ایلام

معنی کلمه ایلام در لغت نامه دهخدا

ایلام. ( ع مص ) ( از «ال م » ) دردمند کردن. ( غیاث اللغات ) ( تاج المصادر بیهقی ). درد رسانیدن. ( منتهی الارب ). || دردمند شدن. ( المصادر زوزنی ). || ( از «ول م » ) طعام عروسی ساختن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). مهمانی عروسی کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). به طعام عروسی کسی را بردن. ولیمه دادن. مهمانی عروسی دادن. ( یادداشت بخط مؤلف ). || مجتمع و فراهم آمدن خوی و خرد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
ایلام. ( اِخ ) یکی از شهرستانهای استان پنجم کشور است که سابقاً آن را پشتکوه می نامیده اند. این شهرستان در جنوب باختری استان واقع و حدود و مشخصات آن بشرح زیر است : از طرف شمال به بخشهای ایوان و سومار از شهرستان شاه آباد. از طرف شمال خاور و خاور به شهرستان خرم آباد ( رودخانه صیمره حد طبیعی بین این شهرستان و شهرستان خرم آباد است ). از طرف جنوب به شهرستان دشت میشان استان ششم. از طرف جنوب باختری و باختر بکشور عراق.بواسطه وجود کبیرکوه و رشته های منشعبه از آن و پستی و بلندی هوای این شهرستان را به سه قسمت متمایز میتوان تقسیم نمود: 1 - مناطق مرتفع کوهستانی 2 - مناطق مرزی مهران و دهلران. 3 - مناطق بخش آبدانان ، دره شهر، شیروان چرداول و زرین آباد. مهمترین کوه شهرستان کبیرکوه است که در جهت شمال باختر به جنوب خاور کشیده شده. بخشهای بدره و دره شهر در دامنه های جنوب باختری آن واقع شده اند. رودخانه های شهرستان ایلام عموماً از کبیرکوه سرچشمه گرفته بر رودخانه صیمره و برخی از کشور ایران خارج و بعراق منتهی میشود. 1 - رودخانه هائی که بصیمره میریزد عبارتند از: رودخانه سرآب که در بخش شیروان چرداول جاری است. و رودخانه سرآب کلاران و سره آب ، زنجیر گسرو، رودخانه گنجه ، رودخانه کلیم ، رودخانه سیکان ، دره شهر، شیخ مکان در بخش دره شهر. 2 - رودخانه هائی که بدشت عراق منتهی میشوند عبارتند از: رودخانه کنجان چم ، رودخانه گاوی ، رودخانه چنگوله ، رودخانه میوات. محصولات عمده شهرستان ، گندم ،جو، حبوبات ، توتون و لبنیات است. در اکثر نقاط این شهرستان معدن نمک موجود است. شهرستان ایلام از ده بخش بنام چوار، صالح آباد، ارکاز، بدره ، دره شهر ( صیمره )، آبدانان ، دهلران ، مهران ، زرین آباد و شیروان چرداول تشکیل شده ، جمع قراء شهرستان 366 قریه است. جمعیت آن در حدود 105000 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ). ایلام را سابقاً عیلام می گفته اند ایلام یا سوزیان دولت قدیم و همسایه کلاده و پایتخت آن شوش بود وسلاطین آن کلده و بابل را تسخیر کردند و در زمان داریوش این مملکت تشکیل ساتراپی داد. انزان. انشان. رجوع به ایران باستان پیرنیا و نیز رجوع به عیلام شود.

معنی کلمه ایلام در فرهنگ معین

[ ع . ] (مص م . ) به درد آوردن ، دردمند کردن .
[ ع . ] (مص م . ) به درد آوردن ، به رنج افکندن .

معنی کلمه ایلام در فرهنگ فارسی

در شهریور ۱۳۱۴ ه. ش . به موجب تصویبنامه هیئت وزیران نام [ حسن آباد پشت کوه ] به ایلام بدل گردید . مرکز تابستانی والی پشت کوه بود و در دره ای کوهستانی واقع است . ارتفاعات کبیر کوه در خاور و کوه مانشت در شمال شهر قرار دارد . دامنه های مشجر و جنگلهای انبوه بلوط منظره جالب توجهی به آن بخشیده است . ۳۲۴۷۶ تن جمعیت دارد .
(مصدر ) بدرد آوردن دردمند کردن الم افکندن .
دردمند کردن . درد رسانیدن

معنی کلمه ایلام در ویکی واژه

به درد آوردن، دردمند کردن
به درد آوردن، به رنج افکندن
نام استان و شهری است در غرب ایران و هم مرز با عراق . مردم این استان به زبان های کردی و لری صحبت می کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه ایلام

