اوقاف

معنی کلمه اوقاف در لغت نامه دهخدا

اوقاف. [ اَ ] ( ع اِ ) ج ِ وقف. ( اقرب الموارد ) ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( المنجد ). رجوع به وقف شود. || موقوفات و چیزهایی که در راه خدا وقف کرده باشند. ( منتهی الارب ). مالهائی که بر فقرا ومزارات وقف کرده باشند. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ).
- سازمان اوقاف ؛ اداره کلی که زیر نظر نخست وزیری بر موقوفات نظارت مینماید و اداره امور وقف قانوناً بعهده آنست.

معنی کلمه اوقاف در فرهنگ معین

(اَ یا اُ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ وقف ، املاک و اموالی که برای کار خوب اختصاص دهند.

معنی کلمه اوقاف در فرهنگ عمید

= وقف

معنی کلمه اوقاف در فرهنگ فارسی

( اداره کل ) اداره کل اوقاف از ادارات تابع وزارت فرهنگ و طبق قانون دی ماه ۱۳۱۳ ه. ش . اداره موقوفات مجهول التوالیه و بلامتولی و نظارت بر کلیه موقوفات عامه که در آمد آنها برای مصارف عام المنفعه تخصیص یافته به عهده این اداره است .
وقف املاک واموال جهت کمک به بینوایان یااموردیگر، جمع وقف
( اسم ) جمع وقف املاک و اموالی که بجهت طلاب علوم بینوایان بقاع متبر که و غیره تخصیص دهند . یا وزارت اوقاف . در عهد ناصرالدین شاه قاجار با وزارت وظایف یک وزارتخانه را تشکیل میداد . یا ادار. اوقاف . ادار. کلی است جزو وزارت فرهنگ که بامور موقوفات رسیدگی میکند .

