اباز

معنی کلمه اباز در لغت نامه دهخدا

اباز. [ اَب ْ با ] ( ع ص ) آهوی جهنده در دویدن و آنکه در دویدن روی بطرفی نگرداند. ابوز.

معنی کلمه اباز در فرهنگ معین

( اِ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - ریسمانی که به وسیلة آن خردة دست شتر بربندند تا دست از زمین برداشته دارد، بند. ۲ - نام رگی است در پای .

معنی کلمه اباز در ویکی واژه

ریسمانی که به وسیله آن خرده دست شتر بربندند تا دست از زمین برداشته دارد، بند.
نام رگی است در پای.
ریسمانی که به وسیله آن خرده دست شتر بربندند تا دست از زمین برداشته دارد، بند.
نام رگی است در پای.

جملاتی از کاربرد کلمه اباز

عاشقان دین و دنیاباز را خاصیتیست کان نباشد زاهدان مال و جاه‌اندوز را
بد اختر پرستنده گان راسرود که آن هردو راباز یابید زود
آنومالی رود الند یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر دیزج استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس گدازه‌های بالشتی بازالتی، دایکهای دیابازی و سکانس افیولیتی است در این اندیس، پاراژنز‌های سینابر، گالن، سروزیت، باریت، مگنتیت، هماتیت و لیمونیت یافت می‌شوند.
آنومالی شادمان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر فرومد استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس سنگ‌آهک ماسه‌ای، پریدوتیت، دیاباز است
مابازگشتیم و حال بدو نمودیم. او چنان کرد که فرموده بود در حال شفا یافت، و گفت: بدانید که او خضر بود، علیه السلام.
تا چند پی نفس دغاباز روم تا کی ره عقل حیله پرداز روم
کاو شد بهلاک خویش ناچار باباز چو پنجه کرد عصفور
عالم آشفته شد،ای دوست، دگر باره،چه بود؟ زلف میگون تراباز مگر شانه زدند؟
نشناخت چو جوهری نادان فلک از مهره غیر گوهر ماراباز
نخستین اثر سن ژون پرس، مدایح نام داشت و پس از آن، منظومه آناباز را انتشار داد. آناباز منظومه‌ای است که با لحن سرودهای روحانی از عالم اسرار و عشق‌ها حکایت می‌کند، با این حال، این منظومه، سرودی دربارهٔ الوهیت نیست، بلکه دربارهٔ تجسس‌های عالم انسانی است و شادی آدمی را نشان می‌دهد که در میدان پهناور مشاهدات و تجربه‌های زندگی به پیروزی دست می‌یابد و باز قانع نمی‌شود. انتشار منظومه آناباز در محیط ادبی فرانسه تأثیر فراوانی بر جای نهاد و فصاحت بیان و عمق اندیشه آن، همه هنرمندان را شیفته ساخت.
همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن هولاندیت - پرهینیت- هولاندیت- لومونیت- چابازیت است
آبشار آبتاف ( آوتاف ) بابازید یکی از آبشارهای فصلی لرستان در ۲ کیلومتری شمال شهر پلدختر است که در منطقه آبتاف روستای بابازید قرار دارد. این آبشار بر سر راه پلدختر به خرم‌آباد قرار دارد و از طریق جادهٔ فرعی به طول ۴۰۰ متر قابل دسترسی است.
«آناباز تقاطع بین دو شیوه نوشتاری است: هنر کلاسیک و هنر مدرن.»
من ز تو یافته هزار ضیاع ز بذمینیه ، ز نوژ اباز
بعد از او، پسرش، فارناباز یکم (۴۵۵–۴۳۰ پیش از میلاد)، که اطلاعات کمی از او در دست است، و سپس نوه‌اش فارناک دوم (۴۳۰–۴۱۳ از میلاد)، که شناخته شده‌است در ابتدای جنگ پلوپونزی ساتراپ بوده‌است. پس از او، فارناباز دوم (۴۱۳–۳۷۳ پیش از میلاد)، که به خاطر رقابت با تیسافرن و جنگ علیه اسپارت‌ها مشهور است به مقام ساتراپی فریگیه هلسپونت رسید.
ز ری مردک شوم رابازخوان ورا مرد بد کیش و بد ساز دان
این فیلم داستان سه پلیس شجاع و صادق است؛ سمر سینگ (آمریش پوری)، آرجون روانوات (سلمان خان) و حیدر علی‌خان (اباز خان). سامر می‌خواهد میزان جرم و جنایت را در دولت کاهش دهد. این سه نفر با موانع مواجه هستند؛ چرا که سیاستمداران قدرتمند و فاسد مشکلات زیادی را برایشان به وجود می‍آورند و…
آنومالی کردکندی یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر دیزج استان آذربایجان غربی قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس سنگ‌های اولترامافیک، گابرو و دایکهای دیابازی مربوط به سریهای افیولیتی است در این اندیس، پاراژنز‌های سینابر، هماتیت، مگنتیت، لیمونیت، کلریت، کرومیت یافت می‌شوند.
همه گلها به پای سرو خفتند طریق مصلحت راباز گفتند
فارناباز که شخصی جاه طلب بود این احتمال وجود دارد این پسر را در دربار و در سال‌های اولیهٔ ازدواج او با شاهدخت آپامه پرورش داده بود که او را دوست نمی‌داشت که هم چنین منابع موجود برای شناختن این موضوع کامل نیست.