القا

معنی کلمه القا در فرهنگ عمید

مطلبی را به فکر یا ذهن کسی افکندن.
* القای شبهه: کسی را به اشتباه انداختن.

معنی کلمه القا در فرهنگ فارسی

(مصدر ) ۱ - یاد دادن آموختن فرازبان دادن.۲ - افکندن در افکندن . یا القائ بنفس. تلقین بخود . یا القائ شبهه . کسی را باشتباه افکندن .

معنی کلمه القا در فرهنگستان زبان و ادب

{induction} [روان شناسی، فیزیک] [روان شناسی] پدیده ای که در آن تقویت برخی اَشکالِ رفتار افزایش احتمال وقوع آنها و نیز صورت های مشابه دیگری را که تقویت نشده اند سبب می شود شود متـ . تعمیم پاسخ response generalization [فیزیک] ایجاد ولتاژ، جریان، میدان الکتریکی ...

معنی کلمه القا در دانشنامه آزاد فارسی

اِلْقا (induction)
در علم زایمان، مداخلۀ ارادی برای شروع زایمان، پیش از شروع طبیعی آن. زایمان پس از آن معمولاً خود به خود پیش می رود. القا شامل پارگی پرده های جنینی (مشیمه بُری) و استفاده از هورمون اکسی توسین برای تحریک انقباض های رحم است. در زیست شناسی، القا برای توصیف فرآیند های گوناگونی به کار می رود، از آن جمله اند تولید آنزیم در پاسخ به مادۀ شیمیایی خاصی در یاخته و تمایز یاخته های رویان در پاسخ به حضور بافت های مجاور. در علم زایمان، اگر انتظار برای وقوع زایمان عادی برای مادر یا نوزاد خطرناک تشخیص داده شود، القا بنابه ضرورت پزشکی توصیه می شود.
القا (فیزیک). اِلقا (فیزیک)(induction)
در فیزیک، نوعی تغییر خواص فیزیکی جسم، به سبب تأثیر یک میدان نیرو.

جملاتی از کاربرد کلمه القا

القاس‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سلسله در استان لرستان ایران است.
بالقای عصا کن امر توری مؤید کن بتاییدات طوری
مقبره پیر وشته (پیر نمیر) مربوط به سدهٔ ۷ و ۸ ه.ق است و در شهرستان طالقان، روستای وشته واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مقر آمد خرد کش هست مهتر ابو القاسم علی بن المظفر
خمش کن ختم کن ای دل چو دیدی که آن خوبی نمی‌گنجد در القاب
شیخ الاسلام گفت که: « مریدی پیش بوالقاسم خلال مروزی شد از وی دستوری خواست که به سفر شوم. پیر گفت: چرا می‌روی؟ گفت: آب که نرود تیره گردد. پیر گفت: خود دریا باش، که نرود تیره نگردد. حسن گوید خادم بوالخیر تیناتی: که روزی شیخ نشسته بود گفت و علیکم السلام. گفتم با فرشتگان می‌گویی؟ گفت: نه کی یکی از فرزندان آدم در هوا می‌گذشت وبر من سلام کرد او را جواب دادم.»
این آبشار از قلل خسبان سرچشمه گرفته و سپس رودخانه خسبان رود را تشکیل می‌دهد. آبشار شلبن (شله بن) در شمال روستای خسبان در ۱۰ کیلومتری شمال شهرک طالقان واقع شده است و مناظر طبیعی اطراف آن بسیار زیباست. این آبشار از سه طبقه تشکیل شده و در مسیر دسترسی به آن می‌توان از کوچه باغ‌های قدیمی روستای خسبان نیز دیدن کرد.
خالقان همه اندر کنف حفظ تو بادند چونانکه رمه در کنف حفظ شبانست
پربوله نورده شتی به قا، گویا حه بیبی خوش لیقا لیلا علی السلع ارتقی من نوره القاع استنار
آلفنتانیل یک ضد درد مخدر است که به عنوان داروی همراه و همچنین برای القای بیهوشی مصرف‌می‌شود. این دارو هم چنین با تزریق داخل‌نخاع و درون سخت شامه برای ایجادبیدردی پس از عمل جراحی به کار برده‌می‌شود.
انجمن حمایت از زندانیان تبریز در آزادراه شهید کسایی و مابین ترمینال تبریز و خیابان طالقانی قرار گرفته‌است. هم‌چنین مجتمع صنعتی شهید مدنی نیز در این بزرگراه واقع شده‌است.
عشق اگر بدنام گردد غم مخور عشق دارد نام و القابی دگر
ثمّ نعت الربّ عزّ و جلّ نفسه فقال: الْمَلِکِ ای الّذی یملک کلّ شی‌ء و لا یملک فی الحقیقة سواه. الْقُدُّوسِ ای الطاهر عمّا یخلوه من الشریک و الصاحبة و الولد و الْقُدُّوسِ و الْقُدُّوسِ بضمّ القاف و فتحها واحد و قد قرئ بهما قرأه ابو السماک.
«فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ» یقال انّ الحوت لمّا التقمه سار به الی بحر النیل ثم الی بحر فارس ثم الی بحر دجلة ثم القاه بنصیبین، و قیل مرّ به علی الابلّة، ثم مرّ به علی دجلة ثم انطلق حتی القاه فی نینوی.
به گفته خاخام یدیدیا شوفط مقامات نخست درخواست خویشان القانیان برای تحویل جسد وی را برای خاکسپاری رد کردند. با میانجی‌گری خاخام یدیدیا شوفط و سایر رهبران جامعه کلیمی تهران دولت اجازه دفن وی را در انتها داد.
دروازه ارگ یا میدان ارگ مربوط به دوره قاجار است و این بنا در تقاطع خیابان طالقانی و خیابان شیخ فضل‌الله نوری در مرکز سمنان واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۵۸ با شمارهٔ ثبت ۳۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
افکندهٔ تو شدم که شرط است القای عصا و خلع نعلین
۱۳۴۲: محاکمه سران نهضت آزادی (مهدی بازرگان - یدالله سحابی - محمود طالقانی) و صدور رأی محکومیت ۱۰ ساله به همراه تبعید
وجود سد انتقالی اب طالقان به این شهرستان در دوران گذشته موجب شده‌است این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی استان قزوین و کشور تبدیل شود‌.
نشان‌شناسی حرفه، مطالعه و هنر طراحی و نویسار نشان‌های خانوادگی است. در تعریفی دیگر، نشان‌شناسی به هنر، تاریخ، وراثت، و مقررات حاکم بر نشان‌های خانوادگی و کاربرد القاب نجیب‌زادگی و شهسواری می‌پردازد.