معنی کلمه اوقاف در ویکی واژه

جِ وقف ؛ املاک و اموالی که برای کار خوب اختصاص د

جملاتی از کاربرد کلمه اوقاف

پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و در فروردین ماه ۱۳۵۸ به‌موجب مصوبه شورای انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات و جهانگردی به وزارت اطلاعات و تبلیغات تغییر نام داد و در حدود ۲ ماه بعد، در ۷ خرداد ماه ۱۳۵۸ این وزارت‌خانه به وزارت ارشاد ملی تغییر نام پیدا کرد. در بهمن ۱۳۵۸ امور حج و زیارت، از سازمان اوقاف که وابسته به نهاد نخست‌وزیری بود، منتزع شد و زیرمجموعه‌ وزارت ارشاد ملی قرار گرفت و نام آن نیز به سازمان حج و زیارت تغییر پیدا کرد.
تفاوت مقصود مرایی بود که لابد مرایی را غرضی باشد از ریا و آن بر سه درجه است: درجه اول مقصود وی جاهی باشد تا از آن به فسقی و معصیتی رسد، چنان که امانت و تقوی و حذر از شبهات از خود فرا نماید تا ولایت اوقاف و قضا و وصایا و ودیعت و مال یتیم فراوی دهند تا اندر آن خیانت کند، یا مال فراوی دهند تا به زکوه و صدقه دهد و به مستحق رساند یا در راه حج بر درویشان نفقه کند یا اندر خانقاه صوفیان خرج کند یا بر مسجد و رباط و عمارت آن صرف کند و یا مجلس کند و خود را به پارسایی فرانماید و چشم بر زنی افگنده باشد که خواهد آن زن اندر وی رغبت کند یا به فساد با وی بنشیند یا به مجلس شود، مقصود وی آن باشد که اندر زنی یا امردی نگرد و امثال این صعبترین مقصودها بود که عبادت حق را راهی ساخته تا بدان به معصیت وی رسد. و همچنین باشد که کسی به مالی یا به زنی وی را تهمت کند. مال به صدقه بدهد و پرهیز فرانماید تا آن تهمت را از خویش بیفکند تا گویند کسی که مال خویش بدهد مال دیگران چون به حلال دارد.
مستوفی حساب شب و روزت ار شوی دانی زمان طاعتت اوقاف خواب را
سرویس وبلاگدهی راسخون بلاگ، وابسته به مؤسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی راسخون، وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه است، که در سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شد و هم‌اینک این سرویس در الکسا رتبه ۵۸۴۹ و در ایران دارای رتبه ۱۰۱ است.
سازمان امور اسلامی در کشور توسط وزارت اوقاف اداره می‌شود. از سال ۲۰۰۴، زمانی که به بخش خصوصی اجازه سرمایه‌گذاری در بانک‌ها داده شد، این کشور تعدادی بانک اسلامی داشته که همه آنها از آن بخش خصوصی است.
کعبه شد از مقدم اوقاف عنقاء قدم شاهبازان طریقت در کنارش صف به صف
هنوز زمان زیادی از بنای مدرسه دخترانه نگذشته بود که اهالی اسکو تصمیم گرفتند دبیرستان هم داشته باشند؛ لذا در یکی از اتاق‌های دبستان شاپور اقدام به دایر نمودن کلاس دبیرستان کردند و با مساعدت اهالی اسکو و همچنین وجوه حاصله از کوپن یک ریالی قند و شکر که جمع‌آوری کردند، عملیات احداث ساختمان دبیرستان به صورت واحدی متصل به دبستان شاپور با سرپرستی ابوالفضل سعیدپور آذر، نمایندهٔ فرهنگ و اوقاف وقت، آغاز و شالودهٔ بنای آن نهاده شد. مدتی بعد ساختمان دبیرستان به علت نبود پول کافی، نیمه‌کاره رها شد.
باشدکه در بقعه‌ای بخیری مقبول افتاده باشدو روح بانی آن خیر را در حضرت عزت بدان وسیلت قربتی پدید آمده پیوسته دران حضرت مظلمه خویش عرضه میدارد که «خداوندا! من مال خود از نفس خود بازگرفتم وفرزندان را محروم گردانیدم واز بهر رضای توبر بندگان تو وقف کردم فلان ظالم آن خیر من باطل میکند و بندگان ترا محروم میگذارد و با حضرت تو این دلیری مینماید چه گویی؟ از عهده این واقعه که بیرون تواند آمد؟ خصوصا چون اوقاف بسیار بود و مطالبان بسیار نعوذبالله من عذاب‌النار.
بر پادشاه واجب است که هر وقف که درممالک او بود بشرط واقف بر مستحقان ان مقرر دارد و بر اوقاف امینی صاحب دیانت مشفق که اهل آن کار باشد گمارد تا در عمارات اوقاف کوشد و دست ظلمه و مستأکله ازان کوتاه دارد و حق بمستحقان رساند. چون چنین کند چندانک واقفان را ثواب دهد حق تعالی آن پادشاه را ثواب دهد.
روز دو دگر نیز به‌کلفت سپری‌گیر زین پیش هم اوقاف به تشویش‌گذشته‌ست
برای صرف معارف محل به جز اوقاف نبود و نیست من این گفتم هر چه باداباد
در تاریخ 96/11/11 همزمان با سالروز وفات حضرت فاطمه زهرا ( س) به همت خانم دکتر سپهرنژاد ( از نوادگان آن مرحوم ) و با همکاری ریاست محترم اداره اوقاف شهرستان کاشان و آقای مهندس مرتضی حافظیان، سنگ قبر مرحوم خاوری کاشانی که در چند سال قبل تخریب شده بود با سنگ جدیدی که حاوی تصویر، زندگی‌نامه و سوابق فرهنگی اجتماعی ایشان می‌باشد تعویض شد.
ساختمان اصلی بقعه بر اساس نوشته درب وقفی حرم، احتمالاً در زمان قاجاریه احداث شده و بر فراز آن گنبدی با کاشیهای فیروزه ای ساخته‌اند و طرح مرمت و باز سازی آن در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهر ری انجام شده است.
بقعه سید صالح مربوط به دوره قاجار است و در شوشتر، خیابان رجایی غربی، ربروی اداره اوقاف واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
و دیگر چون قاضیی بشهری و ولایتی فرستد باید که عالم و عاقل و دیندار و صالح فرستد که دست کشیده دارد از مال ایتام و مواریث و اوقاف ورشوت و امثال این و خدمتکاران مصلح معتمد و متدین دارد که در دعاوی میل و حیف نکنند و بطمع حق باطل و باطل حق نکنند. این معنی درین روزگار دشوارتر دست دهد! زیرا که بیشتر قضا بخدمتی میدهند نه باهلیت بضرورت هر که خدمتی دهد خدمتی گیرد.
با توجه به گنبد فیروزه ای به صورت مخروطی در بنای سابق و شیوه معماری سده ی هشتم قمری، بنای قدیمی روی امامزاده ممکن است برای دوران سلجوقیان یا ایلخانیان بوده است که در بازسازی سازمان اوقاف و امور خیریه تخریب شده است. در بازسازی های اخیر توسط سازمان اوقاف و مسئولین طرح بازسازی در سال ۱۳۹۵، بنای قدیمی به طور زیادی تخریب شد اما هنوز برخی از آن سازه ها همچنان وجود دارند. مقداری زیادی از خاک تپه نیزدر طی چندسال جابه جا شد و مقدار زیادی خاک و سنگ از سایر نقاط بر روی تپه ریختند که تپه از حالت اولیه خارج و بزرگتر از سابق شود که این رخداد باعث شد نوع خاک روی تپه عوض شود و بسیاری از قبرهای تاریخی نیز در این میان از بین برود.
در سال ۱۳۶۳ سازمان اوقاف به‌طور کامل از نهاد نخست‌وزیری جدا شد و در پی ادغام با سازمان حج و زیارت، سازمان حج و اوقاف و امور خیریه، وابسته به وزارت ارشاد اسلامی تشکیل شد.
از تو، امروز کافی الملکیست هرکه تمغای کون اوقاف است
یک اصلاح طلب به اصلاح طلبان اجتماعی تبدیل شده‌است و مبارزه‌ای را علیه اداره اوقاف به دلیل سوء استفاده از بودجه و کمک‌های مالی معبد آغاز می‌کند و…
و یقین بباید دانست که هر خلل که درعهد پادشاهی در اوقاف پدیدآید حق تعالی جمله ازان پادشاه بازخواست کند. تا این کار معظم را خوار نشمرند و خود را از وبال آن نگه دارند.