ادکن

معنی کلمه ادکن در لغت نامه دهخدا

ادکن. [ اَ ک َ ] ( ع ص ) تیره گون. ( دستوراللغه ). دودگون. ( زمخشری ). خاکستررنگ. ( زمخشری ). خاک رنگ. ( مؤید الفضلاء ). مایل بسیاهی. ( منتهی الارب ). رنگی که بسیاهی مائل باشد. ( غیاث اللغات ). که بسیاهی زند. نیلگون. ( محمودبن عمر ربنجنی ). اغبر :
از جور هفت پرده ازرق به اشک لعل
طوفان بهفت رقعه ادکن درآورم.خاقانی.یکی رقاص را مانی که سربالش بود احمر
یکی دیوانه را مانی که مندیلش بود ادکن.امیرمعزی.- خزّ ادکن ؛ قره خز. خز نیلگون. ( مهذب الاسماء ) :
نمی یاری ز نادانی فکندن
گلیم خر بوعده خزّ ادکن.ناصرخسرو.چون نبود نرم دلت سود ندارد
با دل چون سنگ پیرهن خز ادکن.ناصرخسرو.دشت از تو کشید مفرش وشی
چرخ از تو خزید در خز ادکن.ناصرخسرو.- مثل خز ادکن ؛ بس نرم. بس تیره :
ز روی بادیه برخاست گردی
که گیتی کرد همچون خزّ ادکن.منوچهری.هامون گردد چو چادر وشی سبز
گردون گردد چون مطرد خز ادکن.فرخی.روز خوش می خور و شب خوش ببر اندر کش
دلبر خوشی و نرمی چو خز ادکن.فرخی.سخن حجت بشنو که همی بافد
نرم وباقیمت و نیکو چو خز ادکن.ناصرخسرو.

معنی کلمه ادکن در فرهنگ معین

(اَ کَ ) [ ع . ] (ص . ) تیره گون ، خاکستری رنگ .

معنی کلمه ادکن در فرهنگ عمید

مایل به سیاه، تیره رنگ.

معنی کلمه ادکن در فرهنگ فارسی

تیره رنگ، تیره گون، مایل بسیاهی، آنچه که رنگش مایل بسیاهی باشد
( صفت ) تیره گون دودگون خاکستر رنگ خاک رنگ مایل به سیاهی نیلگون اغبر . یا خز ادکن . قره خز خزنیلگون خز بسیار نرم و تیره .

معنی کلمه ادکن در ویکی واژه

تیره گون، خاکستری رنگ.