گروهی از بازنشستگان مخابرات در برابر ساختمان‌های شرکت مخابرات در شهرهای، تهران، اردبیل، بندر عباس، رشت، مشهد، سنندج، اهواز، کرمانشاه، اورمیه، ایلام، اراک و زنجان در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالبات خود به صورت جداگانه تجمع‌های اعتراضی برپا کردند.
به‌گفتهٔ تاریخچه یهودیت چاپ دانشگاه کمبریج نویسنده کتاب استر ممکن است نام‌های ایرانی یا ایلامی برای کتابش را می‌دانسته، اما نشان داده نشده که نویسنده اطلاعات دست اولی راجع به وضعیت جغرافیایی قصر در شوش یا فضای حاکم در دربار ایران داشته‌است. اگر چه تاریخی بودن کتاب به دلیل وجود غیر محتملات و خطاها زیر سؤال می‌رود، اما افسانه بودن داستان به معنی این نیست که از داخل خلأ زاده شده‌است. بدون شک داستان بر پایه اتفاقی تاریخی که در شوش افتاده بنا شده‌است، هرچند تشخیص ماهیت این اتفاق سخت می‌باشد. همچنین عید پوریم قبل از نوشته شدن کتاب استر جشن گرفته می‌شده و این داستان سعی در توجیه این جشن کرده‌است.
در ایران علاوه بر استان کرمانشاه در استان‌های ایلام، کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و همدان نیز جمعیت قابل توجهی از اسب کُرد وجود دارد. علاوه بر این از طریق خرید و فروش و پرورش هم‌اکنون استان‌های دیگر مانند تهران، اصفهان، زنجان و … نیز دارای شمار قابل توجهی اسب کُرد هستند.
زیستگاه این گونهٔ جانوری خاص در ایران و استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان یافت می‌شوند.[نیازمند منبع] در ۲۱ تیر ۱۳۹۹ اعلام شد که نمونه‌ای از این مار در منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ زله‌زرد در شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه مشاهده شده‌است.
آیین ایلامیان • آیین کهن ایرانی • مزداپرستی غیر زرتشتی • مهرپرستی • دین زرتشتی • زروانی • کیومرثی • بودایی • مانوی • کیش مزدکی • یهودی • مندایی • نسطوری
ایرانیان باستان نقش مهمی در سقوط امپراتوری آشور نو ایفا کردند. مادها، گروه دیگری از مردم ایران باستان، منطقه را تحت یک امپراتوری به مرکزیت ماد متحد کردند که تا سال ۶۱۲ قبل از میلاد به قدرت فرهنگی و سیاسی پیشرو منطقه در آن زمان تبدیل شد. در همین حال، در زمان سلسله هخامنشیان، ایرانیان یک دولت وابسته به قدرت مرکزی ماد تشکیل دادند. در سال ۵۵۲ قبل از میلاد، ایرانیان هخامنشی علیه سلطنت مادها قیام کردند که منجر به پیروزی کوروش بزرگ بر تاج و تخت در سال ۵۵۰ قبل از میلاد شد.  پارس‌ها نفوذ خود را به بقیه مناطقی که فلات ایران تلقی می‌شود گسترش دادند و با گروه‌های بومی غیرایرانی منطقه، از جمله ایلامی‌ها و منائی‌ها، جذب شدند.
بابل شورید و این بار تنها هم نبود و اتحادیه و لشکری از مردمان و ملل رنج دیده از آشور را با خود همراه داشت، یعنی قبایل کلدی و آرامی‌ها و ساکنان "سرزمین دریایی" که در نواحی جنوبی سرزمین بابل سکونت داشتند، پادشاهان گوتی،[یادداشت ۱۹] پادشاهی امورو،[یادداشت ۲۰] و ملوخه (ملوها)،[یادداشت ۲۱] اعراب و نبطی‌ها[یادداشت ۲۲] و حتی ایلامی‌ها.
ترکان از ۱ تیر ۱۳۶۰ تا ۴ مرداد ۱۳۶۱ استاندار ایلام و از ۱۵ تیر ۱۳۶۲ تا ۱۴ بهمن ۱۳۶۳ استاندار هرمزگان بود.
أَنْ لا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ یجوز ان یکون نصبا علی تقدیر ارسلناه ب: أَنْ لا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ. و قیل: ابیّن لکم أَنْ لا تَعْبُدُوا و یجوز ان یکون جزما علی النّهی و «ان» هی المفسّرة إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ أَلِیمٍ یرید الغرق و «یوم الیم» کقول القائل: نهاره صائم، لان الالم و الایلام یقعان فیه. و قال مقاتل: بعث نوح (ع) بعد مائة سنة و لبث یدعو قومه تسع مائة و خمسین سنة و کان عمره الفا و خمسین سنة. و عن وهب قال: اوحی الیه و هو ابن خمسین سنة و لبث فی قومه تسع مائة و خمسین سنة و عاش بعد هلاک القوم خمسین سنة و کان عمره الفا و خمسین سنة. و عن ابن عباس قال: اوحی الیه و هو ابن اربع مائة و ثمانین سنة و دعا قومه مائة و عشرین سنة و رکب السّفینة و هو ابن ستمائة سنة و بقی بعد هلاک قومه ثلاثمائة و خمسین سنة، فذلک الف سنة الّا خمسین عاما.
بیشترین تراکم جمعیت در شهرستان ایلام و کمترین در شهرستان سیروان دیده می‌شود.
ور بگوید کسی که آن دام است دام بهر عذاب و ایلام است
. در ایلام عشایر کرد چنان با هم درآمیخته‌اند که شناسایی آنان به این صورت آسان نیست.