بردسکن

معنی کلمه بردسکن در لغت نامه دهخدا

بردسکن. [ ب َ دَ ک َ ] ( اِخ ) نام یکی از بخشهای چهارگانه شهرستان کاشمر است که در شمال باختری کاشمر واقع از طرف شمال محدود است به بخش ششتمد و خارتوران و از جنوب به بخش بجستان. آبادیهائی که در قسمت شمال و خاوری واقع شده اند معتدل لیکن آبادیهائی که در باختر این بخش میباشند بواسطه متصل بودن بخار توران و وزش بادهای گرم هوای آنها گرم وسوزان است این بخش در دامنه جنوبی کوه سرخ و کوه میش واقع شده و جاده شوسه که جدیداً از سبزوار کشیده شده از این بخش عبور می نماید این بخش از سه دهستان تشکیل و دارای 80 آبادی است از بزرگ و کوچک که نفوس آنها بالغ بر 35663 نفر میباشد مرکز بخش در خود بردسکن و زبان مادری آنها فارسی و مذهب شیعه اثناعشری و محصول آن غلات و تریاک و خشکبار و انار و انجیرست و طوایف طاهری در طرف دهستان کوهپایه سکنی دارند که جمعیت آنها 4419 نفر است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
بردسکن. [ ب َ دَ ک َ ] ( اِخ ) قصبه مرکزی بخش در 40 هزارگزی شمال باختری کاشمر سر راه شوسه جدیدالاحداث سبزوار کاشمر واقعاست. 3434 تن سکنه و 15 باب دکان مختلف و ادرات دولتی : بخشداری ، ژاندارمری ، نماینده آمار، دفتر ازدواج و طلاق و پست دارد که در هفته دو مرتبه بوسیله پیک بمقصد فرستاده میشود. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه بردسکن در فرهنگ فارسی

قصبه مرکزی بخش در ۴٠ هزار گزی شمال باختری کاشمر سر راه شوسه جدید احداث سبزوار کاشمر واقع است .

معنی کلمه بردسکن در ویکی واژه

بردسکن (جمع بردسکن‌ها)
نام شهری در غرب استان خراسان رضوی

جملاتی از کاربرد کلمه بردسکن

اسلام‌آباد روستایی در استان خراسان رضوی، شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان صحرا است.
آب‌انبار قوژدآباد مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، بخش شهرآباد، دهستان جلگه، روستای قوژدآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
آب‌انبار خرم‌آباد مربوط به اوایل دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، بخش شهرآباد، دهستان شهرآباد، روستای خرم‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۲۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
اسماعیل‌آباد روستایی است کویری، که نام قدیم آن شهریار بوده است و این منطقه به دیار شهریار معروف بوده که در استان خراسان رضوی، شهرستان بردسکن، بخش انابد، دهستان درونه قرار دارد.و از جاذبه های گردشگری آن می‌توان به کویر نمک و رودخانه کویری که در طول تابستان می‌شود از آن نمک استخراج کرد و همچنین کال سبز که از درختچه های طاق و گز پرشده و شورزارها و کویر صاف و نرم و همچنین بنای قدیمی 5 طبقه که از گل ساخته شده و به برج معروف میباشد نام برد،
آق‌مهدی روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی ایران است.
الله‌آباد روستایی از توابع بخش شهرآباد شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی ایران است.
آب‌انبار رکن‌آباد مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، بخش شهرآباد، دهستان جلگه، روستای رکن‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
برج مقبره علی‌آباد یا برج علی‌آباد یا برج کشمر مربوط به سدهٔ ۸ قمری است و در شهرستان بردسکن، روستای علی‌آباد کشمر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
آب‌انبار روستای کوشه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، بخش شهرآباد، دهستان شهرآباد روستای کوشه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
فهرست آثار ملی شهرستان بردسکن شامل ۲۶ اثر ملی در شهرستان بردسکن است که تا ۱۳۹۷ به ثبت رسیده‌اند که سهم این شهرستان در سطح استان خراسان رضوی که بالغ بر ۱۴۰۷ اثر تاریخی ثبت شده دارد بسیار ناچیز است.