جملاتی از کاربرد کلمه ادکن

می‌رفت و همام در پی او فریادکنان که هجر تا کی
برخی از مردم بریتانیا از ساعت‌های آغازین صبح در اطراف خیابان مال چادر زده بودند. در طول مراسم، از پیش از مراسم تا پایان آن، مردم بریتانیا با رقص و پایکوبی و با اهتزاز درآوردن پرچم‌های پادشاهی متحده، انگلستان، اسکاتلند و ولز شادی خود را نشان می‌دادند. عده‌ای از مردم هم نیز با در دست داشتن بادکنک، گل سر و سربندهایی با طرح‌های ملی و پرچم پادشاهی متحده آماده آغاز مراسم بودند. عده‌ای از مردم کلاه‌هایی بر سر داشتند که به طرح پرچم پادشاهی متحد بریتانیا بود.
دادکنان بر گذرش رونهد ناله برآورده چو هندی درای
استان بادکَند (نام دیگر: باتْکَن) استانی است در قرقیزستان به مرکزیت شهر بادکند.
به گزارش کریستین فریزر خبرنگار بی. بی. سی در بروکسل، کارگران بسیاری از کشورهای اروپا از اینکه تاوان اشتباهات بانکها و بخش‌های مالی را می‌دهند، ناراحت هستند. صدها هزار نفر از تظاهرات کنندگان که تعداد زیادی از آنان بادکنکها و بنرهای قرمز و سبز داشتند، به طرف ساختمانهای دفتر اتحادیه اروپا در پایتخت بلژیک حرکت کردند.
اخگر او زیر خاکستر تو گویی از قیاس مبرم و شعر خلوقی زیر شعر ادکن است
بگذشت ز پیش من نگار من با موی سمور و باخز ادکن
هواایست دستگاهی سبک‌تر از هوا مانند کشتی هوایی یا بادکنک است که از اصول استاتیک گازها برای شناوری در هوا بهره می‌برد.
ای به‌روی و به‌موی‌، لاله و سوسن سبزه داری نهفته در خز ادکن
تحقیقات در زمینه عوامل ایجادکننده اضطراب اجتماعی محدوده گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که از منظر علم اعصاب گرفته تا منظر جامعه‌شناسی این پدیده را بررسی می‌کند. محققین هنوز نمی‌توانند به‌طور دقیق عوامل ایجادکننده این اختلال را مشخص کنند ولی تحقیقات نشان دهنده تأثیر هم‌زمان عوامل ژنتیکی و شرایط اجتماعی در بروز این اختلال است. [نیازمند منبع]
القای بار هنگامی اتفاق می‌افتد که یک جسم دارای بار منفی سبب رانش الکترون‌ها از سطح جسم دیگری می‌شود. این امر ناحیه‌ای در جسم دوم ایجاد می‌کند که دارای بار مثبت‌تری است. سپس یک نیروی جاذبه بین دو جسم اعمال می‌شود. برای نمونه، هنگامی که یک بادکنک مالش داده می‌شود، در نتیجهٔ ایجاد نیروی جاذبه بین دو سطح (بادکنک و دیوار) که دارای بارهای الکتریکی مخالف هستند، بادکنک به دیوار می‌چسبد (سطح دیوار به دلیل القای بار دارای بار الکتریکی می‌شود. این امر به این ترتیب اتفاق می‌افتد که الکترون‌های آزاد موجود بر سطح دیوار به وسیلهٔ بادکنک دارای بار منفی رانده می‌شوند و به این ترتیب سطح دیوار دارای بار مثبت می‌شود که به سطح بادکنک که دارای بار منفی است نیروی جاذبه اعمال می‌کند).
عامل دیسپرس، آزادکننده و پخش‌کننده رنگ در انواع مستر بچ
در مزوتراپی مواد مغذی و موردنیاز برای رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش مو وسط سوزن‌های ریز در پوست تزریق می‌شود. سوزن استفاده‌شده با تشکیل سوراخی میکرو، باعث واکنش درمانی که شامل تشکیل الاستین و کلاژن است، می‌شود. الاستین و کلاژن کاتالیزور ضروری پوست هستند که به تولید پوست جدید کمک می‌کنند و الاستین و کلاژن ایجادشده به کلاژن و الاستین موجود اضافه می‌گردند. به‌عنوان‌مثال، سیلیکون ارگانیک درصورتی‌که بیمار از التهاب بیش‌ازحد رنج می‌برد تجویز می‌شود. کومارین نیز ممکن است درصورتی‌که بیمار از گردش خون ضعیف رنج می‌برد استفاده شود، چراکه کومارین گشادکننده عروق است.
بسیاری از منابع بقراط را پدر پزشکی می‌دانند، او پایه‌های رویکرد منطقی به پزشکی را بنا نهاد. بقراط ایجادکننده سوگندنامه بقراط برای پزشکان است که هنوز مورد استفاده است. او نخستین کسی بود که بیماری‌ها را به حاد و مزمن، اندمیک و اپیدمیک، تقسیم‌بندی کرد و کلماتی همچون: راجعه، بهبود، بحران، پاروکسیسم، اوج و تشنج را در پزشکی به کار برد. در مطالعه فیزیولوژی و کالبدشناسی، دو پزشک اسکندریه‌ای به نام‌های هروفیلوس از کالسدون و اراسیستراتوس از سئوس نقش داشتند. پزشک یونانی گالن نیز یکی از بزرگ‌ترین جراحان دوران باستان بود و جراحی‌های بی‌پروایانه‌ای شامل مغز و چشم انجام می‌داد. کتاب‌های او بعدها در قرون وسطی، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
ملک باش و آبادکن مملکت را وز آباد ملک، ای ملک زاده! برخور
بهرود، آزادکند، اناباد، گیلان‌چای، مزرعه، باشکند، شهریار، ونند، کلانتر دیزه و باش‌دیزه از روستاهای پیرامون اردوباد هستند.
کار درویشان و مسکینان برآر یادکن از مرگ و درد‌افزا مباش
ز دارندهٔ دادگر یادکن خرد را بدین یاد بنیاد کن
فاخته فریادکنان صبحگاه فاخته‌گون کرده فلک را به آه
حیرتکدهٔ دهر جز اوهام چه دارد آبادکن خانهٔ آیینه خیال است