در سال ۱۳۹۳ مدل وانت تندر ۹۰ نیز توسط ایران خودرو عرضه شده‌است و در سال ۱۳۹۷ تولید آن متوقف شد.
وانت آریسان براساس ادعای وب‌سایت ایران خودرو دارای ویژگی‌های زیر است:
در سال ۱۳۹۲ شرکت ایران خودرو شروع به تولید تندر ۹۰ با گیربکس اتوماتیک کرد و آن را مطابق با استانداردهای یورو ۴ قرار داد و تا سال ۱۳۹۶ تولید شد.
ایران خودرو بعد از معرفی کانسپت‌های رانا و دنای برقی، در طی مراسمی در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ که با حضور مدیران ارشد ایران خودرو و اصحاب رسانه برگزار شد، از مدل‌ برقی خودروی تارا پرده برداشت. تارا برقی ساخت شرکت جتکو از یک موتور برقی با توان حداکثر ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر برخوردار است که می‌تواند طی ۹ ثانیه از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر شتاب بگیرد. تارا برقی از یک باتری ۴۵ کیلوواتی بهره می‌برد که با یک بار شارژ توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر را دارا است. با استفاده از شارژر سریع این خودرو در کمتر از ۳۰ دقیقه و با شارژر خانگی در ۱۰ ساعت شارژ ۱۰۰ درصد می‌شود. در مراسم رونمایی از این خودرو عنوان شد که ایران خودرو برای عرضه این خودرو به بازار آماده است.
از سال ۱۳۷۲ در شرکت ساپکو مشغول به کار شد و سرانجام در سال ۱۳۷۳ از ایران خودرو به ساپکو منتقل شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتسال پرسپولیس تهران، باشگاه فوتسال شن‌سا ساوه، باشگاه فوتسال تام ایران خودرو، باشگاه فوتسال گیتی‌پسند و باشگاه فوتسال تأسیسات دریایی تهران اشاره کرد.
بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، سهم تهران در کل تولید ناخالص داخلی ایران ۲۱ درصد است و با اختصاص نیمی از بخش صنعت کشور به خود، نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد. مقر اصلی شرکت ملی نفت ایران، دومین شرکت بزرگ نفتی جهان در تهران قرار دارد. ایران خودرو نیز به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایران در تهران کارخانه دارد و مقر اصلی آن نیز در همین شهر است.
حدود ۱۰ سال بحث حذف خودرو پیکان در زمان مدیران عامل ایران خودرو از صنعت خودرو ایران مطرح و آن‌ها زیر بار آن نمی‌رفتند، اما در دوران مدیر عاملی احمد قلعه‌بانی در سایپا، وی توانست خودرو پیکان را حذف کرده و به خودروی پراید رشد سریع و چشمگیر ببخشد.